Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Adfærdsproblem eller bare uvant ?
Forfatter: 
Dato:  23-12-2010 19:44

Jeg købte for et par mdr siden en syvårig vallak , som siden han var 1 år , har stået i boks og været på fold i dagstimerne med andre heste . Han er tidl. væddeløbshest og indstillede karrieren , da han stresser for meget under løb og træning . I hænder er han det sødeste og nemmeste væsen man kunne forestille sig .

Hos mig er han kommet i løsdrift sammen med to plage fra 2009 , og når vi ikke er "hos" dem , ser de ud til at gå fint sammen på fold og i stald . Jeg er dog ikke i tvivl om at den ældre hest er øverst i hierakiet , da han sætter de andre på plads hvis de bliver for frække eller kommer for tæt på ham - er dette ikke meget normalt ?

Den ene af plagene (de er begge hingste) er nu begyndt at blive lidt mere modig , og er ikke længere decideret underdaning den ældre hest , og kan godt nappe ud efter ham for derefter at give ham lidt plads igen - går udfra at dette også er meget normalt jo ældre de små bliver og jo mere "selvtillid" de får .

Det egentlig "problem" er når der skal fodres . Indtil for en måned siden , stod de i en løsdrift hvor de kunne lukkes i bokse hver for sig når de blev fodret , men allerede når vi kom derud og de vidste de skulle fodres , jagtede den ældre hest de to små , med ørenene nede og blottede tænder . For en lille måned siden blev de alle tre flyttet hjem til mig selv , hvor de går i en stor løsdrift uden adskillelse ved fodring , og de får foderet langt fra hinanden og det er intet problem når de først har fået deres foderspande - det skal siges at der ingen kamp er om maden , og den ædre vallak får altid sit først . Men igen , så snart vi kommer ud i stalden , jagter han de små ud af og stresser op . Vi har skiftet foder for at undgå at han stresser , så det burde bestemt ikke være problemet !

Er han adfærdsvanskelig , fordi han ikke kan gå med de andre ? Eller er det noget så simpelt , som at han bare aldrig har været vant til at gå sammen med andre på den måde , og ikke er vant til at "dele" sin mad i samme rum som andre heste ? Når de får hø kan de jo sagtens stå og spise sammen alle tre .

Mit spørgsmål grunder i en debat jeg har haft med en anden ang. min vallak , modparten mener at den er ødelagt adfærdsmæssigt og ikke kan gå med andre heste , mens jeg personligt selv mener at han bare er uvant med situationen . Hvad mener i ?

Det skal dog siges , at vi snarest får lavet opdeling i stalden , så det er muligt at skille dem fra hinanden under fodring , i håb om at dette kan afhjælpe problemet .

Håber at høre fra nogen , det er aldrig sjovt at stå med en hest man er ubeskriveligt glad for , som andre mener er et problem .

God jul :)

0
0
Svar på denne tråd

Normalt.
Forfatter: 
Dato:  23-12-2010 21:02

Jeg vil mene det er normalt nok med hans reaktion overfor de "små". Vi har haft samme problem med vores traver(herre på 17). Når de blev fodret i folden gik jeg i forvejen og "snuppede" Traveren Basse og min mand kom umiddelbart efter med foderet. Basse fik først. Han tager det mere afslappet nu.

Er der ikke mulighed for bare at lukke dominerende i boks ved fodring?

Heste er jo nogle bøvlehoveder omkring foder.

mvh merete

En god dag kommer aldrig skidt tilbage :O)

0
0
Svar på denne tråd

Meget normalt.....
Forfatter: 
Dato:  23-12-2010 21:16

Jeg har 3 varmblodsvallaker - en på 15 år, en på 2 år og en på 3 år.

Ham på 15 år er chefen - og det betyder blandt andet, at når der gives hø/wrap på fold, ja så truer han de unge vallaker. Og den gang de var hingste ( 2½ års hingste) der fik de også besked om at skride med nedlagte øre, blottede tænder og nap.

Jeg har dem af den grund i boks om natten, og tager dem om sommeren ind på boks - så er de i hænder/bliver håndteret, smat kan spise i fred og ro.

Den gamle vallak har fået en boks uden naboer - det trives han med.

Her for 2 måneder siden sendte jeg den gamle vallak hen på den lokale rideskole for at kunne få ham redet her i vinterperioden. Han røg så på fold med en varmblodsvallak på 11 år og en ponyhoppe. Og nu er min vallak den nederste i flokken. Han prøver ikke en gang at true sig til noget eller slåes om pladsen - han går bare væk

Hjemme er de to små så ved at skulle lave ny rangorden, hvor ham på 2 år er blevet chefen og nu truer og ligger øre af ham på 3 år når der gives hø/wrap.

Så for mig lyder det til at være helt normal adfærd - og ja det er nok stressende for alle parter. Så jeg ville sørge for at få lavet de foderpladser/bokse i en fart, så de i lidt mere fred og ro kan spise uden først at skulle true og flygte.

MVh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-12-2010 10:13

Han er ikke ødelagt adfærdsmæssigt... Jeg har selv købt en pensioneret galophest, som heller ikke kunne finde ud af det der med at gå på fold, og han blev agressiv ved ind/udluk overfor hestene og mennesker... Han er nu små 5 år efter løsdriftshest og han er blevet så god til at styre sin flok, ofte er det nok for ham at lægge ører og vise tænderne, så flytter de andre sig.. Han jagter ikke nogen og er helt cool ved fodring.. De bliver bundet op ved hver deres krybbe :)

Mit råd er at du laver om på rutinen med fodring, så de ikke ved at de skal have mad, ligeså snart du kommer og så tage den gamle inden han begynder at jagte de små

Masta Aztex str 155, 340 gram, brugt ½ døgn, m.løs hals sælges!

Lykkelig ejet af Bøffen, Muffedisen, Big og 3 herlige hunde :)

Nu har jeg mine 3 guldkarameller samlet i løsdriften :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-12-2010 09:58

Det er helt normal adfærd for "lederen" i flokken - jeg har haft en del forskellige heste i min løsdrift, de sidste næsten 20 år, og det er meget normalt at plagene lige får at vide hvem der bestemmer.

Det er jo, som du beskriver det, kun i fodringssituationer den er meget agressiv, ellers er det almindelig opdragelse af plage.

Mine plage prøver også til overfor den gamle vallak og når de går for vidt får de det at vide og så er de søde lidt, inden de prøver til igen.

Den ene af plagene er en rigtig drillepind og han får jævnligt nogen på hovedet - det er udemærket opdragelse.

Gitte

Systematik giver sikkerhed

Boer/nubiske geder sælges

både til levebrug og grydeklare (se præs.)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider