Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

stopgjord, fordele - ulemper
Forfatter: 
Dato:  09-12-2010 18:39

hej, Alle i kloge hner tænker på at købe en stopgjord da min springsadel glider frem. Men ved ikke helt hvordan den fungere og hvad fordele og ulemper er.

sadlen- prestige versaille tilpasset af sadelmager.

hyppen- tyk fjordbolle uden sadelleje og manke, men til gengæld en stor mave.

Jeg har ikke råd til ny sadel, da denne her kun er et halvt år gammel og jeg desværrer tror at det mere handler om min ponys kropsform end hvilken sadel jeg rider med.

Så meld gerne tilbage med eventuelle fordele- ulemper.

tusind tak. Heidi

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-12-2010 20:33

Jeg har samme problem med min hest, og dette uanset hvilken sadel jeg har brugt.

Jeg har prøvet med stopgjord, og den gled også bare frem, så for mig virkede det ikke.

Måske en halerem kan gøre det, selvom det ikke er så hipt .

Hilsen Mette

og tøserneTanni og Duchess

0
0
Svar på denne tråd

stopgjord - ulemper
Forfatter: 
Dato:  10-12-2010 12:35

stopgjorden går ind og bremser på skulderen - så den ligger altså der fremme hvor sadlen alligevel glider frem - vejen frem for dig må være slankekur af hesten så den kan passe en sadel :)

Her er en lammefætter en god løsning (uden stigbøjler) - den giver lidt støtte og generer ikke hesten - og så ud og brænd kalorier af :)

Sorte søger part

Spalding dressur sadel sælges

Stroppy mare bøtte sælges send PB

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

hm, ja hvad skal man gøre
Forfatter: 
Dato:  10-12-2010 13:55

ja er stadig ikke helt klogere. er imod halerem da jeg desværrer tror at det er dårligt for hestens hale/ryg. lammefætter hjælper mig ikke meget da du ikke må ride letridning i sådan en. Min sadel glider heller ikke frem ved almindelig ridning kun når jeg arbejder meget med med sædet i galop og springer.

Uha nu lyder det lidt som om jeg vejer et ton, vejer altså kun 54 så det kan ikke være mig der kan skubbe en sadel frem.

Det ender med jeg får ham kørt til så han kan få en forpart der kan holde en sadel på plads

har også tænkt på et af de klisterunderlag, er der nogen der har erfaringer med dem.

Tak for ideerne frem til nu.

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  10-12-2010 18:27

Med en hest med præcist samme problem (sadlen LÆGGER på hesten og hesten har fint med muskler til at kunne holde sadlen på plads) - meget kort ryg, bananformet hest.

Men alle gjorde jeg prøvede gled frem under hans mave og derved trak den nemlig sadlen med frem os.

Jeg købte så en anatomisk bananformet gjord af læder i Horze til 499,- Det BEDSTE køb jeg har gjort mig. Gjorden bliver liggende hvor den spændes = sadlen bliver os liggende.

Men i sommers hvor han havde ret meget vom og var liiidt for tyk (han er slank igen, blev sat på slank med det samme) der kunne man ikke helt undgå det pga af vommen.

Så en god idé er at sætte din hest på kur så den kan tabe noget af sit fedt og sin mavevom :)

Derudover har jeg os lige købt en super fin spring lædergjord m. stor buet mave stykke i læder som os fordeler trykket og holder sadlen helt på plads.

:)

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

kieffer
Forfatter: 
Dato:  10-12-2010 21:19

Hej sandra, rider pt med en kieffer stof gjord som er anatomisk men den er ikke bananformet, den er bare smallere lige ved forben. Rider ikke med elastik gjord da sadelmager siger det er forkert. Men en bananformet gjord det kunne være man skulle se efter sådan en.

Ingen der har prøvet de der klisterunderlag.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-12-2010 09:19

Jeg har også kæmpet med sadler i en evighed og prøvede engang et anti-skrid underlag. Efter kort tids ridning med det, fik hesten knopper i sadellejet, så det kunne han ikke tåle.

Må også være ubehageligt for hesten, da det gummi der er på undersiden, må hive fælt i pelsen.

Jeg tænker også at løsningen er, at få vommen af hesten og få den i god form, da det afhjælper mange sadel problemer. Det har det gjort med min.

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  11-12-2010 14:46

Jeg rider heller ikke med elastik i mine gjorde.

Men jeg har kun lædergjorde da de altså bare lægger bedst på plads og ikke giver sig eller glider nogen steder.

Kig på den på www.horze.dk. Den er bananformet, lædergjord 499,- kr. Af læder. Den er super god.

Jeg fik den selv anbefalet af min sadelmager og den har virkelig gjort underværker for min hest :)

Det der er godt ved den gjord fra Horze er netop den er bananformet og derfor vender spænderne os bagud.

Har du i din sadel og V-ophæng ved gjordstropperne?

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

undren..
Forfatter: 
Dato:  11-12-2010 18:36

Hvorfor er det ikke godt med elastik i gjorden? Jeg køber altid gjorde med elastik, så det forstår jeg ikke problemet i.

0
0
Svar på denne tråd

dddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  11-12-2010 19:55

Fordi man tit kommer til at skulle stramme gjorden for meget når der elastik i - iforhold til hvis der ikke er. Og så give elastikken sig let.

Dvs du strammer den, men følger ikke rigtig at den strammes nok - og så strammer du den endnu mere. Og så ender du med at stramme gjorden alt for stramt omkring hesten.

Min hest er meget følsom ude i siderne hvor gjorden lægger og derfor strammer jeg aldrig min gjord særlig meget.

Derfor bruger jeg ikke elastik gjorde.

McLean

0
0
Svar på denne tråd

elastikgjord
Forfatter: 
Dato:  11-12-2010 23:20

Det min sadelmager sagde til mig med en elastikgjord er at fordi den er elastisk vil den aldrig kunne få sadlen til at ligge helt stille og den faktisk vil gøre så sadlen kan komme til at lægge forkert.

Han sagde det var rigtig dårligt, ligesom alle mulige underlag under sadlen. Hvis sadlen passer hesten skal man blot ride med et alm tyndt underlag og faktisk er det kun for at beskytte sadlen.

Nå men banangjorden den må jeg absolut have fat i.

Tusind tak til jer alle for gode ideer. Og ved godt at det bedste ville være at han smed en 50-75 kilo, vi arbejder på sagen

0
0
Svar på denne tråd

hej igen sandra
Forfatter: 
Dato:  12-12-2010 00:48

Kan ikke finde gjorden på hjemmesiden, er det en dressurgjord. Min er en springsadel så gjorden skal være 120-130 knus

0
0
Svar på denne tråd

gggggggggg
Forfatter: 
Dato:  12-12-2010 01:19

Jeps, det er en dressurgjord.

McLean

0
0
Svar på denne tråd

elastikgjord
Forfatter: 
Dato:  12-12-2010 09:40

Jeg må lige give mit besyv med.

Flere skriver at elastikgjord er dårlige, fordi de kan strammes mere end en fast gjord.

Min erfaring er anderledes. Ihvertfald fortæller min hest mig noget andet.

Jeg bøvler også med en hest med dårligt sadelleje. Oven i det, er den meget sart omkring gjordområdet.

Min løsning er en bomløs sadel med en bananformet gjord. Jeg har brugt en billig en, med gelé i midten og elastik i begge ender.

Hesten virkede pludselig ikke generet af sadlen.

Jeg blev dog træt af, at enderne af gjorden floppede lidt ud, bag spænderne.

Derfor købte jeg en dyrere lædergjord, også i bananfacon, dog med lidt "skarpere" kanter, der hvor den svinger.

Da jeg begynder at ride med den, er min hest tydelig generet af sadlen, og vil kun modvilligt gå.

Jeg bytter tilbage, og hesten bliver samarbejdesvillig igen.

Så mon jeg skal lytte til min hest, eller til hvad sadelmagerne siger .

Hilsen Mette

og tøserneTanni og Duchess

0
0
Svar på denne tråd

altid hesten
Forfatter: 
Dato:  12-12-2010 19:31

Jeg ville altid lytte til min hest, men tror nu også at der er forskel på bomløs og ikke bomløs når man tænker elastik gjord og uden.

Nogle erfaringer med klisterunderlag, eller nogen der ved hvor man kan købe banangjord i 120-130 længde.

Knus Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider