Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Udslæt/svamp/hårtab?
Forfatter: 
Dato:  26-12-2010 10:09

Hej alle,

Min lille shetlandsplag har tabt pelsen helt eller delvist på venstre baglår, en lille plet på bringen, en plet på hver side af hovedet lige bag hans næsebor og bag hvert øre. Det på bringen og bagbenet klør, men ikke de andre steder. Områderne er tørre, og der er små sår i pånær det bag ørerne.

Han vil meget gerne kløes og strigles, også andre steder på kroppen, men har ikke lus - det er tjekket og dobbelttjekket. Jeg har smurt områderne med klorhexedincreme for at holde det rent og fri for bakterier, og det ser ud til at hjælpe lidt. Han står i sin vinterpels, og bor i boks om natten, men det er en boks i en lade, hvor temperaturen ikke er anderledes end udenfor (hvor hingstene står).

Er der nogen der kan genkende symptomerne? Han er udover lidt kløe en glad og livlig lille fyr :)

Anne Sofie // Bayer

Nu med Iris' Roar

Man bliver aldrig for stor til en shetlandspony

0
0
Svar på denne tråd

Ringorm?
Forfatter: 
Dato:  27-12-2010 12:10

Er det mon ringorm?

hvor store er de hårfrie områder? og er de runde?

Med venlig hilsen Lene og de 4 sigøjnere

- ja og Boris og Ivan selvfølgelig....

......ooooog Luffe

0
0
Svar på denne tråd

jeg tænker
Forfatter: 
Dato:  29-12-2010 22:46

også ringorm udfra din beskrivelse....

det er en svamp der breder sig nemt og smitter fra hest til hest når det er ubehandlet, det kan faktisk også smitte dig.

det behandles med Imaverol som kan købes på apoteket i håndkøb. du skal vaske den over hele kroppen, fire gange på to uger, så sku det være væk hvis det er ringorm, eller anden form for svamp.'

Imaverol tar det meste- også muk ;)

been there, done that...

ringorm behøver ikke være specielt runde pletter, men det breder sig alitid hvis det er ubehandlet. på mennesker hvor der ikke er pels, ses det tydeligt som røde ringe i huden, men det kan godt være sværrere at se på heste....

jeg vi nok høre min dyrlæge om de var med på ideen om at behandle for ringorm eller om de havde andre foreslag :-)

0
0
Svar på denne tråd

Mit gæt er også ringorm
Forfatter: 
Dato:  29-12-2010 23:15

Mit gæt er også ringorm :-)

:-) ;-) :-D Med Venlig Hilsen Hanne :-) ;-) :-)

Hestetrailer sælges

Humbaur Singel fra 2005

Aalborg · Nordjylland

...................................

0
0
Svar på denne tråd

ikke ringorm
Forfatter: 
Dato:  30-12-2010 09:34

I stalden hvor jeg står er en løsdriftshest som har mistet håret i pletter. Men det er i følge dyrlæge IKKE ringorm. Dyrlægen kunne vidst ikke sige va det kom af, måske den hårde kulde?? Sidste år var der også en med samme symptomer. Tør og lidt skællet, hår faldt af i totter.. Tror bare det blev smurt/evt vasket i saltvand først. Pga kulden blev den som er ramt nu her ikke vasket andet end på pletterne.. med aloeverasæbe som ikke behøver at blive vasket ud og herefter smurt med propolis.. Og den er i bedring.

Men de havde en dyrlæge over men som ikke lige vidst hva det var...

Den farligste af vore fordomme er at tro,

at vi ikke har nogen.

0
0
Svar på denne tråd

Hej allesammen :)
Forfatter: 
Dato:  30-12-2010 09:51

Hejsa,

Tusind tak for alle de gode råd. Jeg har nu behandlet pletterne med klorhexedincreme i lidt over en uge (bare for at gøre et eller andet), og de små bag ørerne og på mulen er allerede helt forsvundet. Jeg tror umiddelbart ikke det er ringorm, men det er selvfølgelig stadig en mulighed. Hvis pletten på bringen og den på bagbenet ikke er væk om en uge kontakter jeg min dyrlæge.

Men mange tak for de gode råd :)

Anne Sofie // Bayer

Nu med Iris' Roar

0
0
Svar på denne tråd

så er det
Forfatter: 
Dato:  30-12-2010 11:08

nok ikke ringorm nej, men bliver lige nød til at spørge hvor får du fat i klorhexidin creme? det lyder da som noget jeg burde ha i mit stald apotek

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-12-2010 16:05

klorhexidin creme kan vidst købe mange steder, det er sådan en lille tube, min er hvid med grøn skrift, men de kan vidst fåes i mange afskygninger. Min har 1% klorhexidin i, men man kan vidst også få med mere, og det skulle være lidt mere effektivt (jeg har den med 1% fordi jeg købte det til mig selv - til et sår der ikke ville hele - og ikke ville købe det stærke før jeg lige havde prøvet det). Jeg har købt den på apoteket :) Det er en bakteriedræber og så hjælper den med helingsprocessen.

Anne Sofie // Bayer

Nu med Iris' Roar

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider