Jeg købte for et par mdr siden en syvårig vallak , som siden han var 1 år , har stået i boks og været på fold i dagstimerne med andre heste . Han er tidl. væddeløbshest og indstillede karrieren , da han stresser for meget under løb og træning . I hænder er han det sødeste og nemmeste væsen man kunne forestille sig .
Hos mig er han kommet i løsdrift sammen med to plage fra 2009 , og når vi ikke er "hos" dem , ser de ud til at gå fint sammen på fold og i stald . Jeg er dog ikke i tvivl om at den ældre hest er øverst i hierakiet , da han sætter de andre på plads hvis de bliver for frække eller kommer for tæt på ham - er dette ikke meget normalt ?
Den ene af plagene (de er begge hingste) er nu begyndt at blive lidt mere modig , og er ikke længere decideret underdaning den ældre hest , og kan godt nappe ud efter ham for derefter at give ham lidt plads igen - går udfra at dette også er meget normalt jo ældre de små bliver og jo mere "selvtillid" de får .
Det egentlig "problem" er når der skal fodres . Indtil for en måned siden , stod de i en løsdrift hvor de kunne lukkes i bokse hver for sig når de blev fodret , men allerede når vi kom derud og de vidste de skulle fodres , jagtede den ældre hest de to små , med ørenene nede og blottede tænder . For en lille måned siden blev de alle tre flyttet hjem til mig selv , hvor de går i en stor løsdrift uden adskillelse ved fodring , og de får foderet langt fra hinanden og det er intet problem når de først har fået deres foderspande - det skal siges at der ingen kamp er om maden , og den ædre vallak får altid sit først . Men igen , så snart vi kommer ud i stalden , jagter han de små ud af og stresser op . Vi har skiftet foder for at undgå at han stresser , så det burde bestemt ikke være problemet !
Er han adfærdsvanskelig , fordi han ikke kan gå med de andre ? Eller er det noget så simpelt , som at han bare aldrig har været vant til at gå sammen med andre på den måde , og ikke er vant til at "dele" sin mad i samme rum som andre heste ? Når de får hø kan de jo sagtens stå og spise sammen alle tre .
Mit spørgsmål grunder i en debat jeg har haft med en anden ang. min vallak , modparten mener at den er ødelagt adfærdsmæssigt og ikke kan gå med andre heste , mens jeg personligt selv mener at han bare er uvant med situationen . Hvad mener i ?
Det skal dog siges , at vi snarest får lavet opdeling i stalden , så det er muligt at skille dem fra hinanden under fodring , i håb om at dette kan afhjælpe problemet .
Håber at høre fra nogen , det er aldrig sjovt at stå med en hest man er ubeskriveligt glad for , som andre mener er et problem .
God jul