Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Snespiser = Tyndmave, hvad så?
Forfatter: 
Dato:  23-12-2010 13:15

Jeg har en dejlig vallak, der går i løsdrift hjemme hos os selv, der har fået lidt for meget smag for sneen hvis du spørger mig. I hvert fald er faktum at det er dt mest fantstiske at spis sne, hvilket har betydet at vi har en noget ødelagt mave.

Men hvordan griber man det lige an så vi får stoppet den mave der?

Han har helt klart meget tynd mave og gærkultur virker ikke rigtigt, så spørgsmålet er lige hvordan vanen brydes..?

For desværre har han også tabt sig noget - så vi skal lige have det stoppet inden vi ender med at få en noget tynd hest i vinterkulden.

I første omgang er hans foder blevet delt op i 4 portionre så vi får noget mere fiber i den mave og derudover har jeg sat betfor i blød, i et håb om at det også lige virker.

De får hø den ene gang om dagen for at få styr på hans mave, da den er helt tosset. Ellers får de wrap pga. vores ponyhoppe der kun dårligt tåler hø pga. hendes astma.

Men hvordan vil i få en hest til at lade med at spise sne.

Han fodres med St. Hippolyt Naturmüsli hvilket han har fungeret på i 6 år og får derudover lucerne for resten.

Men nu har jeg tilført ham noget Betfor i et forsøg på at give lidt mere fiber. Synes han er fin med hulden nu men vi behøver ikke lige have han bliver direkte tynd.

Carpe Diem - sieze the day:

"Gather thy rosebuds while ye may

Old times is stil flying

And the same flower that smiles today

tomorrow will be dying"

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

hvorfor???
Forfatter: 
Dato:  23-12-2010 14:29

Hvorfor tror du at den har tynd mave pga sne-spisning? Vi har 7 heste der skovler sne i sig, fra morgen til aften og har fine maver. De får ikke vand på folden, da den er kæmpestor og der er ny-sne hele tiden. De virker ikke til at mangle væde, da ingen af dem går til vandkoppen når de kommer ind.

Jeg tror virkelig det er en skrøne, at heste ikke kan tåle sne. Heste har altid spist sne. Det har de , fra naturens hånd, selvsagt været nød til, når vandet fryser. De får meget lidt ned i maven af gangen, da der propotionelt skal rigtig meget sne til at at lave ganske lidt vand. Derimod kan wrap med en vis fugtighed, der fryser på folden, holde sig koldt, til det når ned i maven.

Jeg tror du skulle kigge efter en anden årsag til den tynde mave, end sneen.

Når du finder årsagen, vil du lettere kunne korrigere.

Mit forslag er at du i første omgang undlader at give ham wrap. Det er der rigtig mange heste der får tynd mave af.

May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd

Træls ...
Forfatter: 
Dato:  23-12-2010 14:30

Sikke en træls vane han har fået ...

Er du sikker på, at han får alt det vand han har behov for? Jeg tænker, om han spiser sne for at slukke tørsten?

Derudover kan det være du er nødt til at lade ham have fri adgang til hø og ikke wrap, det er selvfølgelig ikke let når du samtidig har en astma hest, men kan hun ikke bedre tåle det, når nu de går i løsdrift?

Betfor/roepiller kunne nok være en idé, de fylder maven og tilfører ekstra væske, mener dog, at have læst et eller andet sted, at de kan virke let afførende, men jeg har nu selv brugt det til en hest med tendens til diarré, også med et fint resultat :)

Har du mulighed for at tage dem på stald i et par dage, for at stabilisere hans mave lidt? Det kunne måske også være en mulighed?

Jeg tror nok, at jeg ville forsætte med probiotika selvom du ikke oplever en effekt, det skader ihvertfald ikke.

Eller hvad med varm mash, det skulle efter sigende også have en stabiliserende virkning på fordøjelsen.

Pøj pøj med hyppen :)

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

jeg ville også være opmærksom
Forfatter: 
Dato:  23-12-2010 16:34

Jeg ville bestemt også være opmærksom på tyndmave og snespiseri - har for nylig talt med vores dyrlæge om nogenlunde samme situation og der blev advaret om kolik og tyndmave.

Dyrlægens råd var at tage hesten ind fra fold før tid, sådan at snespiseriet blev begrænset.

Ovenstående hest havde wrap og vand på folden, så det var ikke pga. manglende stråfoder eller tørst.

jette

Ledig plads i løsdrift

Ponyboks og pony løsdrift ledig

se mere på www.staldmoellegaarden.dk

Center for alternativ behandling

www.staldmoellegaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kender det...
Forfatter: 
Dato:  23-12-2010 16:55

Min gamle fjordhest har også tynd mave, hver gang der ligger sne.

Jeg giver ham Probiotikum Plus fra Brogaarden. Jeg kan ikke lokke det i ham pga. lugten, så han får det i en sprøjte i munden ligesom en ormekur. Det fungerer!

Glædelig jul.

Venlig hilsen

Sinne

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-12-2010 18:58

Jeg tror altså ikke der er noget at komme efter i den wrap. Det er lavet til heste og ikke til køer, så det er faktisk en ganske god kvalitet vi har.

Desuden er det heller ikke en reel mulighed at skifte til hø i en periode pga. vores astma hest som svært tåler hø i større mængder og dyrægen vil nok ikke direkte anbefale det i hvert fald.

Og naturligvis er vanen træls men hvad der pisser mig endnu mere af er nærmest jeg ikke rigtigt har opdaget ham gøre det før forleden dag hvor jeg tog ham på fersk gerning i at gøre det og konkluderede at det så ikke måtte være wrappen der gav ham den dårlige mave men i stedet for sneen.

At tage ham ind er ikke nogen mulighed. For det første så hader han at komme ind og stresser lynhurtigt op hvis ikke han er ret mange timer på fold - derfor er løsdrift den eneste opstaldningsform der passer herren uden vi skal slås hver morgen når han skal ud.

Derudover så har vi stalden fyldt fra i morgen, selvom vi normalt altid har en boks tom i det vores hingst kommer hjem at stå efter at have tilbragt nogle måneder på et ridecenter for lige at komme i gang igen efter en længere skadespause (det er en lånehest).

Men hvad kan mann gøre for ham udover at sørge for at han nærmest konstant er mæt?

Han skal nok få noget Irish Mash fra St. Hippolyt det plejer at være et seriøst hit - og han er nærmest ved at vælte ind i en når han finder ud af det er det der er på mennuen, men hvad kan man ellers gøre for ham?

Jeg har nemlig ikke lige adgang til forhandlere af Brogaarden fodr sådan lige umiddelbart, så det skal nok vær et andet produkt der er meget effektivt mod tynd mave og gerne endnu mere end det dyrlægen ordinerede os på et tidspunkt da vi havde en hest hvor alting gik i stykker i maven på den pga. en forgiftning.

Old times is stil flying

tomorrow will be dying"

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Hødiæt og Zoolac
Forfatter: 
Dato:  23-12-2010 19:45

Hej

Jeg har en haflinger vallak der også fik tynd mave da den første sne kom, og det var også fordi han spiste sneen. Men han var MEGET glad for at spise det de første dage, det så ud som om at han morede sig med det :-(

Det er mange der får tynd mave af sneen i starten, det er hårdt for deres sarte maver at vænne sig til kold sne og for nogen giver det en omgang tynd mave. Min søde hest havde virkelig tynd mave.

Jeg arbejder hos en dyrlæge og min kære kollega rådede mig til at sætte ham på hø-diæt indtil maven var på ret køl igen. Dvs. KUN hø (helst hø fremfor wrap) og ingen krybbefoder indtil maven er stabiliseret. Samt give ham Zoolac som er et rigtig godt produkt til dyrene hvis de får diarre. (Jeg bruger det også til mine hunde) Det fåes i håndkøb på apoteker, hos dyrlæger og i mange dyrebutikker. Jeg spurgte også om jeg skulle give Irish Mash, men det sagde hun at jeg ikke skulle før maven var stabil igen, da det tilfører store mængder stivelse fremfor fibre....

Det hjalp hurtigt at sætte ham på hødiæt. Efterfølgende har jeg givet ham noget der vistnok hedder Pro-bio fra dyrlægen til at hjælpe tarmfloraen da han skulle udsættes for sneen igen. Nu klarer han fint sneen uden nogen form for tilskud i foderet.

Hvis det var mig ville jeg ringe til min dyrlæge og tage en snak for at udelukke at det kan være andet der er galt og få dyrlægens råd.

Mange hilsner fra Pernille

HESTEMASSØR
Uddannet v. Axelsons Institut
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-12-2010 20:16

Hva med noget A-38???

Rideheste sælges eller lånes ud i nærheden (6200), se præsentation.

Købes: Proff. Choice mørkeblå til forben og bagben, evt. med klokker, pæn stand.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-12-2010 21:26

Det der med en hø-diæt lød som en rigtig fornuftig løsning. Det kunne da være det skulle prøves hvis han ellers kan få høet i fred - og så efterfølgende give ham mash eller andet.

Pro-bio tror jeg faktisk jeg har - eller noget meget lig i hvert fald. Så det vil jeg rent faktisk prøve - men jeg kan seriøst ikke komme i tanke om andet end sneen der skal give ham den mave sådan som han så ud da han spiste den.

Han så ud til at have det seriøst festligt.

Men det er jo også normalt kuren hos kolikheste og heste med total ubalance i foderet. Men nu er det jo bare ikke lige til at snakke med en dyrlæge før mandag morgen, fordi vi har helligdagene nu her. Nok ikke uden det koster mig et eller andet beløb.

Men jeg vil da i hvert fald tage rådet til mig og bruge det. Jeg tager imod alt med kyshånd. Vi sad faktsik lige og snakkede om at tage wrappen fra ham nogle dage og så se om han vil spise kun hø - og ikke æde de andres wrap.

Old times is stil flying

tomorrow will be dying"

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Hødiæt
Forfatter: 
Dato:  23-12-2010 22:06

Hej igen

Jeg tror det vigtigeste er at du tager det andet foder fra ham imens han er på hødiæt. Prøv at så meget af der er hø som muligt, men tørt wrap er også ok.

Jeg kan virkelig også anbefale Zoolac, hvis du kan finde det i en butik eller måske på et Apotek der har døgnåbent? Der er jo nogen apoteker der har åbent når de andre har lukket. Nu ved jeg ikke hvor du bor, men der er fx i Hillerød. Man betaler et lille gebyr for at købe udenfor åbningstid når det ikke er på recept. Zoolac er i pastaform og skal gives i munden.

Min gamle hest havde engang en voldsom kolik og blev også fodret op igen på Mash, men først da maven var stabil med hø. Det var på Landbohøjskolen de gjorde det sådan. Jeg giver også mine mash med mellemrum for at gøre noget godt for maven :-) Men først mash når maven er mere stabil. Indtil da bare hø for at få fibre til at afbalancere :-)

Håber din hest hurtigt får det bedre.

God jul herfra

Pernille

HESTEMASSØR
Uddannet v. Axelsons Institut
0
0
Svar på denne tråd

upsups
Forfatter: 
Dato:  23-12-2010 23:37

Nu har jeg en hest der nærmest har kronisk diarre. det bedste der har virket var REN yea-sacc, jeg fik fra dyrlægen.

Jeg har nu købt 6 kg af det på nettet.

på Ups hjalp intet andet. han får hø, roepiller, lucerne(uden melase),

men nu er maven så fin så fin, og han æder både jord og sne.

shop.dangroent.dk/shop/travo-yea- sacc-235p.html

kig på linket.

Min fjordhest er bedre end din;)

Elsker mors Gule Upse Musse

R.I.P Gribaldi

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-12-2010 10:18

Han er her til morgen sat på hø-diæt indtil maven er i orden igen. Nu behandler vi ham lige som en kolikhest i et par døgn. Det har han haft for år tilbage.

Og så ser vi om vi ikke lige får styr på den mave af den vej. Og når vi så om et døgn eller to har styr på den så starter vi op med mash og hø og så er den forhåbentligt i orden indenfor ganske få dage. Det lydr som en god plan.

Det virker heller ikke som maven er så slem længere som den var for bare et døgn siden men nu har han også fået hø i nogle dage efterhånden for en del af wrappen blev skiftet ud med hø netop for at få fibre i den mave.

Og så må vi se om det ikk gør en forskel hos ham at han får noget fylde i den mave. Ellers investrerer jeg simpelthen i et seriøst gærkultur produkt og ringer og spørger dyrlægen til råds men jeg ville nu gerne lige se om jeg ikke kunne undgå en lidt ubehaglig regning.

Old times is stil flying

tomorrow will be dying"

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

mundkurv
Forfatter: 
Dato:  25-12-2010 15:54

Hvad med en mundkurv på fold? En af hestene i vores stald gik med sådan en efter en grim omgang kolik, som muligvis også var kommet efter at have spist en masse sne.

0
0
Svar på denne tråd

1234566
Forfatter: 
Dato:  26-12-2010 10:33

Aaargh.. Det er måske sådan lidt drastisk.

Jeg har sat en hel masse i gang og så håber jeg at det er tilstrækkeligt. Eller det håber jeg i hvert fald det er. I givet fald hvis det ikke er i bedring her henover julen så må jeg lige have fat i dyrlægen og høre hvad de mener der ellers kan gøres for ham - vi skal have den mave i orden

Old times is stil flying

tomorrow will be dying"

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Yea-sacc
Forfatter: 
Dato:  26-12-2010 16:30

Følger lige med her - har nemlig en snespisende ældre hopppe, som lige er blevet sat på hødiæt.

Kan nogen fortælle mig, hvordan man bruger yea-sacc? Skal det drysse over krybbefoder eller hvordan?

Hilsen Inge

- med de to smukke muler Milo og Gazella - og den skønne Leonbergerhvalp, Sully!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider