|
|
| Frostfrit vand på folden |
|
|
Hej med Jer! Som så mange andre, har jeg også døjet med, at hestenes vand i baljerne på folden frøs til. Og da mine heste er opstaldet ude, har jeg ikke lige mulighed for at komme med vand til hestene flere gange dagligt. Jeg havde så læst om, at man kunne isolere spandende/baljerne med flamingo. Så igår fik jeg købt to flamingo-kasser (i Jem & fix), kom lidt halm i, og så spande med vand ned i, og låg på. Kasserne har stået ude hele natten, og til morgen, da jeg tog lågene af, var vandet helt frostfrit. Så det virker! Synes bare lige, jeg ville dele det med jer 
Sascha Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside: www.sh-foto.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mad olie |
|
|
Jeg putter mad olie i mine vandbaljer på folden, det fryser ikke nær så hurtig så..Måske det ku afhjælpe dit problem. det virker i hvert fald fint her hos mig.
Christina. R.I.P Min smukke pige 24.11.2010
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Christina: Hvor meget olie putter du i? Hvor længe holder det sig uden at fryse? Søger selv med lys og lygte efter noget der er til at have med at gøre. Er der nogle der har ideer til at holde slangerne til karet frostfrit (andet end at rulle dem ind hver gang)
Indlæg er KUN udtryk for egen mening og erfaring. For hver hesteejer er der en mening om at holde hest. Jeg respekterer at andre har en anden holdning end mig Vibekær Ridecenter Problemheste tages i ridning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spekulere på... |
| Forfatter:  |
Madicken |
| Dato:  |
28-11-2010 11:29 |
|
Hej Sascha, det er selvfølgelig et typisk problem, og har du fundet løsningen er det jo perfekt, men lad mig lige forstå rigtigt!! Hvis du lagde låg på kasserne er de jo isolerede fra oven også og derfor sikret bedre mod frost. Nu kender jeg af sagens natur ikke dine heste, men de heste som jeg har med at gøre kan muligvis godt finde ud af at hive et låg af når de vil drikke, men jeg tror altså ikke de kan sætte det på igen når de er færdige.  Er det mig der er helt dum og ikke forstår hvad det er du mener?  Mvh Madicken
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Der er låg på mine kasser om natten, når hestene er inde på stald. Kasserne står udenfor på marken. Om morgnen, når hesten bliver lukket ud, bliver låget pillet af igen. Håber det er mere klart nu 
Sascha Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside: www.sh-foto.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| løsdriftsvand |
|
|
Jeg har mine de unge i løsdrift og har derfor også store problemer med at vandet fryser. Og da jeg af gode grunde ikke kan gå og banke hul hele tiden, fandt min mand på at købe et varmelegme til akvarier. Dette har gjort at det ene hjørne af vandkarret (400 l) hele tiden er frostfrit . Det kræver blot at der kan trækkes strøm hen til vandet.
MVH Tina Læssetov sælges. Opstaldning tilbydes Stald m plads til 8. Ridebane, hal 7 min derfra. Incl alt 1200,. Hodsager 7490
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flamingo |
|
|
Sascha: Tager du så spandene ud af flamingokasserne når hestene er på fold? Tænker mere så hestene ikke gnaver i flamingoen. Det lyder smart 
Part til 4 års hoppe (165 cm) søges på vestegnen. Du skal være over 18 år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Nej, spandene bliver i kasserne, så er de lidt isoleret om dagen også. Mine heste spiser ikke af dem, heldigvis 
Sascha Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside: www.sh-foto.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123123 |
|
|
Åh det kunne være fedt, og det er dejligt at der faktisk findes en løsning - MEN jeg er ret så sikker på at mine ville bide i flamingoen, så måske jeg skal tænke lidt videre i noget videreudvikling.. 
Ditte E. T. Poulsen **Et privat hestehold i Sindal**
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mulig løsning |
|
|
Hvad med at sætte 2 murerbaljer oven i hinanden, og så flamingoen i hulrummet mellem de to baljer? Jeg har ikke prøvet det selv, men har lagt et godt lag dybstrøelse under og op omkring baljen i løsdriften. Og så hælder jeg en kande kogt vand i om aftenen, for lige at holde temperaturen oppe. Der har foreløbigt ikke været is på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| brug halm |
|
|
brug halm imellem baljene istedet det er bedre en flamingo og skulle hestene bide i det ja så er det jo altså mad  og pas på med det varme vand det fryser hurtigere end det kolde sjovt nok hihi 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg slæber vand.. |
|
|
hver morgen til mine tre heste.. Har en 90 liters balje på folden, som jeg fylder 4 liter vand i hver morgen.. Det passer nogenlunde med at hestene får drukket det i løbet af dagen.. En gang i ugen er karret så fyldt at det skal tømmes og rengøres.. Min vandslange ligger i fyrrummet, så har ingen problemer med at den fryser..
Hesteklipning tilbydes i store dele af Midtjylland Se præsentation for mere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| God ide... |
|
|
To murerbaljer i forskellig størrelse og med halm i mellem. Det skal da afprøves! Hestene kan ikke komme til skade, eller spise noget de ikke kan tåle, så det er da en meget risiko-fri løsning Tak for tippet, Malene 
NY HORSELUX-FORHANDLER I NORDJYLLAND! Mellem Hjallerup og Dronninglund, ca. 25 km. nord for Aalborg For mere info omkring sortiment se www.thoruplund.mono.net eller ring til Maiken på tlf. 22 15 52 66
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg bruger også murerbajler der kommer højest et lille lagt tyndt is, som hestene bare prikker hul på Sidste vinter hvor her var knap -20 grader, virkede det også............
Selv den mindste stjerne lyser.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du putter en |
|
|
Du putter en brændeknude ned i vandet. Evt. 2. Så ligger de og bevæger sig lidt, når vinden blæser, og hestene drikker vand. DET VIRKER!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Nu har jeg taget en mindre murerbalje og sat i den største jeg har, foret med halm, presset godt til og så må vi se om det virker, så der kun kommer lidt is på toppen 
*Her skulle der stå noget meget smart og klogt* Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian  "Man skal ikke gå ned på udstyr"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| frostfrit vand |
|
|
to murerbaljer med halm imellem virkede også fint her sidste vinter. der kom kun lidt tynd is i overfladen. skal have lavet det samme igen i morgen. dog med en eller anden løsning så vandet ikke ryger ned mellem spandende, for så går virkningen lidt af når der kommer vand/ is i halmen. burde lave det samme til ændernes vand  he he jeg tænker også hvor mange SEKUNDER en flamingo kasse mon ville holde hos mig. har en unghest der er ekspert i at ødelægge ting. det nyeste på hans liste er 2 gange at have hevet strøm og jord tråde/forbindelse ud af strømboksen! (ja den sidder pt dumt sted hvor han kan komme til den) den er nu indhegnet. han er også ved at pille taget af stalden , igen midlertidig løsning da der er lavet løsdrift og han kan nå taget. han er faktisk som en hundehvalp, man skal hele tiden tænke hvad han mon kan nå og få fat i/bide i, og ødelægge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| isolering |
|
|
jeg isolerer med rockwool mellem to murerbaljer. Det virker super. Derudover har jeg en træplade jeg lægger på om natten og tager af om morgenen. Hestene kan ikke nå rockwoolen.
I am not young enough to know everything (Oscar Wilde) ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Maja: Sådan en hestehund har jeg også!!  Jeg får ikke vand imellem baljerne, men deres vand står også inde i løsdriften og jeg fylder den med vandslange 
*Her skulle der stå noget meget smart og klogt* Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian  "Man skal ikke gå ned på udstyr"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxx |
|
|
Kopi af mit indlæg fra "produkter" Jeg har lavet "frostfri" vandkar ved at bruge en stor murbalje og en mindre murbalje (45l) I den store murebalje har jeg isoleret bunden med flamingoplade, så det passer med, at når jeg sætter den mindre i murbalje ned flugter kanterne. Så er siderne fyldt ud med isolering, kanten rundt fuget med fugeskum ( så hestene ikke kan spise isolering). til sidst har jeg lagt en fugekant med vådrumsfuge, så der ikke trænger vand ned i kanten. Om natten når hesten er inde, lægger jeg en tyk flamingoplade over baljen, som fjernes næste morgen-og der er der ikke noget frost i baljen. I løbet af dagen, kan der dannes en tynd isskorpe(specielt hvis det blæser meget) som hestene sagtens kan bryde. mvh Lisbet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undgå vand i halmen |
|
|
Jeg har skåret bunden ud af den største balje vendt den på hovedet, og så sat den mindre i de udskåret hul.... Hulrummet mellem de to baljer, foer jeg så med halm  Men det gør jo så også, at den store balje er ødelagt, til evt. brug om sommeren Men våd halm slipper man for.......
Selv den mindste stjerne lyser.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Salt... |
|
|
Vores heste får salt i vandet. Vi laver en fysiologisk opløsning (9 gr. pr. liter) i varmt vand. Det kan ikke holde det frostfrit over natten, men det går i løbet af dagen. Der har aldrig været problemer med, at de ikke vil drikke det - det gør de faktisk rigtigt gerne (om det så er salten eller det varme vand, pas?). Bare et ekstra lille tip til de ellers gode idéer.
"What is right is not always popular and what is popular is not always right."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vand på folden |
|
|
Sidste år havde jeg også 2 baljer oven i hinanden, men det gør jeg ikke på samme måde i år. Jeg blev simpelthen SÅ træt af at der blev vådt mellem baljerne, og det hele skulle skiftes. Min løsning i år bliver et andet forsøg: en stor balje, bunden skåret ud, og en mindre balje i denne (modsat). Så kommer der isolering mellem baljerne og så en pladen under for at holde på det. Så må vi se om det holder noget.. - Pernille
Opstaldning tilbydes nær Grindsted/Ansager/Agerbæk. Ridehal og bane på stedet. For nærmere info tjek min profil eller skriv/ring.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halm i vandet |
|
|
Det er et gammel råd, at man lægger et tyndt lag halm eller hø i vandet. Så bliver isen ikke så tyk og er lettere for hestene at slå i stykker. Hvis I ser et naturligt vandhul med f.eks. siv, så er isen ikke så tyk mellem sivene som ude på åbent vand. Mht. om varmt eller koldt vand fryser hurtigst - det er den samme mægde energi (varme) der skal trækkes ud af vand for at køle den 1 grad uanset hvilken temepratur man starter med. Når man kommer til overgangene (vand-is og vand-damp) sker der også nogle andre ting. >For at opvarme et gram vand 1 °C kræves der 4,2 joule (googlesøgning)
Mvh. Sanne Golan - nyinstalleret, smuk og dejlig oldenborger Dolly - afinstalleret = pensionist
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg bruger også den med en stor og en lille murerbalje. Sidste år forede jeg med halm - som dagligt blev ædt.... I år har jeg prøvet med gran, det æder de ike, men det bliver pillet op og leget med. Måske skulle jeg anskaffe noget rockwool og fugeskum... Det skal siges, at mit vand holder sig flydende dagen igennem, men der er et tyndt lag is på om morgenen.
Ny hjemmeside: http://www.roeshoj.dk Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fugeskum.. |
|
|
Marlene, jeg tror fugeskum er et rigtig godt bud  Min mand siger man lige skal være opmærksom på at skummet udvider sig rigtig meget, og kan trykke baljen. Men det skal man jo bare vide  I går forsøgte vi med 2 murerbaljer foret med halm, og det virkede rigtig fint! Men de "dumme krikker" tror de skal spise halmen, måske tror de at "mor" igen har fået en tåbelig "slow-feeder-ide" 
NY HORSELUX-FORHANDLER I NORDJYLLAND! Mellem Hjallerup og Dronninglund, ca. 25 km. nord for Aalborg For mere info omkring sortiment se www.thoruplund.mono.net eller ring til Maiken på tlf. 22 15 52 66
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frostfrit vand |
|
|
Kære alle. Mine heste går i løsdrift og jeg bruger 2 murebalger, den ene større end den anden. Jeg hælder lidt vand i den nederste hvor der er en eltrissing i som er ført rundt om den balge jeg sætter oveni. Der er borret et hul i den nederste balge så ledningen ikke kan nåes af hestene. Det skal være rigtig meget frost før det fryser. Mine heste har altid vand hele vinteren:-) Håber i kan bruge mit råd 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halm virker ikke her... |
|
|
Øv, den med halm mellem baljerne, virker ikke for mig. Eller, det gør det jo nok, i og med at vandet ikke fryser nedefra, men derimod oppefra. Kunne være at man skulle prøve med overdækning af baljen om natten. Flamingo vil i hvert fald ikke virke. Min hest er altædende 
Mvh Kitt 
med den smukke ~*~Victoria af Birkely~*~
Fremmed kan dig lære, dig selv skal du være
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Det har indtil nu virket til UG for mig med baljer og halm.. Der kommer kun ganske lidt på toppen og det kan de snildt trykke i stykker med mulen kan jeg se når jeg kommer, i forhold til før hvor der var TYK is i toppen, nu er der hele tiden hul i den tynde is og hold op de drikker meget i tiden, men det er jo også kun sundt  Mine spiser heldigvis aldrig halm, og de får ellers nyt i løsdriften hver dag når jeg har muget, men de har også hø ad libitum, så jeg er heldig at de lader min isolering være i fred 
*Her skulle der stå noget meget smart og klogt* Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian  "Man skal ikke gå ned på udstyr"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opvarmer som murene bruger |
|
|
jeg har sådan et strt monstrum til at stå i min vanddrikkekar. det er sådan en murene bruger om vinteren for at deres vand ikke skal fryse. og det virker, dog har jeg lidt svært ved at indstille den, for vandet er faktisk varmt.. hmm.. men det er den løsning jeg har været allermest glad for, og der er altid vand til hestene. skal dog løse problemet med at vandet er lunkent, for det giver flere mikroorganismer.. og den er selvfølgelig eldrevent, så det kræver en forlænger ledning.
Mvh Eva Ingemann Nu med 5 skønne heste:-) "tastefejl er gratis"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|