Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Små kolik hos plag
Forfatter: 
Dato:  14-01-2011 10:22

Skriver herinde med håb om, at nogen kan komme med et bud på hvad jeg kan gøre.

Jeg har en plag på 2 år (til maj) som gentagne gange har haft lidt små kolik.

Jeg købte hende i sommers, og allerede der fik hun kolik 2-3 gange. Den ene gang havde jeg dyrelæge som gav smertestillende, olie osv. De andre gange har jeg kunne gå med hende og så er det forsvundet af sig selv.

I det efteråret fik hun så en ormekur mod bændelorm, og ret hurtigt gik koliktilfældene væk. Efter ca. 2 måneder begyndte de at komme lidt igen.

Denne gang ikke så voldsomt, men hun viser det ved at hun ofte sidder ned, flemer og ellers virker lidt utilps. Det vare ofte 10-20 min så er hun fin igen.

Nu har jeg lige fået hende teste for bændelorm igen, og der var ikke noget. Tilgengæld havde hun 1600 i alm. ormetal og skal selvfølgelig behandles for det.

Hun går i Hit Aktiv stald, så hendes fodring er fordelt ud over 15-20 gange i døgnet - masser af stråfoder, og masser af motion. Hun får roepiller, fiberpiller og Salvimin grøn.

Er der nogen der kan komme med et bud på, hvad der kan være årsag til de små kolikanfald?

Jeg talte med dyrelægen om at få hende undersøgt for mavesår, så det er nok næste step, men ville lige høre jer herinde om I havde andre bud.

Vh Maria

Nu med et stk. barfodshest i løsdrift

Og min lille Ballerina baby

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-01-2011 11:02

Selvom hun ikke har bændelorm (jeg går ud fra der er taget blodprøve?)

Så kan det ormetal godt være skyld i tegnene på kolik.

Så se at få hende ormebehandlet og se om ikke det går over med det.

Ved heste med bændelorm er det min erfaring at de bør genbehandles efter 14 dage for, at komme det helt til livs...

Pøj pøj med hende.

Vores Charmetrolde

Bastian - Tali

Emily - Clyed - Chili

&

Junker

Hesten er vores partner

Opdræt af marsvin mm - tjek hjemmesiden:

www.bordeauxgaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ormetal
Forfatter: 
Dato:  14-01-2011 11:58

Havde også overvejet om det kunne være de andre orm som gav det.

Hun blev behandlet for orm i oktober, så synes bare det er hurtigt, at hun har så mange igen. Men jeg tager på apoteket og henter ormekur til hende i dag.

Vh Maria

0
0
Svar på denne tråd

spoleorm
Forfatter: 
Dato:  14-01-2011 12:30

I går blev et føl aflivet, da han blev obduceret var der en hel klump af døde spoleorme i hans tarm som havde sat sig som en prop. Tal lige med dyrlægen om det kan være noget lignende, inden du giver din mere ormekur.

0
0
Svar på denne tråd

Der er "hul" igennem
Forfatter: 
Dato:  14-01-2011 12:48

Som sagt er der ikke problemer med hendes afføring. Hun gøder og spiser som hun skal.

Så tror ikke det kan være det som er problemet.

Men skrækkelilgt for det lille føl.

Vh Maria

0
0
Svar på denne tråd

vejret
Forfatter: 
Dato:  14-01-2011 12:54

Min ene hest får kolik sypmtomer af at fryse...

Hvis det er pissekoldt pga omslag i vejret, kan hun godt spænde så meget op at hun får det skidt af det. Derfor gåe min hest med dækken på selvom den ikke bliver redet lige nu.

Har haft dyrlægen ude en gang, som sagde netop sagde, at det var pga vejret.... Fortalte at jeg ikke mente at den kunne have foder problemer eller orm.

0
0
Svar på denne tråd

et par bud
Forfatter: 
Dato:  14-01-2011 18:47

Årsager kan være.

sand i tarmene, har selv haft en plag, som elskede at finde rødder. Jeg gav mine plage solanum sand free kur ca hv 3-4 uge om vinteren.

kulde

hormonproblemer, jeg har haft en ung hoppe 2-3 års, som fik koliksymptomer (voldsomt) når hun var i brunst. Hun var i brunst hv 3.-4 uge også om vinteren. Hun blev behandlet med hormoner, og koliksymptomer forsvandt, og hun fik god appetit igen.

Louise

Er de fleste de bedste eller bare de fleste?

0
0
Svar på denne tråd

Når ormetallet
Forfatter: 
Dato:  17-01-2011 10:56

er så højt ville jeg tage en ny gødningsprøve efter ormekuren for at se om det har haft effekt.

Det er i første omgang billigere og du er sikker på at ormekuren har haft den ønskede effekt.

mvh.Irena

Smuk hoppe på 169 efter BH Don Romantic til salg

0
0
Svar på denne tråd

hul igennem
Forfatter: 
Dato:  17-01-2011 12:36

Godt at der er "hul igennem" . Føllet der blev aflivet - gødede også, men han var meget sløv i det og gik og løftede halen.

Håber det går bedre med din i dag.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider