Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Halt på bagben/ knæ?
Forfatter: 
Dato:  20-12-2010 16:38

For ca 6 uger siden løb han rundt og legede på folden og 2 min efter da jeg tog ham ind, var han springhalt på det ene bagben.

Han ville ikke støtte på det og lagde sig ned i boksen og svedte som en kolikhest af smerter.

Dyrlægen kom akut - han havde feber og han var lidt varm ved hoven/kronranden og dyrlægen mente det var en hovbyld som sad, så den selv skulle komme ud.

Har vasket og vasket, haft ham i havregrødsomslag, hørfrøomslag osv osv - han hævede en lille smule op ad piben, men ikke noget alarmerende.

Han begyndte, at gå lidt bedre på benet og jeg lavede en sygefold til ham udenfor, da han efter 3 uger var ved, at være bims af, at stå inde.

Senere da der var godt med sne lod jeg ham gå med de andre og han traver, galopere og leger på livet løs (knap 2 år gammel)

MEN han er stadig ikke rengående og aflaster benet meget, samt ligger en del ned om aftenen/natten i hans boks.

Jeg har læst, at en hovbyld kan tage meget lang tid, men nu er min tålmodighed på et minimum - også fordi han har ondt.

Min dyrlæge kom så idag - (havde travlt pga en kolikhest)

Han undersøger nu knæene og finder ud af, at han er meget øm i knæet...

Han vil komme på onsdag og sprøjte noget ? ind i leddet.

Når han rejser sig om morgenen virker benet ret stift, men jeg har ikke set, at det har været decideret låst.

Synes tit jeg læser om knæskalfastlåsning og at hestene oftest ikke viser smerte/er halte af det.

Min dreng er halt og jeg fornemmer det ikke som en fastlåsning.

Hvad tænker i - og hvad er jeres erfaringer?

Vores Charmetrolde

Bastian - Thundra

Emily - Clyed

&

Junker

Hesten er vores partner

Opdræt af marsvin mm - tjek hjemmesiden:

www.bordeauxgaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville.....
Forfatter: 
Dato:  20-12-2010 18:10

Jeg ville putte ham i en trailer og kører ham til et kompetent hestehospital, og bede dem om at gå ham igennem - især med rgt !

Ofte er springhalt = hovbyld eller et brud på knoglen.

Feber kunne tyde på evt infektion af leddet. Det kan også gøre dem springhalte, og jo længere tid de går med infektionen jo større skade får brusken - her skal behandles indenfor timer ikke dage for at bibeholde en ridehest.

Jeg har aldrig oplevet en hovbyld som var mere end et par dage om at bryde ud, når først hesten var springhalt.

Og her ville varmt sæbevand give en umiddelbar smertelindring, som det ikke lyder til din plag har haft af det.

Generelt ville jeg have kørt ham til en større undersøgelse efter maks 1 uge, hvor ens egen dyrlæge ikke kan komme med en god ide.

Jeg ville aldrig gå med til at ledbehandle en hest, som dyrlægen ikke er sikker på via rgt o.l. fejler noget i leddet.

Så afsted med plagen. Jeg krydser fingre for jer.

MVh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

nnnnnnnnnnnnnnnn
Forfatter: 
Dato:  20-12-2010 20:31

Det har nok kørt mere efter "giv tid" fra dyrlægens side.

Han har været gennem en antibiotikakur, men denne har ikke hjulpet.

Dog er han jo langt mindre halt nu og springhalt var han kun den aften hvor "det" skete - jeg aner ikke hvad der er sket på folden, da jeg ikke så det.

Han er shetlænder og skal ikke bruges som ridepony, men derfor skal han jo behandles korrekt.

Dyrlægen virkede dog meget sikker i hans sag i dag, da han ingen reaktion havde på højre knæ, men viste tydelig ømhed på venstre.

Han snakkede om, at det ikke var bakterieinfektion?

Det gik så stærkt, at jeg er usikker på hvad det var han ville sprøjte ham med, men det var ikke ledvæske, da det var det jeg spurgte om....det var noget medicinsk??

Vores Charmetrolde

Bastian - Thundra

Emily - Clyed

&

Junker

Hesten er vores partner

Opdræt af marsvin mm - tjek hjemmesiden:

www.bordeauxgaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider