Jeg må lige give mit besyv med.
Flere skriver at elastikgjord er dårlige, fordi de kan strammes mere end en fast gjord.
Min erfaring er anderledes. Ihvertfald fortæller min hest mig noget andet.
Jeg bøvler også med en hest med dårligt sadelleje. Oven i det, er den meget sart omkring gjordområdet.
Min løsning er en bomløs sadel med en bananformet gjord. Jeg har brugt en billig en, med gelé i midten og elastik i begge ender.
Hesten virkede pludselig ikke generet af sadlen.
Jeg blev dog træt af, at enderne af gjorden floppede lidt ud, bag spænderne.
Derfor købte jeg en dyrere lædergjord, også i bananfacon, dog med lidt "skarpere" kanter, der hvor den svinger.
Da jeg begynder at ride med den, er min hest tydelig generet af sadlen, og vil kun modvilligt gå.
Jeg bytter tilbage, og hesten bliver samarbejdesvillig igen.
Så mon jeg skal lytte til min hest, eller til hvad sadelmagerne siger
.