Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Krybbebider
Forfatter: 
Dato:  31-01-2011 14:32

Min fjolle er begyndt at bide i bokslågen...

Det startede da vi havde en opstalder som var meget voldsom og både hende og hendes hest stressede mine egne hypper.


Jeg har prøvet flere forskellige ting...bidstop på bokslågen (hjalp kun 10 min efter det var smurt på)

Medicin mod mavesår (virkede kun i den tid hun fik det)

og en kur mod bremselarve æg(?)...


Min dyrlæge har ikke den store erfaring med krybbebidning og mavesår og spørger derfor andre dyrlæger til råds (han ringer senere i dag)


Hoppen er også noget stresset når jeg skal spænde gjorden...også selvom jeg altid har været meget obs på at spænde gjorden helt løst...

Hun havde en periode hvor hun stejlede men er sikker på at det "bare" var ungheste nykker...


Hun krybbebider på alle tidspunkter af døgnet men vi sørger for at hun altid har adgang til hø når hun er inde og det hjælper en del...jeg kunne dog godt tænke mig at finde ud af hvad der er galt. I stalden står kun mine egne 4 heste som passer rigtig godt sammen...


Hun krybbebider meget hvis jeg ordner min anden fjolle først men siger ikke noget til hvis det er ponyerne der står på staldgangen...


Er der nogle af jer der har prøvet noget lignende og har råd til hvad jeg kan gøre for at hun stopper?


Dejlige marsvin sælges ved Århus - granstedet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-01-2011 18:45

Hvad får hun at spise i krybben og hvad er der at spise på folden?



Søger læreplads som beslagsmed i Jylland helst, kender du en smed der mangler en lærling i 2011?

Lykkelig ejet af Bøf, Big og Muf, hundene og kattene :)

Har mine 3 heste i løsdrift, aldrig boks til dem ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 krybbebidning
Forfatter: 
Dato:  31-01-2011 20:16

er ofte tegn på mavesår. Når mavesårsmedicinen virkede, mens du gav din hest det, er det måske det, det handler om.


Det handler om for for meget mavesyre. det kan udløses af stress eller for stivelsesholdigt foder, eller en kombination. Nogen menere at visse heste er genetisk disponeret for for meget mavesyre.


Mavesyre neutraliseres af spyt, hvilke produceres når hesten spiser. Så det er nok derfor at hesten krybbebider mindre, når der er nok hø.


Man mener, at når hesten krybbebider, udløser den endorfiner, som er en morfinlignende ting, som er smertestillende. Det vil så lindre mavesmerter, der er fremkommet af den høje surhedsgrad i maven.


Hvis du fodrer med korn, eller et müsliprodukt med korn, får hesten nok temmelig meget stivelse. Selv de stivelsesfattige kornprodukter, indeholder ofte over 20% stivelse.


Man kan f.eks. fodre med fiberpiller fra NAG, som har en stivelsesprocent på 4,3. Kilo for kilo, er der lige så meget krudt i, som i kerne. Altså energimæssigt.


Det er tankevækkende, at ingen heste der ikke har stået på stald, udvikler krybbebidning.


Så umiddelbart må rådet lyde på: Meget udeliv, et ikke stressende miljø, masser af hø (helst tørt) og krybbefoder med ultralav stivelsesprocent.


Den kedeligeste del af historien er, at når hesten én gang er blevet krybbebider, holder det ikke op. Det kan, i gode perioder være mindsket eller slet ikke være der, men hesten "har det i sig", og det vil altid kunne udløses. Den endnu kedeligere del, er at visse mener, at når hesten én gang har lært at krybbebide, bliver den "narkoman" på sit "fix" og er faktisk blevet afhængig. Endnu værre er det, at visse mener, at når heste, igennem lang tid har udløst endorfiner, tager den skade på sin hjerne.


Alt dette, er dog teser og teorier, med nogen, men ikke total klarlagt videnskabelig baggrund.


Håber du finder ud af, at give din hest nogen omstændigheder, der gør at tilstanden mindskes.


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 krybbebidning
Forfatter: 
Dato:  31-01-2011 21:12

Tusind tak for jeres svar.


Hun får kun lucerne, vitaminer og biotin i krybben. Der er halm på folden. Høet er af super kvalitet og helt tørt.


Min dyrlæge ringede tidligere i dag. Han har snakket med sin kollega, hvis søster har haft meget gode erfaringer med noget naturmedicin. Han vil finde ud af hvad det hedder i løbet af nogle dage.


Hun går på fold fra senest 9.30 til 17/18 stykker...der er ikke mulighed for længere foldtid.


Dejlige marsvin sælges ved Århus - granstedet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du må endelig
Forfatter: 
Dato:  31-01-2011 22:16

skrive og fortælle hvilke medicin det er, din dyrlæge vil anbefale.


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 krybbebidning
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 16:53

God & oplysende artikel om mavesårsprojekt, udarbejdet af dyrlæge Nanna Luthersson - måske du kan bruge den?!


www.hestedoktoren.dk/Arrangementer/ PDF/ Sommerm%C3%B8de%20Hest...edsaar.pdf



WINTEC 500, All-round, sort, 17", m/blåt kopfjern (Medium Wide) sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Krybbebider
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 20:28

Tak for linket til artiklen - den vil jeg helt sikkert læse når jeg får mulighed :-)


Dyrlægen har været til en af mine andre heste i dag og han har nu bestilt den medicin som den anden dyrlæge havde gode erfaringer med hos sin egen hest...

Synes jeg kan huske det hedder noget med Gut Relaxer men skal nok skrive så snart jeg får det hjem :-)

Medicinen skulle både virke mod mavesår og sfalappe hesten, så jeg glæder mig meget til at prøve det!


Dejlige marsvin sælges ved Århus - granstedet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Krybbebidning og mavesår
Forfatter: 
Dato:  03-02-2011 11:10

Hejsa!


Jeg er enig i at det godt kunne lyde som om din hoppe lider af mavesår, især fordi mavesårsmedicinen hjælper på hendes krybbebidning. Men også fordi hun krybbebider på alle tider af døgnet (dvs. at hun formentlig har en konstant smerte), og at det hjælper når hun får hø (når hun æder grovfoder producere hun en masse baseholdigt spyt mens hun tygger det, hvilket neutraliserer mavesyren). At hun ikke bryder sig om at få spændt gjorden, selv om du er forsigtigt tyder ligeledes på at hun har mavesmerter. Og hun kan sagtens lide af mavesår selv om hun udelukkende fodres med grovfoder. For selv om koncentreret fodring ofte er en væsentlig del af forklaringen på udviklingen af mavesår, er der også andre faktorer involveret.


At hun har udviklet krybbebidningen, og eventuelt mavesår, da I fik en voldsom opstalder, hænger meget godt sammen med at, stress både kan fremme udviklingen af mavesår og stereotype adfærdsformer som for eksempel krybbebidning. Det er meget sandsynligt at din hoppe har været disponeret for mavesår, eller måske endda allerede har haft det i mild grad, og den stress som den nye voldsomme opstalder medførte har så været "dråben som fik bægeret til at flyde over".


Så selv om det er fint at prøve at give hende noget naturmedicin, vil jeg bestemt anbefale dig at få hende undersøgt for mavesår. For den eneste måde at afhjælpe hendes krybbebidning -eller rettere hendes problem (hvilket krybbebidningen jo egentlig blot er et symptom på), er du nødt til at finde ud af hvad der er årsagen til problemet, og så sætte ind her. Og da det jo i høj grad lyder til at problemet kunne være mavesår, ville jeg som sagt starte med at undersøge dette nærmere.


Med hensyn til, hvorvidt heste som krybbebider kan holde op med at vise denne adfærd igen, så tyden den forskning som foreløbig findes på området på, at det i høj grad afhænger af hvor gamle hestene er når de udvikler krybbebidningen, hvad årsagen er, samt hvor længe de har vist adfærden. Stereotypier (som fx krybbebidning) der er under udvikling, kan blandt andet kendes på at de er forholdsvis nemme at afbryde, mens etablerede stereotypier vil være forholdsvis vanskelige at afbryde. Stereotypier der udvikles hos unge heste vil typisk være mere alvorlige end dem der udvikles hos voksne heste. Det skyldes at de unge hestes centralnervesystem er mere plastisk og derfor påvirkes mere dybtgående af omgivelserne. Og opstår den stereotype adfærd som en følge af social isolation eller manglende stimulering i sensitive perioder, udvikles adfærden som erstatning for den manglende stimulation, og bliver således et produkt af et unormalt nervesystem. Adfærden vil derfor også være meget vanskelig at bringe til ophør, selv hvis hesten senere i livet får bedre forhold. Udvikles den stereotype adfærd derimod hos udvoksede heste, fx som følge af et restriktivt miljø, opstår den stereotype adfærd i et forsøg på at kompensere herfor, og adfærden er et normalt nervesystems respons på et unormalt miljø. Det betyder, at adfærden i reglen vil kunne bringes til ophør, ved at give hesten et bedre miljø.


Mange hilsner fra Anja Thorup Jensen


www.modernehestehold.dk


- et univers for dig der søger viden og inspiration om heste og hestehold!


Sidste nyt: Online-kurset, "Optimalt Hestehold ..."


0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa......
Forfatter: 
Dato:  05-02-2011 23:25

det kunne umiddelbart godt lyde som mavesår, så sørg for at den så vidt muligt har noget at spise hele tiden og lad den spise fra jorden. hvis ikke det er mavesår kan det godt lyde som ryg problemer, hvis hesten bider hårdt nok i boksen/krybben kan den med et held blokere for nerverne om til ryggen så det ikke længere gør ondt :)


prøv evt. at køre dine fingre hårdt ned langs rygraden og nede unde maven og se om hesten svejer i ryggen, hvis den gør det er dey sandsynligvis ikke det der er galt :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 krybbebidning
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 13:14

Hvor er jeg glad for at jeg skrev herinde...tusind tak for hjælpen allesammen!!

Den undersøgelse for mavesår, som i skriver om, er det ikke noget med en kikkert ned gennem halsen? Og hvad hedder undersøgelsen?

Nogen der ved hvad det ca. koster?


Sarah 7 - Jeg har slet ikke haft i tankerne at det kunne være ryggen...hun virker ikke øm men hvis mavesårs undersøgelsen ikke viser noget, vil jeg helt sikkert få fat i en kiropraktor...



Dejlige marsvin sælges ved Århus - granstedet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 krybbebidning
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 14:27

ja det ville være en god ide :) hvis det er rygproblemer kan det også stamme fra sadlen, men det burde en dygtig kiropraktor også kunne fortælle dig :) men med hensyn til tænderne, hvor tit får den så tandlæge om hvem bruger du ? :)



hvis din hest er disideret krybbebider burde den faktisk ikke stå og bide i krybben/bokslågen men derimod bare sætter tænderne på kanten og suge luft ind. ofte vil du kunne høre at der kommer nogle underlige lyde nede fra halsen når den krybbebider :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 krybbebider
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 14:47

Fandt en super god kiropraktor sidste år...hende vil jeg ringe til igen hvis det viser sig at det ikke er mavesår (´hvilket jeg selv tror det er)


Hun har aldrig haft tandlæge, så er kun tjekket af dyrlægen...


Hun bider heller ikke i bokslågen..sætter tænderne på og sluger luft ind...


Tak for svar...


Dejlige marsvin sælges ved Århus - granstedet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 tænder og mavesår
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 14:59

så lyder det umiddelbart som mavesår, selvom du evt. skulle få kureret hende for mavesår skal du satdig være opmærksom på at hun ikke fortsætter med at krybbebide (det gør de nemlig ofte).


må jeg spørge hvad du fodre med?


dette her er der meget delte meninger om, men dyrlægerne burde holde sig langt væk fra tænder. har normalt også altid brugt en dyrlæge, men efter jeg havde lalla zidaric ude (hestetandlæge) og fandt ud af at hun havde to flækkede tænder skal jeg aldrig have dyrlægerne til at tjekke tænder igen :( medmindre den pågældende dyrlæge ligefrem har speciale i tænder.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 15:24

Hun får lucerne, hø og vitaminer...


Jeg stoler på at min dyrlæge gør et godt stykke arbejde men er helt enig i at tandlæger som regel gør det bedre...de er uddannede til det og har det udstyr der skal bruges...jeg går heller ikke til lægen hvis jeg har ondt i tænderne :-)


Er desuden begyndt at spare op til at begge duller kan få et tjek af tandlægen :-)


Dejlige marsvin sælges ved Århus - granstedet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar.......
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 15:34

okay :) det med foderet lyder meget fornuftigt, tænkte bare på om du fodrede med meget stivelsesholdigt foder men det gør du tilsyneladende ikke :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Krybbebidning
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 18:08

Cocoa:

Mavesår konstateres vha. en kikkertundersøgelse af mavesækken (gastroskopi).


Det er den eneste sikre måde at stille diagnosen mavesår på - & iøvrigt også den billigste, i længden.


Det koster hurtigt langt mere selv at forsøge sig frem med div. tilskud, end det gør at få hesten undersøgt af dyrlægen.


En kikkertundersøgelse koster under 2000 kr. Ja muligvis er det kun omkring 1500 kr. sådan èn koster (det er heldigvis nogle år siden vores den ene blev kikkertundersøgt & dyrt var det ikke).


Din dyrlæge kan oplyse dig om det korrekte beløb så ring evt. og spørg.


Har man en sygeforsikring kan man få dækket nogle af udgifterne.


Se billeder af en kikkertundersøgelse, & læs mere om den, i nedenstående FANTASTISKE artikel så læs det hele.


www.hestedoktoren.dk/Arrangementer/ PDF/ Sommerm%C3%B8de%20Hest...edsaar.pdf



WINTEC 500, All-round, sort, 17", m/blåt kopfjern (Medium Wide) sælges

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider