|
|
| Sommereksem? |
| Forfatter:  |
Gitte Lauritzen |
| Dato:  |
07-08-2001 19:13 |
|
Hej
Jeg har tre heste som alle gnubber haleroden så hårene ødelægges.
Kan det evt. være sommereksem?
Hvordan behandler jeg det? Gerne et gammelt husgeråd.
Hilsen Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Sommereksem? |
Dorthe |
07-08-2001 20:59 |
|
Prøv at få lavet gødningsprøver - det lyder som orm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Dorte H. |
08-08-2001 08:16 |
|
Jeg mener sommereksem er en allergiske reaktion nogle heste får hvis de bliver bidt af mitter, der oftes er fremme tidlig morgen og sen aften. Så vidt jeg ved kan specielt islandske heste være udsatte. Mitter er mere fremkomne i nogle områder fremfor andre.
Hvis det er det dine heste har været udsat for, er der ikke andet for end at få fat på dyrlægen, for så skal de i behandling straks.
Hej Hej
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Camilla P. |
12-08-2001 05:43 |
|
Hej!
Ja, jeg er enig med Dorthe H. - er det sommereksem, så se at få fat i dyrlægen snarest; gnubber hestene først hul, er det meget værre...
Min ene hest (ikke islænder, men DV) har været meget plaget af de små mitter, men har fået det meget bedre, efter at dyrlægen først gav hende en sprøjte for den allergiske reaktion, og da det ikke var helt nok (hesten holdt ikke 100% op med at klø sig på alting), fik hun en pulverkur med Prednisolon (binyrebarkhormon).
Det har fået hende til at slappe af, og ikke længere klø sig på alt...selvom hun stadig går på fold (hvilket dyrlægen mente var bedre, end at lade hende stå alene på stald om natten.)
Jeg tror ikke du kan være i tvivl, hvsi det virkelig er sommereksem; min hest kløede sig helt manisk på hale og i man, når hun kom på stald, og jo mere hun kløede sig, jo mere kløede det åbenbart (= ond cirkel!)
Håber du får løst problemet!
mvh Camilla P.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Betina H. |
13-08-2001 10:55 |
|
Hejza !!!
Min hest har vist ögså fået sommereksem!!
Den begyndte med at få nogle små sår, rundt omkring, men nu er det så gået i manken, hvor der nogle steder er næsten helt hårløst... Men hvis der er nogle der kan sige mig hvad man kan gøre???? Så vil jeg da blive meget glad !!!!
p.s: Min hund har det også, så det må da være noget sommereksem.
Venlig hilsen Betina og Rambo.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Camilla P. |
15-08-2001 01:06 |
|
Hej Betina!
Bare få dyrlægen ud til din hest snarest muligt, jo længere du lader den gå med det, jo værre bliver det.
Den eneste "behandling" du selv kan give hesten, er at tage den på stald om natten - så længe den går ude, vil den blive ved med at blive stukket af de små mitter, der fremkalder sommereksem.
Hvis manen allerede er kløet helt bar, er det jo slemt - så er det nødvendigt at få fat i dyrlægen, for at han ikke skal ødelægge sig selv helt.
Hunde kan - så vidt jeg ved - IKKE få sommereksem, så det er næppe det din hund fejler. Men loppeeksem giver de samme symptomer, så det kan godt betale sig at få tjekket hunden samtidig, hvis du alligevel skal have dyrlægen på besøg - det er nemlig også meget generende for hunden.
Godt koster det, men hellere dyrlæge een gang for meget end een gang for lidt!!!
mvh Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Kathrine |
28-08-2001 22:13 |
|
Hejsa. Jeg har selv en hest med sommereksem. Vil du have et godt råd så skriv en mail. Jeg har prøvet en masse og forsøger stadig.
Kathrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|