Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Skammer og sår, undgåes???
Forfatter: 
Dato:  01-12-2010 22:17

Jeg har fået en "glas-hest", dyyybt suk.

Jeg har fået mig en ny skøn, skøn 4 års fuldblod. Dejlig hest, helt og aldeles faldet til i flokken, super sød, men...

Jeg er simpelthen ved at gå ud af mit gode skind og kan bare ikke gennemskue hvad hulen jeg gør galt med den hest. Jeg har i forvejen en broget skare af heste araber, irish cob, shetlænder og DV og har aldrig haft problemer af denne art.

Han får for et godt ord, skramme på skramme når han er på fold. Hovedsageligt på forsiden og indersiden af bagbenene, for mig ser det ud som om han nærmest konstant rammer sig selv, med enten det andet bagben eller han får trådt så meget ind under sig at det er forbenet der rammer.

Som de fleste andre er vi jo lidt ramt af frosten, så visse steder er folden selvfølgelig lidt knoldet, men der er ingen uro i flokken og gennem de tre uger han har været her, er det ikke fordi han har tage de vilde galopture.

Ingen af mine andre heste har sko, ikke fordi jeg er imod sko, vi har bare ikke haft behovet. Men drengen her har sko, det er simpelthen det eneste jeg kan komme på skulle være anderledes hos ham end de andre.

Selvfølgelig giver en sko en større skramme end en hov, men alligevel. Han startede med at hæve ikke i, men under den ene kode, havde dyrlægen ude og det var en lille forvridning. Ingen boksrom, men intet arbejde. Siden fulgte diverse skrammer. Her til aften var der to nye på den ene kode og en på det andet ben ikke alvorlige, men nok til at være noget øv. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.

Selvfølgelig sætter jeg ham ikke på fold med bandager (selvom det var fristende), men f.eks en gemache vil jo slet ikke nå højt nok op til at skærme af for, hvor han rammer sig selv.

Jeg ved han ikke tidligere har været vant til så mange foldimer dagligt som nu, men det kan vel ikke have noget med det at gøre?

Andre der har stået i samme situation og hvad gjorde i for at løse problemet.

Jeg har overvejet lidt, om et par boots evt. kunne skåne lidt, men ved ikke lige om de er specielt egent til foldbrug?

Heldigvis er der ingen problemer med at vaske, desinficere, sårspray osv. men jeg har snart brugt lige så meget sårspray på 3 uger, som jeg har i de sidste 30 år af mit hesteliv.

Løsningsforslag modtages med kyshånd, for det er godt nok synd for hesten og jeg er på grænsen til det desperate.

0
0
Svar på denne tråd

klokker...
Forfatter: 
Dato:  01-12-2010 23:40

Kunne du give ham et par bløde gummiklokker i stor størrelse på bagbenene ??

Så rammer skoen ikke, men "slaget" tages af klokken...

Tina

Ejer af Cisco Joy og Sofus !!

En verden uden heste - føj for et mareridt !!
0
0
Svar på denne tråd

klokker...
Forfatter: 
Dato:  02-12-2010 00:21

Tina>> Klokker kunne måske være en løsning, men de virker vel kun ved "fremadgående" bevægelser? Altså forben mod bagben?

Den kære gut jokker jo også sig selv op og ned af bagbenene. Har de nogen effekt der?

Hmmm... det lød som nogle lidt kludrede forklaringer .

Klokker skal prøves, så er spørgsmålet... Størrelse? En gemache vil jeg tro skal hedde cob, han har jo tynde fine ben, Klokker kan jeg se hedder fra small og op, mon det er en medium?

Man skal da vist lige have lært et par nye ting når man får hest med sko.

0
0
Svar på denne tråd

gamasher
Forfatter: 
Dato:  02-12-2010 05:56

jeg ville helt klart vælge gamasher. evt proffesional choise eller andre( og måske billigere ) som går lige så højt op ad benet, tror ikke at klokkerne vil tage skrammerne.

Men se det fra den lyse side " han kan flytte de små skanker " nu skal du bare finde løsningen..........

Hvis du går ind på proffesional choise og leder efter str. skulle der gerne stå med cm og hvor du måler på hesten, så du får den rette str. gamasher.

Håber at det var en hjælp

Eva

Nogen siger 3 gang er lykkens gang, vi siger 4

Ponyen er helt perfekt

0
0
Svar på denne tråd

Psst få ham
Forfatter: 
Dato:  02-12-2010 08:29

Tjekket af en kompetent kiropraktor.. Det koster jo omtrendt det samme som et par Proff Choice

Hilsen Marianne & de 2 fantastiske muler.

Egely´s Savanna

Egely´s Louis

0
0
Svar på denne tråd

hmmm en smagssag
Forfatter: 
Dato:  03-12-2010 07:22

Hvad har en kiropaktor at gøre med at hesten slår/ sparker sig når den bevæger sig både under ridning men også på fold?

Kender indtil flere heste som går med gamasher på fold pga at de sparker sig selv ( og det er heste som går på højt plan )

Eva

Ponyen er helt perfekt

0
0
Svar på denne tråd

Heste der
Forfatter: 
Dato:  03-12-2010 09:36

skrammer sig selv/ kommer til skade, kan faktisk suse rundt med nogle låsninger hist og pist i skroget, som gør at de er lidt dårlige til at passe på sig selv.

Fx kan jeg nævne at min hoppe evig og altid trådte sig i ballen på den ene forhov- og trampede skoen af. Dette skyldtes en låsning i hendes bækken og siden hun blev rettet af kiropraktor, så er det blevet meget bedre....

Det er jo ikke naturligt for en hest at skramme sig selv på regelmæssig bassis..

Egely´s Savanna

Egely´s Louis

0
0
Svar på denne tråd

Og Psst Eva
Forfatter: 
Dato:  03-12-2010 09:38

Heste der går på højt plan, kan jo også sagtens suse rundt med et par låsninger hist og pist

Egely´s Savanna

Egely´s Louis

0
0
Svar på denne tråd

ja selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  03-12-2010 10:13

Men her er problemet jo at hesten får skrammet sig selv op og ned ad benet.

så for mig lyder det som en helt alm.ting

Eva

Ponyen er helt perfekt

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du fx
Forfatter: 
Dato:  03-12-2010 10:24

Forestiller dig at den går "snævert" på sine bagben og derfor skrammer sig selv, så kunne det måske være en ide at forsøge at finde årsagen, istedet for bare at symptombehandle- gemacher osv til foldbrug..

Det er sgu nok også billigere i længden lige at få kræet tjekket

Egely´s Savanna

Egely´s Louis

0
0
Svar på denne tråd

Dårlig koordinering
Forfatter: 
Dato:  03-12-2010 11:39

Heste, der træder på sig selv - unaset hvilke ben der træder på hvilke, har problemer med at koordinere sine bevægelser. Som Marianne tænker jeg også kiropraktor og så - alt efter hvad kiropraktoren finder - trækture i afvekslende terræn og over bomme.

Der er helt klart forskel på heste. Ved nogle af dem er det en større udfordring end ved andre, at få dem til at spore lige med alle fire ben og have plads til alle ben uden de rammer hinanden.

Beskyttelse af benene kan være en rigig god her-og-nu løsning, men det fjerner jo ikke problemet.

Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd

Glashesten...
Forfatter: 
Dato:  03-12-2010 11:42

Jeg tror det ender med en helgardering, før jeg får grå hår.

Dr. dyr måtte ud igen i går, nu har vi nemlig to hævede koder, stadig på bagbenene.

Hans vurdering var at han blot er en kluddermikkel, der bestemt ville have godt af bandager på fold.

Øh, bandager på fold? Det er da vist ikke enormt smart, de er da lige til at flade i hvis de går op.

Umidelbart kan hesten sagtens have nogle låsninger, det havde jeg slet ikke tænkt på. Han stod trods alt i top form til galop for 3 uger siden og sammenholdt med hans alder kan der jo sagtens ske en masse forandringer.

Alligevel har jeg brug for en her og nu løsning så han kan få sig noget luft med de andre heste.

Proffesional choise gemacherne ser fine ud, men kan man få en type der går ned over koden, altså som en klokke fra koden og ned? (eller noget i den stil)

Dyrlægen vurderede at han var hævet fori han gentagende gange havde trådt/slået sig selv, så lidt beskyttelse her ville nok være på sin plads.

Ih man bliver jo snart helt betænkelig ved overhovedet at lukke kræet ud.

Kitte

0
0
Svar på denne tråd

Fornuftig
Forfatter: 
Dato:  04-12-2010 15:30

Mon ikke en "kluddermikkel" er nogenlunde det samme som en hest, der er dårlig til at koordinere sine bevægelser?

Jeg kan godt forstå dine bekymringer for at lægge bandager på på folden. Det er også lidt af et dilemma at hesten på den ene side har brug for beskyttelse og på den anden side får en lille smule dårligere føling med sine ben, hvis de bliver pakket ind. Håber du finder en brugbar løsning.

Det lyder fornuftigt både at prøve at beskytte hesten her og nu og så på længere sigt forsøge at finde problemet og løsningen. Mens du arbejder på sagen kan du jo godt begynde at trække nogle ture med den eller gå over bomme - det skader i hvert fald ikke. Jeg er forøvrigt også blevet anbefalet at træne slalom med en hest, der havde brug for koordinationstræning.

Fortæl endelig hvad du finder ud af på længere sigt - det er altid spændende at følge med i, hvordan det går.

Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  04-12-2010 17:12

Jeg ville os få en kiropraktor på dyret :)

Min hest havde en skæv venstre hofte. Jeg kunne ikke forstå hvorfor dyret blev ved med at træde sin venstre forsko af og han fik nemlig os små skrammer og sår nederst og inderst på bagbenet :S Klokker fik han på, men det hjalp altså ikke.

Så kom Rikke Andersen ud og rettede ham, hans hofte og nakke.

Dyret var skævt.

Siden; Har han ikke trådt på sig selv og skoene er blevet SÅ meget mindre at jeg har valgt at han ikke går med klokker mere på folden nu :)

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Western beskyttelse
Forfatter: 
Dato:  04-12-2010 19:24

Indenfor western-verdenen har de nogle fine gamascher med lidt mer beskyttelse ned omkring koden end det man normalt ser - måske det er sådan noget du har brug for i en periode...

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd

Foldgamacher
Forfatter: 
Dato:  04-12-2010 21:00

Så de her i en anden tråd her på heste-nettet. De kunne muligvis bruges.

www.4dobbin.com/product-Equi-Chaps- Hardy-Chaps-Equilibrium.html

Har ikke erfaring med heste der skader sig selv på fold, så kan kun bidrage med dette link, synes selv de ser fine ud til formålet.

0
0
Svar på denne tråd

Koderinge
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 11:01

Min DV hoppe havde da hun var yngre tendens til at skrabe sig selv på koderne på bagbenene. Jeg gav hende gummmi-koderingeringe på, og det løste problemet. Senere blev hendes balance bedre og vi holdt op med at bruge det igen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider