Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvordan plejer man en tinker´s hovskæg?
Forfatter: 
Dato:  03-07-2004 14:08
Da jeg fra imorgen af er den heldige ejer af en tinker ( med mindre sælger om bestemmer sig), vil jeg gerne vide hvordan man passer hovskægget.
Jeg har jo hørt så meget om at man skal holde godt øje med muk.
Hvordan passer man hovskægget bedst så man undgår det?
Hvordan ser muk ud når det starter?
Hvad er bedst at gøre for at forebygge det?
Hvis man er så uheldig at de får det, hvad er så bedst at behandle med?
Med venlig hilsen Karina.

Prøv en Islænder!
{> Du vil garanteret syntes det er skide skægt! {>

0
0
Svar på denne tråd

Muk og hovskæg
Forfatter: 
Dato:  03-07-2004 14:31
Nu har vi ikke en tinker, men en jysk hest - men de har samme problem.
Vores var fuld af muk, da vi fik ham - ser ud som tør, skællende, fortykket hud og småsår - og det klør så afsindigt.
Junkers problemer er stort set væk og det klarede vi, efter at have prøvet alle gængse midler, inclusive en indsprøjtning mod skab - som det osse kan være ( men ikke var) - ved at børste hovskægget grundigt hver dag.
Vi børster med en menneske-stålhårbørste - og det elsker han. Meget grundigt - både op og ned - så der kommer luft til huden.
Derudover fik vi lagt en foderplan, så vi var sikre på, at han ikke fik for meget protein - og så står han på spåner.
Ifølge dyrlægen - som er behørigt imponeret over resultatet er det mest børstningen og spånerne, der giver det gode og mukfrie resultat.
Men blir han ikke børstet grundigt hver dag - så begynder han at klø igen -
Men der er mange gode råd - men mange af dem der virker på en varmblodhest med en lille smule muk i koden, har ingen effekt på denslags muk, som koldblodshesten kan have.
Så tag det i opløbet: børst og børst - og stil den på spåner -
(men det med proteinen er jeg også sikker på, er en årsag...)
Lone
0
0
Svar på denne tråd

våde ben
Forfatter: 
Dato:  03-07-2004 15:20
Man skal ikke rende og skylle mudder af hele tiden, for så trænger fugten ind til huden og er længe om at tørre = fugtig hud = svamp = muk. Det virker som om på min at regn og mudder kun sidder på ydersiden af hovskægget.

Hans gamle ejer har aldrig skyllet ben på ham og han har aldrig haft muk.

:Pia
.
0
0
Svar på denne tråd

Lone ......................
Forfatter: 
Dato:  03-07-2004 15:37
Jeg kan ikke ha min tinker på spåner, da den skal gå i løsdrift med halm.
Den døjer ikke med muk, og har vist kun haft en lille snert af det en gang.
Jeg regner med at strø godt med halm som jeg plejer, så der altid er helt tørt i løstdriften.
De skal kun gå 3 heste der.
Det lyder vildt med at skulle børste hovskægget hver dag!
Jeg må jo se hvad jeg kan gøre.
Andre gode råd er osse velkommen.
Pia børster du osse hovskægget hver dag?

Prøv en Islænder!

0
0
Svar på denne tråd

vildt?..
Forfatter: 
Dato:  03-07-2004 15:43
Hvorfor synes du det lyder vildt?
Man børster vel hesten hver dag - næsten, alligevel.
Nå, men det hjalp.Og det hjælper stadig.
Hellere børste end fylde den med alt muligt -
Lone
0
0
Svar på denne tråd

Nej, jeg børster faktisk ikke mine heste hver dag.
Forfatter: 
Dato:  03-07-2004 15:53
Der kan godt gå 14 dage imellem de bliver børstet.
Jeg har dem jo til at gå i løsdrift, og hvis jeg rendte og børstede på dem hver dag, ville de ikke kunne holde varmen i regnvejr, for så ville jeg børste fedtstoffet ud af pelsen.
Det skal da lige siges, at de bliver altid børstet hvor udstyret skal sidde så intet gnaver dem.
Den ene af ,mine islænderhopper har gået ved hingsten i næsten 2 måneder nu, og hun er da ikke blevet børstet i de 2 måneder, men hun ser da ganske pæn ud alligevel.

Prøv en Islænder!

0
0
Svar på denne tråd

sørger for at
Forfatter: 
Dato:  03-07-2004 16:14
de står tørt og rent i løsdriften og så er der lagt stabilgrus ude foran løsdriften og ud til den store mark, vi har aldrig døjet med mug,har de lidt så nulre jeg det af og sprayer med bluehorse ¨år spray.

hilsen berit

kåret tinker hingst står til tjeneste se her

lækker 4 års dv med kapacitet,direkte fra avler sælges. Kun seriøs henvendelse.
0
0
Svar på denne tråd

Muk og hovskab
Forfatter: 
Dato:  03-07-2004 17:10
Jeg har også en Tinker, og jeg har døjet voldsomt med muk. Jeg har også prøvet alverdens produkter og præparater, herunder hører også den før omtalte indsprøjtning mod skab, og er ligeledes kommet frem til det bedste resultet; en (næsten) mukfri hest ved at børste hovskæget igennem hver dag.

