|
|
| Kværke på ARK |
|
|
Hej alle Albertslund Rideklub har på deres hjemmeside skrevet de har kværke. Bare mere så i ved det, det jo ik altid man kikker forbi alle klubbers hjemmesider hver dag, som man fx. tjekker heste-nettet  Go aften til alle
*** Diva af Bækkeskov - 2007 Oldenborger hest af god kvalitet fra Stutteri Bækkeskov Kora Elghuset - 1992 Den Bedste Tyroler Haflinger fra Stutteri Elghuset
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dejligt.... |
| Forfatter:  |
inger christensen |
| Dato:  |
11-01-2011 20:43 |
|
ja dejligt og supert, at en rideklub er åbne omkring oplysning om kværke. Desværre er det ikke alle rideklubber, som ærligt indrømmer de har kværke og enda skriver det på deres hjememside. 
IMC ER DINE FOLDE SOM SKØJTEBANER? SÅ BESTIL ET LÆS GRUS HOS PER VOGNMAND PER VOGNMAND 20285450
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| vaccination |
|
|
Det er altid træls med kværke, og dejligt at det bliver oplyst  Ang. vaccination mod kværke, så vil jeg da lige kommentere at det IKKE sikre hesten mod at bære på virusen og derfor kan hesten sagtens være smittebærer uden man ved det...!!!  Så hvis man har sin hest stående et sted, hvor der er kværke, har den altså OGSÅ karantæne selvom den er vaccineret..!!! Og de som tar' ud med deres heste på trods af det, synes jeg er ekstremt ansvarsløse og egoistiske!! Jeg kan blive helt gal bare ved tanken Og jeg mener rent faktisk at man burde blive eksluderet fra stævner X antal tid efter som stræf! Selvom det selvfølgelig kan være svært at bevise at rytteren vidste det på forhånd..  Poivre ?MM? -> Det sidste var ikke ment på dig, jeg ville blot nævne det generelt 
Pernille Anna - Elsker sin Ayoe !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
| Forfatter:  |
micki |
| Dato:  |
11-01-2011 22:41 |
|
kan så oplyse at der også er et tilfælde af kværke i kostrædebanker- post nr 4750. en tidligere opstalder har skrevet at hendes hest har fået det,, jubii at hun ikke fik sin nye hest ind hos mig
hilsen winni ja det er så mig, med det tossede muldyr. 2 danske varmblodsheste, et lille hingsteføl, og en shar pei og en gravhund
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kværke er ikke |
| Forfatter:  |
JLH ♥Wannamus♥ |
| Dato:  |
11-01-2011 22:46 |
|
en virus men en bakteriel infektion. I gamle dage har jeg ladet mig fortælle trak man hesten hen hvor der var kværke - for havde den først været smittet en gang fik den det aldrig mere.
Mvh Janni Foråret nærmer sig - fat mod
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| iiiiiiiiiiiiiiiiiiiii |
|
|
Det er rigtig at vi på ARK (min hest står opstaldet her) har kværke Desværre. Vi er i karantæne. Det er to rideskole heste som er blevet syge, men de har det heldigvis "okay". De snotter kun, ingen feber, ingen bylder - eller andet. De er blevet isoleret fra resten af hestene. Men prøverne på den ene hest var positive for kværke.
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kværke |
|
|
Sandra-> Er en rytter i karantæne fra andre steder, hvis hendes hest står et sted med kværke? Altså må du gerne komme andre steder nu (uden hest)? Jeg kender ikke lige reglerne om det..  Laver dyrlægen dokumentation for at man er i karantæne, eller er det kun mundtligt man får det af vide..? Jeg har aldrig selv (7-9-13) været udsat for kværke, men det er jo meget rart at vide, hvilken forholdsregler man skal ta' sig..
Pernille Anna - Elsker sin Ayoe !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Poivre: det er svært og dyrt at vaccinere 25 rideskoleheste og 50 privatheste hver 3-6 måned, som er det tidsrum en kværkevaccine virker.. Pernille: vi er ikke blevet påbudt karantæne, men har selv valgt at gå i karantæne. Dyrlægen kan kun anbefale at man gør det men ikke påbyde det. Man må gerne som person tage hen til andre hestesteder, selvom man har hest på et kværkeramt sted. Men det anbefales selvfølgelig at man ikke gør det, og at man som det mindste sørger for at have rent tøj og rene sko på.
Mvh Mie -Med supermulen Surprise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffffffffffff |
|
|
Man må gerne tage fra andre steder til andre steder. Hvis kvæken er luftbåret og det er det vel i dette tilfælde eftersom ingen hest har smittet den rideskole hest er pt er syg, så kan det ikke smitte fra rytter til rytter. Medmindre du har været i direkte kontakt med den syge hest. :)
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Sandra: Kværke er IKKE luftbåren, men alle heste kan være raske smittebærere af Kværkevirus uden det kan ses. Og da den pågældende rideskolehest har hostet et godt stykke tid (og været i behandling lige så længe, inden nogen råber op) så har den haft nedsat immunforsvar og derved været lettere modtagelig..
Mvh Mie -Med supermulen Surprise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lige et spørgsmål |
| Forfatter:  |
talatinian |
| Dato:  |
12-01-2011 14:05 |
|
Jeg vil lige høre, når nu man har haft kværke i stalden, hvor lang tid efter (efter at de ramte er blevet raske) er der så risiko for, at der stadig kan være "spor", der kan smitte nye heste? Er det udelukkende fra hest/rytter til hest, eller kan der være smittekilder i selve stalden??? Jeg tænker på vægge, vandtrug, bokstremmer osv... Mvh Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg mener... |
|
|
Kværke har en karenstid på 3 uger, dvs. at der går 3 uger fra hesten er smittet til den viser symptomer, dvs. man må ikke tage heste ud af en kværkestald til stævner og man skal som ansvarlig hesteejer/rideskolerytter holde sit hestetøj væk fra andre stalde i op til 3 uger efter sidste hest er erklæret rask. Derfor bliver jeg også fuldstændig stiktosset når folk fra kværkestalde slæber deres "raske" heste med til div. arrangementer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fffffffffffffffff |
|
|
Jeg citerer sådan set bare hvad jeg fik afvide sidste gang vi troede der var kværke !
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kværke er dråbebåren.. |
| Forfatter:  |
inger christensen |
| Dato:  |
12-01-2011 17:25 |
|
dvs. at en dråbe med bakterie, skal transporteres til en hest, før den kan smittes med kværke. Kværke kan via rytterne, hurtigt spredes til flere heste i stalden, eller ved at man feks. bruger samme vandspande til hestene. Man kan selv gøre en hel del for ikke at spreden smitten til andre heste på ejendommen. Heste ejere, skal sørge for at skifte tøj og vaske sig, når de har været i kontakt med de smittede heste. Holde foderspande adskildt og ikke bruge samme udmugnings redskaber. Man sørger for at de smittede heste, får deres egne foder og vandspande, deres egen udmugnings redskaber og at folk holder sig væk fra de smittede heste, så det kun er meget få personer der omgås dem. Disse personer skal som sagt, sørge for at skifte tøj og vaske hænder, når de har været i berøring med de smittede dyr.
IMC ER DINE FOLDE SOM SKØJTEBANER? SÅ BESTIL ET LÆS GRUS HOS PER VOGNMAND PER VOGNMAND 20285450
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kværke |
|
|
jeg har hevet en gammel tråd frem på avl om kværke , der er ret klamme billeder - så er i advaret. Kværke kan leve i flere år, så hesten er rask smittebærer, så i teorien kan du aldrig være sikker hvis du har din hest med rundt. Jeg slap heldigvis med den ene hest ud af 5.
Venter juni føl efter Ci Ci Senjor Ask / Lucky Light .
I de forkerte hænder er selv det største og prægtigste dyr hjælpeløs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For mange år siden |
|
|
fik min gamle vallak kværke. Dengang havde jeg aldrig oplevet det før, så jeg fulgte blindt dyrlægens råd og vejledning. Det startede med en epidemi i stalden, hvor en håndfuld heste fik høj feber, som af dyrlægen blev diagnostiseret til "virus". Så fik en hest konstateret kværke og kom i karantæne og blev isoleret fra de andre. Men trods alle anstrengelser på at begrænse udbruddet, ja så fik min vallak altså også kværke nogle uger senere. Trods jeg var uhyr påpasselig og sørgede for streng hygiejne, ja så fik jeg smittet datterens pony alligevel og den blev voldsom syg og blev isoleret (måske var det ikke mig, måske var det sket alligevel - hvem ved). Han var så medtaget (dyrlægen sagde det var fordi han var så ung (3 år) og de bliver ofte hårdere ramt)at vi faktisk troede på et tidspunkt, at vi mistede ham. Men den lille seje fyr kæmpede bravt og blev heldigvis rask igen. Det kan være en drøj omgang at komme af med og det smitter ad H til. Så jeg håber da, at alle hestefolk tager det alvorligt og gør deres bedste for at undlade at bringe smitten videre. God bedring til de smittede  ;o) Lillian
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| for et stykke tid siden |
|
|
Ja kværke er noget værre noget.Ved at HSK har været ramt af det for et stkke tid siden. Da de havde haft et salgshow med islændere og der var nogle der kom med heste som var raske smitte bære da bækkegården havde været ramt da min veninde Grete´s hest var blevet smittet.men stedets ejer tog alligevel deres hingst med for den var jo ikke syg og de drog til showet utroligt at folk gør sådanne ting men kender en til flere der har gjordt dette.Jeg har vaccineret mine heste imod Kværke så forhåblig mine ikke for denne frygelig sygdom som gang kom igen igen og følge hesten resten af livet.. hilsen Susanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi havde.. |
|
|
det for 5 år siden ved de friesere jeg passede.. Vi tog ingen rigtige forholdsregler, dyrlægen sagde at karentæne ville være ligemeget, de andre var smittet hvis det var.. De gik ikke sammen, fordi dem der var syge, var selvfølgelig afkræftede.. Men de stod i samme stald og vi skiftede ikke tøj.. Der var kun de tre der fik udbrud næsten samme dag der blev syge.. Og vi ved i hvert fald at de af de andre aldrig har haft det.. Og to af dem havde haft det.. Men det var jo også en lille intern flok og vi tog selvfølgelig ikke i andre stalde, så længe udbruddet stod på.. Men internt på gården gjorde vi ingen ting..
Krone og Bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|