Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Findes der VINTER eksem?
Forfatter: 
Dato:  04-12-2010 19:17

Ja kort og godt. Vi kender alle begrebet SOMMEReksem!

Men findes der noget som man vil kalde "vintereksem"?

Undrer mig over min ene hest IGEN i år begynder at få knopper og sår over det hele på kroppen. Som sidste vinter!

På trods af den fik dækken på i GOD tid i år, fordi dyrlægen mente det var vand/fugt der var synderen sidste år.

Rideudstyrsbutik i Taulov + på nettet

Happy-horse- Alt til super priser

0
0
Svar på denne tråd

findes der vinter eksem
Forfatter: 
Dato:  04-12-2010 19:45

Ja min islænder som har sommereksem klør sig også stadig selvom det er vinter.Vi havde dyrlægen ude og tag blod prøve for at se om der var noget hun ikke kunne tåle men blodprøven var negativ men vi skulle prøve at give hende FLUSA som hjæper til lus og andet kløe. Så skulle vi give hendes eksem dækken på igen så hun ikke kløede hele manen af.Så vores hest kommer til gå med eksemdækken året rundt

Hilsen Susanne

0
0
Svar på denne tråd

kløere
Forfatter: 
Dato:  04-12-2010 21:09

Hmm.. Vores klør sig vist ikke. Det er bare store sårskorper/klumper i pelsen på ryggen.

Vi har også fået taget blodprøver sidste vinter, og prøvet utalige kure/salver/medicin uden hjælp.

Gad vide om det er sin egen vinter pels hesten er overfølsom overfor?

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-12-2010 21:13

Og det er ikke bare fordi hesten får dermatofilose eller en form for hudsvamp om vinteren når den går med dækken? Nogle heste er ultra sarte od udvikler den slags når de går med dækken og huden derfor ikke kan ånde ligeså frit som den kan uden - også selvom de ikke sveder under dækkenet.

0
0
Svar på denne tråd

Få undersøgt noget skrab/skorpe
Forfatter: 
Dato:  04-12-2010 21:24

fra de steder hvor hesten har nogle sår.

Ellers kan I blive ved med at gætte.

Jeg har med stor succes fået indsendt skorper fra noget 2 gange ved 2 forskellige heste.

Første gang var det en slags svamp.

Anden gang staffylokker

Dyrlægen sagde netop at man skal tage en sådan prøve og sende den ind da man ellers behandler i blinde og kan købe sig fattig i det forkerte...

0
0
Svar på denne tråd

dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  04-12-2010 21:35

Jeg brugte oceaner af penge på dyrlæge sidste år uden nogen svar.

Da foråret kom fik vi langsomt langsomt bugt med det.

SIdste år gik hesten IKKE med dækken, før vi blev nødt til at klippe den for at kunne komme til bunds i sårene.

Så det kan ikke være dækkenets skyld.

Vi fik taget skrab af noget af det sidste år, uden dyrlægen kunne gøre os klogere!

0
0
Svar på denne tråd

dækkenhest
Forfatter: 
Dato:  04-12-2010 21:43

jeg kender en den SKAL klippes og derfor også have dækken på hvis den skal holdes helt fri for knopper. Giver man kun dækken på hjælper det ikke, og får den slet ikke dækken på kommer knopperne også.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Udlånes: Hoppemaver, har både DV/hann, FR og WM

Har også ungdyr tilsalg

0
0
Svar på denne tråd

MUK på kroppen
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 16:50

Min hest havde også sådanne sår/skorper enkelte steder på kroppen.

Dog godt nok både sommer og vinter. MIN dyrlæge sagde det var MUK-knopper og at nogle heste bare fik det.

Jeg behandlede det med Koralalgekalk (børstede det ind i pelsen på stedet med en strigle beregnet til det) og det hjalp. Jeg kunne herefter fjerne 'skorperne' med neglene ligesom MUK i koderne. Her virker koralalgekalk også, HVIS det altså ikke er stafyllokokker hesten er angrebet af.

Håber du kan bruge dette til noget.

Mvh Karen

0
0
Svar på denne tråd

ouch med al respekt...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 20:44

er dækkener noget fanden har skabt.....

Stakkels heste som må lide af trykskader, problemer med at nå ned til høet fordi det strammer på bringen, dækkener som ikke har den rette størrelse eller som aldrig kommer af for ikke at nævne knopper osv. Kære hestefolk bliv nu ikke sure på mig. Min egen hest er i tilridning og jeg joiner nok også selv "dækkenklubben" men derfor kan man vel godt alligevel hade opfindelsen og det opståede behov .

Fortsat god dag - og ja dækkener har før giver mine heste problemer med knopper (mug) under det tætte dækken (uanset pris og kvalitet).

De bedste heste hilsner fra en meget stolt ejer af en forfærdelig grim og langhåret, vinterpelset ridehest, som har brug for lang tids tørring efter hver ridning ;O)

0
0
Svar på denne tråd

min har
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 21:57

også de knopper om vinteren, har haft 3 dyrlæger, min egen samt to andres til at se på det. de sagde alle 3 det samme. at det var en form for mug og det er pga det fugtige/våde vejr kombinert med det varme dækken. ikke andet at gøre en knub og nulder det godt og strigl lidt ekstra. og så er det meget vigtig med et åndbart dækken :-)

louise

0
0
Svar på denne tråd

omega 3 6 9 olie
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 22:40

min den ene havde præcis samme knopper/ skorper/ hårløse pletter sidste vinter og dyrlægen kunne ikke finde ud af hvad det var. Min dyrelæge foreslog at købe 1 liter omega 3 6 9 fedtsyre olie så det gjorde jeg og gav 20mL dagligt indtil der ikke var mere olie, og allerede efter kort tid (få uger) blev hendes pels flot igen.

Denne vinter har jeg forebygget og givet hende olien fra oktober og indtil for en uges tid siden, og hun har den flotteste vinterpels denne vinter - så prøv da det.

En liter koster 130kr og holder ca. 50dage, det kan både gives som en 1 liters kur, eller man kan give det dagligt hele vinteren (og sommeren hvis man lyster)

Stud. psyk.

BBH basisinstruktør 2010
Bokse lejes ud i udkanten af hillerød - se
www.broedeskovhestepension.dk

Venlig hilsen Lea

0
0
Svar på denne tråd

dækkenklager
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 23:18

Forstår ikke lige hvad brok over dækkener skal gøre godt for?

Jeg skriver jo netop at hesten IKKE havde dækken på sidste år, og der eksploderede dens hud i et stort sår.

Så blev da nødt til at klippe pelsen af og give dækken på, ellers havde vi da måttet aflive den.

Så hellere klippe og dækken, end aflive hesten, vil jeg da nok mene!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider