Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

At undgå tabte sko - hvordan?
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 17:10

Er der nogen, der har nogle gode råd til, hvad man kan gøre for at undgå, at hesten træder sine sko af.

I sidste uge var min hest så uheldig at træde sin sko af 4 gange. Til sidst blev den halt af det. Nu er den ok igen og har begge forsko på.

Dyrlægen sagde noget med, at den skulle løftes lidt i tåen. Den går allerede med dobbelt-klokker.

Hvad ellers kan jeg gøre?

Venlig hilsen

M

Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 17:38

Jeg kan kun være enig med din dyrlæge. Den skal rejses lidt mere op og så ville jeg tjekke om dens sko er for store. De kan også være skoet skæv. Det kan også gøre det.

VH Anne Kathrine

0
0
Svar på denne tråd

Ny smed!
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 21:52

Inden vi fik vores nuværende smed, var jeg heldig hvis min IC holdt sutterne på i bare to uger, og smeden mente ikke han kunne gå uden sko.

Hos den nuværende smed har han ikke smidt så meget som én sko, og nu er han barfoddet og elsker det.

Så nogle gange kan det betale sig at skifte smed. Men det er bare min egen personlige mening.

- Maria

0
0
Svar på denne tråd

det.....
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 22:10

Når min har trådt sko af konstant, har det skyldtes:

- Dårlig smed/ store sko

- Dårlig hovkvalitet (sommer-tør)

- At der har været meget dominans-kamp/ mange heste på folden, og hun har kastet sig ind i mindre slåskampe uden at tænke på sig selv (jeg krummer tæer, når jeg ser dem slås)

- Og nogle gange sidder skoen/sømmet ikke helt perfekt. Sidst lagde jeg mærke til et søm, der sad mærkeligt, og tænkte, skoen snart røg af, og det gjorde den en uge senere. Selvom jeg nu har en meget dygtig smed, kan de også sætte et søm forkert etc.

Opstaldning boks/løsdrift ledig i stald ved Århus (8471), med ridebane, 1000 kr incl. hø/halm. :) www.hestegalleri.dk/ mar_vis.aspx?MarID=467233

Gratis shetter-hingsteplag til godt hjem! Djursland.

0
0
Svar på denne tråd

træde sko af
Forfatter: 
Dato:  02-02-2011 11:15

Jeg ville tage en dialog med din smed for der kan muligvis ændres på beslaget og evt. beskæringen (især når din dyrlæge påpeger det).

Ofte træder heste deres forsko af fordi overrulningen ikke er god nok og derfor kan de ikke afvikle forbenets skridt hurtigt nok før bagbenet kommer og lander i/over forbenets spor. Hestene er jo blevet så velgående den dag idag og den store indundertrædning forbundet med fx en (ung)hest der endnu ikke har den bedste balance og måske går lidt på forparten, samtidig med at den er skoet uden at tage hensyn til disse faktorer/benstillingsfejl, kan give problemer med aftrådte sko.

Jeg er særlig glad for at bruge mustads equilibrium i tilfælde hvor hesten er god til at træde sine forsko af, har en fortil-bagtil ubalance (som ofte er en følgevirkning af en lang skrå skulder og dermed en lang skrå kode som gør at hesten får "meget tå"). Det gælder om at korte tåen -hvis benstillingen vel og mærke påkræver det da det er vigtigt at se hesten i en helhed. Og kan man ikke beskære mere af tåen, skal man flytte overrulningspunktet tilbage med skoen og der er den equilibrium særdeles god. Den lægges tilbage under hoven og man lader tåen række ud over. På denne måde kan hesten også selv slide sin tå så den ikke når at blive så lang sidst i perioden.

Hvid dette ikke er nok, kan man også reife både for- og bagsko. Dvs slibe enderne på forskoen skrå og tåen på bagskoen skrå så bagskoen glider af forskoens ender istedet for at tage fat i kanten og træde den af.

Men igen tag en snak med din smed og se om I ikke i fællesskab kan finde en god løsning;-D

Hilsen JP

Sydhavsøernes Beslagsmedie

"Kvalitetsbevidst hovpleje

og højt serviceniveau"

Åben for nye kunder på lolland,falster og sydsjælland -ring/sms 60159930

0
0
Svar på denne tråd

Koderinge
Forfatter: 
Dato:  02-02-2011 20:06

Kunne koderinge måske være en mulighed også?

Venlig hilsen

M

Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

de der sko
Forfatter: 
Dato:  02-02-2011 20:25

Min var meget slem til at jokke forskoene af da hun kom i træning igen pga dårlig beskæring ved tidligere ejere og stort bevægelsesmønster uden balance.

Min smed satte mindre sko på hende men gjorder også opmærksom på at så skulle der max. gå 6 uger imellem skoning da de mindre sko da kunne klemme hoven sammen når den vokser. Samtidig fik hun nogle sko på med ekstra meget overrulning dvs. de er ikke flade men rundet.

Hun gik fra at træde sine forsko af 2-3 gange i løbet af 6 uger til max 1 gang på 6 uger. På 1 år er hun endda gået en hel skostørrelse op! Idag holder jeg stadig fast ved de 6 uger selvom hun ikke længere går med for små sko. Hendes overrulning er blevet rigtig god og hun træde kun sko af hvis der er meget mudret.

Bare husk at hvis den får lagt mindre sko på så skal intervallet også være det mindre så hoven ikke bliver skadet.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider