Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hjælp til foderplan
Forfatter: 
Dato:  19-01-2011 10:13

Hej

Har lige købt en Harflinger på 19 år. Han er er overvægtig og smeden siger at han nok skal smide omkring 100 kg. Han er 146 i stang.

Jeg har ingen forstand på fodring af heste og skal jo tabe sig uden at sulte.

Lige nu får han gulerødder, vitaminpiller og hø.

Hvor meget skal han have af hver og er det overhovedet godt nok?

Jeg håber der er nogen der har lyst til at hjælpe mig.

Hilsen Mette og Navi

0
0
Svar på denne tråd

Foderplan
Forfatter: 
Dato:  19-01-2011 10:43

Nu er heste jo lavet til at leve af græs, så hvis der bare hø nok så er det en fin slankekost. Jeg ville dog tilføje et par håndfule snittet lucerne, så du er sikker på han får protein nok. Høets indhold kan veksle en del alt efter kvalitet.

Hvis du gerne vil give ham noget i krybben, vil jeg foreslå roepiller. De skal opblødes og fylder godt i hestemaven + de hjælper med at holde væskebalancen god - og de tager i hvert fald ikke på af dem :-)

Rigtig godt at du supplerer med vitaminer :-) Har han en mineralsten?

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-01-2011 11:36

Hvor meget hø får han? Græs på folden? Grovfoder på folden? Hvilke vitaminpiller får han og hvor meget?

Gulerødder kan fede, grundet frugtsukker, så dem ville jeg holde stærkt igen med :)

Søger læreplads som beslagsmed i Jylland helst, kender du en smed der mangler en lærling i 2011?

Lykkelig ejet af Bøf, Big og Muf, hundene og kattene :)

Har mine 3 heste i løsdrift, aldrig boks til dem ...

0
0
Svar på denne tråd

hjælp til foderplan
Forfatter: 
Dato:  19-01-2011 15:52

ja, han har en mineralsten.

Han får 2 kilo hø på græsfold og 5 kilo hø om aftenen når han bliver lukket ind. Vitaminpillerne kan jeg ikke huske hvad hedder, vist nok et eller andet med vinter, dem får han 4 stk. om aftenen. Ingen grovfoder.

0
0
Svar på denne tråd

Det lyder som
Forfatter: 
Dato:  19-01-2011 23:11

Det lyder som om, at han får vitaminerne i bolsjeform :-)

Haflingeren er en meget nøjsom race, som fint kan leve på hø og vitaminer alene :-)

Udgangspunktet for stråfoderet er 1 kg hø pr. 100 kg hest og din skal nok ende med en normalvægt på omkring 400-425 kg. Dermed er udgangspunktet altså 4-4,5 kg hø.

For nogle haflingere kan 1 kg hø pr. 100 kg hest faktisk være for meget = de taber ikke det de skal.

Jeg har selv to stk's haflingerhopper, hvoraf den ene langt om længe er nået ned på optimalvægten (det har også kun taget mig godt 10 år at løse gåden til at holde hendes vægt nede) og en som er på slankekur lige nu.

Deres foderplaner ser således ud pr. dag:

Flicka, 17 år gammel, optimal vægt, fodret til vedligehold:

800 g Leisure Mix

200 g. Speedi-Beet

1 dl. Ølgær

Ca. 2 kg gulerødder

5 kg hø

Frigg, 6 år gammel, skal smide ca. 20 kg, fodret til vedligehold:

70 g Surelimb (vitamin i pulverform)

200 g. Green Power Alfalfa lucerne

50 g. Havens Slobber Mash

1 dl. Ølgær

Ca. 0,5 kg gulerødder

2,5 kg hø

1,5 kg frøgræshalm

For Friggs vedkommende har jeg været nødt til at erstatte en del af hendes hø med frøgræs, ellers taber hun sig ikke. Havens Slobber Mash får hun, da jeg skal bruge noget vådt foder til at blande vitaminpulveret i, da hun ellers puster det op i en stor sky istedet for at spise det ;-)

Dertil får de desuden en vårbyghalm som supplement til høet, så de har noget at tygge på dagen igennem.

Jeg er godt tilfreds med foderplanerne til begge mine hopper :-)

Hvis din haflinger kan tabe sig på det foder du tilbyder nu, så vil jeg mene, at det er en fin plan. Taber han sig ikke, bør du skære ned i gulerødder og hø. Men husk at han skal have 1 kg pr. 100 kg hest, så hvis du bliver tvunget til at give mindre end 4 kg hø, skal du erstatte det med frøgræs og/eller halm. Halm og frøgræs bliver aldrig lige så godt som hø og bør derfor kun bruges som slankekost i en periode. Men det er bedre end ingenting og hesten er fra naturen indrettet til at spise de fleste af døgnets timer, så der skal noget stråfoder ind. Ellers går deres maver i stå, hvilket sænker forbrændingen og kan udløse mavesår.

Haflingeren er generelt en sjov størrelse at fodre på. De kan leve af ingenting, men er samtidig yderst madglade, så får de lov kan de æde sig en pukkel til på ingen tid.

Som haflingerejer vil du nok opleve, at du skal doserer al hans mad for ham. Fri adgang til foder af enhver art findes sjældent i fodring af en hafliner, det kan langt de fleste nemlig ikke administrere 8-)

Det er i hvertfald min erfaring efter 11 år som haflingerejer ;-)

Held og lykke med ham :-)

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Trenser sælges,

se mine annoncer på markedspladsen

0
0
Svar på denne tråd

Ned til 5
Forfatter: 
Dato:  19-01-2011 23:18

5 kg hø og halm for resten og så hans vitamin bolsjer. Det kan som forslået være godt med en LILLE hånd lucerne ved hver fodring.

Sagde Janne

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Nu er min
Forfatter: 
Dato:  20-01-2011 09:37

store pony ikke haflinger - men connemara og mere end erotisk buttet

Han vejer omkring 40kg for meget som det ser ud lige nu og han er altså sat på skrump.

Hans foderplan bør dagligt efter foderprogram lyde som følger:

Wrap - gennemsnitsværdier for 2009 - 5,5 kg.

Byghalm 3kg.

Lucerne m. olie - 500g.

Saracen Cooling Mix 100g.

Roepiller 100g.

Grøn Salvimin 150g.

Men det er simpelthen ikke godt nok! Han taber sig ikke af det selv om foderplanen er beregnet ud fra at han ikke går på fold (Hvilket han altså dagligt gør i mange timer sammen med 3 unghingste) og at han skal tabe 5% af sin kropsvægt.

Så nu har jeg barberet hans foderplan yderligere:

Wrap - 4,5kg.

Byghalm - mere end 3 kg (Han får efter ædelyst til tidsfordriv på fold og godt 2,5kg i hønet til natten som så ikke forsvinder helt)

Lucerne - 300g.

Roepiller 100g.

Grøn Salvimin 150g.

Og nu begynder han langsomt at tabe sig (y)

Han er ganske simpelthen alt for nøjsom fordi han pt ingen muskler har til at forbrænde med! Det vil ændre sig når jeg kommer lidt mere igang med ham nu sneen og isen er væk.

For mit vedkommende er frøgræs absolut no go - han suger simptelthen alle de kalorier til sig han kan finde

/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

Skøn palominoplag sælges

Massage (Human) tilbydes på Lolland - kontakt for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

Hjælp til foderplan
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 16:19

Tusind tak for hjælpen alle sammen, er super glad for at I gider at bruge lidt tid på mig. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider