Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kan forsømt hest komme sig igen?
Forfatter: 
Dato:  24-01-2011 08:55

Hejsa

I onsdags kom denne her stakkels unghest hjem.

Den bliver 4 i år men ligner mest af alt en plag på 1½.. :(

Den ser ud til at ha været voldsomt under- og fejlernærret.

Alt for tynd, grim i pels og ingen muskler....Overhovedet!!(eller de er MEGET små og underidviklede)

Hans helbror som er et år yngre, altså 3, år er ca 163-164 cm, normalt bygget og bruger 155 i dækken.

Ham er som bliver 4, er vel lige knab 155 cm, hvis det kan gøre det og han bruger str 135 i dækken. Vil gætte på der er ca 10 cm imellem hans forben....

Kan han komme efter det forsømte med den rette pleje og foder???

Han skal selvfølgelig ha taget ormeprøve og alt det der nu mangler.

Men er der mon nogen chance for at han kan komme til at udvikle sig lidt mere alderssvarende???

Han er gjort ryttervandt og tidligere ejer har vist både skridtet og travet lidt, men synes på ingen måde han er i en stand hvor det er forsvarligt at bealste ham med en rytters vægt.

Så nu skal han foreløbig bare gå og komme sig her i løbet af vinter/forår og så på sommergræs når foldene engang er klar til det.

Venlig hilsen

Maria

Mor til Oliver 16/12-2005

0
0
Svar på denne tråd

Svært at sige....
Forfatter: 
Dato:  24-01-2011 09:24

... måske vil han tage et ordentligt ryk, når han engang har fået depoterne fyldt op - men han har jo manglet "byggesten" mens han har skulle vokse og udvikle sig, så det er ikke til at vide, om han kan holde til at blive brugt. Du må nok bare tage chancen - og huske at informere om det, hvis du vil sælge ham igen.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-01-2011 09:28

Ups der sku så stå i lørdags.... ;)

Men ja jeg tror også bare at vi må lade tiden vise om han kan tåle at blive brugt.

Og så må vi se til den tid om han har taget rigtigt skade eller om det "bare" var ordentligt foder og omsorg der sku til.

Venlig hilsen

Maria

Mor til Oliver 16/12-2005

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har set det.
Forfatter: 
Dato:  24-01-2011 19:26

det kan de sagtens. De begynder bare at vokse og fylde ud når de får fyldt depoterne op. Så forvent at den vokser til den er rn 6 år.

En hingst parlamenterer man med. En vallak kommanderer man med. En hoppe spørger man pænt og håber på at spørgsmålet godtages..

>> VELKOMMEN TIL ET LIV MED HOPPER <<

0
0
Svar på denne tråd

jbefgiuehg
Forfatter: 
Dato:  24-01-2011 19:36

Heste har en forbløffende evne til at komme sig over selv det vildeste, held og lykke med den:-)

Folealarm udlejes.

0
0
Svar på denne tråd

chance /risiko
Forfatter: 
Dato:  25-01-2011 09:52

Det er en chance at tage en unghest ind og håbe på, at den ved omhyggelig pleje og omsorg vil komme til hægterne. For år tilbage købte jeg en meget underernæret 4 årig hoppe med topafstamning. Ejeren havde fået psykiske problemer og hoppen havde i længere tid gået for lud og kold vand. Jeg lage i samråd med min dyrlæge en foderplan for hende. Hun gik i en måned på fold for sig selv og udviklede sig efter planen. Da jeg lukkede hende ind på en fold ved siden af den hoppe jeg regnede med, at hun skulle gå sammen med, trådt hun forkært og brækkede benet. Røntgenbilledet viste, at knoglen var fuldstændig splintret. Dyrlægen mente, at hoppen i den grad har været i underskud, at skelettet havde taget skade. Hoppen måtte aflives på stedet og min billige investering blev i den sidste ende alligevel ret dyrt.

0
0
Svar på denne tråd

Vækstpunkterne
Forfatter: 
Dato:  28-01-2011 14:28

Vil jeg holde meget øje med, for de lukker sig når hesten er 15 måneder og det er ikke noget som man kan rette op på senere.

Prøvede det selv med en fuldblod som vi fik billigt og hvor det var meningen at han skulle have været ridehest.

Men fordi at han aldrig havde fået, hvad han skulle have af foder, samt at han kun var kommet på fold en time om ugen, da han var føl/unghest, havde hans vækstpunkter ikke lukket sig korrekt, hvilket gjorde at han's ben ikke kunne holde da vi påbegyndte tilridningen af ham, som foregik in babysteps. Vi havde ham i et lille årstid og han blev 5½..

Vi gjorde alt hvad vi kunne med foder, ekstra vitamin/mineral, smed og dyrlæge, men der var ikke noget at gøre.

Han var en glad dreng, som elskede at blive brugt, men han kunne ikke holde til det..

Så mit råd, ville være at få taget røngent af dens ben, så i ved hvad i har at arbejde med..

Det var en rigtig hård dag da han blev aflivet, især fordi at han ikke var ældre..

Krydser fingre for at din hest, for indhændet det forsømte og bliver en stjernehest

Hilsen Pernille & Askalon Rasim OX

0
0
Svar på denne tråd

der er rigtigt øv
Forfatter: 
Dato:  28-01-2011 19:24

det er rigtigt øv, at få en hest tilbage i sådan en stand. Men det kan lade sig gøre at få den på fode igen, og det behøver ikke at betyde at den får problemer senere hen. Hvad angår højden så kan der være stor forskel også selvom de er helsøskene. jeg har en 5 års og en 4 års der er helsøskene og der er en forskel på 12 cm på dem. Har selv avlet dem så jeg ved at de begge har fået det de skulle have den ene er bare lille og rund og den anden stor.

Men op med humøret selv om det kan være et langt og sejt træk og en god portion tålmodighed at få hesten på fode igen.

Lad endelig hesten få den tid det tager før du går igang med at ride.

Held og lykke

0
0
Svar på denne tråd

Hvordan
Forfatter: 
Dato:  07-03-2011 02:35

går med hesten?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider