Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 betfor VS speedi beet
Forfatter: 
Dato:  27-12-2010 20:47

Hest 1: taber hurtig huld om vinteren... har masser af energi i den daglige træning, mister det dog hurtig i konkurrencer... rimelig kræsen...


hest 2: flot huld.. rigtig "pleaser" i træningen, og arbejder med god energi... er også kræsen/småt spisende...


hest 1 - overvejes der speedi beet/betfor til, i håb om bedre huld..


hest 2 - overvejes det til, i håb om at det får den til at gå lidt bedre til foderet...



hvad ville være bedst til disse to forskellige heste???


speedi beet eller betfor....? og hvorfor???


Jeg elsker Isabella Af Mindet mere end noget andet på denne jord

Hun er min stjerne, lyset i mit liv, og jeg vil aldrig leve uden hende.......!

www.hestegalleri.dk/html/ gal_visbil.asp?ID=27501&ipc=94848


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-12-2010 21:16

Betfor kan være lettere for hesten at spise, da det smager lidt bedre - Det feder også mere.

Speedibeet har ikke rigtig andet end fyld at byde på og kan være lidt svært at få kræsne heste til at spise.


Min spiser begge med stort velbehag (madglad gris), men fodre pt. med speedibeet da det kun skal opblødes i 10-15 min.



Ejer af hoppedyret Shannon og pølsehunden Emma

0
0
Svar på denne tråd
 
 Roefoder
Forfatter: 
Dato:  28-12-2010 22:55

Forskellen på Speedi-Beet og Betfor er bl.a. den store forskel i sukkerindholdet.


Hvor Betfor indeholder omkring 20% sukker har Speedi-Beet kun 5%. Dermed er der altså mest energi at hente i Betfor, hvor Speedi-Beet kun indeholder meget lidt energi.


Om roefoder er det rette at supplere med, når en hest har svært ved at holde huld, er svært at svare på. Der er nemlig stor forskel på, hvor meget det feder hos hestene.


Personligt bruger jeg netop roefoder, da det feder ganske lidt hos mine nøjsomme haflingere. Jeg har både brugt alm. roepiller og Speedi-Beet til mine. Af de to foretrækker jeg Speedi-Beet pga. den korte trækketid og jeg dermed kan udfodre det i lunken form istedet for iskolde roepiller, der har skullet trække i en del timer.


Betfor hverken vil eller tør jeg bruge til mine heste pga. det høje sukkerindhold. Jeg er generelt ikke vild med at fylde mine heste med så meget sukker - især ikke efter min ene hoppe blev forfangen for et år siden. Hende ville jeg aldrig turde give Betfor.


For din hests vedkommende kan Betfor måske løse problemet. Så må du så gøre op med dig selv, om du vil give din hest så meget sukker.


Måske skulle du finde et tredje alternativ til at holde huld og energien oppe... Hvad med et tilskud af olie istedet?


Hvad angår kræsenhed og roefoder så er det svært at svare på. Ikke alle heste bryder sig om vådt foder. Min ene hoppe var flere år om rigtig at bryde sig om vådt foder. Mash kunne hun godt spise, roepillerne skulle til gengæld drysses over med pille- eller müeslifoder, før hun ville spise det.

Så om det kan afhjælpe kræsenheden hos dine kan nærmest kun besvares ved, at du giver det et forsøg.


Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg


Trenser sælges,

se mine annoncer på markedspladsen


0
0
Svar på denne tråd
 
 Betfor ...
Forfatter: 
Dato:  29-12-2010 07:05

Mine heste elsker Betfor, også den kræsne.


Normalt blander jeg speedi-beet og Betfor i forholdet 4:1 (flest speedibeet) for ellers vil de ikke spise roesnask.


Men skal de f.eks. have medicin i foderet, bruger jeg Betfor alene til at skjule medicinen i, og så æder de det gladeligt :)


Min erfaring er, at Betfor er super til småtspisende heste og jeg synes også det har en gavnlig virkning på huldet.


Eneste ulempe, er som tidligere nævnt, sukkerindholdet - det er derfor jeg blander de 2 produkter, for på den måde at reducere det samlede sukkerindtag.









"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  29-12-2010 12:51

Til dine heste ville jeg vælge Betfor med mere sukker i.


Jeg har haft givet min os kræsne vallak Speedi-Beet. Han gad æde noget af det i en uge og så var dét det. Jeg solgte resten af sækken :S Han nægtede at rører det.


Nu giver jeg ikke roepilelr mere, men er skiftet over til Irish Mash fra st Hippolyt (y)


Men hvis jeg skulle vælge en af dem til de heste du beskriver, Betfor.


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 kkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  29-12-2010 15:40

vi er to som går sammen om en sæk, og valget endte på speedi beet (eller den hedder kwik beet fra dodson og horrel)... valget endte der på pga den korte trække tid....



Hesten som er svær at holde huld på, får i forvejen både mash og olie OG lina mix


Jeg elsker Isabella Af Mindet mere end noget andet på denne jord

Hun er min stjerne, lyset i mit liv, og jeg vil aldrig leve uden hende.......!

www.hestegalleri.dk/html/ gal_visbil.asp?ID=27501&ipc=94848


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider