Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Ser trist ud
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 07:56

Ja, det står sådan til at Cody ser mere og mere trist ud.

Han går ikke direkte til foderet og bare siger jaaaaa mad, som de fleste heste jo gør. Han er ligeglad med hvis de andre heste på staldgangen for gulerrødder og hvis der er nogen der står og rasler med en pose, han står bare og hænger med hovedet og ser trist ud inde i sin boks, kigger lidt ud af vinduet og ellers så er han bare ligeglad med alt andet.

Han er også begyndt at være et større svin i hans boks end han plejer. Før var det kun lige i midten af boksen hvor der var vådt og så pærene nede i enden, så der var masser af rent halm, nu kører han det hele sammen, han er ligeglad for han gør det henne, og der er intet rent halm tilbage og han får den samme mængde.

Vi har lige haft dyrlæge ude som skulle give ham kiropraktik og lige kigge på hvorfor han lige pludslig hurtigt havde tabt sig. Hun fik ham knækket igennem og sagde at han var lidt øm i hele kroppen, men især nakken og lænden. Mht at han blev tynd blev vi enige om at vi skulle prøve noget nyt foder og så når hun ville komme igen om 4 uger, ville vi se hvordan det så så ud.

Men han tager ikke særlig meget på, hvilket han burde af det foder han får nu, da det er et specielt godt foder til tynde heste, hvor der er meget fedt i for at de tager på (Saracen Show Improver mix og ved siden af får han GLS Lucerne Olie) .

Han er også begyndt ikke og vil med MIG ind på fold, men hvis foderdamen tager ham, så vil han gerne med ind, så det er begyndt at få vores tanker igang om at han måske har mere ondt i kroppen end vi lige går og tror og så forbinder han mig med at "av nu skal vi ud og ride og det gør ondt, men jeg gør det fordi jeg er flink" for han er nemlig rigtig flink, der er ingenting når jeg rider ham, han er simpelthen så dygtig, jeg skal jo dårligt nok tænke det jeg vil have ham til og så gør han det.

Vi bestiller dyrlæge som skal tage nogle blodprøver, hvor vi virkelig håber at vi kan se noget der (Evt noget jernmangel eller andet.)

Han får ordnet tænder hvert år, hvor der altid kun er nogle meget små tandspidser, han får tjekket for orm 2 gange om året.

Man nu vil jeg gerne høre jeres bud om hvad det måske kunne være?
Og hvordan skal jeg forholde mig til det?
Hvad skal jeg lave med ham? Jeg har jo ikke lyst til at ride på ham hvis han virkelig har ondt og begynder at binde mig sammen med negativt.

Så HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP.

0
0
Svar på denne tråd

svar....
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 08:09

Hej

Lyder ikke rart... Er der sket ændringer i hestebestanden på stedet...en fold-ven der er flyttet?jeg havde en hest hvis foldkammerat blev solgt og han var trist/deprimeret et stykke tid hvor jeg virkelig troede han var syg...Jeg red ham heller ikke i den periode...men gik blot lange ture med ham og langsomt blev han sig selv igen.... Hvor gammel er han din hest?

-Men godt der kommer dyrelæge på :-)

Anja

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 08:12

Nej det er bestemt ikke rart især ikke fordi på de 2 år jeg nu snart har haft ham så altid når det går allermest positivt så kommer der en nedtur.

Jeg flyttede stald i starten af november, hvor hans bedste ven, ikke kunne komme med.

Han er 8 år og fylder 9 til marts.

0
0
Svar på denne tråd

svar....
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 08:22

Hej

Det kan da meget vel være fordi han er kommet et nyt sted hen og så uden sin bedste ven ....men ok det er længe at stå og hænge med hovedet..hvis han da har gjort det lige siden? Har du lavet noget fra jorden med ham...gåtur o.l...Nogen gange skal det ske lidt nyt....min dejlige DV er helt vild med, hvis vi sætter mælkekasser på banen...så han skal gå..helst trave slangegang og vende på en femøre...han bliver dejlig tændt af det...måske lidt nytænkning....det var da værd at forsøge hvis ikke allerede du har været igang??

-ja det er jo ihvertfald ikke alderen der trykker ham

Anja

0
0
Svar på denne tråd

Trist hest.
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 08:47

Nu er det jo rigtig svært at sidde her og komme med et kvalificeret bud :)

Men da jeg læste dit indlæg kom jeg til at tænke på om han kunne lide af lever, eller nyre problemer, da bliver de nemlig ofte apatiske, taber sig og går fra foderet. Men han er jo ikke ret gammel, så det burde det jo nok ikke være.

Det kan jo også være han bare synes det er hårdt at flytte eller som du selv er inde på: At han har ondt i kroppen.

Pøj pøj med hyppen :)

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

Blot nogle tanker ...
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 09:57

Hej Camilla,

Det er bestemt ikke rart, når man kan fornemme at ens elskede hest ikke trives eller ikke er sig selv.

Synes det er en god idé at få taget de blodprøver hurtigst muligt. Tror bestemt ikke der er noget fysisk i vejen med ham, når du ikke mærker noget under ridningen.

Jeg tænkte også lidt på mavesår. Har godt nok ikke nogen personlig erfaring med det, men der er mange heste der stresser mere over en flytning, end de lige umiddelbart giver udtryk for. Og netop ændrede stald- og foderforhold kan forårsage mavesår. så prøv evt. lige at forhøre dig hos din dyrlæge, når han/hun alligevel kommer ud.

Noget helt andet er foldforholdene. Nu skriver du ikke lige noget om dem. Men jeg synes der er alt for mange steder, hvor hestene om vinteren går rundt på nogle bitte små folde, hvor de aldrig kan tage en rask løbeturur og hvor det er svært at flygte, hvis de bliver jaget af de andre.

Jeg har netop selv flyttet min hest af samme årsag. Det sted han stod indtil i mandags, havde de stort set lukket alle foldene af med den begrundelse, at der skulle være græs om sommeren. Det betød at hestene kun kom ud på nogle små frostne "frimærkefolde", hvor de blot stod og hang ved leddet.

Min hest reagerede på det med aggression. Han begyndte at snappe efter mig, når vi stod på staldgangen, og når der kom nogen imod os i ridehuset lagde han ørerne ned af nakken og kastede med hovedet. Det gør han slet ikke mere efter jeg flyttede ham.

Så hvis du har indtrykket af, at hesten er "deprimeret", så kan det godt hænge sammen med foldforholdene. Nogen gange er det blot et spørgsmål om at rokere lidt om på foldene, således at de får nye "foldvenner". Lige som med mennesker kan der også være en dårlig kemi mellem heste ;-)

Min egen har f.eks. en tendens til at blive mobbet, fordi han er hvid. Det har jo en helt naturlig forklaring, men i hans nye flok er der heldigvis ikke nogen problemer.

Du må endelig lige følge op på tråden, når du har haft besøg af dyrlægen, eller i hvert fald, når du evt. har fået svar vedr. blodprøverne!

Håber han snart bliver sig selv igen. Held og lykke med ham! :-)

Mange hilsner fra

Lise Andersen

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

www.designforpets.dk

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

0
0
Svar på denne tråd

ville ikke vente 4 uger
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 11:12

Jeg ville lige umiddelbart ikke vente 4 uger på at dr. dyr kommer igen

Jeg synes du hurtigst muligt skal få taget blodprøver og gerne en urin prøve så du kan få svar på hvad der foregår i hans krop.

som du beskriver det ville jeg også være tilbøjlig til at tro at han har ondt.

Nogle gange kan en kiropraktor behandling være ok, men det er faktisk en hård omgang din hest kommer igennem og efterfølgende hvor hans krop skal finde sin nye ballance.

Jeg kan sagten anbefale dig andre former for behandling, men jeg synes du skal få taget blod og urin prøver først.

jette

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 14:01

Tusind tak for alle jeres svar.

damgård

Jeg træner meget varieret, fordi jeg føler at jeg får en meget gladere hest af det og så ville jeg også selv synes det var kedeligt hvis vi altid skulle lave det samme. Men lige i øjeblikket, der gider han ikke rigtig noget. Han trasker også bare afsted på tur, men i ridehuset går han frisk igennem.

charli

Noget af det vigtigste for mig er at min hest året rundt har store folde, så de kan løbe rundt og skyde rumpetten i vejret. Der er ikke så mange heste på det sted jeg står nu, da det er et privatsted.

Jette-Stald Møllegården

Han får skam også dyrlæge før de 4 uger, men det var bare fordi vi aftalte at han skulle have kiropraktik igen om 4 uger, men nu fordi han har fået det værre, så skal vi uden tvivl have dyrlæge ud her i uge 6, for det er ikke rart at se min dejlige hest have det så elendigt.

0
0
Svar på denne tråd

lyder som min hest
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 15:20

Det du beskriver lyder akkurat som min nu afdøde hoppe.

Hun var også som du beskriver, ændrede adfærd, tabte sig, men spiste stadig samme portioner mad+hø+halm.

Dyrelægen kom ud, gik hende igennem, hun fik tjekket tænder, fik tjekket ben, jamen alt.

Dyrlægen sagde hun så fin ud, men at hun bare var for tynd, han mente os det var derfor hun sov så meget fordi hun ikke havde noget og tære på.

Jeg siger ikke at din hest fejler det samme som min gjorde, håber det for guds skyld ikke.

Men jeg blev til sidst stædig da vi havde haft besøg af dyrlægen 3 gange i 3 mdr, og jeg sagde, nu vil jeg gerne ha du tager en blodprøve på min hest, fordi jeg KAN mærke der er noget helt galt.

Han sagde at den nok ikke ville vise noget og at det nok var alderdommen der trådte i kraft, hun var 14 år gammel.

Dyrlægen ringede 3-4 dage efter og spurgte om jeg havde nogen intentioner om og gå ind i dyrlæge verden, erhm nej det havde jeg nu ikke, svarede jeg, han prøvede bestemt ikke på og være sjov, men han måtte desværre fortælle at min hest havde for høje nyre+lever tal, og at hun indenfor ½ års tid ville få et nyreslag som muligvis ville få alvorlige konskvenser, jeg tog beslutningen efter 2 dage at hun skulle aflives.

Hun kunne ha levet på medicin, men det nej det skulle hun ikke bydes,

Dyrelægen sagde at det desværre var nogle planter vi havde fjernet fra marken for 10-11 år siden, som stadig havde frø tilbage, som havde gjort min hest helbred værre og værre, det er bare underligt at min shetlænder pony som blev aflivet pga forfangenhed 4 mdr inden dette ikke havde samme problem. Men det er nok forskelligt fra hest til hest..

Det er ekstremt ubehageligt og se hvordan ens hest bliver dårligere og dårligere

Jeg savner hende stadig selvom det er snart 2 år siden hun drog herfra.

Jeg er stolt og glad for jeg blev ved med og sige jeg ville have de blodprøver, ellers tør jeg ikke tænke på hvad der ville være sket.

Jeg red jo stadig hende, fordi hun vrinskede hvergang hun så sit hovedtøj og sadel, hun elskede og komme på tur, men lige så snart hun blev lukket på fold, lagde hun sig og sov i flere timer.

Håber det går din hest meget bedre!!!

tralala ;)

0
0
Svar på denne tråd

D vitamin-mangel ?
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 15:40

Passer med årstiden, eventuelle smerter i skroget, almen u´tilpashed osv.

Saracen skal gives med 4 kg/d for at være NOK på det område (og så er det stadig dårligere end meget DK-prod. foder) og hvis han er i underskud, så skal der mere til.

Dvs en levertrankur i en 4-8 ugert eller et specifikt tilskud.

Hvad fik han før du skiftede foder ??

Til salg:

Rolig IC -vallak på ca.163 cm/ 9 år. Tilredet for adskilte signaler, stabil i skoven, trafiksikker,lydhør og letgående for størrelsen.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 19:24

Det er kun når han står i boksen at han står og stirrer, på folden går han jo bare og græsser og han har stukket af før, for går den så går den ( jeg har fået meget hjælpt til det af Torben Andersen, som fortæller at det intet har med mig at gøre, han har bare fundet ud af i en tidlig alder at det kan lade sig gøre, og at han vil gøre det i perioder) når jeg rider er han frisk fremadgående og meget opmærksom.

Lige en ny melding fra hvordan han var i dag:
Han virkede frisk og mere med i dag, han gik til foderet med det samme og holdte øje med hvad der skete på staldgangen, når jeg gik frem og tilbage med trillebøren, han vrinskede og virkede i det hele taget mere frisk :)
Men synes det er mærkeligt at han lige pludselig vender på en femøre.

0
0
Svar på denne tråd

De samme..
Forfatter: 
Dato:  07-02-2011 16:54

symptomer havde min hest da han havde mavesår..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

111111111
Forfatter: 
Dato:  08-02-2011 09:15

symptomer havde min hest også da den havde mavesår..

:O)

0
0
Svar på denne tråd

svar på blodprøverne
Forfatter: 
Dato:  10-02-2011 06:49

Så har vi fået taget blodprøver og har allerede fået svar på dem. Hans blodprøver var helt normale, men allerede nogle få dage før dyrlægens ankomst synes han til at se ud til at have det bedre, han har det stadig godt, så måske en vinterdepression, men tusind tak for jeres hjælp

0
0
Svar på denne tråd

hej tanker her fra.
Forfatter: 
Dato:  10-02-2011 07:50

Hej ! Cody har jo aldrig boet i en lille stald Da han boede her og stod i den store stald var han helt normal, men da vi flyttede ham ned i vores lille gamle stald, var han også meget anderledes, og begyndte og stikke af og løbe op i den store stald, så han er nok ikke så god til flytninger, han har også været van til og gå en stor flok på fold....han er jo en meget special hest.

Med hensyn til foder, er han opvokset med en fodring baseret på strå, og han kan spise mange kg wrap :)

Er han tjekket for bændelorm ?

Jeg er glad for og høre at hans humør er ved og vende tilbage :)

Ridecenter syd for køge, vi er en blanding af dressur og westernrytter. De næste par måneder vil der blive bokse ledige !

Paint hoppe på 4 år sælges, hun er efter BG Golden Eagel.

0
0
Svar på denne tråd

Håber det bedste..
Forfatter: 
Dato:  10-02-2011 10:45

For en sikkerheds skyld giv ham en ormekur.. og en vitaminbooster og er han blevet muskelfattig evt noget Build up og tag ham ind i box og evt dækken på et par timer mens han hygger sig lidt m god hø/wrap eller lun Mash.. Du har obs på din hest og bekymrer dig ..så ekstra omsorg vil gøre jer begge godt.. og her taler jeg om egen erfaring..

Held og lykke med fyren

0
0
Svar på denne tråd

Flot..
Forfatter: 
Dato:  10-02-2011 12:36

bare giv hesten en ormekur uden at påvise om den har behov for det..

Det beviser virkelig hvor en forkvaklet holdning hesteejere har til medicin.. Hesten skal bare have, ikke for lidt i hvert fald..

Og ulovlig medicin bruger de også gerne oghelst importeret fra udlandet åbenbart..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider