Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Ny trense - olie?
Forfatter: 
Dato:  02-12-2010 08:57

Hej!


Ja, nu er det efterhånden nogle år siden, men er netop kommet i besiddelse af en ny trense. Den er selvfølgelig meget stiv i læderet.


Jeg kan huske at jeg for mange år siden lagde en trense i olie en nats tid når den var helt ny, men husker at det som regel resulterede i at trensen blev alt for blød, og vist også havde lidt tendenser til at mugne (det er ca. 15 år siden...).


Er der nogle fif til hvad det bedste er at gøre med en ny trense?


Husker jeg galt med olien? Tror nok at jeg dengang brugte alm. spiseolie.



På forhånd tak!



Kristina :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Almindelig ...
Forfatter: 
Dato:  02-12-2010 10:12

.. spiseolie harskner - dårlig ide at bruge det til læder.


Nogle bruger læderolie, andre sværger til læderfedt. Det hænger nok mest sammen med smag og behag - og måske dovenskab ;)

Læderfedt skal nemlig arbejdes ind i læderet, altså gnides ind - mens olie blot skal pensles på og derefter tørre. Det "render" selv ind i sprækker og kanter.


Som du selv er inde på, så er det en dårlig ide at lade læder "søbe" i et oliebad, for det risikerer at optage alt for meget olie, så det mister struktur og derefter overstrækkes.


Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt




0
0
Svar på denne tråd
 
 Brug ikke olie..
Forfatter: 
Dato:  02-12-2010 11:24

Har lige fået omstoppet sadel og ved den lejlihed, kom vi til at snakke veligeholdelse og sadelmageren sagde, at man ikke måtte bruge olie, da det indeholdte noget syre, som gjorde læderet mørt.

I stedet anbefalede han læderfedt.....



*Kryds fingre for Izar d 15/1-08 for jeg elsker ham af hele mit hjerte* læs om det i min HG profil..<3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Olie eller fedt
Forfatter: 
Dato:  02-12-2010 11:48

Det er sadelmagere ikke enige om ;)


Nogle siger at olie er noget værre noget - andre siger at det er bedre end fedt, der ikke er gnedet ordentligt ind.


Jeg personligt er lidt af en dovenlars, og jeg har altid brugt olie til trenser og seler - og mine ting bliver altså meget gamle (de ældste ting er mere end 30 år), så jeg vil tillade mig at tvivle på, at olie ødelægger læder.


Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt




0
0
Svar på denne tråd
 
 læderfedt
Forfatter: 
Dato:  02-12-2010 11:49

hvis du vil bruge olie så smør det kun på, har dårlig erfaring med at ligge i blød.


fik råd af en at lægge sele (havde en ret ny køresele)i blød i læderolie, men det resulterede i at nogle dele er ødelagte (de revner, læderet er ødelagt) og der kommer noget slimet stads ud mellem læderstykker der er syet sammen (det er nok noget lim) så det er bare virkeligt ærgeligt og gør det aldrig igen. kun læderfedt fremover som jeg ellers også altid har brugt.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Brug fingrene
Forfatter: 
Dato:  02-12-2010 20:22

Jeg kender flere der lægger deres trenser i blød inden brug - og ja - læderet bliver blødt, meget blødt!

Så måske man ikke skal lade det blive hele natten men blot et par timer så det kan nå at trække - men ikke overdrevent...


Selv kan jeg lide at bruge læderfedt/balsam, som jeg bruger hænderne til at gnide ind - varmen fra hænderne hjælper synes jeg til rigtig at få det smurt ud og ind...



Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegJ
Forfatter: 
Dato:  02-12-2010 21:19

jeg bruger læder fedt... Og kan sagtens lægge det i blød natten over. Bare i en plastik pose og luk helt til - hvis du har smurt lidt ekstra fedt ind, vil det ligge og trække... Syntes læderet blir SUPER lækkert og bruger hellere fedt end olie;))


Kh Marianne & Kasmir

0
0
Svar på denne tråd
 
 123123
Forfatter: 
Dato:  02-12-2010 23:01

Hvis man vil benytte olie, så skal det være syrefri olie. Så har man heller ikke problemer med mug. Hvis man varmer olien op 40 grader og lægger læderet i, i en times tidså skulle det være fint.


Så er der snart jul

www.trendsales.dk/ main.asp?site=sort_gal...h=;u=36641


Motordrevet pælebor sælges, se profilen.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider