Det lyder som om, at han får vitaminerne i bolsjeform 
Haflingeren er en meget nøjsom race, som fint kan leve på hø og vitaminer alene 
Udgangspunktet for stråfoderet er 1 kg hø pr. 100 kg hest og din skal nok ende med en normalvægt på omkring 400-425 kg. Dermed er udgangspunktet altså 4-4,5 kg hø.
For nogle haflingere kan 1 kg hø pr. 100 kg hest faktisk være for meget = de taber ikke det de skal.
Jeg har selv to stk's haflingerhopper, hvoraf den ene langt om længe er nået ned på optimalvægten (det har også kun taget mig godt 10 år at løse gåden til at holde hendes vægt nede) og en som er på slankekur lige nu.
Deres foderplaner ser således ud pr. dag:
Flicka, 17 år gammel, optimal vægt, fodret til vedligehold:
800 g Leisure Mix
200 g. Speedi-Beet
1 dl. Ølgær
Ca. 2 kg gulerødder
5 kg hø
Frigg, 6 år gammel, skal smide ca. 20 kg, fodret til vedligehold:
70 g Surelimb (vitamin i pulverform)
200 g. Green Power Alfalfa lucerne
50 g. Havens Slobber Mash
1 dl. Ølgær
Ca. 0,5 kg gulerødder
2,5 kg hø
1,5 kg frøgræshalm
For Friggs vedkommende har jeg været nødt til at erstatte en del af hendes hø med frøgræs, ellers taber hun sig ikke. Havens Slobber Mash får hun, da jeg skal bruge noget vådt foder til at blande vitaminpulveret i, da hun ellers puster det op i en stor sky istedet for at spise det 
Dertil får de desuden en vårbyghalm som supplement til høet, så de har noget at tygge på dagen igennem.
Jeg er godt tilfreds med foderplanerne til begge mine hopper 
Hvis din haflinger kan tabe sig på det foder du tilbyder nu, så vil jeg mene, at det er en fin plan. Taber han sig ikke, bør du skære ned i gulerødder og hø. Men husk at han skal have 1 kg pr. 100 kg hest, så hvis du bliver tvunget til at give mindre end 4 kg hø, skal du erstatte det med frøgræs og/eller halm. Halm og frøgræs bliver aldrig lige så godt som hø og bør derfor kun bruges som slankekost i en periode. Men det er bedre end ingenting og hesten er fra naturen indrettet til at spise de fleste af døgnets timer, så der skal noget stråfoder ind. Ellers går deres maver i stå, hvilket sænker forbrændingen og kan udløse mavesår.
Haflingeren er generelt en sjov størrelse at fodre på. De kan leve af ingenting, men er samtidig yderst madglade, så får de lov kan de æde sig en pukkel til på ingen tid.
Som haflingerejer vil du nok opleve, at du skal doserer al hans mad for ham. Fri adgang til foder af enhver art findes sjældent i fodring af en hafliner, det kan langt de fleste nemlig ikke administrere 
Det er i hvertfald min erfaring efter 11 år som haflingerejer 
Held og lykke med ham