Jo jo man kan sagtens undersøge for bændelorm i en gødningsprøve, du kan evt. se på www.equilab.dk.
Ok - så kan det jo godt være at jeg ikke fik bugt med alle ormene i første omgang.
Ja jeg har også tænkt på at få taget en blodprøve, men det gjorde jeg også tilbage i august. Dengang havde min hest hostet i en længere periode, uden at dyrlægen kunne finde en årsag og samtidig begyndte hun at blive sløv.
Desværre viste blodprøven ikke et klart resultat. Den tydede på at hesten muligvis havde haft en virus og at den måske havde bændelorm, bl.a. pga at antallet af røde blodlegemer var lidt lavt. Jeg tog selvfølgelig en gødnigsprøve, men det viste ingen bændelorm.
Ganske kort efter flyttede vi til en ny stald, og hesten fik samtidig en jernkur pga. den lave blodprocent. Det første stykke tid var hun ret vågen at ride på, men det har nok været fordi hun lige skulle vænne sig til det nye sted. Så begyndte hun at blive sløv, og derfor tog jeg en gødnigsprøve igen som så vist at hun havde bændelorm.
Vi har fået lavet en foderplan fo et par måneder siden, så hun burde være dækket ind, og faktisk var den eneste tilføjelse at hun manglede protein, så det er der rettet op på nu.