Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

nyreslag - erfaringer søges
Forfatter: 
Dato:  08-02-2011 10:31

Min partshest havde nyreslag i søndags, CK-værdien blev målt til 33.000 mandag. Blodprøven fra søndag var så høj at resultatet ikke kunne måles.

Vil gerne høre fra andre der har haft en hest med nyreslag og som kom sig :)

Hvor lang tid gik der før i kunne gå igang med genoptræning og hvor lang tid gik der før hesten var fit for fight igen?

-Jane

www.hms4life.dk
trailerlæsning og problemløsning i nordjylland

0
0
Svar på denne tråd

jeg har haft to
Forfatter: 
Dato:  08-02-2011 14:20

den ene er mange år siden, og det kom som lyn fra en klar himmel. Den stak af med mig, og stoppede mere eller mindre brat op efter et par km, og så flyttede den sig ikke mere. Dyrlægen kom og min far kom med trailer, og vi mere eller mindre "bar" den i traileren.

Vi målede ikke noget på den, den fik bare det doktordyr nu en gang gav den.. Og efter 14 dage, hvor den et par dage eller 3 stod på stald, var den stille og rolig igang igen..

Den anden sik et nyreslag sidste sensommer. Den skulle hav smed, og der havde ikke været noget. Da der skulle afregnes, var hesten stiv og ville ikek flytte sig, et nyreslag rigere..

Doktor dyr kom gav den smertestillende, og da jeg trak den på folden var den stort set sig selv igen. Vi målede heller ikke noget på den, for ja jeg skulle ærligtalt ike bruge det til noget, blev doktordyr og jeg enig om. Men han fik smertestillende og noget selen tilskud af en art til en milliarmillion.. Men 3 uger efter var vi stille og rolig igang igen. Doktordyr sagde dog kun ro i 14 dage, men jeg gav den en uge mere, for det passede mig bedre.

Jeg har aldrig spekuleret over det bagefter, og har ikke taget specielle hensyn til hverken ham jeg har nu eller den gamle..

Kentaur Artemis bom 2, 17,5 tommer, sort sælges, skriv besked eller send SMS

0
0
Svar på denne tråd

nyreslag
Forfatter: 
Dato:  09-02-2011 09:30

Jeg brugte 3 mdr på at genoptræne efter et nyreslag. Din dyrlæge har nok et genoptræningsprogram du kan få.

Mit startede med 20 min skridt, 2 x 30 sek. trav for løse tøjler og 20 min skridt igen bagefter. i 14 dage... Så forhøjede vi til 20 min skridt 2 x 1 min trav for løse tøjler og så 20 min skridt igen. igen i 14 dage. stille og roligt kan du så øge det uden at samle hesten, men mærk efter på din hest, hvad der er rimeligt at forlange, og husk at det er bedre at bruge lidt for lang tid end lidt for kort tid på genoptræningen.

Derudover er det en god idé at give e-amino for at hjælpe muskelopbygningen og tage mælkesyren under genoptræningen.

og husk at passe på at hesten ikke blir kold under ridningen.

Ja et nyreslag er bare træls! rigtig god bedring.

Opstaldning mellem Brenderup og Harndrup tilbydes. Ridehal, ridebane 20x60 og fine folde og stor skov lige overfor. Tlf.: 60152925.

0
0
Svar på denne tråd

nyreslag
Forfatter: 
Dato:  09-02-2011 16:03

min hest har haft nyreslag 2 gange, begge gange foderbetinget.

første gang havde hun været halt og derfor haft et par fridage, derefter tog jeg den i longe for at se om haltheden var væk, hun brød ud i bukkespring og falt, da hun kom på benene var der intet at se og vi travde lige et par runder intet at se, da jeg så skridtede hende af begyndte hun at slingrer helt vildt på bagbenene og skulle have hjælp til at få hende i boksen igen, dagen efter var der intet at se, men der gik mange uger før muskelværdierne var faldet og genoptræning kunne begynde.

anden gang som var flere år efter havde jeg tilkaldt dyrlægen fordi jeg synes der var noger galt, hun var blevet meget stiv og så trist ud, efter mange undersøgelser tog dyrlægen en blodprøve og der var forhøjede muskelværdier. Dyrlægen sagde hun skulle have myoplast og rides det hun kunne holde til, efter et par uger var alt som normalt.

Det jeg ikke havde fået at vide første gang, var at har en hest en gang haft nyreslag vil den have nemmere ved at få det igen, jeg begyndte at fodre med så¨lidt stivelse som overhovedet muligt, og ingen stivelse på fridage. Siden har der ikke været noget.

Hilsen Tanja.

0
0
Svar på denne tråd

Nyreslag
Forfatter: 
Dato:  09-02-2011 19:09

Min hest fik engang nyreslag, pludselig under rideturen ville han bare ikke flytte sig mere!

Dyrlægen kom og gav ham smertestillende, og tog hjem for at få svar på de prøver han havde taget. Han ringede så og sagde, at vi ikke skulle regne med at hesten ville overleve. Heldigvis rejste hesten sig inden dyrlægen nåede at komme tilbage, og hav fik det godt igen.

Genoptræningen tog dog noget tid.. Dyrlægen gav mig nogle råd, så vidt jeg husker skulle jeg øge træningen med et par minutter hver dag. Så det en del tid, men han kom sig fuldstændigt :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider