Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Boksro og livet som indsags eller...
Forfatter: 
Dato:  07-12-2010 14:49

Min ny hest lavede et stund kort efter jeg fik ham som betød han skulle syes og han har flosset sin sene i benet. Han har taget tingene meget fornuftigt med boksro, lille fold og gå tur. Men efter 5 uger gik det galt og jeg fortænker ham ikke i det.

Han skal helst gå på hård underlag men vejret er jo ikke ligefrem det bedste og tit i mørke, har derfor aftalt med dyrlægen det må forgå i ridehuset, men uanset hvad, skal jeg trække fra stald til ridehus med folde på hver side eller samme sted for at gå på hård underlag. Han har snesåler og mordax på.

Da jeg i weekenden ville trække ham i ridehuset for at kunne gå med ham, var der uro på foldene og ja så var fristelsen for stor for min ellers afslappet hest - så der kom et rejehop og efterfølgende et par bagben som snittede mig på min arm - hvorefter jeg væltede omkuld og hesten løb mod vejen. Jeg tør ikke tænke på hvad der kunne have været sket, men vi var heldig både jeg, evt. Biler, som der ikke kom nogen af og hest.

Da jeg tog mod til mig den næste dag og trak med ham igen, udstyret med ridehjelm, var han lige så rolig som før og det samme var han i går.

Jeg står nu med en forslået arm i alle regnbuens farver - hvor tøjet tog det meste og tænker hvad nu....

Følge dyrlægen som hedder:

Boksro, lille fold og træktur min 5 uger endnu = tikken bombe og sit eget livet og evt andres som indsags - og mulighed for ridehest igen eller

Hesten:

Større fold med mulighed for at komme af med energien evt. med resten af flokken og træktur = rolig hest - men evt. Mindre mulighed for ridehest igen??

Hvad ville I gør??? Er der nogen som har valgt det sidste og alligevel fået en ridehest ud af det, selv om dyrlægen har beordre boksro og lille fold alene?

På forhånd tak for svar

Dorthe & Harleqin

Gavnholts Deluks

sov sødt - min sorte stjerne

Elsket og savnet

--o--

Tidligere med El Buraq

Elsket og savnet

--o--

Sindet er som en faldskærm - det virker bedst - når det er åben.

0
0
Svar på denne tråd

Ja jeg har
Forfatter: 
Dato:  07-12-2010 14:55

altid valgt folden. Kun hvis hesten ikke kun gå eller havde voldsom feber blev hun inde.

Da jeg havde en kodeledforvridning sidste vinter, der kom hun altså bare ud af gå med de andre.

Min gamle hest med seneskade blev også helt bims og blev nødt til at komme ud, for at jeg kunne trække den. Det ville jeg vælge til enhver tid.

Sagde Janne

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

hesten
Forfatter: 
Dato:  07-12-2010 15:00

kan du ikke få noget beroligene til ham af dyrlægen?

Det fik jeg dengang min gamle hest stod med skade og jeg skulle gå med ham ligesom dig, han blev liige for rejehop glad og en tik tak bombe!!

Jeg nævnte det for dyrlægen og hun foreslog det beroligene med det samme for det var jo vigtigt at han skulle ud og gå for hånd.

Jeg kan huske at jeg også bare ønskede at min hest kunne være sammen med sin foldvenner men sådan er det jo bare ikke altid.

kram din hest når den har gjort noget godt !

0
0
Svar på denne tråd

dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  07-12-2010 15:53

Jeg har os været der med en hest som blev beordret boksro. Ringede til dyrlægen to dage efter og sagde at nu blev han altså smidt ud.

Han kom ud på en lille sygefold i stedet, tog lige et par løbeture og så var dét os det. Han var rolig at gå med resten af sygedomsforløbet. Han kom i genoptræning og er helt fin idag :) Jeg gav ham dog to uger mere fri og tog en meget langsom genoptræning (kodeledsforvridning)

Han var rask henover 2 mdr.

- Så jeg ville smide den på en lille sygefold sammen med en ven :) Og sætte dyret helt ned i foder.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

jeg har også lige haft
Forfatter: 
Dato:  07-12-2010 16:06

en hest med "boksro"....

Hun er vant til at være ude minimum 12 timer i døgnet.

Uanset hvem hun stod sammen med i stalden moslede hun rundt i boksen - simpelthen af indestængt energi og selvom hun kun fik vitaminpiller og hø ad libitum at fornøje sig med.

Så trods dyrlægens "ordre" - og efter en laaaaang snak med ham, lukkede jeg hende på minifold - stadig med masser af hø + en anden hest at hygge sig med. Der stod hun faktisk bomstille - og med en helt anden ro på end hun havde fremvist i stalden.

Hun kom sig uproblematisk.

Så jeg hælder til udelivet - masser af hø og intet foder.

KH:)Annette

rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

Ro med måde ...
Forfatter: 
Dato:  07-12-2010 17:52

Jeg har haft to af disse tilfælde ..

En i vinteren 08, hvor min hoppe nåede at stå i boksro i 3 måneder. Hun havde en kammerat inde og så måtte hun blive trukket 2 x 20 mins på asfalt. Den vinter havde vi jo heldigvis ikke sne, så jeg trak i mørke om morgenen og om aftenen 3 km af vore lille asfaltvej, kældt ud som juletræer så meget lys havde vi på. Hun var total blæst hvis jeg gjorde det når det var lyst.

Det virkede her. Da hun så skulle på minifold, blev hun bare vild igen. Hun måtte kun gå på 10 x 10 meter, men det gik slet ikke. Hun hoppede ud af indhegningen, så det virkede ikke. Efter snak med dyrlægen kom hun ud på en stor mark med sin faste kammerat, og så var der ro.

Den anden var her i sommers, hvor alle mand var på sommergræs, der havde jeg en, der har fået en overanstrengelse i det ene bagben. Den måtte også kun få en lille fold. Den gik selv i forvejen, da dens kammerat var blevet aflivet. Så den skulle også på en 10 x 10, men den blev ved med at hoppe ud og rende over til hingsten og hans kammerat. Så han fik en hel tønde land med masser af græs, så var han rolig og han kunne gå på direkte tråd med hingsten.

Det er de ting jeg har prøvet med boksro/minifolde? Så lidt positivt men ikke meget ..

Mette Stelmach

med de skønne drenge

Sartors Simply the Best, Quinar's Lovespot

og lånedrengen Rughavens Shadow

*** RIP ***

Cappucino

01.06.03 - 17.06.10

*** Min Engel ***

0
0
Svar på denne tråd

har selv
Forfatter: 
Dato:  07-12-2010 21:43

lige stået i noget aller det samme da min dreng fik sparket sig på et gammelt brud på griffelbenet.

dyrelægen beordrede boks ro i 6 uger, min hest er vandt til fold dagligt og er araber så rigeligt frisk :-)

han tog det faktisk pænt de først 3 uger jeg gik med ham flere gange dagligt og han fik en lille sygefold, her gik han lige lidt for meget i selvsving til at jeg turde fortsætte med dette, men må indrømme at efter 3 uger blev han alt for skør og livs farlig at gå med så jeg valgte istedet imod dyrelægens ordre at lukke ham ud, han løb rundt som en sindsyg i 15 min og stod derefter som han plejede stille og roligt og det er han blevet ved med han er frisk igen og jeg må indrømme at de 3 uger han stod inde var de sværeste i mit liv, så til sidst havde jeg det såen at det måtte briste el bære kunne han ikke tåle fold kunne han sikkert heller ikke rides, så man kan vel sige at jeg tog en chance, men heldigvis faldt det godt ud og hesten har det liv jeg ønsker den skal have.

knæk og bræk til jer :-)

mvh carina

med 2 smukke ox Drenge

og de små AMHA prinsesser.

www.teamvieten.webs.com

0
0
Svar på denne tråd

Ledskade....
Forfatter: 
Dato:  07-12-2010 22:07

Min den gang 14 årige vallak fik i januar måned en grim ledskade, med et par søm hamret igennem hasen = bragende ledinfektion.

Han stod 10 dage på hestehospital - hvor han var ene hest, sød og rar, nem at trække med for personalet, og rent faktisk overlevede på at han var så nem og medgørelig også under behandling.

Hjemme var han vant til 12-16 timers fold, sammen med et par ungheste.

Så kom han hjem, og skulle stå i boksro i 1-2 måneder, med 3 x 10 min træktur på hårdt underlag.

Efter en dag var han ved at smadre boksen, og pille hele stalden fra hinanden. Hvinede og småbukkede i boksen.

Trækturen op af grusvej resulterede i, at da han berørte asfaltvejen for enden af grusvejen, som jo var dækket af sne - så skred herren for fulde gardiner i galop afsted ud på vejen.

Heldet var også med os - ingen biler, hesten løb 250 m den ene vej, vendte om og kom tilbage til mig vældig tilfreds, og jeg var kun lettere forslået af at styrte.

Så snakkede jeg med dyrlægen, og da de alligevel ikke kunne love han blev fungerende ridehest, ja så røg han på 3x3 m sygefold, hvor han hele tiden kunne se de to ungheste.

De 3 x 10 min træktur blev til at jeg læssede ham og kørte ham i ridehal og gik med ham i en ½ time.

Efter 14 dage så løb herren igennem hegnet ind til de to ungheste - og det gik lidt vildt for sig. Så i stedet for en 3x3 m fold, så fik han en 25x25 m fold, hvor han kunne vandre rundt.

Gåturene i ridehuset blev indstillet, fordi han var farlig for både mig og de andre i ridehuset - buksprang m.m.

Så han gik på den lille fold i vel 3 uger - og så strøg han igennem hegnet igen ind til de unge. Her fik han så lov til at gå sammen med dem, og det fungerede rigtig godt. Han tog det stille og roligt bare han fik lov til at være sammen med dem.

Han har så siden vist sig at komme sig helt - og kan nu rides på samme niveau som før skaden. Og reelt set tror jeg det skyldes at han kom på fold så hurtig. Hans skade ville nemlig kunne gøre, at han fik arvæv i senerne, men ved at han ikke stod stille, men lige fra start af fik strukket arvævet, så er jeg sikker på at det er derfor han i dag er ridehest.

Men man skal forholde sig til hvilken skade man står med - men hellere give dem sygefold og lade det atge et par måneder ekstra, end at have livsfarlige og indebrændte heste.

MVh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Hej alle
Forfatter: 
Dato:  08-12-2010 09:59

Mange tak for jeres svar.

For lige at svare bredt.

Han kommer på lille fold alene og hans foder er roepiller, lucerne, vitaminer, hø og wrap.

Han får beroligende og det er nok også derfor han har taget tingene afslappe indtil nu - derfor kom det lidt bag på alle, det han lavede i lørdags og han har siden hans løbetur været totalt afslappet.

Derfor tænker jeg, hvornår bliver han fristet næste gang, for det er nok ikke sidste gang der bliver uro på foldene, for mener selv jeg ikke kan gøre ret meget mere, når han kommer ud og får foder som ikke skulle give energi, samt beroligende, ud over at lade ham komme med sin flok på større fold.

Derfor var jeg nysgerrig om andre havde stået i samme situationer og hvad de havde gjort, om de havde tage springet og lade deres hest komme med sin flok ud på større fold. Og som jeg læser det ud fra jeres svar, er det hvad i har gjort og med gode udfald.

Jeg har i dag talt med dyrlægen og han var noget berørt over den tur jeg har fået, så på fredag vil han blive scannet igen og hvis det ser ok ud, vil dyrlæge give grønt lys for, at han kommer med sin flok på større fold, hvis det kan give den sidste ro.

Jeg er bare så glad, for det er første gang i denne skadeperiode at min dyrlæge var postiv i forhold til hans skade, at chancerne så fornuftige ud til han kunne blive ridehest igen. Håber at scanning på fredag viser endnu større chance.

Endnu engang mange tak for jeres svar.

Dorthe & Harleqin

Gavnholts Deluks

Elsket og savnet

--o--

Tidligere med El Buraq

Elsket og savnet

--o--

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-12-2010 10:10

Min har fået en gaffelbåndsskade i forbenet i august eller før. Opdagede den sent, da hun ikke var halt, så hun har aldrig haft direkte boksro, men fik beordret af dyrlægen at hun skulle på sygefold og trækkes med, da det var en gammel skade. Men selv på beroligende og med en fold kammerat, som også havde en sene skade kunne de ikke holde sig i ro og står derfor i boks nu.

Fra boksroens start blev der gået med hende 30min hverdag og i forhold til at det kan være en lidt varm hest jeg har, har hun taget det utrolig flot. Det er først nu her hvor vi er så langt i genoptræningen med trav i ca 20min hun spasser, men der giver jeg også vejret lidt af skylden.. (hun bliver tit tosset i frost vejr. ;o) )

Så hvis hesten kan klare det så ville jeg følge dyrlægens anbefalinger og evt. noget beroligende hvis den skal på fold. Men det skal jo ikke være så, at hverken du eller hesten kommer til skade.

Når min engang skal på fold igen bliver det på beroligende for at hun ikke skal skade sig selv igen af ren kådhed. Også selvom hun er i fuld træning.

Held og lykke med forløbet og håber at I kommer godt over skaden.

Mvh Mette

0
0
Svar på denne tråd

bbbbbbbb
Forfatter: 
Dato:  08-12-2010 10:13

Dejligt det ser lidt lysere ud :-) Tror også bare de har allerbedst at komme ud.. Men det kan jo ikke altid være sådan.

Godt med en masse søde HN'er til at søge råd hos :-)

Håber det bedste for jer

Marco

~ Bidløst equipage ~

0
0
Svar på denne tråd

roepiller???
Forfatter: 
Dato:  08-12-2010 11:00

Jeg fodre ikke selv med roepiller så er ikke ekspert :) Men er det ikke noget med at der er en masse sukker eller noget i roepiller, som kan give energi??? tjek det lige, for det kunne jo være du faktisk ubevidst gav din hest en energirig kost, og så går det jo galt... som sagt er jeg ikke foder ekspert, syntes bare jeg har læst noget om de der roepiller og energi/sukker, kan være der er nogle andre der har svaret :)

0
0
Svar på denne tråd

Roepiller = fiberpiller
Forfatter: 
Dato:  08-12-2010 11:12

KisserQ: Undskyld det er mig som skriver forkert - han får Fiberpiller fra NAG - det var den gamle som fik roepiller.

Johannsen: Mange tak - og ja rigtig dejligt at der er nogen som vil dele det de har oplevet.

Dorthe & Harleqin

Gavnholts Deluks

Elsket og savnet

--o--

Tidligere med El Buraq

Elsket og savnet

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Godbidder i lommen = rolig gåtur
Forfatter: 
Dato:  08-12-2010 12:48

Hej Dorthe

Bare lige et lille tip, som måske kan hjælpe dig.

Jeg har haft flere sygdomsforløb med min gamle vallak pga. en seneskade.

Dyrlægen ordinerede hver gang skridttur på hårdt underlag, gerne asfalt.

Det gav nogle problemer idet han ikke er god til trafik og blev temmelig bisset i sin opførsel. Fordi han ikke måtte hoppe rundt og fordi jeg var bange for at falde af, besluttede jeg at trække med ham i stedet for at ride.

Det helt store plus ved at trække var at jeg kunne have godbidder med i lommen! Ved hele tiden at gøre ham opmærksom på at jeg havde lækkerier til ham var jeg lige pludselig det mest interessante i hele verden. Så glemte han alt om trafik, bøllestreger og indestængt energi.

For at spare på kalorier, energi og pengepungen skar jeg gulerødder i små tynde skiver (ca. 5 mm tykke)

(Jeg fyldte begge lommer og det var passende til ca. 25 min. træktur)

Han fik ikke gulerødder hele tiden, men med et par minutters intervaller. Eller når han begyndte at koncentrere sig om det forkerte. Og det virkede! Jeg havde ingen problemer med ham...

Da han var blevet rask igen, skulle han lige lære at han ikke skulle have godbidder hele tiden, men det affandt han sig nu hurtigt med. (jeg har dog altid godbidder med hvis jeg trække langt)

Held og lykke med helbredelsen, jeg håber han bliver fin igen!

0
0
Svar på denne tråd

Puhaaa
Forfatter: 
Dato:  08-12-2010 13:20

Kan virkelig godt forstå du synes det er svært. Jeg har en hest, som maks kan stå inde i 3 uger, eller blir hun farlig at være i nærheden af. Den første gang hun var skadet, skulle hun stå i boksro i 6-7 uger pga kodeledsforvridning. Dengang gik jeg med hende de første 4 uger, derefter blev hun fuldstændig umulig og farlig. Fik en snak med dyrlægen og hun fik lov til at gå på en 4x4 fold. Ikke meget større end hendes boks, men det gjord hun blev rolig og jeg kunne gå med hende. Det gjorde at de tog et par uger ekstra. Men hun blev klar igen,

Her anden gang hun blev skadet, stod hun med en seneskade i akillessenen. Der kunne jeg gå ude med hende de første 3 uger, men derefter blev hun får vild igen. Denne gang måtte hun under ingen om stændigheder komme på fold, før det er helet. Der hvor hun såt opstaldet, har vi er skridtbånd. Dette kom hun til at gå på 2x20 min om dagen. Der kunne hun bruge lidt energi, og hun var til at håndtere da vi ikke behøvede at komme uden for med hende (hun var rolig så længe hun var i stalden) Da vi så fik sagt god for hende igen, kom hun på fold, en 4x4 fold.

Håber du finder en løsning. Men hvis du kender nogen der har sådan et bånd, er det virkelig en god ting.

Katja Ahrenfeldt

Den heldige ejer af en Trakehner

Donaufee VI E

Opstalder ved GB Dressage

0
0
Svar på denne tråd

Overreaktion
Forfatter: 
Dato:  08-12-2010 14:59

Jeg kan måske ikke lade være med at synes andet, end at du overreagerer på baggrund af EN dårlig oplevelse? Jeg tror da ikke det er mange af os som har en hest, der ikke ville flippe hvis den gik langs andre heste som drønede afsted, slet ikke hvis dyret har stået inde i 5 uger. Jeg forstår udemærket at det ikke var sjovt, det er det aldrig når hesten drøner afsted. Men hvis der ikke er noget efterfølgende, som du netop skriver, så har det da bare været en uheldig oplevelse, og så er der vel ingen grund til at sætte himmel og hav i bevægelse??

Og hvis du føler det er med livet som indsats at trække med din hest selvom den opfører sig pænt, så tag hjelm på og køb en sikkerhedsvest, så er man sikret og kan sove roligt om natten. Fordi hesten har sparket ud efter dig har du altså ikke været ved at dø - jeg tror vi er nogen stykker som har noget værre oplevelser end det, jeg har en bekendt som adskillige gange har ligget på intensiv pga. heste/rideulykker, og hun rider såmænd endnu.

Er altså ikke fordi jeg ikke forstår at det har været ubehageligt for dig, men man kan altså ikke forvente at der ikke kommer uheld når man har med 5-700 kg. levende dyr at gøre. Det nytter ikke noget hvis man hver gang bliver skræmt fra vid og sans, for hvis man har det sådan, så smitter nervøsiteten af på hesten, og så står man først i en farlig situation, og så bør man nok overveje om man overhovedet bør have hest. Ikke at det nødvendigvis er aktuelt i din situation, det ved jeg jo ikke noget om, men hvis jeg skulle have lavet en masse om hver gang jeg var blevet sparket efter ved et uheld, så tror jeg da at jeg havde haft mere travlt med at ændre ting end med at passe min hest.

Det kan være jeg skyder helt ved siden af, det ved jeg ikke, i så fald beklager jeg. Men en dårlig oplevelse i ny og næ må man altså tage med når man har hest!

0
0
Svar på denne tråd

plegisil/beroligende
Forfatter: 
Dato:  08-12-2010 17:48

Jeg havde også en hoppe som skulle stå længe, hende kunne vi ikke holde i ro hverken på folden eller når vi gik meget hende. Så jeg fik et par flasker plegisil som jeg skulle give hende i munden en halv før at hun skulle ud at gå eller på folden. Det tog det meste og jeg kunne sikre at hun ikke trådte forkert igen eller at nogle af os fok en forhov i hovedet idet hun stejlede...

Da vi igen kunne ride hende gik hun for en lidt mindre dosis med her gav vi hende også lidt beroligende da hun var helt fuld af energi. I boksen var hun heldigvis rolig. Så jeg vil klart anbefale at du få noget beroligende til hesten, også for at sikre at senen heler hurtigst muligt:)

0
0
Svar på denne tråd

jeg har altid
Forfatter: 
Dato:  10-12-2010 18:30

valgt det sidste....

Min vallak gik i hegnet to gange som lille og blev begge gange beordret box-ro da han havde skåret sine bag ben i små stykker.

han kom på fold hver dag- fra 8 til 16 da jeg ganske enkelt ikke kunne håndtere ham.

han blev rengående alligevel, selv om det tog tid, sikkert længere tid end det ville ha taget hvis han var blevet inde.

da han blev ældre blev han sparket på det ene bag knæ og med en alvorlig scene skade til følge.

