Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Agressiv overfor anden hest
Forfatter: 
Dato:  15-02-2011 21:35

Jeg er kommet i en dum situation med en lånehest som jeg egentlig regnede med at skulle købe, men nu er jeg kommet i tvivl grundet dens opførsel overfor min anden hest.

Hesten jeg har lånt er en nordbakke hoppe som før har gået sammen med to store heste, og der har ikke været problemer der.

Hos mig er der hende og så min egen tinker hoppe, som altid har været den der trak sig på folden og bare ligesom accepterede tingene som de var.

Nordbakken er her meget dominerende, især når der er mad i farvandet! Hun sparker og bider efter min hoppe hvis hun kommer i nærheden af høet (som du får på marken i to bunker, langt fra hinanden)Selv ved vandbaljerne kan hun bide efter min hoppe.

Når de går på marken og det er ved at være fodringstid, bliver fjordhoppen irriteret og går efter min hoppe og sætter tænderne i hende!

Jeg syntes det er et meget stort problem og er ved at opgive håbet om at de overhovedet kan gå sammen.

Jeg har haft hende i snart 1 1/2 måned og det er ikke blevet bedre overhovedet.

Er der nogen der har oplevet lignende og hvor det er blevet bedre, eller nogen med nogle gode ideer til hvordan man får dem "til at blive gode venner"

NU MED TRE AF DE DEJLIGE BROGEDE :-)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kender det
Forfatter: 
Dato:  16-02-2011 10:49

Sådan en hoppe har jeg også, og det er sk... træls og besværligt. Jeg har lavet en løsdrift stald, men jeg var nødt til, at lave to bokse og to folde. Hun kan kun stå sammen med sit eget afkom.

Og når de alle går sammen på marken, må der ikke være steder hvor de kan blive trængt inde i en krog, vi har også været nødt til at lave to udgange i læskuret på marken. Godt nok sparker hun ikke, men hun bider hårdt.

Men samtidig er hun faktisk utrolig glad for de andre heste, hun gnubber med dem mindst ti gange om dagen, men når hun så ikke gider gnubbe mere, bliver de jaget væk.

Jeg tror ikke man kan lave om på sådan en hoppe, det er kun de andre heste, hvis de tør.

Ca en mdr. efter hun havde fået føl, lukkede jeg hende og føllet ind på marken til de to andre, og da havde Frieseren rigtig været førerhoppen overfor Shetlænderen, så hun lagde vældig ører og vendte r.. til, men jeg kan sige dig hun fik et tandsæt i rø..., og blev jaget væk, hun skulle godt nok ikke tro hun kunne komme bestemme noget her.

Men for mange år siden, var hun og de andre i 3 uger opstaldet et andet sted, mens vi byggede nye bokse, og der kom hun ned med nakken, der var en meget stor og meget bestemt førerhoppe, hende kunne hun ikke klare, selvom jeg fik at vide hun var god til at slås, "fedt". Så der gik hun med sin egen lille flok.

Mvh Tina.

0
0
Svar på denne tråd

sur hoppe ja
Forfatter: 
Dato:  16-02-2011 17:46

Hej Tina

Tak for dit indlæg, ja det er rigtig rigtig træls med sådan en adfærd, syntes ikke det er optimalt at skulle skille dem ad når der kun er de to, men kan godt se hvad du mener.

Hmmm det ender sgi nok med at jeg må se i øjnene at hun ikke passer ind her!

NU MED TRE AF DE DEJLIGE BROGEDE :-)

0
0
Svar på denne tråd

Små ponyer
Forfatter: 
Dato:  18-02-2011 09:13

Jeg har en gammel 3'er pony, som ikke snupper noget, der er mindre end ham selv på folden. Store heste er helt ok. Jeg har haft ham i mange år og ved, at når han først har set sig ond på en, så mener han det. Om han så skal jagte den ud gennem hegnet for at få den væk, så gør han det. Så der tør jeg ikke tage chancen. Han stod på et tidspunkt opstaldet et sted, hvor han skulle gå med shetlændere og jeg var meget i tvivl om, det ville kunne gå. Men der var en lille hård nitte til en shetter-dame, som bestemte i forvejen og han fik læst og påskrevet med det samme, at han slet ikke skulle prøve på noget. - Og så gik det. Som jeg læser hans adfærd, er det hvis de er for underdanige fra start, det tricker ham simpelthen.

Jeg fik ny hest i sommers - som er en følsom type. Jeg var meget spændt på at lukke dem sammen (den er dog større end ponyen) og havde besluttet, at går det ikke, så har den gamle pony 1. ret her på matriklen. Men det gik heldigvis fint.

Så med min pony, kan jeg tydeligt se fra starten, om det kommer til at gå. Det er så vallakker, så der er selvfølgelig ikke samme "tanteri" som der kan være mellem hopper.

Hvordan går dine hopper de resterende timer? Er det kun omkring fodringstid, det går helt skævt? Du kan prøve at have vand flere steder også. Selv om det går fint med mine, får de som hovedregel ikke hø på folden. Så bliver den lille nemlig grov. Det får de i afmålte portioner i boks om aftenen. På folden er det halm og frøgræs, som ikke er værd at slås for på samme måde. Giver jeg hø ude, bliver det spredt i 7-8 små bunker over hele folden, så opgiver den lille at holde styr på så mange og de spiser roligt. Måske det er et forsøg værd for dig?

Vh Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Ballade ved fodringstid
Forfatter: 
Dato:  18-02-2011 13:17

Tja.. Jeg synes egentlig ikke din nye hoppe er et problem ud fra det du beskriver.. Jeg mener det er en ja undskyld mig, ganske normal hesteadfærd specielt i nye omgivelser.. En hest er altså et pænt stykke tid om at falde helt til..

Jeg har 5 hopper gående sammen i løsdrift i vinterhalvåret (de er fra 70 cm t. 1,45 i stg.), og min erfaring er at hvis man sørger for at de altid har noget at gumle i, halm og eller frøgræs, så de ikke har fuldstændig tom mave ved fodringenstidspunkterne, så er man nået et godt stykke.. Mine får alle deres måltider stående løse på deres faste pladser.

Næste er at man respektere deres indbyrdes rangorden, dvs. fast og altid fodrer i den rækkefølge som de selv har indbyrdes.

Jeg giver hver deres spand med foder, og fylder imens de spiser alle høhække og har altid et fodersted til hø / wrap mere end der er heste på folden, så de kan rokere rundt med hinanden som de nu engang gør. Jeg er i folden indtil alle har spist deres foder i trugene, og acceptere ikke at nogen stjæler fra hinandens trug. Det tager ikke lang tid, at få alle til at forstå at der ingen kære mor er på det område, og i samme øjeblik det er på plads, så har jeg ro i flokken også ved fodringstid.

Jeg fik i efteråret en meget stærk (og kronisk sulten :O) førerhoppe ind i min flok (og med fuldt overlæg, fordi de giver en skøn ro i flokken, når de først er kørt ind). Hun skabte sig også fælt når tiden nærmede sig, og specielt når hun så mig med foderet, alle skulle have bank og skulle holde meget stor afstand.. Det tog faktisk kun en lille uge, så stoppede det, hun står stadig forest i køen når jeg kommer, men hun har også lært at hos mig kan man ikke true sig til noget, jeg respektere hun skal have først, men på mine betingelser, som er at man absolut intet opnår ved at true eller tigge.. Hun lærte på en uge, at jeg altid foder hende først uanset hvem der ellers står i nærheden (og kun fordi hun er førerhoppen) men hun skal gå ind og stille sig pænt og vente på sin mad..

Så jeg har nu en suveræn førerhoppe, der ikke sparker eller bider de andre, når hun ser jeg kommer med fodertrugene, ræser hun ind i løsdriften og står på sin plads og kigger væk og venter på at få sin mad, og resten af min flok gør nøjagtigt det samme..

Jeg lukker dog min plag for sig selv, 2 gange dagligt af 2 timer, da den jo pga alder skal have langt mere god grovfoder end de andre kan administrere (læs tåle uden at kunne rulle til sommer :O)

Når man har heste, bliver man altså nødt til at acceptere at der er en der har den laveste status i en hesteflok, men man kan gøre meget for at den alligevel har det godt og får hvad den skal have af foder

Jeg acceptere heller aldrig, at vores heste slås indbyrdes, når jeg opholder mig i folden, for når vi 2-benede er der, så er det os alene der er flokfører

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider