Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Ingen vand i boks - ok ?
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 09:52

Hejsa - skal lige høre jeres holdninger til følgende forhold:

Drikkekopperne i stalden er frosset - dvs. hestene har ingen vand i boksene. Der bliver ikke stillet vand i spande ind til dem. Dog bliver de tilbudt vand fra spand en gang i løbet af den tid de står i boksen, hvilket er fra ca. 16.00 - 07.00.

Hvad siger det erfarne "hesteholdere" - Er det ok/acceptabelt i disse vintertider, hvor det er svært at holde hestene med vand ?

0
0
Svar på denne tråd

Vand..
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 10:02

Vand er jo rigtig vigtigt for hesten idet den skal drikke rigtig mange liter i løbet af en dag. Hvis det var mine heste ville jeg give dem en spand i boksen så de har adgang til vand hele døgnet. Jeg formoder at de får både kraftfoder og hø til natten, og det er jo tørfoder der nok burde kunne skylles ned.

Jeg ville ihvertfald blive tørstig hvis jeg ikke havde vand fra klokken fire til klokken syv.. og den ene tår de kan få risikerer de jo at blive syge af hvis man er rigtig uheldig.. Tørstig hest + stor mængde koldt vand = Risiko for ondt i maven..

Så en spand i boksen ville jeg give..

Been there, done that, wasn´t impressed.

Over and out.

--- Rider Ubama, en rigtig stjerne --

0
0
Svar på denne tråd

kort og godt NEJ!
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 10:08

Hestene skal have adgang til vand - mine heste drikker i den tid de er inde (nu kl 17-07) mellem 20 og 40 l vand.. det er jeg sikker på at en hest ikke drikker på én gang når den bliver budt det..

Desuden risikerer i at hestene er drøn tøstige når de kommer på fold - og i denne tid er vandet på folden i bedste fald kuldslået, og store mængder kuldslået vand kan slå maven helt i stykker på en hest..

Så nej, det er ikke godt nok!

Kristina

0
0
Svar på denne tråd

Kuldslået betyder...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 10:21

Kuldslået betyder nu at vandet ikke er helt koldt, at man har opvarmet det lidt, så det er det man gør for ikke at slå maven i stykker på hesten

Jo, hesten bør tilføres vand i spand i boksen. Jeg stod engang for mange år siden opstaldet et sted hvor de gjorde det samme, og resultatet blev at flere heste gik direkte ud og bankede hul på vandkar eller pytter i folden og enkelte fik kolik.

Alternativt kan man jo frostsikre med varmeledninger, og det fungerer super hos mig.

0
0
Svar på denne tråd

vand til natten
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 10:46

Vi har samme problem med frosne vandkopper. Men vi varmer staldrørene med gasbrænder ved 16.00 tiden, så holder hestene selv gang i dem ind til ca kl 22. Der får de 3 måltid og så får de en lille balje = 2-4 spande vand til natten(nogle får en lille plastik bold i vandet for at det ikke skal fryse for hurtig).

Det er træls arbejde- men det er krævende at have dyr.

Dyrets røgt hviser menneskets kløgt!

Hesten drikker godt nok mindre om vinteren, men i vores moderne samfund, har vi vænnet hesten til at den har adgang til vand og mad konstant. Hvis vi "tager" det fra hesten, bliver den stresset og dens overlevelse er truet.

Vi har som heste ejere pligt til at holde hesten som vi selv ville holdes..

*Stald Amour*

Healing af dyr og mennesker

Tilridning samt træning fra jorden

www.123hjemmeside.dk/stald-amour

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har ikke...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 10:48

... vandkopper i boksene og hos os er der i stedet for store spande der hænger på væggen og ved side af har jeg hængt en grøn transportkrybbe op fyldt med vand, det fungerer fint

Mvh Britt

Savnet er stort:

Lady Lianna 1984-2004

Magic 1996-2006

Cherie 1986-2009

Freja 1991- 2010

0
0
Svar på denne tråd

tra la laej
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 11:03

Tak for de svar der er kommet indtil videre

Jeg har hesten opstaldet ude - så jeg er desværre ikke herre over, hvordan tingene gøres i stalden. Jeg havde selv en ide om, at det er for lang tid hestene står uden vand - men var også lige nødt til at høre, om det bare var mig der var pylret

Men jeg må ud og købe en stor spand og så give min egen vand ... og prøve at ignorere, at de 40 andre heste nok også er tørstige ...

0
0
Svar på denne tråd

vand om natten.
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 11:19

Jeg synes du skal købe en transportkrybbe, den vælter ikke så nemt, som en stor spand gør. Man kan evt. bindekrybben fast med nogle halmsnore, så hesten ikke får pillet den ned.

Det er for mange timer at stå uden vand, selvom det ikke er koldt, så drikker hestene mere om natten end man lige tror. Det oplever man hvis man har prøvet at sove i en stald i februar-marts i forbindelse med folinger, så hører man ofte de drikker af vandkopperne.

For mig lyder det lidt som dovenskab fra staldejers side ikke at sørge for vand, det er den mest elemtære del af hestens liv og derfor skal det også være til rådighed.

www.Hestepasning.dk

-Professionel pasning af heste og andre dyr..

-HDR springsadel, hansbo trense og pladegjord sælges.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 12:03

Selvfølgelig skal de have adgang til vand... Mener endda det står i loven at de altid skal have adgang til friskt vand??

Du må investere i spande eller krybber og sørge for din egen.. Alternativt spørge nogle andre i stalden om de vil det samme, så kan i hjælpes med at fylde hinandens

Rollkur-LDR, kald det hvad du vil, det er ikke dyrevelfærd!

Lykkelig ejet af Bøffen, Muffedisen, Big og 3 herlige hunde :)

Nu har jeg mine 3 guldkarameller samlet i løsdriften :)

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 12:30

Vi må have nogle mærkelig heste, for de drikker altså ikke ret meget når de er inde :P Vi har vandkopper til de fleste, men har tidligere haft to stående i udebokse, med en spand i boksen. De drak typisk knap en halv spand i løbet af den tid de var inde - nogle gange rørte de det nærmest ikke. Og andre gange valgte de pludselig at tømme hele spanden i løbet af natten (dog meeeeeget sjældent), så det gik lidt op og ned.

Nå, men bortset fra det, så er jeg da helt enig i at de bør have vand altid, og mener absolut også det står i "lov om hold af heste".

- Cat -

0
0
Svar på denne tråd

Selvfølgelig skal ...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 12:59

de have vand i løbet af natten!

At de drikker mindre vand om vinteren er vist mest en skrøne?!

For mine drikker da mere nu om vinteren, når de tildeles store mængder stråfoder, og jeg sørger for at fylde op med frisk vand, og fjerner is 3 gange i døgnet, det passer så med at der altid er vand, og uden tyk is.

Det kommer selvfølgelig også an på hvor mange heste der skal deles om vandet, for er der kun få stykker, fryser det også hurtigere til.

Men forstoppelse er klart en ting jeg ville frygte, hvis min stod så længe uden vand!

Mvh sarah

Træning og undervisning i horsemanship, trailerlæsning,arb.fra jorden

og samlet ridning for løs tøjle.

Palomino hoppe på 3 sælges,mf.

Bedækning v ox pony tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Drikker mere
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 13:09

Alle mine drikker mere her om vinteren, i hvert fald målt ud fra hvor tit vi fylder op.

I løsdriften fyldes badekarret min hver 2 dag nu, mod 1 x i ugen i sommers. Og dem på stald drikker ca 40-45 liter i døgnet nu (de gik også i løsdriften i sommers).

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Udlånes: Hoppemaver, har både DV/hann, FR og WM

Har også ungdyr tilsalg

0
0
Svar på denne tråd

de skal ha vand..
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 13:27

køb en af de transport krybber som er lavet i helstøbt plast.

Jeg har dem om vinteren i alle boksene og bliver der alt for meget frost, slukker jeg for vandet ud til boksene.

IMC

sød og rar hest søger rytter til hyggeligt samværd 2-3 x om ugen postnr 4370

0
0
Svar på denne tråd

max 4 timer
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 14:01

Der står i den nye hestelov, at heste max må gå på fold i fire timer uden vand. Det samme må gælde når de er inde.

Mine drikker også mellem 20 og 40 liter fra de kommer ind om eftermiddagen, til de kommer ud om morgnen, og nej, det ville de ikke drikke, hvis de kun blev tilbudt vand en gang i løbet af den tid de var inde.

så jeg ville klart henstille til, at de må indkøbe spande til alle heste. Det kan nå at blive en lang vinter.....

0
0
Svar på denne tråd

Tag og køb nogle
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 14:15

roepiller. De optager store mængder vand, der langsomt frigives i tarmene, så på den måde kan du hurtigt og nemt sikre dig at hesten får ekstra vand.

Husk at de skal udvandes i lang tid inden fodring :)

0
0
Svar på denne tråd

En spand
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 16:20

HUSK, hvis du vælger at stille en spand med vand ind i boksen, så skal du fjerne hanken, for hvis hesten får hanken rundt om et ben skal der ikke meget fantasi til at forestille sig, hvad der kan ske af ulykker.

Så altså en 20 l. spand uden hank i boksen og køb en ekstra til at fylde op med, for selvfølgelig skal den have adgang til vand

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 16:23

Min står i udeboks og de er frosne nu men vi sætter en stor murerbalje (Harald Nyborg ) med 90 liter ud til den, den renses og fyldes op hver dag, den er næsten altid mindst halv tømt.

0
0
Svar på denne tråd

Selvfølgelig skal
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 16:47

de have vand.

Synes da det er et hestested med problemer, hvis de har 40 heste opstaldet, men ikke mulighed for at give dem vand i frostvejr?

Køb transportkrybber - spande bliver væltet.

.

0
0
Svar på denne tråd

vand..
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 18:44

Ville også være utryg hvis ikke mine havde frí adgang til vand - det er for mange timer de er uden, efter min mening.

Den ene af mine kan ikke li lyden af vandkoppen og nægter at drikke af den, men da det er murede bokse de står i kan vi ikke benytte transportkrybber. Jeg har paranoia hvad angår heste og hanke på spande, hvorfor jeg har investeret i nogle store fleksible spande ... jeg tror de i sin tid var beregnet til haveaffald? Fås i alle farver mange steder.

For en sikkerhedsskyld for mine roepiller og hø til nat.

Mvh. Heidi

Døde DU af at få et NEJ? ... det gør andre heller ikke!

~
Et liv i evig stræben efter andres anerkendelse, er et liv i fangenskab...

~

0
0
Svar på denne tråd

bim bam busse
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 18:51

Aarj ja - transportkrybber!! Det var da meget smartere .. hvorfor tænkte jeg nu ikke på det. Det må jeg ud og have fat i på mandag.

Fik en lang historie fra staldejer i dag om, at hestene faktisk slet ikke behøver vand så tit ... så nu kan jeg da spekulere over, om de nu "husker" at give hestene vand til natten!

0
0
Svar på denne tråd

Transportkrybber.
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 19:13

Vi har aldrig haft vandkopper i stalden og derfor altid brugt transportkrybber til vand.

Når det så bliver rigtig koldt og der er risiko for at vandet fryser kan det være en god idé at ligge et lille lag halm/hø(eller hvad man nu har af strå) i overfladen af vandet.

Det gør at isen ikke bliver så "hård" og hesten kan nemmere stikke mulen igennem isen for at drikke.

Har også prøvet at ligge en bold eller et stykke træ i for at det ikke skulle fryse så hurtigt, men synes helt klart at strå i overfladen har været den største succes.

0
0
Svar på denne tråd

HVAD!!!
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 19:31

Alså man må jo mene at hesteloven ang. heste på fold uden vand er MAX. 4 timer også gælder indedøre SÅ nej det er ikke okay, jeg ville klage og er det ikke muligt så meld dem anonymt...

0
0
Svar på denne tråd

vand er vigtigt
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 20:23

Nej, det synes jeg ikke er ok.

Når hestene står inde så længe, så har de vel også grovfoder at tygge i det meste af tiden, og det skal da selvfølgelig kunne skylles ned.

Mine heste har sådan en mellemstørrelse murerbalje i boksene, som fyldes helt op til natten. 3 af hestene drikker stort set det hele i løbet af natten, den sidste drikker som regel kun halvdelen. Så de ville da godt nok være tørstige i løbet af bokstiden, hvis de ingen vand blev budt.

Jeg har lært, at mennesker vil glemme, hvad du har sagt og ting du har gjort, men de vil aldrig glemme, hvad du fik dem til at føle.

0
0
Svar på denne tråd

vinter frost.
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 21:06

vandet til vores stald lukkes af pga frosten.

Så jeg gir dem vand i deres krybbe. Stor hjørne krybbe kan tage ca. 60 l pr opfyldning.

Rengøring ordnes nemt ved at tage en baby ble til at suge det sidste bundfald op med og tørre krybben ren.

Deres foder får de i transport krybber på stalddøren.

jeg ville ikke regne med min hest fik nok vand, ved at byde dem enkelte gange.

"Det tar lang tid, at få en gammel ven"

Trakehner FAN :)

Nu også med titlen Mor!

列弗

0
0
Svar på denne tråd

vand...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 22:20

Om heste drikker mindre om vinteren er en skrøne??? Nej det er ingen skrøne!

Citat fra Gyldendals hestehåndbog side 418.

"Endvidere opstaldes hestene i længere perioder om vinteren, og de er ikke så tørstige, når det bliver koldt, hvilket yderligere stiller krav til fodringen for at holde fordøjelsen igang og bla. undgå koliktilfælde i stalden. For at kunne holde sig, er de fleste fodermidler menlig tørret ned til et meget lavt vandindhold i forhold til græsset"

Selvfølgelig skal de have adgang til vand. Men hesten drikker ikke så meget i de kolde måneder. Mine drikker ikke meget på trods af de har hø ad libitum!

Er du til fart og fest-

så er en travhest bedst!

0
0
Svar på denne tråd

vand og vand
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 22:41

ej, jeg synes det er sjovt jer der har heste der drikker mere om vinteren? Her drikker de næsten intet nu i forhold til i sommers... i sommers kunne de nemt tømme 4 baljer på et døgn, nogen gange mere, hvorimod de nu drikker under 2 pr. døgn...

men for at svare på spørgsmålet, så skal de selvfølgelig have adgang til vand hele tiden.

Mvh Pia med den gule stjerne

Brødsgaards Leander

0
0
Svar på denne tråd

Hej (:
Forfatter: 
Dato:  28-11-2010 01:17

Nej det er ikke okay.

Det kan godt være de ikke drikker ligeså meget om vinteren, men alligevel skal de have adgang til vand, når de bliver tørstige. Hvis man selv kun blev tilbudt vand en gang om dagen ville det heller ikke være særlig fedt, synes personligt man burde stille en spand vand i hver enkelt boks. (:

Heste er det bedste :D<3

0
0
Svar på denne tråd

Vandvare
Forfatter: 
Dato:  28-11-2010 08:31

Hvis de bliver tilbudt vand flere gange i løbet af den tid, de står inde, synes jeg, det er OK.

Husk på, at hesten i naturen sjældent har adgang til vand 24/7 og at man i gamle dage nøjedes med at tilbyde hestene vand et par gange om dagen. De døde ikke allesammen af det...

Man skal selvfølgelig være langt mere obs, når det drejer sig om heste, der er vant til at have ubegrænset adgang til vand.

Mine løsdriftsheste drikker næsten ingenting pt på trods af, at de spiser 10-15kg hø hver. Dog får de også ca. 1l opblødt lucerne + 1kg gulerødder.

I morges var to af de spande med vand, der var stillet frem i går kl. 17 næsten tomme, mens den 3. spand var helt tom. Jeg har haft hestene inde og adskilte (2-1) i nat, og da jeg bød dem vand, var det kun den hest, der havde tømt sin spand, der ville drikke.

Jeg har købt flexi-spande i Jysk og de virker fint.

Nu med tre små heste

0
0
Svar på denne tråd

Hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  28-11-2010 08:57
Som barn havde vi hest og pony i spiltov (det var jo lovligt dengang) - de havde ikke vandkopper så vi gav vand når de kom ind ved 17-tiden, efter fodring, og igen inden lyset blev slukket for natten, og så selvfølgelig om morgenen inden de skulle ud. De havde ikke fri adgang til vand, men jeg er faktisk ikke i tvivl om, at det fungerede fint.. Så det kommer vel an på, hvor ofte og på hvilken måde, de tilbydes vand? For selvfølgelig skal de da have det de kan drikke! Idag får mine egne herhjemme en murerbalje in i boksen, så de har fri adgang - har ikke vandkopper. Synes det er en god ide med transport krybbe, og RIGTIG god ide med bold i vandet så det ikke fryser!!! Det vil jeg få gjort med det samme...
0
0
Svar på denne tråd

Både og...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2010 09:38

...igår havde vi her i området ingen vand fra midt formiddag til over middag, det betød også at min den ene som normalt først ordnes når de andre er ordnet færdige ikke havde noget vand fra det tidspunkt i løbet af natten hvor det blev dybfrosset til omkring kl. 14.

Jeg havde forventet at hun ville være drøntørstig - men nej, det havde ingen interesse, og da jeg fodrede til aften kl. 18 havde hun stadig ikke rørt vandet.

Hendes vandbehov er åbenbart ikke så stort...om sommeren drikker hun heller ikke ret meget.

Til gengæld så drikker de 2 store ca. dobbelt så meget vand om vinteren som de gør om sommeren! De har en 90 liters murebalje som om sommeren snildt kan holde både 2 og 3 dage uden opfyldning - her om vinteren er den altid næsten helt tom når jeg fodrer til aften (den fyldes af praktiske grunde kun en gang i døgnet).

Sidste år havde de af samme grund altid 2 90 liters baljer stående, så jeg var sikker på at de ikke løb tør.

Jeg ville da synes det var alletiders hvis de vitterlig gad drikke mindre om vinteren - for det er fan.. hårdt at køre vand i trillebør I SNE når der er 100 meter hver vej

Jeg ville synes det var HELT uacceptabelt hvis ikke mine heste fik vand når de stod opstaldet ude...det er ikke meningen at man selv skal indkøbe krybber/baljer og sørge for vand når man betaler for pasning.

Og JA, det er eddermanme træls at skulle give 40 heste vand med håndkraft - men sådan er livet bare så uretfærdigt .

Jeg har selv passet heste i knap 10 år, og et af stederne havde vi 110 heste, halvdelen i boks og halvdelen i løsdrift. Der frøs alt vandet også, og i de dage indtil der blev etableret en cirkulationspumpegizmo der fik ALLE heste vand 5 gange i døgnet. Kl. 7-12-16-19-22, der var ingen der virkede til at være ved at døøøø af tørst om morgenen.

Trine (Faxa)

KLIPNING AF HESTE/PONYER

I NORDJYLLAND TILBYDES

SE PRÆSENTATION FOR PRISER

0
0
Svar på denne tråd

uansvarligt
Forfatter: 
Dato:  28-11-2010 10:56

heste skal have vand hele døgnet, 4 timer kan de sagtens undvære...men ikke længere.

De får langt lettere forstoppelse og kan dehydreres....og med dehydrering kan det gå rigtig hurtigt og de bliver svære at redde.

Hvis opstaldnings stedet ikke syntes det er et problem, så tør jeg ikke tænke påhvordan de så takler andre problemer.

Vand er bare så vigtigt for deres sundhed.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-11-2010 15:29

Inden man får sig hidset op til uanede højder i forargelse over det stakkels dyr, så overvej lige, hvad man gjorde før vandkoppens tid. Var det den rene elendighed og dyremishandling, der ene og alene foregik før vandkoppens tid?

Der hvor jeg red i mine yngre dage var der en vandhane i stalden, og et kar på gulvet under vandhanen. Stalden husede ca. 14 heste, som alle blev redet dagligt i nogen gange flere timer. Raske, friske dyr, fuldstændig som de dyr, vi kender i dag.

Vi (jeg) blev dengang oplært i vigtigheden af, at heste altid, altid skal vandes forud for at der blvier fodret, og at de forud for fodring fik adgang til at drikke alt det de havde lyst til. Ikke efter, men før.

Dertil blev de vandet efter arbejdet var vel overstået, når de vel at mærke var skridtet godt og grundigt af.

Og her var der altså intet kuldslået eller varmt vand.

Og sådan var det faktisk over alt for ikke specielt mange mange år siden.

Nogen af de lidt ældre med hestehold vender nok blot tilbage for den lærdom, de fik, da de startede med heste i sin tid.

Og hestene tager faktisk ikke spor skade. Det er bare os, der gør dem til nogle sarte individer, ved at pakek dem ind i vat og gøre dem til noget, de egentlig slet ikke er.

Det er klart, at man skal være opmærksom på at heste får nok og rigeligt at drikke, men hysteri er der ikke grund til bare fordi vandkopperne fryser. Da i alt fald kun hysteri fordi det giver ekstra arbejde med at vande hestene.

Mvh

Tina

www.stutteri-moelleaaen.dk - www.linnerup-skovgaard.dk

DANSK AVLEDE KVALITETS CREMBÆREREHESTE OG AFKOM SÆLGES.

Cremello varmblodshingste af super afstamning til rådighed fra 2011.

0
0
Svar på denne tråd

123123
Forfatter: 
Dato:  28-11-2010 18:27

Jeg bruger også transportkrybber herhjemme, MEN nu hvor det begynder at fryse til, så frygter jeg faktisk de kommer til skade på de syle spidse isdannelser.. Derfor skifter jeg når der er kommet frost i stalden også, til murebaljer, og de bliver isoleret nedefra med halm og står i hjørnet og der kommer også lidt halm op omkring den i hjørnet..

Der kommer stadig is på vandet, men ikke på samme måde som i mine transportkrybber, hvor isen også ligger sig/dannes nede i vandet på selve krybben.. I murebaljerne (45l) kommer det faktisk kun på overfladen, og så bruger jeg en almindelig køkkensi, til at fiske isflager op..

Ditte E. T. Poulsen

**Et privat hestehold i Sindal**

0
0
Svar på denne tråd

tra la laej
Forfatter: 
Dato:  28-11-2010 21:13

Nå, det gik desværre ikke med at vande i spand i stedet - det vil staldejer ikke have. Den spand jeg havde købt og sat i hendes boks i går aftes, var fjernet i dag - og da jeg spurgte staldejer fik jeg det svar, at det var fordi de ikke ville have at hestene væltede spandene, så der blev glat på staldgangen.

Jeg måtte dog godt købe en transportkrybbe og give vand i den, hvis det var så vigtigt for mig, at hesten fik vand mere end den ene gang i løbet af 14 timer, som staldejer udtrykte det. Og siden det ER vigtigt for mig, må jeg jo ud og investere.

Min hest drak næsten 30 liter vand, da jeg var hos hende her til aften, så jeg tror ikke heeelt på, at hestene slet ikke er tørstige når de bliver budt den ene gang, som det ellers blev sagt.

TinaVE ... henvisningen til hvad man gjorde i gamle dage, holder nu ikke helt i min verden. Dengang jeg havde hest som stor pige stod hestene i spiltov 24 timer i døgnet (dvs. ingen fold). De blev fodret med halm, havre og vitaminer, stod med mordax 24 timer i døgnet 3 mdr. om året, blev lukket direkte fra ingen græs til døn-græs .... og nej, min hest døde ikke af det - men vi er da heldigvis blevet klogere på, hvad der er godt og skidt for vores heste! Og der er kommet en lovgivning på området, som man vel bør/skal følge.

0
0
Svar på denne tråd

Vand.....
Forfatter: 
Dato:  29-11-2010 01:13

Jeg vil også holde på, at det er vigtigt, at hesten har adgang til vand i boksen. Med mindre I har et godt vandsystem på folden, så hestene er sikret konstant adgang til vand derude, så vil hestene kun blive provokeret endnu mere til at spise sne, når de heller ikke har fri adgang til vand i boksene.

Sidste vinter ødelagde frosten hele vandsystemet i stalden, så der var ikke vand i stalden i tre måneder.

At sætte løse spande, baljer eller lignende ind i boksen var umuligt, da de omgående ville blive væltet og omdannet til legetøj.

Så jeg valgte at hælde vand i de 12 liters foderkrybber, som er fastmonteret i boksene og så fik de foderet serveret i spande istedet. Det fungerede fint til mine haflingere. Jeg fyldte krybberne, inden de kom ind ved 17-tiden og så fyldte jeg dem op igen ved 22-tiden, da de blev aftenfodret og så var de dækket ind til hele natten.

Hvis det ser ud til, at vi skal igennem en længere frostperiode denne vinter, bliver vi nødt til at lukke for det nye vandsystem, så hele skidtet ikke frostspringer igen. Bliver det aktuelt, så køber jeg nok en ekstra krybbe til hver boks, så der både er en krybbe til foder og en til vand. Så skal jeg ikke stå vagt ved fodringen igen for at være sikker på, at de får spist maden, inden de begynder at kaste rundt med spandene og at spandene i det hele taget overlever. Det kostede mig tre totalsmadrede spande sidste vinter, selvom jeg holdt godt øje med dem. Men 10 sekunders fravær er rigeligt til at få smadret en spand 8-)

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Trenser sælges,

se mine annoncer på markedspladsen

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-11-2010 09:08

Meget muligt Rosaria, men så har du sørme også haft et af de helt uheldige opstaldningssteder, for vores heste er altid kommet ud på fold m.m. dagligt, fået hø osv.

Jeg kan nu love dig for, at adskillige opstaldningssteder netop nu, der ikke er så heldigt stillede med isolering af stald, som vi eks. er det, stadig lever med at vande hestene med spand i en stor del af vinterperioden. Og det har de gjort i årevis, hver gang frosten kommer, fordi det medfører, de må lukke for vandet i stalden, da rørsystemerne ellers frostspringer.

Men jeg er 100% enig med dig i at 14 timer, som din hest udsættes for, er alt for lang tid mellem at der vandes! Det er tangerende til dyremishandling i min verden.

Mvh

Tina

www.stutteri-moelleaaen.dk - www.linnerup-skovgaard.dk

DANSK AVLEDE KVALITETS CREMBÆREREHESTE OG AFKOM SÆLGES.

Cremello varmblodshingste af super afstamning til rådighed fra 2011.

0
0
Svar på denne tråd

griner lidt
Forfatter: 
Dato:  29-11-2010 11:52

Kan ikke lade være med at trække på smilebåndet over en udtalelse som, heste der lever i naturen har heller ikke adgang til vand 24 timer i døgnet

Nej men hvor mange af vores fine ridedyr er hentet direkte fra naturen?? og hvor mange af dem har levet som vilde?? tror min ville dø hvis den skulle klare sig selv og det var i løbet af kort tid.

Heste vi har idag er avlet til og blevet til dyr der skal passes fordi de kan ikke selv.

Jeg ville aldrig accepterer at mine heste ikke fik vand hele natten.

Synes dog også tendensen er at mine drikker betydeligt mindre end om sommeren.

TinaVe: synes ikke der er nogen der hidser sig op over manglende vandkopper?? men over manglende vand. Jeg vander selv i spande, dvs de har 20L vand spande i boksene, som jeg fylder når de kommer ind, og fylder op når jeg fodre til nat.

Men intet vand over natten ville jeg ikke synes var iorden.

Tea: synes det er super fint du hænger en transportkrybbe op

mvh

Katja

En hest er altid en hest- Men en rytter uden en hest, er bare et menneske!!

0
0
Svar på denne tråd

Ingen vand, ingen hest....
Forfatter: 
Dato:  29-11-2010 17:14

Nej det er ikke okay, at de ikke har vand. Der hvor mine står, er der slet ikke drikkekopper, de har murebaljer og det fungerer fint. Har man en hest, der skider i baljen, kan man hænge en af de der flexible "baljer" med håndtag op og lade den have vand i den.

Med shetlænderen Lille Stormy

&

islænderen Týr fra Taastrupgaard

0
0
Svar på denne tråd

hmmm....
Forfatter: 
Dato:  29-11-2010 21:34

Hej..

Der hvor jeg har hest er vandrørene også frosset til og det betyder spande i boksene. Hos os hænges de op i hanken i et trækketov, hvilket fungere godt.

Jeg er slet ikke et sekund i tvivl om at de selvfølgelig skal have fri adgang i vand. Som eksempel: min havde den første nat med spand ødelagt den - ergo ingen vand - dette havde ført til at hun tydeligt har sparket med forbenene ved vandkoppen (muren var tydeligt "smadret"), hvilket hun aldrig har gjort før, så jeg tolker det som frustration over manglen på vand.

Aldrig om jeg ville lade dem gå en hel nat uden vand. Nej de dør da nok ikke, men hvorfor udsætte dem for umødigt stress og risiko for kolik - dovenskab?? ikke en god nok grund!

Mvh Anja

Der findes kun få mennesker der ved alting, men mange som ved alting bedre.

Johannes Hohlenberg

0
0
Svar på denne tråd

holde gang i vandkopper
Forfatter: 
Dato:  30-11-2010 09:26

mine heste kommer kun ud i korte perioder 1 til 3 timer og imens lader jeg vandet løbe lidt, så der holdes gang i vandet,+ jeg går og dapper på vandkopperne imens jeg muger ud, jeg har da holdt det frostfri indtil nu.

hilsen susanne

bokse udlejes i stor restrup v.nibe

bokse ink.strøelse + hø +ridehal(20-40)

ialt =1200 mdr <3 lille hyggelig stald med plads til 22 heste <3 der er underviser på stedet (ANDREA)

kontakt lene tlf 29780058

0
0
Svar på denne tråd

UHØRT......
Forfatter: 
Dato:  30-11-2010 17:48

Der er løbet meget vand under broen i forhlod til nogle år siden... - der er også sket meget med deres kraftfoder i mellem tiden. Men ja de skal have vand i boksen, det er ALT for lang tid og stå uden... Det er en mulighed og isolere vand rørende for rimmelig få penge idag, og ellers er det igang med spandende...

Hestene har stor chance ved og få kolik, tarmslyng og andet når de så lige med et drikker en masse....

0
0
Svar på denne tråd

Ikke i orden
Forfatter: 
Dato:  01-12-2010 12:38

Det er bare ikke i orden at have heste i stående så mange timer uden vand, siger de andre opstaldere ingenting?

Ja gu er det besværligt om vinteren, men sådan er det bare.

Din udlejer har jo ret i at heste af naturen ikke drikker så tit, de går til vand måske bare en enkelt gang i døgnet og så drikker de mange mange liter, men nu har vi ikke vildheste og vores heste har altså lært de ikke har nø' at drikke 30 liter vand på en gang, da de har vand til rådighed. De er desværre heller ikke kloge nok til at drikke en masse på forhånd når i kommer med spanden, så måske er hesten ikke tørstig når vandet kommer, men 10 minutter efter.

Som andre skriver er resultatet kolik, hvis der er 40 heste MÅ der da være andre end dig der reagerer.

Hvis udlejer holder på sit, så foreslå at i ringer og spørger jeres dyrelæger til råds!

Samhørighed

Hest & menneske - Et partnerskab

Når du springer trinene på en trappe over, risikerer du at falde!!

Tjek lige min hjemmeside

Akademisk er vejen for os!!

0
0
Svar på denne tråd

Bare slet ik iorden
Forfatter: 
Dato:  01-12-2010 19:15

Måske, vil det jeg skriver nu, opfattes som et surt opstød, men jeg tager konsekvensen...

Det er bare slet ikke iorden at så mange heste står uden vand.. Personligt, kunne jeg aldrig drømme om at vente med at give dem vand.. Der skal handling til!

Giv alle heste vand i krypper, spande ell, hva der ellers er ledigt. Det er hårdt, ja! Men en absolut nødvendighed..

Mvh Christina

Det at leve er at ville,

det at ville er at elske;

som vi elske dag for dag,

så er livets vingeslag.

0
0
Svar på denne tråd

ejer af ride
Forfatter: 
Dato:  02-12-2010 08:28

som ejer af ridecenter er det sjovt og læse dette, det lyder altid som om der er krig mellem ejer og lejer :) vi kæmper en brav kamp for at hestene har vand hele tiden, vi har varme på alle vores rør, har fået syet varmeposer til kopperne, og aligevelle skal vi bruge en del timer og eks penge for og skaffe vand hele tiden vi gør også det at de får vand i deres mad.

Jeg tror på at hvis man har valgt og passe andres heste så gør man hvad man kan.

Ridecenter syd for køge, vi er en blanding af dressur og westernrytter. De næste par måneder vil der blive bokse ledige !

Paint hoppe på 4 år sælges, hun er efter BG Golden Eagel.

0
0
Svar på denne tråd

forskel...
Forfatter: 
Dato:  02-12-2010 09:25

tc-place:

Der er stor forskel på at gøre alt hvad man kan og på at sige at hestene ikke har brug for vand fordi det er besværligt.

Vi har jo alle et issue nu og det kræver ekstra, vi har isoleret alle rør, kæmper for at regne ud hvor meget vi skal lukke og åbne for både at holde luftfugtigheden nogenlunde ok og ikke komme over 3-4 frostgrader i stalden.

Det er ikke let og skal man ud i at slæbe vand i spande som sidste og forrige år, er det et pokkers besvær, men sådan er det jo bare.

Vi har valgt at have ansvaret for en stald og dets beboer og det ansvar må man gøre alt for at leve op til. Det syntes jeg ikke man gør hvis man slet ikke forsøger og jeg syntes ikke det kan sammenlignes med jer, som jo netop gør hvad i kan.

Samhørighed

Hest & menneske - Et partnerskab

Når du springer trinene på en trappe over, risikerer du at falde!!

Tjek lige min hjemmeside

Akademisk er vejen for os!!

0
0
Svar på denne tråd

vand i spand
Forfatter: 
Dato:  02-12-2010 09:55

Nu har jeg en hest som ikke er gode venner med drikkekoppen i hendes boks, så hun har altid en spand vand stående i boksen (hvilket staldens katte også nyder). Det er en stor spand som vi har sat ned i nogle gamle dæk, så den ikke sådan lige vælter og den er blevet foret med halm.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-12-2010 10:13

Jeg mener bestemt ikke det er okay, de skal have spand ind med vand.....

Hilsen Anja

Oldenborg hingsteplag sælges billigt

0
0
Svar på denne tråd

min mening :)
Forfatter: 
Dato:  02-12-2010 13:53

Vi skal alle gøre hvad vi kan for at de har vand osv, og selvf har man påtaget sig et ansvar når man har lejer i sin stald, men men, det må være et fælles ansvar med ejeren af hesten ikk??? man må snakke om tingene, hvorfor er det ikke ok og have spande inde i sin boks osv :)

Ridecenter syd for køge, vi er en blanding af dressur og westernrytter. De næste par måneder vil der blive bokse ledige !

Paint hoppe på 4 år sælges, hun er efter BG Golden Eagel.

0
0
Svar på denne tråd

De skal have vand ..
Forfatter: 
Dato:  02-12-2010 14:37

Har lille hestepension, hvor vandrørene også er frosset nu. så hestene får vand i spande, som skal hentes ovre i vores stuehus, så tværs over gårdspladsen en masse gange :-)

Selvfølgelig skal heste have vand i boksene om natten. Her skal ejerne selv hente og fylde spande op til deres heste om eftermiddagen, så fylder min mand og jeg op om aftenen og sørger for de har til natten.

Hvis vi ikke er hjemme, så de ikke kan komme ind i vores hus, stiller de spande uden for hoveddøren, så fylder vi op.

Men det giver jo god motion, så kan man spise lidt mere juleguf

:-)

Kh

Helle

0
0
Svar på denne tråd

helle 1
Forfatter: 
Dato:  03-12-2010 19:08

har i ledige box

0
0
Svar på denne tråd

naturligvis
Forfatter: 
Dato:  04-12-2010 01:47

vi henter også i spande, vandet stalden frøs i går. øv øv.

øvet er fordi vi skal hente det i en anden bygning. mine drikker altid af spande.

jeg har den lidt sjove idee at heste er skabt til at spise og drikke fra jorden (spande på gulv) og ikke i hovedehøjde.

og mine drikker mere så snart frosten sætter ind, jeg tro det er luftfugtigheden der er lav, men har oplevet shetlænder der praktisk taget intet drak om vinteren.

jeg har en lille vogn med barnevognshjul på, her kan stå en foder tønde som kun bruges til vandtransport, så er det bare at trække.

Pt bruger vi også en kælk lavet at en lastbilsskærm, noget gummi noget. den glider super over sneen, her kan stå en murebalje. når hestene så har fået fyldt op, henter vi engang til, så vi har til folden om morgen, begge baljer bliver pakke ind i gamle dækner og underlag samt nogle skum madrasser, så er de frost frie om morgen, og klar til at fylde karet op på folden.

men hader alligevel når det fryser.

Hvornår har du lavet en foderplan til dine børn

0
0
Svar på denne tråd

"Det dør de ikke af"
Forfatter: 
Dato:  04-12-2010 13:05

... er jo en glimrende grund til ikke at gøre tingene godt nok.

For nej, det er meget muligt at hesten ikke dør af ikke at få fri adgang til vand (undtagen hvis den har lidt sart mave og ender med at få kolik) - men det betyder ikke at den har det GODT med ikke at have vand nok.

Jeg har tidligere haft hest et sted hvor der ikke var vandkopper.

Der brugte vi i stedet for store spande der havde en flad bagside og som blev sat fast i tremmerne med en snor. Jeg har ALDRIG været ude for at de var væltet eller at der var nogen problemer med at vande hestene med dem.

De var fyldt når hestene kom ind ved 16-163:0 tiden, og så fyldte vi op igen ved natfodringen. Der kunne nok være 15-17 liter i sådan en spand.

Jeg natfodrede et par gange om ugen i flere år, og oplevede om vinteren at der oftest kun var mellem 2 & 5 liter vand tilbage ved 22 tiden. Så fyldte jeg helt op med lunkent vand (hvis der var is i det der var i spanden - ellers bare koldt) før jeg fodrede. Når alle heste var fodret og der var givet hø i stald og løsdrift, kunne jeg godt hente 10-20 liter til, til de 4 heste der stod i stalden og drak af vandspande - for de gik til den når de lige havde fået friskt vand.

Om morgenen var der oftest kun sjatter i bunden af spandene!

(Spandene lignede denne slags www.hooks.dk/ product.aspx?productid...Order=DESC )

Når jeg opholder mig i stalden om aftenen nu, oplever jeg faktisk at der er en livlig vandring mellem høbunker og vandkopper.

Baloo spiser sjældent hø i mere end 5 minutter uden at gå hen og tage en mundfuld vand. Det er ikke fordi han drikker vildt meget - men lidt ryger der ned, mens høet spises.

Og det at de kan få vand hjælper jo med at fordøje høet - og dermed med at holde varmen.

Hvor Baloo bor nu, er staldværten klar over at det bliver frostvejr næsten hver vinter, så han har sørget for at der er varme på rørene i stalden. Så uanset hvor meget det fryser, fungerer vandkopperne og vandhanen i stalden fint.

Skulle jeg engang flytte til et sted hvor jeg ikke havde den luksus (eller er det nu det??) ville jeg sørge for at købe en vandspand, så min hest ikke skulle undvære.

£isbeth & Baloo

Happiness can be found even in the darkest of times,

if one only remembers to turn on the light.

(Albus Dumbledore)

0
0
Svar på denne tråd

Det er faktisk
Forfatter: 
Dato:  04-12-2010 14:08

rigtig simpelt!

Jævnfør Hesteloven

§ 22. Heste skal have fri adgang til frisk drikkevand.
Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke ved kortere ophold på fold indtil 4 timer.

Og det er en af dem der er trådt i kraft i 2008.

Så uanset om heste i gamle dage kunne leve nærmest i flere dage uden vand og det er frost og besværligt og hvad ved jeg - så går den altså jævnfør lovgivningen ikke!

Skulle der være andre paragrafnørder end mig så kan det hele findes her:

www.landbrugsinfo.dk/Heste/Sider/ GuideLov.pdf?List={074342d1-98ec- 458e-884c- 03de5ed04f5f}&amp;download=true

/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

Skøn palominoplag sælges på grund af sygdom- se ham på min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Vandet
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 10:57

Mine heste får vand i krybben og står inde 16-7... To af dem får en spand ind, men den sidste vælter ALTID alt der kan væltes. Derfor får han kun ca. 3/4 liter. Fylder til gengæld op to gange når de er inde.

Jeg synes ikke det er okay at de er inde uden vand. Min nabos heste har ingen vand fra 15/9. Vinter eller ej, de skal da have noget at drikke.

Islændere har altså noget livsbekræftende over sig...Også når de bukker...

0
0
Svar på denne tråd

vandet
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 11:45

Mine heste har 2 grønne transport krybber hver. jeg vil være sikker på at de ikke tørster.Så for de roepiller blandet i vandet så de for rigeligt med vand det ligner nærmest vandgrød og de elsker det

0
0
Svar på denne tråd

i vores stald.
Forfatter: 
Dato:  07-12-2010 23:02

Her hos os har vi altd vand i spande.

Alle spandende står i bildæk som passer til den enkelte spands størrelse.

Min hoppe elsker at dyppe sit hø i vandet og fjolle rundt, så hun har en STOR spand i størrer dæk, da den er tungere, og der er bedre plads til hø-dypperiet.

I perioder har hun et kolosalt behov for vand.

-bla. i slutningen af efteråret hvor hendes høration blev sat op.

Her får hun en balje med vand, som er købt i Aldi engang (egentligt beregnet til havearbejde, lugter ikke som de billige sorte og har gode håndtag). Den er så stor at hun ikke kan vælte den, og når det hele næsten er drukket, så er krudtet også gået af hende (så længe de ikke kommer sent ud om morgen ;-)

Vi henter vand i anden bygning, hvor der er varmelampe på røret. Fryser det alligevel henter vi i ejerens bygning.

Vi hjælper altid hinanden og kigger til hinandes heste, både hvad angår trivsel, foder, vand m.m.. Jeg ved lige præcis hvordan de andre spiser deres hø, hvem som drikker mest, hvem som næsten ikke drikker vand og hvem der ligger ned/står op.

Vi har så også kun 6 heste i stalden.

Kilden

Ejer af fjordhoppen Sussi og mini hesten Tarzan

Mor til Lea 02.05.06 og Maya Isabel 08.12.08

0
0
Svar på denne tråd

Brug dog...
Forfatter: 
Dato:  08-12-2010 10:11

Når staldejer ikke anser det som et stort problem at han/hun bryder loven, ja så skulle han/hun måske have en ud og vejlede om den nye hestelov? Det er kommunen der skal komme på tilsyn, så du kan da ringe til kommunen og gøre rede for forholdende.

Heste må som skrevet max. stå uden vand i 4 timer.

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

Til salg; hingsteføl efter Blue Hors Rosoff/Donnergraf og 4-års hoppe efter Londonderry/Bernstein

0
0
Svar på denne tråd

ang vand
Forfatter: 
Dato:  08-12-2010 10:21

kort sagt nej det er IKKE ok med manglende adgang til vand..der skal være adgang til vand både i boksen og på fold..enten via vandkop eller spand...

0
0
Svar på denne tråd

Hesteloven
Forfatter: 
Dato:  08-12-2010 11:31

Men præsiserer hesteloven om ansvaret ligger hos ejeren af stalden eller hos ejer af hesten??

Syntes ikke at det er rimeligt kun at skyde efter staldejer, hvis heste står opstaldet unden vand er det vel lige så meget hesteejeren som er ansvarlig..... kan man ikke få rimelige forhold for sin hest der hvor den er opstaldet, så må man være ansvarlig nok til at flytte den.

I min stald har vi varme og isolering på rørene de fryser ikke, hvilket er super bekvemt for os om vinteren. På foldene har vi opsat frostsikre kopper og de virker også perfekt, så vi har det let.

Da jeg var barn og vandkoppen ikke var opfuldet/allemandseje blev rideskolehestene også vandet ved et kar, før fodring, efter ridning og en gang i mellem hver af fodringerne. Husker ikke at nogle heste havde synlige fordøjelsesproblemer i form af kolik, krybbebideri eller tilsvarende.

PrinsesseGuldHår

Lykkelig ejer af 3 tinkerbasser

0
0
Svar på denne tråd

nej det er ikke iorden
Forfatter: 
Dato:  09-12-2010 16:36

uden vand. Selvom loven har en grænse på 4 timer, synes jeg ikke engang at det er i orden.

Heste i min verden skal ha' vand (og hø) ad libitum døgnet rundt.

Mine 3 stks drikker af spande - og jeg efterfylder sidste gang om aftenen mellem kl.22 og 23....og så er der en lille sjat tilbage når jeg morgenfodrer ved 5-tiden.

KH:)Annette

rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

Heste skal have adgang til vand
Forfatter: 
Dato:  09-12-2010 19:12

Ifølge lovgivningen skal heste have fri adgang til vand i stalden -og også på folden, med mindre de maksimalt er på fold i 4 timer.

Her er et citat fra "Lov om hold af heste":
§ 22. Heste skal have fri adgang til frisk drikkevand.
Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke ved kortere ophold på fold indtil 4 timer.

Loven findes på www.retsinformation.dk.
Her skal der søges på lov nr 520 og år 2007.
Alternativt kan der klikkes på dette link: Lov om hold af heste

Et lille tip...
For at undgå, at det vand man sætter frem til hestene fryser til is, kan man købe to store baljer. Den ene balje skal være lidt større end den anden - rent faktisk skal bunden på den største balje have nogenlunde samme størrelse som toppen at den mindste balje. (fx en balje på 40 L og en balje på 90 L). Den store balje sættes på hovedet. Herefter skæres bunden ud, og den lille balje sættes så ned i den store balje, og bæres af dennes kant. Herved skabes et isolerende luftlag, som i hvert fald i en vis grad hindre at vandet fryser.
Og så kan konstruktionen jo både bruges inde og ude...

Mange hilsner fra Anja Thorup Jensen

www.modernehestehold.dk

- et univers for dig der søger viden og inspiration om heste og hestehold!

Julegave-idé: Online-kurset: "Optimalt Hestehold ..."

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider