Jeg har fået en "glas-hest", dyyybt suk.
Jeg har fået mig en ny skøn, skøn 4 års fuldblod. Dejlig hest, helt og aldeles faldet til i flokken, super sød, men...
Jeg er simpelthen ved at gå ud af mit gode skind og kan bare ikke gennemskue hvad hulen jeg gør galt med den hest. Jeg har i forvejen en broget skare af heste araber, irish cob, shetlænder og DV og har aldrig haft problemer af denne art.
Han får for et godt ord, skramme på skramme når han er på fold. Hovedsageligt på forsiden og indersiden af bagbenene, for mig ser det ud som om han nærmest konstant rammer sig selv, med enten det andet bagben eller han får trådt så meget ind under sig at det er forbenet der rammer.
Som de fleste andre er vi jo lidt ramt af frosten, så visse steder er folden selvfølgelig lidt knoldet, men der er ingen uro i flokken og gennem de tre uger han har været her, er det ikke fordi han har tage de vilde galopture.
Ingen af mine andre heste har sko, ikke fordi jeg er imod sko, vi har bare ikke haft behovet. Men drengen her har sko, det er simpelthen det eneste jeg kan komme på skulle være anderledes hos ham end de andre.
Selvfølgelig giver en sko en større skramme end en hov, men alligevel. Han startede med at hæve ikke i, men under den ene kode, havde dyrlægen ude og det var en lille forvridning. Ingen boksrom, men intet arbejde. Siden fulgte diverse skrammer. Her til aften var der to nye på den ene kode og en på det andet ben ikke alvorlige, men nok til at være noget øv. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.
Selvfølgelig sætter jeg ham ikke på fold med bandager (selvom det var fristende), men f.eks en gemache vil jo slet ikke nå højt nok op til at skærme af for, hvor han rammer sig selv.
Jeg ved han ikke tidligere har været vant til så mange foldimer dagligt som nu, men det kan vel ikke have noget med det at gøre?
Andre der har stået i samme situation og hvad gjorde i for at løse problemet.
Jeg har overvejet lidt, om et par boots evt. kunne skåne lidt, men ved ikke lige om de er specielt egent til foldbrug?
Heldigvis er der ingen problemer med at vaske, desinficere, sårspray osv. men jeg har snart brugt lige så meget sårspray på 3 uger, som jeg har i de sidste 30 år af mit hesteliv.
Løsningsforslag modtages med kyshånd, for det er godt nok synd for hesten og jeg er på grænsen til det desperate.