Jeg kan kun bakke op om advarslen fra Just Me (Hedekær)!!!!
I går havde jeg et par gode venner til at hjælpe med at save brænde - til middag var vi godt gennemfrosne, så vi kørte ned på et DEEEEJLIG varmt pizzaria og spiste.
Da vi kørte stod hestene og sov ude på folden - da vi kom tilbage knap 1½ time senere var det kun Faxa der stod op, den unge lå ned. Jeg syntes det var lidt tumbet af den at smide sig ude midt i sneen, så jeg ville lige tjekke at den var ok.
Den var BESTEMT ikke ok!!! På en eller anden måde så var hun havnet ude midt på et isbelagt område af folden, og hun havde ikke en jordisk chance for at komme i land ved egen hjælp 
Vi fik hurtigt nogle reb omkring hende og prøvede at trække hende ind hvor der var lidt græstotter der stak ovenud, men uden held. Så ringede jeg efter min nabo, som fluks kom spurtende med en stor spand sand som vi kastede rundt om hende.
På det tidspunkt havde hun givet fuldstændig op, og frøs som en gal på trods af at hun havde dækken på. Slimhinderne var også begyndt at blive lige lyse nok - så hun har været tæt på at gå i chock 
Naboen hentede hans bil, og så forsøgte vi at trække hende i land med den - også uden held. Der blev hentet gulvtæpperester som blev stoppet ind under hende og så blev Faxa sat på en anden fold. Det hjalp åbenbart at MOAAARRR forsvandt - for ENDELIG fik røde kæmpet sig op på maven at ligge så vi kunne få rettet hendes forben ud - og med risikoen for stryg herinde - så fik den altså nogle slag til den begyndte at kæmpe for sagen igen!
Fra vi kom hjem og til vi fik hende op at stå igen var der gået små 2 timer - hvor længe hun havde lagt der før vi kom hjem ved vi af gode grunde ikke.
Under forløbet havde jeg fat i min super dyrlæge Lisa Nørgård på telefonen, og her fik jeg besked på at give hende et skud smertestillende og så ellers få stoppet tæpper i tørrertumbleren så hun hurtigt kunne få varmen igen. De næste dage må hun ikke få andet end hø pga. risiko for nyreslag.
I dag er der INTET at se eller mærke på hende, ikke så meget som en eneste skramme har hun fået (vi lagde tykke bandager om alle 4 ben netop for at undgå at hun fik losset sig selv hvis hun begyndte at kæmpe).
Så billigt sluppet - men ABSOLUT ikke noget jeg behøver gentage!!!
Grunden til at det kunne gå så galt er at der i sidste lørdag var tø, så der havde jeg sø på halvdelen af folden - det trak dog væk i løbet af dagen, og søndag var folden knastør igen. Om torsdagen var der så tø om formiddagen - men inden vandet har kunnet trække væk, så er det åbenbart frosset igen. Eftersom jeg i hverdagene ikke ser hestene i dagslys så har jeg ganske enkelt ikke opdaget at der var blevet en skøjtebane på folden.
De er nu smidt ud på en af sommerfoldene som ligger så højt at der ALDRIG ligger bare den mindste smule vand der...
Trine (Faxa)