Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Meget pelsede heste - pleje?
Forfatter: 
Dato:  08-01-2011 13:36

Hej.

Jeg passer en flok meget pelsede heste - to shetlændere og en islænder. Islænderen er 20 år og simpelthen den mest pelsede hest, jeg nogensinde har set.

Det er faktisk svært at holde ponyerne rene på grund af den lange pels, og da de står i løsdrift, må de ikke strigles for meget. Jeg bryder mig dog ikke om, når pelsen begynder at filtre og hestene generelt er beskidte.

Hvordan holder I jeres islændere og andre pelsede racer rene og fine her i vinteren?

Heidi

Man skal tvivle om alt og tro på meget.

(Descartes)

0
0
Svar på denne tråd

Vore Fjordheste ....
Forfatter: 
Dato:  08-01-2011 15:00

... må vist betegnes som værende "meget pelsede" :) Jeg kan faktisk ikke mindes, at jeg tidligere har set dem med så tyk en pels, som i denne vinter.

Vi bruger de samme remedier som altid:

samt en stiv børste og en hovrenser.

Bliver de beskidte i en grad, at det filtrer (eller hvis jeg vil fjerne de brun/grønne pletter fra den lyse pels) vaskes det af med vand og en stiv børste, hvorefter det tørres godt med et gammelt håndklæde.

- medmindre det er frostvejr, og der er sne. Der er ikke noget så godt som frostsne til at fjerne beskidte pletter på en hest :) Jeg samler en god håndfuld op i et håndklæde og gnider det ind i pletten. Børst af, og gentag. Snart er pletten væk.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Vidunderstriglen
Forfatter: 
Dato:  08-01-2011 16:05

Ja, jeg kan jo ikke leve uden min vidunderstrigle, den er fantastisk og lidt dyr. Min pelsede nordsvenske nyder den.

shop.avderod-ridesport.dk/pi/ Superstriglen_Super_st...urrencyID=

Hilsen Rikke

0
0
Svar på denne tråd

jeg...
Forfatter: 
Dato:  08-01-2011 20:59

jeg har oldeborgere, og plagen sætter voldsomt meget pels. Jeg klipper hendes skæg under hovedet, fordi det bliver voldsomt ellers. Men bortset fra det, har jeg en gummistrigle-"handske", købt hos lh foder, til 20 kr, som jeg bruger til at fjerne snavs i overfladen. Den letter mit arbejde så meget, virkelig effektiv. Jeg strigler dem heller ikke i dybden for tiden, ellers bruger jeg en stiv strigle til det.

Giv en hest til den, der siger sandheden; han kan få brug for at komme hurtigt væk

0
0
Svar på denne tråd

Okay....
Forfatter: 
Dato:  11-01-2011 18:23

Okay, tak for jeres tips :)

Jeg bruger selv mest en hård risbørste, men der er stadig filtret pels, især de fine og bløde i lysken og ved ørerne. Så længe de ikke fryser, går det dog nok - det er jo vigtigere :) Og nu varer det jo heller ikke længe, inden de begynder at smide den lange pels igen!

Den strigle du nævner Rikke, har vi også - den er ganske uundværlig, når de fælder :)

Heidi

Man skal tvivle om alt og tro på meget.

(Descartes)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider