Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Müssli som fodring?
Forfatter: 
Dato:  17-01-2011 13:03

Nu er det sådan at hyp hesten skal til at fodres med Müssli om vinteren, og har jeg aldrig prøvet før. Hvad er jeres erfaringer med dette?

Han er shetlænder, som er vant til at få roepiller, lucerne, vitaminer og ølgær.

Og hvordan er det med tilvænning? Skal der være en tilvænning til det nye foder, og over hvor længe?

Jeg har hørt gode og dårlige ting om müssli, at der er nogle der ikke er det i der skal være.

Men hvad siger i om den fodring? :)

Hvil i fred elskede Nobi. 1999-2008

MFE-FOTO

(M)AMATØR FOTOGRAF

Nu med den skøre shetlænder Vito, ved min side

.. som nu også er kørepony !

0
0
Svar på denne tråd

Din nuværende fodring
Forfatter: 
Dato:  17-01-2011 13:06

er meget bedre til ham, end fodring med musli. Musli består hovedsageligt af korn og en stor mængde stivelse til sådan en lille fætter i let træning er altså ikke en god idé.

HVIS du alligevel vælger dette, skal han køres over på nyt foder over 14 dage, men jeg vil i den grad fraråde musli fodring til ham.

Sagde Janne

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Ditto:-)
Forfatter: 
Dato:  17-01-2011 13:21

Jeg vil også sige at det foder du bruger nu er bedst :-) Men jeg ville nok vælge en havrefri musli, hvis du absolut vil fodre med det :-)

Eks. coolmix :-)

0
0
Svar på denne tråd

jamen..
Forfatter: 
Dato:  17-01-2011 14:11

Det var ikke meningen jeg ville sige det, men det fordi vito flytter opstaldning, og der er der fodring med i prisen, og derfor bliver han nødt til at ændre, er også glad for min egen fodring, men ville ikke have råd til at betale for dobbelt mad, så det må blive sådan :) men nu står han i løsdrift, så laver noget hele døgnet rundt jo.

MFE-FOTO

(M)AMATØR FOTOGRAF

0
0
Svar på denne tråd

det musli..
Forfatter: 
Dato:  17-01-2011 14:56

Det hedder Hippolyt Hesta Mix Müssli

søgte på det og fandt dette:

Speciel müsliblanding til islandske heste og andre hårdføre racer som fjordhest, haflinger, tinker og araber. Indeholder varmebehandlet byg og majsflager, snittet lucerne, havsalt, æblesirup, koldpresset hørfrøolie oa. Et højt indhold af urter og zink understøtter forebyggelse af eksemdannelse.

Jeg aner ikke om det er godt for en shetlænder

MFE-FOTO

(M)AMATØR FOTOGRAF

0
0
Svar på denne tråd

Det kan
Forfatter: 
Dato:  17-01-2011 17:18

du sagtens bruge men få lige lavet en foderplan han laver jo ikke alverden så en foderplan til vedligehold af shetlænder så ikke han får for meget af alt det gode musli det sætter sig hurtigt ;- )

0
0
Svar på denne tråd

jamen..
Forfatter: 
Dato:  17-01-2011 19:12

Jamen de får jo kun det musli og ikke andet :-) ?

MFE-FOTO

(M)AMATØR FOTOGRAF

0
0
Svar på denne tråd

hvis det.....
Forfatter: 
Dato:  17-01-2011 19:49

Hvis det var min ville jeg bruge de få håndøre på det du giver nu. Det er jo ikke en galophest vi snakker om. Et par dyrlægeregninger for forfangenhed eller lign.vil hurtigt kunne sætte tingene i perspektiv.

Men når det nu skal være så lyder den musliblanding, der skal bruges som fornuftig.

frederiksborger.dk

en linksamling til frederiksborghestesider på nettet

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  17-01-2011 19:52

Hvis du går over til dét foder - tror jeg bestemt din hest den tager på i vægt. :s
Musli er til heste som arbejder (dvs rides) dagligt og ligesom får forbrændningen op ellers tager hesten bare på og på af det.

Jeg vil anbefale dig at sige nej tak til deres foder (kan du ikke få et lille nedslag?) og så bare købe vitaminer og roepiller til din lille Shetter. Det kan den og har bedre at leve af.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  17-01-2011 20:06

hejsa

hvad mener du med at den ikke får andet??

den får vel hø eller andet stråfoder.

for at den er dækket ind med vit og mineral skal du forvente en større mængde end når du "bare" giver vitaminer og det feder jo lidt mere.

mvh louise

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-01-2011 21:06

Hesta Mix Mûssli er beregnet til nøjsomme hesteracer. Det er udviklet til islændere og har et højt indhold af vitaminer og mineraler, så derfor skal hesten ikke have store mængder af det. Jeg har gode erfaringer med det, men vil da anbefale dig, at kontakte en foderkonsulent hos Hippolyt.dk, så din pony får den rigtige mængde. Det er ganske gratis, og de er hurtige til at svare.

0
0
Svar på denne tråd

ud med müsli
Forfatter: 
Dato:  17-01-2011 21:25

Jeg synes også du skal holde dig til det foder du bruger nu.

Det der stikker mig i øjnene i den müsli blanding der, er bla. byg.

Det er overhovedet ikke noget man bør give sin hest. Det forhøjer chancen for galle og andre ubehageligheder i benene.

Derefter majsflager. Der er sukker i majs, og det har ingen heste brug for, eller godt af.

Du og din shetter er langt bedre tjent med dit nuværende foder :-)

0
0
Svar på denne tråd

jamen hvis
Forfatter: 
Dato:  17-01-2011 22:00

Jamen hvis i læser hvad jeg skriver kan jeg ikke rigtig gøre så meget andet end at skifte da jeg skal flytte.. Og de sagde at det ikke var stedet for en hést der ikke måtte få lidt ekstra på sidebenene måske. Jeg bliiver nød til at gøre det sådan, det er det eller at han ikke får noget mad for at sige det lige ud. Han skal som sagt flyttes fordi det sted jeg står der kan jeg ikke komme til for at blande foder hver dag. SÅ jeg gør det kun for at det hele skal fungerer bedre..

Nu er der en der faktisk bruger det der siger at det er OK så det er da lidt bedre.. Dem der fodrer med dig har kun islændere, og det er ikke heste der vist blive redet, måske enkle af dem, men tvivler på at de når at ride alle 20 heste hver dag, hvis i forstår. (det er hopper, hingste og vallakker, og en shetlænder)

han vil derudover også få wrap selvfølgelig. Jeg regner med jeg nok vil få mig en tyk lille dreng, men hellere det, end at det ikke fungerer for nogle af os..

Er det da helt hen i vejret?

Jeg havde tænkt mig at fortsætte med at give ølgær ved siden af i nogle roepiller de dage jeg er der

MFE-FOTO

(M)AMATØR FOTOGRAF

0
0
Svar på denne tråd

Men den får da wrap?
Forfatter: 
Dato:  17-01-2011 22:16

Jeg kan ikke lade være med at studse over at du skriver at den selvfølgelig får wrap det nye sted, hvis ikke han yder meget burde sådan en nøjsom lille fætter da kunne leve af wrap og et tilskud af vitaminer og mineraler -forudsat at det er wrap af ordentlig kvalitet.

Med hensyn til at du hellere vil have en lille tyk pony vil jeg sige: dont go there, han vil blive disponeret for nogle følgesygdomme der ikke er særlig sjove og dyre at behandle (og ikke nødvendigvis kan kureres) f.eks. EMS der er en metabolisk sygdom der rammer trivelige heste og kan forbindes til gammelmandssukkersyge/ insulinresistens og vores alle sammens mareridt: forfangenhed.

Mit forslag er: kunne man ikke lave en aftale med det nye sted hvor du stiller en bøtte med vitamin og mineraltilskud derned og så får han det sammen med wrap'en? Hvis det kun er en hest behøver det jo ikke at være voldsomt dyrt :)

0
0
Svar på denne tråd

jkasdhakjs
Forfatter: 
Dato:  17-01-2011 22:22

Eftersom du sikkert bruger godbidder løses problemet nemt ved at købe tjørnehøj mølles vitaminbolscher.

Så skal han bare have 2-3 af dem om dagen og 2 håndfulde müesli, så kører det.

De koster 300 kr for 10 kg - og der er sku nok til 1 år eller mere til sådan en lille størrelse :)

0
0
Svar på denne tråd

Når de får wrap
Forfatter: 
Dato:  17-01-2011 22:56

så sig at han IKKE skal have musli men bare wrap og så giver du vitamin bolsjer selv. Du vil ægre dig gul og blå hvis du står med en lille syg hest pludselig, fordi han har fået for meget mad. Det er altså meget usundt for dem.

Så wrap og vitamin bolsjer når du kommer (de kan godt få hver 2. dag hvis du ikke kmmer hver eneste dag)og så fravælg muslien. Giv endelig ikke roepiller UDOVER al den anden mad, desto mere du fylder i ham, desto større vil han blive.

Sagde Janne

Sælges:

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 10:40

Nu synes jeg godt nok, at I ser spøgelser alle vegne. Der er altså mange der fodrer med Hesta Mix Müssli, som har velfungerende heste. Endnu en gang - kontakt en foderrådgiver hos hippolyt. Det er altså her du får det bedste svar :-)

Der er følgende konsulenter i Danmark:

Louise Bisgaard Pedersen: 23 71 42 13 lbp@hippolyt.dk

Christina Kryder Pedersen: 20 51 67 80 ckp@hippolyt.dk

Jórun Sumberg-Olsen: 23 71 44 57 joso@hippolyt.dk

(dyrelæge)

Held og lykke :-)

0
0
Svar på denne tråd

dddddddddddddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 11:01

Hvem siger foderet ikke fungerer? Det fungerer sikkert udemærket til lidt større islændere og typer som laver lidt. Men en shetlænder som kun laver tricks indimellem får aldrig rigtig forbrændningen op, derved tager de SUPER hurtigt på de små ponyer som normalt kan leve på en sten ;)

Jeg har været der med en tyyyk hest, han er ENDELIG nu blevet slanket og ser pæn ud nu uden den der store vom og uden mega mange kilo på. Dvs bliver hesten os uenergisk, får dårlige hove når den bliver for tyk + en masse sygdomme kan komme ind over. Den skal selvfølgelig heller ikke være tynd, men midt i mellem. Som han er nu synes jeg faktisk han er fin (mener lige du har vist billeder af ham for ikke så længe siden, medmindre de billeder var meget gamle)

Min hest kan os leve på en sten og det faktisk rigtig svært. De andre heste i min stald får omikring 2-3 kg musli (vi fodrer med Saracen) hver dag. Min den får - øhh, et par håndfulde og 1 lille mål til aftensmad :S Derudover os kun 4kg wrap pt da han får så meget frøhalm ude på folden at hvis han bliver sat det mindste mere op i wrap så tager han på.

Det tager SÅ lang tid at slanke en hest, lad være med at gå derhen :(

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

nej han bliver..
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 12:31

Først lige - nej jeg bruger ikke godbidder :-) Går jeg meget op i ikke bliver brugt i min træning

Jeg kan godt se at det ikke er smart.. men jeg ved ikke om det er muligt. Jeg vil ikke allerede være til et problem det nye sted.. Problemet ligger i at vi er for 3 måneder siden blevet til en skilsmisse familie som var meget uventet og 1 måned før det havde min far lige sagt sit arbejde op og startet på uddannelse som VVS'er og deraf kun tjener lærlinge løn. Min mor har deraf også startet ny familien med ny lejlighed, og alle hendes penge bruger hun der. Derfor står alle udgifter UDOVER det vi plejer på mine skuldrer. Det ville jeg sagtens kunne før i tiden, men pga psykiske og fysiske pga med rygskade osv har jeg måtte halverer mit arbejdstid til halvdelen. Vi står derfor virkelig i verdens dårligste situation... Indtil vores hus bliver solgt er økonomien @!#$, og er ikke blevet bedre af at vi rykker ham da opstaldningen bliver fordoblet, men har vi været nødsadige til da vi pga skilsmissen, kan jeg ikke længere blive transporteret på samme måde.. Så jeg føler mig SÅ vildredet. For et par hundrede kroner er meget når jeg lige nu kun får 900 kr om måneden , og også betaler for fitnesskort så jeg kan genoptræne min ryg..

Og meningen er jo at jeg det nye sted , ikke skal være nødsagig til at komme hver dag, men når jeg har lyst, så jeg bliver afbelastet det virkelig en dum situation , og det ved vi godt. Har haft salg i mine tanker, men jeg hverken kan eller må. Det vil min familie aldrig gå med til...

MFE-FOTO

(M)AMATØR FOTOGRAF

0
0
Svar på denne tråd

Easymix
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 18:16

Du kan sagtens fodre med müesli, blot det er korrekt afstemt, så han ikke bliver for tyk. Jeg bruger Easymix, som også er en müesli til mine tre, og de trives alle fint med det, selvom den ene er en haflinger, der er ekstrem nøjsom at fodre på

Det er dog vigtigt, han ikke får for meget til at starte med, maven skal lige vænne sig til det nye foder, så start med at give noget at det han er vant til, og så gi gradvis mere og mere af det nye foder.

Med den lille mængde han sikkert skal have, vil 8-10 dage være en passende overgangs-periode. Held og lykke

Af skade bliver man klog - men sjældent rig !!

0
0
Svar på denne tråd

hvis i skal
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 20:24

hvis i skal GÆTTE jer til en passende mængde hvad er det så? Snakker vi om 1 håndfuld, 5 ??? Aner intet om det ??

MFE-FOTO

(M)AMATØR FOTOGRAF

0
0
Svar på denne tråd

forringsvejledning.
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 20:36

Fra hippolyts hjemmeside:

hippolyt.dk/files/ DKNO_HestaMixMusli_etiket.pdf

"Fodringsanvisning/ Foringsveiledning:
Ca. 200-300 g pr. 100 kg kropsvægt/kroppsvekt pr. dag
Ved lavere tildeling eller forsyningsunderskud anbefales desuden tildeling af MicroVital.
Ved lavere dosering eller forsyningsmangel, anbefales at legge til MicroVital.Dette foder indeholder flere vitaminer og sporstoffer end et fuldfoder. Overhold
derfor venligst fodringsanvisningen. / Fordi dette fôret inneholder fler vitaminer og
sporstoffer enn et fullfôr, må foringsveiledningen følges.
"

Så hvis Vito vejer 150 kg(skud i tågen) så skal han vel op på 300-450 g pr dag for at være dækket ind ud fra en generel anbefaling.

0
0
Svar på denne tråd

Du må spørge
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 20:47

det nye sted hvor meget wrap han får. Har de adgang hele dagen eller får de fx en bunke hver morgen og aften. Det har stor betydning for om han få musli.

Hvis han får to små bunker wrap morgen og aften og ½ kg musli så tror jeg godt han kan holde et pænt huld.

Det vigtigste i din situation er at det bliver lidt lettere for jer LIGE nu. Men snak med opstalder det nye sted og find ud af præcis hvor meget han kommer til at få. Evt så begynd allerede nu at køre ham over på muslien, så hans mave vænner sig til den.

Sagde Janne

Sælges:

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

tak for de..
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 21:55

Tak for de nye svar! .. det var mere noget jeg forstod. Men ja situationen har også en stor indflydelse på alt det her.

De får wrap morgen og aften. Deres heste får 5 kg wrap, ved ikke om de har tænkt sig han skal have det samme?? Den gård han står på nu køber jeg selv jo, og der får han en håndfuld lucerne, en håndfuld roepiller (tørt) og vitaminer, + 4 kilo wrap (nogle gange 5 kg) .. Så wrappen passer sådan nogenlunde syntes jeg ??

MFE-FOTO

(M)AMATØR FOTOGRAF

0
0
Svar på denne tråd

Det er MEGET
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 22:26

wrap til sådan en lille str. Var han min hest ville jeg bede om at han så ikke skulle have musli og så købe de der heste bolsjer. Evt. må han undvære vitamin produkt og nøjes med wrap. Hellere at han ikke bliver fed, end at han måske kommer til at mangle nogle vitaminer. INGEN af delene er optimalt, men noget af det værste du kan byde ham er altså overvægt :(

Men snak med dem, hvad har de tænkt sig at han skal have at spise? Alternativt må du træne ham noget mere, sådan at han får pulsen godt op 4-5 gange om ugen.

Sagde Janne

Sælges:

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

nu snakkerq
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 22:32

Nu snakker vi altså kun om vinteren, i løsdrift :-) Vito er slet ikke tyk?? Mærkeligt. Jeg har altid troet jeg gav ham for lidt. Men nu er han en shetlænder der bliver trænet 4 gange om ugen, i longering eller gå tur, hvor der bliver løbet en del :-)

Han får vitamin "bolcherne" om sommeren. Kan være jeg må købe dem igen.. øv

MFE-FOTO

(M)AMATØR FOTOGRAF

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider