Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Advarsel om is!
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 18:52

Puha - jeg fik mig en kænpe forskrækkelse idag!

Var redet ud på min vallak og havde ladet de andre 3 heste stå tilbage på folden, som jeg plejer.. De har gået på den fold hver dag her i kulden, så jeg var helt overbevist om, at den var sikker!

Jeg kommer så ridende hjem og ser til min store skræk, at min dejlige hoppe ligger ude på folden med benene helt underligt.

Hun var gået ud på et stykke is og var faldet.. Så der lå hun og rystede af kulde på isen trods 2 dækkener.

Jeg fik hurtigt fat i min bror og kæreste, hvorefter de kom ud.. Vi diskuterede hvordan vi skulle få hende op - uden at skade hende, men også hurtigt, så hun ikke gik i chok.. Der var blank is under os, så vi kunne heller ikke selv stå fast.

Falck var sidste udvej, da min kæreste var bange for, at hun så ville skulle ligge der længe inden de kom..

Så pludselig vendte hun sig og faldt endnu en gang, hvor efter hun bare gav op. Hun lagde sig bare faldt ned og lå med halvt lukkede øjne..

Så tog F..... ved os og vi bandt et reb i halen på hende, samtidig med at jeg havde et reb i grimen. På den måde ku vi dreje/trække hende rundt, så hun ku få lidt sne under hovene og dermed selv komme op!

Der er tilsyneladende ikke sket hende noget, men tjekker hende mange gange i aften, så jeg er klar, hvis hun bliver dårlig!

Føj for katten, hvor var det grimt!

Så pas på jeres heste - det er desværre ikke dem allesammen, der fatter, at is er farligt :-(

Konkurrencerytter, der træner efter ARR-metoden. Fordi der er en anden vej...

0
0
Svar på denne tråd

trådstarter...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 19:15

Sikke en grim oplevelse, godt at I fik hende på benene igen...

Ja, vi skal passe på, i dette glatte føre...

Hvert græsstrå har sin egen dugperle

www.wspa.dk

0
0
Svar på denne tråd

Der.....
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 23:38

-er også et sted på min fold,hvor der ligger is.

Jeg frygtede netop det der er sket med din - også fordi min islænder syntes at det er meget morsomt,at stå på/grave i.

Det skal siges at ismulen er meget sikker på benene,men vi ved jo også,at uheld sker..

Så....her har det overisede sted fået et tykt lag grus(så nu er det slet ikke sjovt mere)....

Jeg håber at både du og hesten er kommet godt over forskrækkelsen.

0
0
Svar på denne tråd

Tørv, spåner
Forfatter: 
Dato:  18-12-2010 01:12

osv ude på isen kan være rigtigt godt, fordi de så ikke glider. Hvis man ikke lige har grus. I nødstilfælde med en faldet hest kan heste musli osv gøre at de kan komme op.

Sagde Janne

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

lyder ikke rart
Forfatter: 
Dato:  18-12-2010 11:06

Det lyder ikke rart med din hest.

Mine går ikke på deres normale vinterfold for tiden pga den er knoldet og med is. Så har taget en sommerfold i brug nu her hvor der er så hård frost. Så må jeg plane vinterfolden når det tøer op igen. Så de hygger sig på en fold uden is og uden alt for mange knolder på folden med hø/halm/wrap lige nu.

MVH Henriette

RyttersRidesport i Romlund v. Viborg ersatter ikke dækkener der går i stykker ved vask pga vaskemaskinen går i stykker. Så pas på!

0
0
Svar på denne tråd

is....
Forfatter: 
Dato:  18-12-2010 16:30

Puh.. tak for din advarsel! Nu er jeg alligevel glad for mine heste står inde.

Jeg var nemlig lige ved at tro jeg var totalt, hønemor og dyremishandler på grund af en anden tråd, hvor folk, sagtens mener hestene kan komme ud, på trods af is!

Rikke med Thor

A good horse is never a bad colour.

Sov sødt min Katinka

0
0
Svar på denne tråd

Forpulede is.
Forfatter: 
Dato:  18-12-2010 17:31

Nej, det is er ikke at spøge med, og man bør også huske på, at heste falder tungt, hvis de falder...!!!

Med venlig hilsen Lene og de 4 sigøjnere

- ja og Boris og Ivan selvfølgelig....

......ooooog Luffe

0
0
Svar på denne tråd

Stakkels hyp
Forfatter: 
Dato:  18-12-2010 17:58

Hvor var det godt at i opdagede det i tide! Stakkels hest altså!

Så er jeg alligevel lidt glad for at Anton står på en ridebane som godt nok er frossen men sådan noget grus/sand bliver bare ikke spejlglat på den måde!

Virkelig flot at i handlede på det!

0
0
Svar på denne tråd

hos os....
Forfatter: 
Dato:  18-12-2010 18:22

Hjemme ved os er der også en stor vandpyt, selvfølgelig bundfrossen. Idag da der var faldet lidt sne, tænkte den ene hest ikke på at isen var der, og vadede lige ud på den. Det endte med at vallakken gled hele vejen over på den anden side, men heldigvis faldt han ikke. De andre gik, klogt nok, udenom.

Jeg fejede sneen af isen så hestene kunne se den var der, så gik de udenom resten af dagen.

Men regner med at få den gruset så snart jeg kan få fat på noget.

Grim oplevelse med din hoppe - jeg har virkelig ondt af dig, ville selv være gået fuldstændig i panik

Islændere har altså noget livsbekræftende over sig...Også når de bukker...

0
0
Svar på denne tråd

Trådstarter
Forfatter: 
Dato:  19-12-2010 13:10

Tusind tak for de søde ord. Synes bare, at jeg ville advare om, at det jo desværre ikke er alle de kære muler, som er lige sikre på benene/fornuftige! Vores dame har det heldigvis godt igen, men der kommer en dyrlæge og gennemtjekker hende imorgen, for hun kan jo have forstrukket noget :-(

Så nu går de på sommerfolden uden is eller knolde :-) Så sku der ikke gerne ske flere uheld!

Konkurrencerytter, der træner efter ARR-metoden. Fordi der er en anden vej...

0
0
Svar på denne tråd

Også her...
Forfatter: 
Dato:  19-12-2010 22:29

Jeg kan kun bakke op om advarslen fra Just Me (Hedekær)!!!!

I går havde jeg et par gode venner til at hjælpe med at save brænde - til middag var vi godt gennemfrosne, så vi kørte ned på et DEEEEJLIG varmt pizzaria og spiste.

Da vi kørte stod hestene og sov ude på folden - da vi kom tilbage knap 1½ time senere var det kun Faxa der stod op, den unge lå ned. Jeg syntes det var lidt tumbet af den at smide sig ude midt i sneen, så jeg ville lige tjekke at den var ok.

Den var BESTEMT ikke ok!!! På en eller anden måde så var hun havnet ude midt på et isbelagt område af folden, og hun havde ikke en jordisk chance for at komme i land ved egen hjælp

Vi fik hurtigt nogle reb omkring hende og prøvede at trække hende ind hvor der var lidt græstotter der stak ovenud, men uden held. Så ringede jeg efter min nabo, som fluks kom spurtende med en stor spand sand som vi kastede rundt om hende.

På det tidspunkt havde hun givet fuldstændig op, og frøs som en gal på trods af at hun havde dækken på. Slimhinderne var også begyndt at blive lige lyse nok - så hun har været tæt på at gå i chock

Naboen hentede hans bil, og så forsøgte vi at trække hende i land med den - også uden held. Der blev hentet gulvtæpperester som blev stoppet ind under hende og så blev Faxa sat på en anden fold. Det hjalp åbenbart at MOAAARRR forsvandt - for ENDELIG fik røde kæmpet sig op på maven at ligge så vi kunne få rettet hendes forben ud - og med risikoen for stryg herinde - så fik den altså nogle slag til den begyndte at kæmpe for sagen igen!

Fra vi kom hjem og til vi fik hende op at stå igen var der gået små 2 timer - hvor længe hun havde lagt der før vi kom hjem ved vi af gode grunde ikke.

Under forløbet havde jeg fat i min super dyrlæge Lisa Nørgård på telefonen, og her fik jeg besked på at give hende et skud smertestillende og så ellers få stoppet tæpper i tørrertumbleren så hun hurtigt kunne få varmen igen. De næste dage må hun ikke få andet end hø pga. risiko for nyreslag.

I dag er der INTET at se eller mærke på hende, ikke så meget som en eneste skramme har hun fået (vi lagde tykke bandager om alle 4 ben netop for at undgå at hun fik losset sig selv hvis hun begyndte at kæmpe).

Så billigt sluppet - men ABSOLUT ikke noget jeg behøver gentage!!!

Grunden til at det kunne gå så galt er at der i sidste lørdag var tø, så der havde jeg sø på halvdelen af folden - det trak dog væk i løbet af dagen, og søndag var folden knastør igen. Om torsdagen var der så tø om formiddagen - men inden vandet har kunnet trække væk, så er det åbenbart frosset igen. Eftersom jeg i hverdagene ikke ser hestene i dagslys så har jeg ganske enkelt ikke opdaget at der var blevet en skøjtebane på folden.

De er nu smidt ud på en af sommerfoldene som ligger så højt at der ALDRIG ligger bare den mindste smule vand der...

Trine (Faxa)

KLIPNING AF HESTE/PONYER

I NORDJYLLAND TILBYDES

SE PRÆSENTATION FOR PRISER

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-12-2010 12:28

Jeg kan også kun opfordre folk til at holde ekstra godt øje med is og frosne vandhuller/søer!!

Jeg har selv lige mistet min bedste ven, på en tragisk måde

www.heste-nettet.dk/forum/1/2145103/ 2145103/

Vh Anja.

R.I.P min elskede Ozzie.

<3 Du er nu den smukkeste stjerne på himlen <3

0
0
Svar på denne tråd

Traktor ud på isen
Forfatter: 
Dato:  20-12-2010 12:49

Kør en traktor gennem is/vandpytten så isen knuses. Det gør en af mine bekendte som også havde fået en smeltevandssø på folden.

Anja så godt historien om din Ozzie, og føler med dig. Min kollegas mand var ude og trække 4 små druknede ponyer op midt i sidste uge. Så jer med søer ved folden - sæt hegn eller flyt hestene.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider