Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Harve til ridebane
Forfatter: 
Dato:  06-07-2004 12:37
Hej,

Er der nogen der ved, hvad den rigtige harve vi skal bruge hedder? Vi skal kunne køre ridebanen over 1-2 gange om ugen for at holde ukrudtet væk.

Vi har nu en lille harve (170cm), men tænderne er for lange - den går for dybt i ridebanen, så den bliver alt for blød. Størrelsen er ellers fin, for vores traktor er en gammel grå ferguson.

Vi har set andre steder, hvor der bruges en harve på en ridebane, der er formet som en firkantet ramme med en masse MEGET korte tænder (få centimeter), så harven nærmest trækkes hen over ridebanen og kun lige stikker en smule ned i, men hiver fat i ukrudtet undervejs - uden at lave furer i banen.

På en engelsk hjemmeside har vi set en kædeharve - vi ved ikke om det hedder kædeharve på dansk, men på engelsk kaldte de den i hvert fald for "chain harrow". Den ser også praktisk ud, da den kun lige river ukrudtet op af banen uden at stikke ned i, men hvordan kan man løfte sådan en, når man kører væk fra banen?

På dansk har vi hørt udtryk som "granatharve" og "strigle", men kan ikke sætte billeder på hvad det er for noget. Findes der en hjemmeside, hvor der er vist billeder af forskellige harver, så man kan se hvad det er man skal lede efter i f.eks. Den Blå Avis?

Tusind tak for hjælpen! :-)

Mvh
Anja & Erling

Hilsen Anja
:-)

Sandberg gør det lettere ...
www.sandberg.it

Elsk mig mest når jeg fortjener det mindst, for da behøver jeg det mest.

Glem ikke, at dem, der elsker dig mest, også er dem, du kan såre dybest.
0
0
Svar på denne tråd

Faldharve
Forfatter: 
Dato:  06-07-2004 13:15
Vi har altid kaldt sådan en for en "faldharve" (Jeg ved ikke om det er stavet rigtigt).
Man kan få nogle kæder til at spænde den lidt op med, sådan, at den kan transporteres til og fra banen, men den vi har er uden... Så vi harver hele vejen til og fra laden...
Den harve du har, kan du prøve at indstille lidt højere, når du sænker "armene" på traktoren... Det er ikke optimalt, men kan være bedre end at harve i bund!

MVH Sussie :-D
0
0
Svar på denne tråd

Hjørnely trading
Forfatter: 
Dato:  06-07-2004 13:28
Sælger en ganske udmærket baneharve.

Hjørnely

mvh
NinaB
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-07-2004 07:44
Jeg har en smuldreharve til min bane. Den kan indstilles så den næsten ikke går i. Jeg tror det er sådan en du tænker på....
Den er med trepunktsophæng og kan derfor hejses op når man er færdig.
Den jeg har er 5 ledet (5 firkanter = 5 meter bred ) og koster som regel omkring 2000 kr brugt. Men det kan være at du kan finde en mindre til færre penge.

Hilsen

Daniela

FHK - medlem
90% af alle fejl sker over sadlen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider