... haft med jyder at gøre, både i dagligdagen og til udstillinger, og jydefolket gør mange forskellige ting for at komme problemet til livs. Tinkernes hovskæg er i mange tilfælde ligeså kraftigt som jydernes, og det giver de samme problemer, hvis hestene er disponeret for det.
Det er forskelligt, hvad der virker på hvilke heste, og det er også forskellige lidelser, der rammer dem. Hvis det er skabmider, er der kun dyrlægens sprøjte, der virker - men hvis det er alm. muk, så kan man gøre flere ting.
Nogle har med fordel barberet alt hovskægget af, når udstillingssæsonen er forbi - så får huden luft, og hovskægget når at blive pænt igen før næste forår.
Andre børster håret igennem hver dag.
Fælles for alle hestene er dog, at de bestandigt er på en proteinfattig kost, og at de ALDRIG må sættes ud på godt, friskt forårsgræs - det går lige i benene på dem.
Når jydefolk vasker ben på deres heste - og det er man jo nødt til engang imellem, med mindre man holder af bæ-farvede sokker - så tørres hovskægget hurtigt igen med savsmuld. Ganske, ganske fint savsmuld, som hentes ved en tømrer/snedker eller på et savværk. Hæld omkring 10 cm smuld i en spand, og sæt hestens ben derned. Børst så smuldet op mellem hårene ved at fylde hænderne og stryge opad i hovskægget.
Smuldet tager lynhurtigt fugten, og kan let børstes ud igen. Sørg for at få det hele med.
Der udover kan der med fordel lægges stabilgrus foran leddet og andre steder, hvor hesten er tilbøjelige til at stå og hænge og mudre jorden op.
Jeg må indrømme, at mit kendskab til jyder er nok til at jeg aldrig vil få hverken tinker, nordsvensk, frieser eller andre med stort hovskæg i stalden - det er jeg simpelthen for doven til
Hilsen Sif