.. spiseolie harskner
- dårlig ide at bruge det til læder.
Nogle bruger læderolie, andre sværger til læderfedt. Det hænger nok mest sammen med smag og behag - og måske dovenskab 
Læderfedt skal nemlig arbejdes ind i læderet, altså gnides ind - mens olie blot skal pensles på og derefter tørre. Det "render" selv ind i sprækker og kanter.
Som du selv er inde på, så er det en dårlig ide at lade læder "søbe" i et oliebad, for det risikerer at optage alt for meget olie, så det mister struktur og derefter overstrækkes.
Hilsen Sif