Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fold fri pga stævne.
Forfatter: 
Dato:  04-12-2010 21:46

Hej.

Jeg vil gerne høre hvad i andre mener om at holde hest og fravælge at den skal på fold i flere dage pga. et stævne.

Vi har heste opstaldet som ikke må komme på fold i flere dage før de skal til stævne ( så de ikke får skader), men er det ikke at fratage hesten sin naturlige ret.Eller er det bare mig (som ikke rider konkurancer)der syntes det er forkert.

I må gerne være ærlige, da jeg ikke vil kritisere nogle. ;o)

VILLE ØNSKE DER VAR FLERE MED INTERESSE I HESTE

OG IKKE I PRÆMIER OG PENGE.

SUS OG AKELEJE.

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm ...
Forfatter: 
Dato:  04-12-2010 22:14

Mine får som regel ikke foldfri .. hvis det er et krævende stævne så kan det være de får mindre foldtid men den eneste dag de ikke kommer på fold er den dag de er til stævne, hvis det passer med at vi er væk f.eks. hele dagen.

Mine heste er som regel altid på fold mellem 6-12 timer om dagen, og jeg har hadet denne uge, hvor de har været inde en hel dag og kun ude en time de andre dage indtil i går ...

Mette Stelmach

med de skønne drenge

Sartors Simply the Best, Quinar's Lovespot

og lånedrengen Rughavens Shadow

*** RIP ***

Cappucino

01.06.03 - 17.06.10

*** Min Engel ***

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa..............
Forfatter: 
Dato:  04-12-2010 22:20

Jeg ville foretrække at min egne heste kommer på fold - men andre må gøre som de vil, så længe de overholder dyreværnsloven og ellers er gode ved deres dyr.

MVh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Er selv stævnerytter
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 00:54

Ja mit hjerte kan ikke bære hvis mine heste ikke kommer på fold. Også på selv stævnedagen, hvis klasserne ligger senere på dagen. Jeg tror der er noget psykologisk for dem lige at komme ud, også bare for en time eller 2.

Og til dagligt går de ude så længe som muligt og sommeren døgnfold.

Men jeg ville dog indrømmen i sommers hvor min 4års vallak skulle går DSA og egnethedstest i sen sommer, overvejert jeg meget at stille ham på stald et par dage op til stævnet. Da han, var lidt sløv i den periode, nok fordi han gik på døgnfold og skulle holde styr på alle hopperne på sommerfolden. Så det gik nok lidt ud over hans præstation, i forhold,til hvis han lige havde haft et par dag på stald, men han gjorde det sku meget godt alligevel.

Så man skal nok gøre og med sig selv om man går lidt på kompromi med præstationen og eller man vil følge ens egen ambitioner og lade heste stå inden.

MVH JEANNE

se også min hjemmeside.

www.team-Adamsen.dk

Citat. "Smuk ædel og fuld af musik skal dressur hesten være...

0
0
Svar på denne tråd

dyreværnsloven
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 05:31

Egentlig vil jeg ikke blande mig i sådanne beslutninger fra ejers side, hvis dyreværns loven bliver overholdt.

Hos os har vi også stævneryttere der ikke ønsker at deres hest kommer på alm fold nogle dage inden stævnet - så har vi lavet et kompromis - hestene kommer på en mindre fold med kun 1 foldkammerat, men er ude lige som meget som de plejer.

Tror ikke det gør den store forskel, men ejer er glad og jeg kan se mig selv og hestene i øjnene

Jeg kan jo samtidig godt forstå at det er drøn ærgeligt at skulle til et stort stævne, der er trænet til gennem lang tid - og så dagen inden bliver hesten skadet på folden.

Hos os fungerer ordningen perfekt.

Jette

Ledig plads i løsdrift

Ponyboks og pony løsdrift ledig

se mere på www.staldmoellegaarden.dk

Center for alternativ behandling

www.staldmoellegaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

stævnefri
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 05:49

Jeg ku aldrig drømme om at lade min hest stå inde pga et stævne, men hvad andre vælger, ikke blande mig i.

Men synes det er en super fornuftig løsning Jette-Stald Møllegården har valgt

Love isn´t allways about holding on.

Sometimes, just sometimes,

it´s about letting go...

Hvil i fred Savoux

20.08.95

23.09.10

0
0
Svar på denne tråd

Tak......
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 11:00

Tak for de mange svar så hurtigt.

Jeg glemte lige en detalje som er:

Hos os går der kun 4 heste på hver fold så det er ikke antallet der gør at hestene skal blive ind, men ejeren der ikke ønsker at hestene skal ud selvom de kunne komme ud alene eller to sammen.

Men saføldig er det ejerens valg, bare lidt træls når hestene så skal på fold igen.Her sker det så tit at vi som lukker ud ,står med en hest der er vild og besværlig at trække ud.

SUS OG AKELEJE.

0
0
Svar på denne tråd

Fold og stævne
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 11:14

i forbindelse med et weekend stævne kan jeg godt finde på at lade mine stå inde om lørdagen og om søndagen kommer de så ud når vi kommer hjem. Men det er nu pga dovenskab omkring vask og fletninger.

Er vi kun afsted en dag er det noget andet.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Udlånes: Hoppemaver, har både DV/hann, FR og WM

Har også ungdyr tilsalg

0
0
Svar på denne tråd

både og
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 11:37

når det er stævner som vi kan køre hjem fra hver dag kommer de på fold det der kan nåes også selv om det sommetider kun er de 15 min mens der ordnes boks og gøres klar til fodring.

Men de oernattende stævner der kan det af gode grunde ikke lade sig gøre og de overlever altså fint alligevel.

Smil smitter.

0
0
Svar på denne tråd

en enkelt dag gør vel ikke så meget
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 11:44

Hmm...en enkelt dag gør vel ikke så meget...bare de så rider en let tur istedetfor...så hesten får rørt sig.

...men jeg bryder mig ikke om "De" ejere der aldrig lader deres heste komme på fold...og jeg har mødt nogle stykker

...men det var inden loven trådte i kraft.

Jeg rider ikke stævner, så min kommer ud hver dag, sammen med andre heste, og hun får da en lille skade i ny og næ.

:-) ;-) :-D Med Venlig Hilsen Hanne :-) ;-) :-)
0
0
Svar på denne tråd

Det kommer jo an på
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 13:37

Hvis jeg starter en klasse som ligger tidligt om morgenen, eller der er langt at køre, ja så kan hesten jo desværre ikke nå at komme på fold inden. (den skal jo også flettes og vaskes osv.) Hvis den kan nå at komme på fold når vi kommer hjem fra stævnet gør den det, men det er jo ikke altid man kan nå det.

Hvis det er et distance stævne, ja så har vi altid haft fold med, så hesten kunne komme på fold understævnet (i ventetid, pauser mm) Men det er jo desværre ikke rigtig noget man bruger i dressur verdenen, det der med lige at tage lidt hegn med og lave små folde. Det er ellers super hyggeligt.

Jeg kunne ikke drømme om at lade hesten stå inde dagen før et stævne, den ville blive umulig at have med at gøre ;O)

Men ja på selve stævne dagen, da er det langt fra sikkert at den kommer på fold. Men jeg tror den overlever, den går jo på fold det meste af tiden alle andre dage.

Hvad andre gør kan ikke forarge mig. Jeg har det indtryk at folk der starter stævner også går meget op at deres hest har det bedst muligt, for så får de også de bedste resultater.

0
0
Svar på denne tråd

Forstår ikke
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 17:49

ideen i at lade heste stå inde flere dage før stævnet og for mig er det ikke okay, heste skal ud hver dag om muligt..

På selve stævnedagen kan det ske det ikke er muligt.. eller selvfølgelig hvis hesten står ude i stævnestald under et fleredages stævne..

Hilsen Signe Og guld klumpen Emma

0
0
Svar på denne tråd

Kan godt se det !
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 17:59

Hej igen

Jeg kan godt se at i har samme ide som mig, at de to heste ikke skal stå inde i over en uge fordi de skal gå et stævne (en dag).

Jeg har selv hest som hygge, og til at ride for "sjov", jeg starter aldrig stævner så jeg har været i tvivl om det er mig der bare elsker min hest for meget,og opstalderen der har fat i det rigtige...

MIN HEST KAN DA OGSÅ STÅ INDE EN DAG,MEN IKKE UDEN GRUND.

Jeg vil lige læse dyreværnslove lidt igennem da jeg ved hun ikke rider dem hver dag, også vil jeg tage en rolig snak med hende om hestevelfærd... Tusind tak.

SUS OG AKELEJE.

0
0
Svar på denne tråd

jahdsjksh
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 18:10

Derudover synes jeg sagtens du kan sige du IKKE vil lukke raske hest ud der har stået inde så længe - som du selv skriver er de oppe at køre og til fare for dig..

Så må ejer jo selv lukke dem ud (så er det næppe helt så attraktivt at have dem inde).

Hvis det er din stald ville jeg nu også bare stille som krav at alle heste skal ud hver dag (undtaget sygdom/på stævnedagen).

Min brogede hoppe skal kåres til maj - hun er hvid på 60% af kroppen (inkl. hovskæg, hale, man) - det bliver avanceret at få hende klinisk hvid, men det skal kunne lade sig gøre selv om hun kommer på fold!

(Nok i lidt kortere tid end normalt dagen inden kåring).

0
0
Svar på denne tråd

Foldtid
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 18:25

Jeg har aldrig forstået, hvorfor heste skal være på boks inden stævner? Måske der er nogen herinde der kan give en forklaring, så jeg kan blive klogere?

Jeg har en kollega, som også har sine ponyer på stald det meste af dagen. De kommer kun ud i få timer, men slet ikke, når vejret er dårligt og dette er hver dag.

Disse ponyer går stævner nogle gange om måneden, andre gange mindre.

Jeg har spurgt hende, hvorfor hun vælger som hun gør og hun begrunder det med, at ponyerne så har mere energi til trænning.

Det er her det bliver svært at forstå for mig, da jeg selv i ponyårene startede en del stævner.

Mine ponyer gik i løsdrift og da jeg aldrig har ejet en trailer, så red jeg altid ud til stævnerne i min lokale rideklub, som lå små 5 km. hjemmefra.

Ponyen vandt hver ved hver eneste stævne en roset og der var ofte mange starter og også disse "fine ponyer", som netop ikke kom særlig meget på fold, blev poleret i hoved og r*v osv.

Når jeg havde redet de 2 klasser spring jeg altid tilmeldte mig, ja, så skridtede jeg hjem igen og ponyen manglede absolut ingen energi.

Så gør mig gerne klogere, da jeg slet ikke forstår det med at heste der startes i konkurrencer ikke kan gå på fold i nogle gange flere dage inden selve stævnet?

Jeg har lært, at mennesker vil glemme, hvad du har sagt og ting du har gjort, men de vil aldrig glemme, hvad du fik dem til at føle.

0
0
Svar på denne tråd

Hestene skal ud!
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 18:58
Jeg er enig i at hestene bør komme på fold dagen før stævner. Jeg mener ikke at de kan bruge for meget energi, med mindre de som en bruger skriver ovenfor skal holde styr på en større flok og bruger meget krudt på det. Jeg har haft min hest opstaldet i en travstald engang og der kom travhestene på fold selv på løbsdagen, hvis der var tid. Og det var heste, som helst skulle tjene penge hjem til stalden, så alt blev tunet så meget som muligt omkring dem Og de vandt løb og klarede sig godt. Det viste i hvert fald mig at en hest sagtens kan præstere, selvom den har været på fold lige inden stævner/løb.
0
0
Svar på denne tråd

fold stævne
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 20:09

bum bum altså hvis det " bare " er et lille træningsstævne der ligger om eftermiddagen kommer hun på fold et par timer inden afgang. Hvis stævnet er om morgenen, så må hun vente med fold til vi kommer hjem. Men de store stævner, hvor vi rider military med tidlig afgang om morgenen og er sent hjemme, der kommer hun kun ud en times tid og det er mens jeg pakker trailer ud og gør den ren osv.

Jeg ville aldrig holde hende fra fold dagene op til stævne.

Om sommeren får hun 2-3 uger på døgnfold i juli, hvor det er stille med stævnerne og ellers sover hun inde om natten selvom resten af flokken sover ude. Om dagen går hun alene eller sammen med 1 ven på en nedbidt fold og får hø og når jeg så har redet om eftermiddagen, så kommer hun ud på græs med resten af flokken indtil hun skal i seng. Hun er ude fra ca 8-22 om sommeren, når der er længe lyst.

Min erfaring med min hoppe er at tung græs mave og springning bare ikke passer sammen. Og hun sover ikke ordenligt og er uoplagt i ridningen, hvis hun går på døgn i alle sommer mdr.

Heldigvis vil hun gerne sove i sin boks om natten og står altid klar ved leddet, når gå i seng tid nærmer sig. Vil dog lige sige at hun har en ude boks, hvor hun kan se de andre heste.

0
0
Svar på denne tråd

foldtid omkring stævner
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 21:00

Mine heste kommer på fold som almindeligt alle dage op til stævne. Det er den daglige rutine, og det ser jeg ingen grund til at lave om på.

Når vi er afsted i flere dage til stævne - ja, så må de undvære fold. Og det er ikke noget problem :)

Katja med verdens bedste Corvette

Tidligere med Ponyprinsen, Boy og Nimble Guy <3

Min HP - Min blog

Heste og ponyer tages i ridning

0
0
Svar på denne tråd

lidt ærgelige forhold
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 21:31

Jeg synes det lyder som nogle risikable foldsammensætninger - hvis man ligefrem skal frygte skader op til et stævne.

Heste der går meget sammen og kender hinanden godt, skader altså MEGET sjældent hinanden på folden, jeg tror at risikoen for at ligge fast i boksen er ligeså stor/lille.

Men ok hvis hesten står et sted med jævnlig udskiftning og mange heste på folden, så kan jeg da egentlig godt forstå det, hvis det er et stævne der betyder rigtig meget.

Men jeg ville klart foretrække mere sikre folde, eller måske en mindre fold alene eller sammen med én anden hest, lige i dagene forinden.

At holde hesten inde, gør den jo også mere stiv i leddene op til stævnet, og det er jo ikke noget plus, - men ok, unge heste er nok ikke så påvirkelige af lige præcis dét.

0
0
Svar på denne tråd

foldfri
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 22:05

Jeg er NØD til at holde fold-fri nogen dage op til stævne, da det ellers ikke vil være muligt bare at holde galloppen! Men det skal siges at han er ekstremt sløv ved for meget foldtid, desværre :-(

Ejer nu ENDELIG "et lille stykke af Danmark"

0
0
Svar på denne tråd

Pixies....
Forfatter: 
Dato:  06-12-2010 02:25

Hvis hesten bliver sløv af at gå på fold så er der noget galt, enten med hesten, træningen eller fodringen.. heste er skabt til at gå rigtig mange km hver dag (20-30 km) og en sund og rask hest bør ikke blive så sløv af at gå på fold at den ikke er til at få frem..

Hilsen Signe Og guld klumpen Emma

0
0
Svar på denne tråd

Løse sko....
Forfatter: 
Dato:  06-12-2010 11:18

Hvis det er et vigtigt stævne - fx championater eller landsstævner kan jeg nu også godt finde på at lade min stå inde fra fredag aften til vi er færdige om søndagen. Det er mest for at undgå løse sko og samtidig for at spare lidt på energien.

På stævnedagene sker der til gengæld altid så meget andet. Vi går altid en masse ture i løbet af en stævnedag, typisk om morgenen før hesten skal stå stille ifm. fletning, før og efter transport og hvis der er for lang ventetid til stævnet. Hvis det er et stævne med overnatning, er min hest typisk ude at gå ture og græsse min. 3-4 gange, så det dør den altså ikke af.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider