|
|
| Løsdriftsproblemer... |
|
|
Min gamle hoppe, som til foråret bliver 17 år, har fået en ny roomie. De sidste 2½ år har hun gået i løsdrift med min store varmblodshoppe. De fik ca. 1 md. på græs sammen, før løsdriften stod færdig. DV'en var meget dominerende og tog fra første dag styringen. Hun var dog rimelig fair overfor ponyen, og de har uden problemer delt løsdriften (bl.a. har vi taget dem i at ligge fladt ned og snorksove begge to på én gang. ) Vi har altid tildelt foder i selve løsdriften, men hestene får hver sin balje/net med stråfoder i hver sine side. De har ikke været nødvendigt at binde dem op, når DV'en skulle have kraftfoder - den sørgede selv for at holde min meget madglade fjordhoppe væk. Nu er DV'en rejst - og i hendes sted er kommet en 2½ års fjordhoppe, som faktisk kom direkte fra en løsdrift. Vi havde vel regnet med, at den gamle kunne være strid, men jeg synes egentlig, at virker direkte fjendtlig overfor den nye.  Den får nu ikke lov at komme ind i løsdriften - selv om vi har måttet dele dem op om natten, så de får en halvdel hver. Hun truer med bid og spark og er faktisk en rigtig ko. De har gået sammen i ganske kort tid, men jeg er selvfølgelig bekymret for den unge, som ikke får lov at komme ind og hvile. Foder sørger jeg for, at hun får, men hvile kan hun jo ikke, når den gamle jagter hende væk. De går helt alene sammen, men kan i dagstimerne se de andre heste (de er på stald om natten). Ergo har de kun hinanden og er som sådan tvunget til at være venner? Den unge virker heldigvis ret robust mentalt - og jeg er godt nok glad for, at vi tog en så "gammel" unghest. (Et føl eller en 1 års havde også været på tale). Hvor lang tid skal den gamle sure hoppe have, før vi dropper tanken om løsdrift og laver den om til udebokse i stedet? Jeg ville være rigtigt ked af at sætte den gamle på boks om natten, eftersom hendes ben er blevet så superfine efter, at hun har fået lov at gå ude døgnet rundt.
Mette (Fjolle)
Det Gule Helvede ...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler... ...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
har ikke så mange råd.. men kender godt problematiken.. min gl shetter ( 18 år ) har ikke meget tilovers for vores belgier knægt.. han bliver jaget rundt hvis hun ser sit snit til det.. de har gået sammen i 2 år nu, det er blevet bedre, men bedste venner bliver de ikke  kan være den gl bare skal ha mere tid til at acceptere den unge.. kommer lidt til at tænke på om den unge får raset af? .. et af vores problemer har været at de unge har haft for meget krudt ind i mellem.. det gider madamen sku ikke  håber de finder ud af det 
" jeg er ikke overvægtig, jeg er bare underhøj! "
citat Garfield
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej Ja en direkte løsning på problemet har jeg ikke, for så ville jeg også være glad. For jeg har nemlig også samme problem, min islænder fik en ny ven. Her for en månede siden, faktisk også en fjordhest han er 7 år. Men han har taget styrningen, i løsdriften så meget at min islænder ikke tør at gå ind. Hvis han gør får han klø, af bid og spark fra fjordhesten.  Hvilket har ført til, at han virker forstålig nok. Nervøs i løsdriften, hvis han kommer derind. så han bliver faktisk foderet udenfor, og fjordhesten inde i løsdriften. ja jeg ved ikke hvad man skal gøre, da det jo er deres rang orden. men det kunne da være dejlig, hvis han kunne enes med den anden. men ude på folden forsvare han sig også, mod fjordhesten hvis han kommer for tæt på.  min islænder bliver ikke jagtet rundt af ham, men han er faktisk blevet mere nervøs, efter fjordhesten er kommet til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 234567890 |
|
|
Kan du ikk bare sætte en skillevæg op i løsdriften? så kan de begge være der....
Vh Pernille Lykkelige ejer af *Skovbakkens Avalon* & kattene Dina & Kailey. R.I.P Dear Tana C. My Soulmate!!! Klik: *Stald Royal* = Eller se min Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det er lidt svært at sætte skille væg op, da der kun er en indgang til løsdriften,
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alternativt løsningsforslag |
|
|
Hmm, rigtigt ærgeligt problem at have, men måske kunne du forsøge med noget "helt og aldeles alternativt?" Jeg synes ofte, at to heste, som er blevet transporteret sammen i trailer, bliver bedstevenner i løbet af kort tid. Nu har jeg ikke den store erfaring mht. hopper, måske er de ikke helt så "nemme at narre," men med vallakker har jeg set det virke mange gange. Så hvis du har mulighed for det, så kør nogle ture med dem, det giver også den unge noget træning i læsning og kørsel, så du slår 2 fluer med ét smæk  Evt kan du også, hvis din kæreste gider, tage dem på trækketure sammen, så de oplever noger nyt SAMMEN, det kan måske styrke deres bånd, og motivere den ældste til at være lidt mere vejledende på "den gode måde?" Det er da ihvertfald nogle forsøg du kan gøre, som ikke kræver nybyggeri o.lign. Mvh. Runa
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville dele op |
|
|
med det samme (midlertidig anordning) og så fjerne adskillelsen når de har det bedre sammen. Men vi har også nul-tolerance for at de jager hinanden..........to ind/udgange er en selvfølge når man har med mokker at gøre, uanset køn. Trailer sammen er en god ide.....har jeg også set virke.
Til salg: Rolig IC -vallak på ca.163 cm/ 9 år. Tilredet for adskilte signaler, stabil i skoven, trafiksikker,lydhør og letgående for størrelsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trailer... |
|
|
...nu havde vi den gamle med, da vi hentede den nye på Sjælland. Jeg var ked af at køre så langt med en ung og uerfaren hest - og så håbede jeg på, at trailerturen kunne knytte dem lidt til hinanden. Altså stod de 3½ time i traileren sammen den første dag. Den gamle er ellers meget ked af at være alene, så jeg havde også overvejet at fjerne den unge i lidt længere perioder - netop for at aktivere flokinstinktet hos den gamle hoppe. Hun er gammel og garvet og reagerer derfor ikke på selv at blive taget ind. (Det gør hun jo hver dag.) Derimod reagerer hun på at blive efterladt. Det ser dog ud til, at der er en lille opblødning på vej. De går nu sammen ude på folden - i hvert fald i perioder, og der bliver kortere afstand mellem dem. Der er ikke en skramme på den unge, så jeg tror, at hoppen alene truer. Den unge er meget god til at flytte sig. Vi kan dele løsdriften op - det er den oprindeligt forberedt til - og den har 2 udgange (netop for at sikre den underlegne hest en flugtvej). Dvs. at vi vil få to store udebokse med halvlåger ud til det fri. Jeg ville bare helst undgå den løsning, eftersom de så ikke længere går i løsdrift. Det kan dog blive løsningen - om ikke andet så for resten af året. Så går det måske bedre til næste vinter, når unghesten er 3½ år gammel og modnet lidt (hun var flokfører i gruppen af ungheste).
Mette (Fjolle)
Det Gule Helvede ...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler... ...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fodre udenfor og opdele rummet |
|
|
Hvad med at fodre dem udenfor i stedet for inde? Det gør vi for at undgå at der er nogen ressourcer i skuret der skal forsvares. Jeg synes det har en god effekt på vores, og hvis de ikke ligefrem bliver perlevenner af det, så trækker det jo i hvert fald den stride ud af skuret at hun skal æde udenfor. Vi har to pæle (som er med til at holde taget) inde i løsdriften, og de er også med til at styre det lidt, fordi der er nogen retninger som den stride ikke kan styre fordi hun så skal rundt om pælene. Jeg har hørt at andre har samme effekt af at opsætte et kort stykke væg, eller hænge en vandret bom i to reb fra loftet. Vh Julie - som også tilslutter sig dem, der godt kan forstå at du meget nødigt vil bokse dem op.
Part tilbydes til voksen eller næsten voksen (stor pony). Udstyr sælges: Gjord, longegjord, sadelunderlag m hestemotiv. - Se præs/annoncer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mokker ! |
| Forfatter:  |
WillowCreek ♥All Breed♥ |
| Dato:  |
03-01-2011 21:45 |
|
Vi har opdelt løsdriften med et midterparti, som hestene kan gå rundt om. Det hjælper den svage og giver også mulighed for at lave 2 ind/udgange. Desuden "bokser" vi op fra kl 17-18 til 21-22, så får alle tid til deres hø og til at sove i ro og fred. Løsdrift er super godt, men det kræver stor fokus på den svageste i flokken. Hilsen Helene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg mente ikke bokse |
|
|
men noget i stil med Julie- fx en midlertidig bom på tværs så det gamle hyl ikke kan jage den unge UD- fordi de er i hvert sit rum, men kan hver især frit gå ind og ud. Vi fodrer helst heller ikke inde i skuret, andet end wrap i snestorm olign.
Til salg: Rolig IC -vallak på ca.163 cm/ 9 år. Tilredet for adskilte signaler, stabil i skoven, trafiksikker,lydhør og letgående for størrelsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hopper... |
|
|
Tror det generelt bare er et stort problem med hopper. Vores 4 vallakker de kan gå sammen, spise sammen, lege sammen, alle kan ligge inde og snork sove på en gang (ser mega sjovt ud når de ligger der på stribe og koger) Men så snart der kommer en eneste hoppe ind, så er idylen brudt, og nogen bliver holdt udenfor. Vi har valgt at dele vores løsdrift op i 2 halvdele, lav en stolpe og en opdeling midt i porten/døren hvis den er bred nok, og lad dem så have hver deres halvdel. De går jo ikke alene men har stadig hinanden. Det er eneste løsning der har virket her. Hopper er bare nogle stridige bæster 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
I vores løsdrift har hestene hver deres boks, hvor de bliver lukket inde og fodret morgen og aften, hø/warp bliver givet i kasser på folden. Det giver min hest, som bestemt ligger nederst i hirakiet, mulighed for at spise og når de alle har en boks, så er der altid en der er ledig til at ligge ned i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Løsdrift... |
|
|
Vores løsdrift HAR to udgange. Det var et ultimativt krav, jeg stillede, da den blev bygget. Netop for at den svageste hest altid skal have en flugtvej. Desuden elsker hestene at stå med hovedet ude i friheden - og her har de hver en stor åbning. Ganske kort har hestene nu, efter en lille måned, fået etableret en ny "flok". Den gamle er stadig den dominerende, det vil hun sandsynligvis blive ved med at være, men hun har skruet ned for virkemidlerne og lader nu den unge komme ind i løsdriften. De kan nu stå i hver sin side og spise deres hø (som de får i baljer, da den gamle er restitueret luftvejshest og høet derfor bliver vasket). Ind imellem skifter den gamle side, men så smutter den unge bare over til den ledige balje og spiser videre. Det fungerer faktisk - og til den gamles forsvar har vi til gode at finde skrammer på den nye. Hun følger troligt efter den gamle hoppe rundt på folden, men accepterer at blive efterladt alene på folden med en balje hø, mens den gamle er inde. Det fungerer overraskende fint - så tid var åbenbart bare det, der skulle til. Jeg glæder mig så også over, at den gamle trods alt er en god førerhest i "flokken" - præcis lige som min DV var. Hun er så også meget afbalanceret og hidser sig sjældent op. Den unge hviler generelt meget i sig selv og har klaret flytningen superflot.
Mette (Fjolle)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opdatering... |
|
|
...her et halvt år efter, at Gry og Frida blev roomies, er hestene blevet så tæt knyttede, at Gry nærmest ser ud til at have tildelt Frida rettigheder svarende til, hvad hendes egne føl ville have fået. Frida går konsekvent tæt op af Gry og går slet ikke af vejen for at forsøge, om hun kan tage maden (typisk deres mineralkiks) lige for mulen af Gry. Gry er ekstremt overbærende, selv om hun normalt er ret så sippet omkring sin mad.  Det er stadig ubetinget Gry, der bestemmer, men hun håndhæver det ikke særligt stramt. Det er måske lidt skidt ift., at Frida er lidt en bølle, som er meget selvstændig med en stor portion selvtillid. ...lige børn leger måske bedst? Ingen tvivl om, at de har knyttet stærkere bånd, end Gry havde til varmblodshoppen.
Mette (Fjolle)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|