14 dage efter sparkede han sin vandkop ned (smedejern) og skar sin dybe bøje scene halvt igennem på samme ben.

han kom stadi på fold, hver dag.

i dag er han 11 år og helt fin 7-9-13, går i løs drift og bliver redet både dressur og spring uden men af noget af det.

jeg har altid hellere villet give mine heste lidt længere tid til at blive raske i end jeg vil spærre dem inde.

chancen for at den efter 5 ugers box ro ødelægger det hele igen når den pludselig kommer ud er meget stor, da den med sikkerhed vil være tændt og skal ind i flokken igen= risiko for nye skader oveni.

held og lykke med det :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-12-2010 21:24

7*9*13 har min ikke fået beordret boksro og der skulle meget til, før hun blev stående inde. Hellere lade hende stå lidt længere og få lidt foldtid, end at lade hende stå inde. Ikke fordi hun er typen der ville smadre boksen, bare hun fik lidt ekstra hø så er hun tilfreds.

Vi har en sygefold der er ca. 4*4 m. og den ville nok blive brugt, hvis dyrlægen beordre boksro. Om der er vægge eller hegn er vel det samme.. Derudover ville jeg sørge for godt med hø/wrap, så hun har lidt at lave!

Ejer af hoppedyret Shannon og pølsehunden Emma

0
0
Svar på denne tråd

syg hest
Forfatter: 
Dato:  10-12-2010 23:10

jeg ville lige tilføje at en hest er et flok dyre og vil ikke være alene.. så det er en naturlig måde... der er ikke andet at gør ind gøre det der gør hesten rolig nu hvor den skal være rolig... så hesten kan se de andre... og det er ikke så tit nok den ville gerne have selvskab og samvær... lige som vi mennesker !!!

0
0
Svar på denne tråd

Tra la...
Forfatter: 
Dato:  11-12-2010 00:51

Min forrige hest fik sparket sig selv på kronledsknoglen og skulle derfor have opereret en flig af knoglen ud.

Beskeden lød på 4 ugers boksro og lidt skridtmotion for hånd, og så skulle vi ellers tales ved.

Han tog det egentlig rimelig fornuftigt i boksen syntes jeg, men ville da klart hellere at han kunne gå på et lille frimærke ude, hvor han kunne se de andre.

Så da der var gået 14 dage af de 4 uger, ringede jeg til dyrlægen og hørte om at han ikke godt måtte komme på frimærke, da såret helede pænt op.

Det gik han så med til og hesten blev faktisk med det samme bedre gående af at komme på det lille frimærke (og han var altså MEGET halt da jeg hentede ham igen på dyrlægehospitalet).

Med min nuværende hoppe er boksro så godt som udelukket, medmindre hun ændrer sig på det punkt. I hendes tilfælde ville boksro skade mere end gavne, så den ville afgjort stå på frimærke ved siden af de andre, så fremt det kunne lade sig gøre :-)

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

De gode nyheder
Forfatter: 
Dato:  11-12-2010 14:58

Hej Dorthe

Vil du ikke dele de gode nyheder med os her på HN? :)

Mvh. Randi

0
0
Svar på denne tråd

boksro...
Forfatter: 
Dato:  11-12-2010 17:08

Jeg har også valgt sidste løsning, da min ene hest havde en overbelastning i det ene bagben, samt efter en tarmslyngsoperation.

Han egner sig overhovedet ikke til at stå inde i længere tid og det gør ingen af mine øvrige heste heller ikke, så jeg ville ikke kun skulle stå med én, men med 2 tikkende bomber, hvis jeg valgte den løsning.

I stedet kom han på fold, sammen med de andre i sin lille harmoniske flok og her har der ingen problemer været, med at han har løbet ustyrligt rundt, som han ellers gør på en lille sygefold.

Efter tarmslyngsoperationen forsøgte jeg mig med sygefold, men det resulterede blot i en hest der løb igennem hegnet to gange, for at komme ind til sine venner. Heldigvis uden skader.

Så her er der kun positive erfaring med, at de kommer ud med de andre som de plejer, og så må det evt. tage lidt ekstra tid med rekreationen.

Jeg tror egentlig heller ikke, at det tager længere tid, da jeg mener det må være bedre at de står roligt og græsser end er ved at splitte bokse ad, bukker rundt i sygefold, løber fra en på gåtur osv.

Jeg har lært, at mennesker vil glemme, hvad du har sagt og ting du har gjort, men de vil aldrig glemme, hvad du fik dem til at føle.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider