Forskellen på Speedi-Beet og Betfor er bl.a. den store forskel i sukkerindholdet.
Hvor Betfor indeholder omkring 20% sukker har Speedi-Beet kun 5%. Dermed er der altså mest energi at hente i Betfor, hvor Speedi-Beet kun indeholder meget lidt energi.
Om roefoder er det rette at supplere med, når en hest har svært ved at holde huld, er svært at svare på. Der er nemlig stor forskel på, hvor meget det feder hos hestene.
Personligt bruger jeg netop roefoder, da det feder ganske lidt hos mine nøjsomme haflingere. Jeg har både brugt alm. roepiller og Speedi-Beet til mine. Af de to foretrækker jeg Speedi-Beet pga. den korte trækketid og jeg dermed kan udfodre det i lunken form istedet for iskolde roepiller, der har skullet trække i en del timer.
Betfor hverken vil eller tør jeg bruge til mine heste pga. det høje sukkerindhold. Jeg er generelt ikke vild med at fylde mine heste med så meget sukker - især ikke efter min ene hoppe blev forfangen for et år siden. Hende ville jeg aldrig turde give Betfor.
For din hests vedkommende kan Betfor måske løse problemet. Så må du så gøre op med dig selv, om du vil give din hest så meget sukker.
Måske skulle du finde et tredje alternativ til at holde huld og energien oppe... Hvad med et tilskud af olie istedet?
Hvad angår kræsenhed og roefoder så er det svært at svare på. Ikke alle heste bryder sig om vådt foder. Min ene hoppe var flere år om rigtig at bryde sig om vådt foder. Mash kunne hun godt spise, roepillerne skulle til gengæld drysses over med pille- eller müeslifoder, før hun ville spise det.
Så om det kan afhjælpe kræsenheden hos dine kan nærmest kun besvares ved, at du giver det et forsøg.