Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Opdager sandkolik??
Forfatter: 
Dato:  13-02-2011 20:37

Et meget enkelt spørgsmål er bare, hvordan man opdager at hesten har sandkolik??? Har hørt mange skræk historier om det, og da jeg idag erhvervet at hesten stod og slikkede på sandbunden på ridebanen, tænkte jeg på hvornår jeg ved hvad der er hvad??

Der er dælme så mange ting man skal være opmærksom på for tiden

Hvil i fred elskede Nobi. 1999-2008

MFE-FOTO

(M)AMATØR FOTOGRAF

Nu med den skøre shetlænder Vito, ved min side

.. som nu også er kørepony !

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil mene
Forfatter: 
Dato:  13-02-2011 20:46

det udarter sig som almindelige koliksymptomer ( uro, sveden, læggen sig, kiggen på maven m.m. ), men ja man kan godt blive lidt bekymret over hvor meget de når at tage ind af sand når de går ude.

Selvom de får stråfoder osv. ude er der jo åbenbart nogle der har en tendens til at æde sand/jord aligevel.

Mvh Janni

" Deres garanti for Ratata "

0
0
Svar på denne tråd

opskrift på tjek
Forfatter: 
Dato:  13-02-2011 21:55

Tag 4 pære

Kom dem i en gennemsigtig pose (frysepose f.eks.)

Fyld vand i

Opløs pærene

Lad dem stå til dagen efter, sandet falder til bunden.

Der må i princippet slet ikke være sand i, men lidt betyder ikke at hesten er på vej til en dødelig sandkolik

Hvis der er sand, så giver du hesten hørfrø eller loppefrøskaller og 1 dl rapsolie pr fodring + sørg for strå på folden.

Tjek igen jævnligt.

Jeg har altid en dunk olie i stalden, og ved tegn på kolik giver jeg en halv liter og går med hesten. Men efter jeg selv har fået kontrol over fodring, har jeg ikke oplevet problemer, og jeg holder øje med sand om vinteren.

0
0
Svar på denne tråd

den.....
Forfatter: 
Dato:  14-02-2011 09:15

Vi havde en i stalden, den var meget "træt", tynd, lå ned, og ville til sidst ikke rejse sig. Den havde ikke haft meget afføring, da dyrlægen havde været der, kom der en masse, den livede op og tog på.

0
0
Svar på denne tråd

Paint horse
Forfatter: 
Dato:  14-02-2011 09:31

Jeg bruger den med fryseposen om sommeren og ja det er en fin måde at finde ud af om hesten har sand i maven. Her om vinteren giver jeg konsekvent loppefrøskaller fra d.1 til d.7 hver måned hele vinteren,så er det til at huske og jeg er fri for at gå om være bekymret for sandkolik.

Stahr

Med Paint og "Appi" i stalden.

0
0
Svar på denne tråd

Minimere risikoen
Forfatter: 
Dato:  14-02-2011 12:15

Lad være med, at fodre direkte på jorden, men benyt en høkasse el.l. til stråfoderet.

Hilsen Martin

0
0
Svar på denne tråd

Hvor mange loppefrø
Forfatter: 
Dato:  14-02-2011 12:24

Hvilken mængde loppefrøskaller skal der bruges?

0
0
Svar på denne tråd

sandkolik
Forfatter: 
Dato:  14-02-2011 13:38

Min søster pony stod på Bækkegården i Ramløse og den fik sandkolik hvilke mener meget af alm kolik med den ruller sig hele tiden og kigger på maven,da dyrægen kom viste det sig den havde 4 LITER sand maven og var godt nok ved at dø af det.men den blev redet,min søster flyttede hesten omgående da en hest også fik det pga af folden var ret sandet og de gik og nibsede rødder og fik sand i maven og ville ikke flytte hestene til en anden fold magen til møj sted ville aldrig have en hest stående der.TJEK jeres folde.

Hilsen Susanne

susanne von mehren.dk

0
0
Svar på denne tråd

ang. sandkolik
Forfatter: 
Dato:  14-02-2011 15:10

Jeg har en pony der havde sandkolik, i sidste uge , den er stadig ikke helt på toppen fordi den spiser ikke ret meget og den får også loppefrøskaller , pensilin , som jeg må give via sprøjte. jeg ville være lykkelig hvis der var nogen der havde prøvet det samme og kunne give mig et godt råd

Heste er de bedste. De er bare livet.
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-02-2011 19:41

Tillader mig at sætte et link til denne tråd

www.heste-nettet.dk/forum/1/2169400/ 2169400/

En skrækhistorie der viser at selvom man passer sin hest efter alle kunstens regler sker sandkolik bare alligevel.

Line

R.I.P min smukke Moonlight og hendes nyfødte søn. 8-5-10 - 9-5-10

0
0
Svar på denne tråd

hjasgdhsa
Forfatter: 
Dato:  14-02-2011 20:28

Jeg giver min hoppe loppefrøskaller hver eneste dag i hendes foder.

Hun får 50 g dagligt (ca. 1 dl) (tinker) - og sommetider ekstra 50 g (i mash).

Jeg er så skrækslagen for sandkolik.. Får hesten store nok mængder loppefrøskaller dagligt - så tror jeg ikke på at der kan være ret meget sand i tarmene.

Hvis din hest slikker på grus - så tyder det også på den mangler et eller andet :)

Derudover er stråfoder på folden med til at forebygge sandkolik fordi hestene så ikke spiser helt så meget sand.

Det er uhyggeligt at stå med en hest med sandkolik - det har jeg prøvet med en hest jeg passede som min egen.

Dyrlægens kommentar var:

Der er 3 muligheder. Enten bliver det bedre om et par timer, ellers kan I få den på hospitalet og opereret for 20-30.000 og sidste mulighed er at jeg afliver den.

Så jeg har mildt sagt den dybeste respekt for sandkolik.

Loppefrøskaller kan købes billigt ved daminoshop - de har en super kundeservice :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider