Jeg har det som du inderste inde har det - der er noget galt, noget forkert !
Og at ride videre på en hest, som tydeligt er halt - ej det gør man bare ikke.
Jeg har set folk overbevise sig selv, via velmenende andre folk, om at hesten bare er stiv, nok har fået en ide om at gå urent, sikkert bare er tøjlehalt osv osv osv.
I flere af tilfældende er der så gået 1-3 år før man finder ud af, at den stakkels hest hele tiden har været værre skadet end forventet, men man har "bare" og "bevidst" redet videre, fordi alle andre sagde det nok ikke var så slemt.
Og ja det er heste som har været igennem dyrlægetjek, rgt m.m. - men hvor man så finder en anden skade end den oprindelig helbredte.
Og her snakker vi hest med brækket griffelben, hvilket dyrlægen havde overset/valgt at den ikke skulle have taget rgt-billeder i benets fulde længde - og den hest gik igennem flere genoptræningsperioder, for så at "bryde ned" med halthed, når genoptræningen var ved at være afsluttet.
Den blev efter 1 år opereret, men havde desværre så slidt sit andet forben ned pga aflastning = skridtturshest.
Hest med svær KS, som havde gået og aflastet på alle ben - var redet på flere forskellige måder/metoder for at få den til at gå haltfri - men halt havde den været i flere år, selv til stævner blev den diskvalificeret pga halthed - men ejeren fortsatte, fordi alle andre mente det ikke var noget særligt osv.
Så jeg ville altid tage min hest, og få den dyrlægetjekket, hvis jeg havde mistanke om at den ikke taktede rent i hjørner og kroge, lige ud, kun under rytter, eller kun på fold - går den urent så er den halt !
Hvis du er heldig, så kan du tage en alvorlig skade i opløbet.
Hvis du er uheldig, så kan det være din hest er alvorligt skadet, men så hjælper du den mod smerter istedet for at fortsætte med at påfører den smerter.
Skulle han være alvorligt skadet, så bliver smerten ved at han er skadet ikke mindre om ½-1 år, hvor du så skal leve med at du har redet på ham selvom du vidste der var noget forkert.
Jeg kan sammenligne med, at min gamle vallak på 15 år i januar fik en alvorlig ledskade i den ene has. Stod på sygefold fra januar til maj, hvor skridtgenoptræningen gik i gang. Han er nu nået tilbage i sit gamle dressurgænge med piaff og passage, små volter m.m.
Pga sneen kan de så ikke komme ud der hvor han står nu, og jeg har været bekymret mht til det skadede ben, om han nu ville blive stiv i det - men han går super blød og smidig trods manglende fold.
Jeg krydser fingre for din hest.
MVh charlotte