Når vi taler om så meget hovskæg som hypperne jo har, er det lige værd at læse denne artikkel, og det gælder for alle der har heste med hovskæg:

Artikkel fra Svensk Tinkerforening; Fod/ hovskab

Omhandler en parasit der hedder Chorioptes Bovis , og som ingen normalt anvendte behandlinger mod muk bider på.

Håber dette kan bruges til noget, og hold for guds skyld benene tøre på dyret!

Mvh Mia
Der er ofte kun en gradsforskel mellem ”hobby” og ”lettere sindssyge”.
0
0
Svar på denne tråd

Til en tinker er en...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2004 17:28
marsvine/kattebørste er også genial til at børste hovskægget med.

Jeg synes nu at både den tinker jeg har passet og den vi har købt har et beskyttende "fedtlag" i hovskægget. Det er som om det skal være rigtigt vådt før fugten trænger helt ind til koderne.

Mette og Monis :-D
0
0
Svar på denne tråd

børste hver dag
Forfatter: 
Dato:  03-07-2004 17:28
Næ, jeg børster det ikke hver dag, slet ikke igennem med en hårbørste. Er der mudder på får det lige en tur med den stive "kostestrigle". Ellers blot et par strøg ned af benet. Det varede faktisk et stykke tid inden jeg opdagede han har sådan nogen sporer bag på koden.

Men han har en speciel pels - gør jeg ikke noget ved den er den faktisk selvrensende - efter et par dage er fx grønne pletter væk af sig selv, hovskægget er stort set hvidt af sig selv undtagen lige i hårspidserne.

Min er jo så ikke en tinker og har ikke hovskæg på forsiden, kun bagpå.

.
0
0
Svar på denne tråd

Jamen ........
Forfatter: 
Dato:  03-07-2004 17:36
Er det så hele året rundt i børster alt hovskægget igennem hver dag, eller er det kun når der er vådt udenfor?
Jeg syntes jo osse hvis der er vådt og smadderet udenfor, at hvis man så børster i hårene, at man så ville få børstet fugt og skidt ind til skindet?
Hvordan ser jeres børster ud?
Med venlig hilsen Karina,

Prøv en Islænder!

0
0
Svar på denne tråd

mudderet
Forfatter: 
Dato:  03-07-2004 18:23
Jeg børster først mudder af når det er tørt glemte jeg vist at skrive.

.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har i mange år...
Forfatter: 
Dato:  05-07-2004 08:49
... haft med jyder at gøre, både i dagligdagen og til udstillinger, og jydefolket gør mange forskellige ting for at komme problemet til livs. Tinkernes hovskæg er i mange tilfælde ligeså kraftigt som jydernes, og det giver de samme problemer, hvis hestene er disponeret for det.

Det er forskelligt, hvad der virker på hvilke heste, og det er også forskellige lidelser, der rammer dem. Hvis det er skabmider, er der kun dyrlægens sprøjte, der virker - men hvis det er alm. muk, så kan man gøre flere ting.

Nogle har med fordel barberet alt hovskægget af, når udstillingssæsonen er forbi - så får huden luft, og hovskægget når at blive pænt igen før næste forår.
Andre børster håret igennem hver dag.

Fælles for alle hestene er dog, at de bestandigt er på en proteinfattig kost, og at de ALDRIG må sættes ud på godt, friskt forårsgræs - det går lige i benene på dem.

Når jydefolk vasker ben på deres heste - og det er man jo nødt til engang imellem, med mindre man holder af bæ-farvede sokker - så tørres hovskægget hurtigt igen med savsmuld. Ganske, ganske fint savsmuld, som hentes ved en tømrer/snedker eller på et savværk. Hæld omkring 10 cm smuld i en spand, og sæt hestens ben derned. Børst så smuldet op mellem hårene ved at fylde hænderne og stryge opad i hovskægget.
Smuldet tager lynhurtigt fugten, og kan let børstes ud igen. Sørg for at få det hele med.

Der udover kan der med fordel lægges stabilgrus foran leddet og andre steder, hvor hesten er tilbøjelige til at stå og hænge og mudre jorden op.

Jeg må indrømme, at mit kendskab til jyder er nok til at jeg aldrig vil få hverken tinker, nordsvensk, frieser eller andre med stort hovskæg i stalden - det er jeg simpelthen for doven til ;-)

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider