|
|
| Foder til mavesårshest. |
|
|
Kære Ænder. Min dejlige Jumpy lider jo som mange ved af "tendens til mavesår", han har gennemgået gud ved hvor mange undersøgelser og behandlinger og vil altid være disponibel for at det mavesår han sidste år havde og blev behandlet for, bryder i brand! Gennem året er samtlige foder producenter kontaktet rådført og gennemtestet og vi er endt op med saracen re-leve som han får ca 2½-3 kg af dagl fordelt over 4 måltider inkluderet godt med lucerne light uden melasse og olie. Derudover får han alt det næsten tørre fine wrap han gider æde, han går på fold mest muligt og trives ellers fint, han væver lidt ved udlukning og hvis der færdes mange i stalden mens han er inde men ellers ikke. Hans gødning lugtede fælt og var altis splattet men nu og de sidste mange mdr har den være normal og ikke lugtende. Så opstår problemet nu når vi når vinteren, han bliver simpelthen lige tynd nok! Rådførte mig med dyrlægen som mente at den bedste løsning ville være at give ham lidt majs, så jeg købte videbæk musli fiberpower som både er majs og lucerne, tak skæbne, nu 4 dage efter eksploderer han nærmest under mig, han er utilpas, irriteret og virker slet ikke som sig selv, til stævne idag gik han nærmest amok og stak af fra mig mellem springene mens han bukkede, DET er slet ikke ham. Så nu er mit spørgsmål til jer, HVAD i alverden kan jeg give ham som kan hjælpe ham med at tage lidt på???? De som vil foreslå andet fuldfoder behøver ikke skrive for det vil jeg ikke skifte, saracen er det eneste hver jeg så et markant drastisk fald i hans vævning da jeg skiftede, samt at han bare faldt mere til ro i sig selv..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| hmm.... |
|
|
har selv en "mave-sår" hest i stalden som jeg har lånt af en veninde der er dyrlæge. Han er en 8 års quarter og fodres dagligt med Lina mix Shure grow Lucerne og alt det hø han kan æde ( på i boksen og på fold) Han er rigtig pæn i pelsen og hverken for tyk elelr tynd.... jeg har ikke hørt om det der saracen re-leve, hvem forhandler det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Lykke. Du kan give |
|
|
fiberpiller fra NAG op i ret store mængder sammen med hans alm foder. De er stort set stivelsesfri og indeholder hørfrøolie. De er lavet på græs og er ideelle til en mavesårshest.
Sagde Janne Sælges: Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mavesår |
|
|
Min 4 års er på ERS og Trot cubes fra brogården. Og så en del lucerne i hvert måltid. Ca 10-12 kg godt tørt wrap
Med venlig hilsen Lone Antoft-Vejle-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tak for gode svar, linamix gider han ikke spise så det er udelukket.. l-antoft: min HAR været på den foderplan din er på men det var stadig ikke helt optimalt, først da jeg skiftede til saracen begyndte han at trives. Fiberpillerne fra NAG er interessante, dem vil jeg lige undersøge nærmere..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Erspellets |
|
|
Kan ikke sige det nok gange, ERS er genialt, min hest har også tendens, han har fået ERS de sidste 4 år, der er under 4 procent stivelse i, og samtidig er den udviklet til heste i træning, så han burde ikke miste hverken gejst eller energi på det  Men den er dyr og man bruger meget, men sådan er det jo  mvh Katja
En hest er altid en hest- Men en rytter uden en hest, er bare et menneske!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Muhldorfer |
|
|
Hej Lykke Prøv at kontakte Muhldorfer de har både foder til heste med mavesår m.m. og de har noget der heder Risklid i pille form til at fede heste op med  Hvis hesten er lidt kræsen så plejer de at sende en lille smagsprøve ud, for hvis hesten ikke kan lide det så behøver du ikke at brænde inde med en hel sæk... det kalder jeg god service ik...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hoppe |
|
|
gik også fra linamix efter en periode, men de piller fra NAG er altså bare LÆKRE hvis man spørger hende. Saracen laver også en fiberpille, men dem er hun slet ikke så begejstret for, de er nemlig lavet på klid og ikke på græsmel. Alle hestene får i øvrigt fiberpiller hos os, sammen med soyaskrå, salvimin, roepiller, lucerne, olie, wrap og hø. Så kan men nemt styre huld på både de fede og de slanke 
Sagde Janne Sælges: Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Horselux fiberpallettes |
|
|
vil jeg anbefale, da de ikke er så dyre og der ikke er så stor mængde protein i som i dem fra NAG
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Majs. Mystisk |
|
|
Hm. synes det er mystisk du har fået anbefalet majs. Ville ikke mene det er det bedste at tilføre mavesårs-disponeret hest, pga stivelsesindholdet!? Hvis du leder efter noget der vil afbalancere din hest, holde sul på kroppen og forebygge mavesår, vil jeg anbefale dig at kigge på simplesystem.co.uk eller simplebalance.dk. Et top kvalitetsfoder baseret på lucerneprodukter. Lucernen er super god og nærende i sig selv og kan købes særskilt. Du kan dertil få diverse tilskud baseret på bl.a. hørfrø som indeholder en masse gode omega fedtsyrer. Foderet er "stivelsesfrit"!! Folk fortæller ofte om heste der er som forandret og falder helt til ro på det m.m. Så vil anbefale dig at tage et kig. Prøv evt. at søge på det og læs om succeshistorierne eller ring og snak med dem... Synes selv det er genialt foder 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foder ... |
| Forfatter:  |
anjasm |
| Dato:  |
06-12-2010 18:30 |
|
Hvad med olie? Du kan sagtens give op til 3-4 dl. olie dagligt, du skal blot væbne dig med lidt tålmodighed, da det kræver langsom tilvænning og derudover går der noget tid inden hesten fordøjelsessytem har vænnet sig til det og den begynder at udnytte de ekstra kalorier. På plus siden må nævnes: Ingen stivelse og ingen forstyrrelse i vitamin/mineral indtaget og en beskyttende hinde i mavesækken. Ellers vil jeg også sige ERS Pellets fra Brogården, lavt stivelsesindhold og mange MJ.
"The older I get, the surer I am that I'm not running the show." - Leonard Cohen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så vidt jeg husker |
|
|
er en stor del olie ikke lige ønsket til en mavesårhest men det kan godt være jeg husker forkert.. Det er jo fibre du skal have på banen.. Så Fiberpiller, enten dem fra NAG eller horslux. (ville vælge NAG hvis du kan få fat i dem) evt også mere lucerne hvis den vil æde det.. hvis du kan få "vådfoder" i den kan roepiller og grøntpiller og være et udemærket alternativ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjah ... |
| Forfatter:  |
anjasm |
| Dato:  |
06-12-2010 19:36 |
|
Stald Rohan: Ja, det gør du, ihvertfald, hvis man skal tro Den Store Foderbog  Følgende er taget fra bogen: Formindsk brugen af korn, ved at supplere med lucerne og olie. Lucernen modvirker syrens ætsende virkning og olie forsinker tømning af mavesækken, nedsætter syreproduktionen og beskytter mavens slimhinde. Flg. er bogens forslag til en daglig foderplan til en 550 kg. mavesårs hest i let/middel arbejde: Hø eller tør wrap 8-10 kg snittet lucerne 1-1,5 kg olie (vegetabilsk) 4 dl Fase 3, müslifoder 2 kg salt 1 spsk
"The older I get, the surer I am that I'm not running the show." - Leonard Cohen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foder... |
|
|
Hejsa Jeg har selv en mavesårs-hest, der var indlagt akut med babu på Ansager sidste sommer og efterfølgende behandling med Gastrogard i en måned, en dyr affære. Hun er også en meget følsom hest, jeg har haft hende i 2 år nub og hun havde højst sandsynligt mavesår allerede før købstidspunkt. Hun har altid været svær og fodre på og var meget tynd og havde vitaminmangel da jeg købte hende. Jeg har også prøvet alverdens ting, læst stolpe op og stolpe ned. Der hvor jeg havde hende til og starte med, fodrede de 2 gange daglig, hun fik super hø og wrap, alt det hun kunne tygge og halm på marken, hvor de gik de meste af dagen og der iøvrigt også var græs. Mange foderblandninger, specielt til mavesår og købt i dyre domme, gad hun ikke spise ret meget af og var altid først i sit hø/wrap og ofte spiste hun ikke op! Det var først da jeg købte Brogaardens fase 3, at hun begyndte og spise op og iøvrigt til tider gik i krybben før hun gik i sit hø. Men det mest effektive, var da jeg pga. træningsmuligheder flyttede hende til et sted med foderautomater. I starten fik hun fase 3 i automaten, men langsomt prøvede vi at køre hende over på det de kører med, som egentlig er en billig foderpille, som jeg normalt ville være modstander af, men de får altså en helt anden udnyttelse af foderet, når de får foder så ofte og i små portioner. Og aldrig har min hest haft det så godt, de bliver fodret 9 gange dagligt ud over hø/wrap og for første gang i 1½ år kunne jeg få noget ordentlig sul på min splejsede hest og få bygget lidt flere muskler på hende. Hun har nu stået der i ½ år og er en meget mere tilpas og stabil hest, hun går altid i krybben nu før hun går til sit hø/wrap. Så kan kun anbefale fodring i små portioner så ofte som muligt:o) Mvh. Søs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vitaminer |
|
|
Ps. Og tjek for vitamin mangel, det er ikke alle vitaminer, mavesårs-heste kan udskille ordentlig i tarmen, som de normalt gør! Har lige fundet ud af min mangler B12 og sikkert derfor hun havde så voldsom vitaminmangel da jeg købte hende? Mvh. Søs-igen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Horselux Fiber pellets vil helt sikkert være et super bud for din hest, som andre også skriver.. Det roder ikke ved vit/min balancen via dit fuldfoder, det kan udfodres tørt med op til 500 gram pr måltid, men når din gerne skulle tage på, kan du give op til 5 kg om dagen hvis ønsket, så skal du bare komme lunt vand på dem enten lige inden de ryger i krybben, eller når du har hældt dem op.. Jeg bruger dem selv med stor tilfredshed til mine 3 drenge, mit ene føl der var lige tynd nok da jeg fik ham hjem, er nu lige som han skal være, så jeg trapper ham ned fra 500 gram til 100 gram.. Det er nemt, billigt og virker 
Rollkur-LDR, kald det hvad du vil, det er ikke dyrevelfærd! Lykkelig ejet af Bøffen, Muffedisen, Big og 3 herlige hunde  Nu har jeg mine 3 guldkarameller samlet i løsdriften 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mavesår |
|
|
Som andre foreslår er lucerne, gerne som wrap, sammen med roepiller, olie og alm. wrap og selvfølgelig vitaminer og mineraler, rigtig godt til mavesår. Drop korn. Mine heste kaster sig med stor fornøjelse over lucernewrappen og de får lang tid til at gå med den, da den har en grov struktur. Held og lykke med din dreng. mvh. Gunvor
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bamseline. |
|
|
Så sku du prøve med Gastroguard i 6 mdr det er en dyr fornøjelse, så igen HURRA for Tryg  Kaline: jeg tænker det samme majs er ikke særlig anbefalingsværdigt til en mavesårshest grundet det høje indhold af stivelse. mvh Katja
En hest er altid en hest- Men en rytter uden en hest, er bare et menneske!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foderplan |
|
|
frugt musli fra eggersman og mere olie , lucerne .frugt musli gør den ikke tykkere med der er de fibre i der gør det andet foder optages bedre gi ham ca 800 gram vi har en i stalden de har stor gavn af den sammen med andet foder .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er en del |
|
|
stivelse i den frugtmusli du nævner, så det vil nok være skidt til en mavesårshest.
Sagde Janne Sælges: Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mavesår |
| Forfatter:  |
Kitty 1 |
| Dato:  |
07-12-2010 17:18 |
|
Jeg havde en hest med mavesår sidste vinter... fik anbefalet Ulcereze fra Think-equine.dk og prøvede det. Han har ikke haft problemer siden og ser fin ud igen ;O) Du kan bruge det til dit eget foder... så du ikke skal skifte:) www.think-equine.dk/webshop/ product.php?id_product=27
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er der nogen af jer styr på protein? |
|
|
Har I fået lavet en foderplan på det i anbefaler? Da det jo er meget protein i både wrap, Linamix 19% , Horselux Fiberpiller ca. 12%, i fiberpillerne fra NAG er der mere protein i end dem fra Horselux, men kan ikke huske hvor meget. Synes bare det er en væsenlig ting, at man husker at regne det hele efter. Har en hest der ikke kan tåle ret meget protein, derfor de store mængder undre mig, som en skriver at der kan gives op til 5 kg. horselux fiberpiller. Står på foderplan.dk at hest over 3 år kun har behov for 10-12% Protein. Ellers en fin side, står også om mavesår tag evt. et kig www.foderplan.dk/2008/08/protein- kroppens-byggesten.html
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foder.... |
|
|
Da min hoppe havde mavesår blev jeg anbefalet krafft grov 90. Det er bare super foder, og selvom jeg ikke har "mavesårshesten" mere så bruger jeg det stadig. ca 2 kg dagligt (2,5 til føl hopper) og lidt salvimin grøn, masser af tørt wrap og din hest tager på, pelsen blir blank og den får ikke ondt i mavsen mere. Du kan sagtens bruge det til rideheste selvom det også er til avlsheste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|