|
|
| simpel foderplan til tynd ældre hest? |
|
|
Ja, jeg er desperat......  Nogen der kan hjælpe mig med forslag til en foderplan til min gamle hest. Han er til den tynde side. Han er krybbebider og skal derfor have så lidt stivelse og sukker som muligt. Der er forsøgt med diverse senior blandinger, men dem gider han ikke æde efter kort tid. Han får lige nu dagligt: ca 8-10 kg hø. ½ kg slobber mash 1 kg fiberpiller NAG ca. 300 gr. hartog grass mix ½ kg Revital cubes fra Eggersman dia-non (gær kultur) 150 gr vitaminer (Travo energy)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske.. |
|
|
12-15 kg hø hvis han vil æde det. Evt skift lidt af det ud med en god wrap. 500 g Alfalfa fra Dangrønt fordelt i krybbefoderet over dagen. 1½ dl olie om dagen fordelt på måltider. 1,2 kg Hippolyt Struktur E 1 håndfuld Hippolyt Irish mash i hver fodring. Der er bl.a. gær i. Veltempereret vand der skiftes et par gange om dagen. Du kan evt. smide en håndfuld af noget fuldfoder oveni krybben når du fodrer. Feks Spillers Conditioning mix. Ja der er stivelse i ovenstående men fordelt på feks 3 fodringer om dagen og blandet med lucerne så er påvirkningen minimal. Jeg har 5 runde løsdriftheste på den opskrift. En voksende unghest ville jeg her om vinteren sætte op i lucerne (pga indhold af protein og calcium/phosphor)men en ældre hest har ikke godt af alt for meget lucerne. Mvh Tina
Quality doesn't cost - it pays ! Tre gode Quarter Horses til salg. Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl. http://www.alby-horses.com/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej hej |
|
|
Du kan prøve at give den: Risklid ( til at fede op med ) Græspiller / grøn piller i tør vægt til tykke tid (kryppebider ) Mash Hø HØ Hø Vitaminer Og evt. lidt senior foder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du kan prøve..... |
| Forfatter:  |
Lundby |
| Dato:  |
03-12-2010 10:42 |
|
www.saracen-horse-feeds.co.uk/ products/39371445/show-improver-mix/ Og fri hø/wrap. Min gamle hoppe kan også være lidt vanskelig at fodre på. Jeg kan godt glemme alt om olie, YSY og hvad jeg ellers syntes hun har godt af. Show improweren bliver ædt og hun har taget flot på af den, efter hendes fede føl havde suget sulet af hende. Prisen er fornuftig. De skriver der er lavt stivelses og sukkerindhold, men om det er lavt nok til din hest, kan du kun selv afgøre. Held og lykke med ham 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| senior foder |
| Forfatter:  |
Maria *bato* |
| Dato:  |
03-12-2010 10:48 |
|
Har du prøvet 16+ fra Brogården. Jeg har super gode erfaringer med 16+, jeg har selv en gammel dreng, der er svær at holde huld på om vinteren. Hvis du ikke har erfaringer med 16+, vil mit bud være: 16+ (Brogården) Pre Alpin senior (Hippolyt) eller Green o Grass (Dangrønt) YSY (brogården) Evtuelt Olie Hø (ALT DET DEN KAN ÆDE) Min gamle dreng trives godt på dette foder og jeg kan holde ham i en pæn foderstand . Hilsen Maria og Isbamserne 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har prøvet |
|
|
Som jeg skrev, så har jeg prøvet med diverse lækre müsli blandinger. Både Brogården, Equifirst, Spillers mfl...... Hesten gider æde dem i et par måneder og så gider han ikke have dem længere......hvorfor ved jeg ikke.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Show improver |
| Forfatter:  |
Lundby |
| Dato:  |
03-12-2010 11:26 |
|
Min gider heller ikke diverse blandinger, især ikke hvis der er lucerne i. Har haft mange teorier om at hun måske ikke gider tygge så meget, æde for store mængder osv osv. Show imprower kan vist også fåes som pencils, hvis herren er mere til sådan noget. Grunden til jeg bliver ved med at køre i dette produkt, er at jeg har fået så flotte resultater. Faktisk går jeg og overvejer om jeg snart skal til at skære lidt ned på hendes kraftfoder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sixteen plus cubes |
|
|
har du prøvet dem ? Har en senior opstaldet, og de der müsier er den heller ikke meget for, men pillefoder spiser den med belbehag. Og den er blevet rigtig flot.
Beklager taste og stavefejl www.stenhedegard.dk Halmpiller sælges Udlånes: Hoppemaver, har både DV/hann, FR og WM Har også ungdyr tilsalg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| masser af grovfoder |
|
|
Jeg ville give en masse grovfoder, vitaminer og mineraler samt ekstra tilskud af protein. et dækken så den kan holde varmen og ikke skal bruge energi på at holde kulden ude. Jeg formoder at du ikke rider hesten når den er så tynd. jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sixteen plus cubes |
|
|
jeg køber gennem skibby handelscenter, her kan der dog være noget leveringstid. Prisen husker jeg ikke, men den er billigere end den i müsli
Beklager taste og stavefejl www.stenhedegard.dk Halmpiller sælges Udlånes: Hoppemaver, har både DV/hann, FR og WM Har også ungdyr tilsalg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| finbladet |
|
|
wrap som er blødt og let at tygge for gamle tænder. og så noget helsædswrap jeg fik til hestene fordi kernerne ikke blev fyldte pga tørke. det er middeltørt og hestene er helt vilde med det. disse to slags wrap har holdt huld på en gammel 30 årig 1er pony som også periodevis gik fra foderet. så jeg vil også sige rigeligt med godt grovfoder som har en god fordøjelighed.
MVH Mette Kornfattigt tilskudsfoder sælges billigt! Lucerne, hø og wrap sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foderplan |
|
|
linamix 500 gram og 1 kg slobber plus det andet du gir jeg er ikke enig i wrap men vælger du den løsning så sørg for den er tør
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
jeg foder min ældre "låne" hest og hun var MEGET tynd da jeg fik hende hjem for snart 3 måneder siden nu... Jeg foder hende med isi star, roepiller, vitaminer/mineraler wrap og atter wrap.. hun har taget pænt på de 3 måneder hun nu har været hos mig men mangler en del endnu + muskler... roepiller er nemme for ældre heste at tykke og godt for tarm systemet så de bedre optager det gode i wrappen/hø og foder.. En god og billig løsning.. Har også hørt godt om 16 + fra Brogaarden men de skal som jeg husker det op og have 3,5 - 4 kg om dagen af det så det bliver noget dyrt at foder med.
R.I.P Sir Aidan Skye Lykkelige ejer af Sir Aidan Skye !! Hvorfor har mænd én hjernecelle mere end en hest? Det er så de ikke drikker af spanden når de vasker bil. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gammel tynd hest |
|
|
Hej Da min gamle hyp var i live, fik han Pavo conditioner (Der er måske for meget stivelse i) og hø ad libitum. Om vinteren fik han også slobber som et ekstra måltid. Jeg prøvede også en masse forskellige blandinger men resultatet var det samme hver gang. Lige så snart han fik for meget krybbefoder, gad han ikke spise det. Alt det der med lucerne og olie, gad han slet ikke æde. Men en gang Pavo altid Pavo, sådan var det med ham  Hilsen Rikke
Den lykkelige ejer af: *Royal Rossi* RIP Klosterhedens Rubicon Kastaniegårdens Athina OG nu også Rebell 406
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| takker... |
|
|
for alle jeres input. Jeg er nu ikke landet på det foder jeg kan mærke er det rigtige for hesten og jeg- både økonomisk og trivselsmæssigt. Jeg slipper helst ikke fiberpillerne, slobberen og Hartog grass mix, da hesten elsker disse produkter. Hvad det skal suppleres med for st få rigeligt med FE og meget lidt stivelse er det jeg bøvler med....... Hesten ser ok ud nu. Han får en del hø (alt det han kan spise)så han har taget pænt på. Så nu gælder det for os om, at holde "formen".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sixteen + |
|
|
Jeg har også haft rigtig god erfaring med sixteen+ både som musli og cubes. Cubes kan du opbløde så det er lettere at tygge, du kunne jo prøve med en enkelt sæk. Jeg fik på et tidspunkt en 30+ pony som så forfærdelig ud, på ganske kort tid 1,5 måned var han pæn igen. Han fik ikke en større mængde foder end hos tidligere ejer, han fik bare godt foder (selvfølgelig med en gradvis overgang). Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Simpel foderplan |
|
|
Jeg har 2 ældre hopper (130 i stg.,18 år og 174 i stg., 22+) Den lille bliver næmt fed og forfangen og den store er meget tynd. Ingen af den er særligt vilde med div. blandinger. Så denne vinter fodre vi med fuldfoder grønpiller fra tyskland og så meget god wrap de kan spise. Den store har taget på og den lille får ikke så meget foder men er stadig dækket ind med vitaminer og mineraler. For os ser dette foder i sammenligning med det de tidligere har fået MEGET kedeligt ud, men der rift om at komme ind og der bliver spist op.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|