Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 stråfoder på folden til runde heste
Forfatter: 
Dato:  12-11-2010 11:45

Hvad gør I der har heste med tendens til den lidt runde side mht stråfoder på folden?


jeg ville jo gerne i vintermånederne sætte en balle hø/wrap/frøgræs ud på folden som de kunne gå og tygge i, men problemet er at 95 af mine heste kan ikke tåle det. de bliver simpelthen for fede.


Alternativet er jeg sætter halm derud, men dette er jo heller ikke godt i for store mængder.


Så hvad gør I ved det problem.


jeg lægger også wrap ud i bunker, men det holder jo ikke mere end max et par timer og der gø jo bare at portionen i boksen til nat bliver mindre...


Skal siges jeg ikke har meget græs at nippe af på min vinterfold i år :-(. desværre.


MVH Tina

Læssetov sælges.



Opstaldning tilbydes

Stald m plads til 8. Ridebane, hal 7 min derfra.

Incl alt 1200,.

Hodsager 7490


0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi lever
Forfatter: 
Dato:  12-11-2010 11:53

med at de er lidt for fede





Mvh Janni


Musse venter føl efter Siger Hit 2011

0
0
Svar på denne tråd
 
 heste...
Forfatter: 
Dato:  12-11-2010 12:46

med 95 heste på fold turde jeg godt sætte en balle hø ud


Med venlig hilsen Carina....

0
0
Svar på denne tråd
 
 blande hø og halm
Forfatter: 
Dato:  12-11-2010 13:04

Hvis du ikke har så mange heste og ellers energien til det, kan du blande hø og halm i forholdet 3 Hø og 2 Halm.

De spiser det langsommere og det er mindre fedende og de får ikke forstoppelse.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Halm..
Forfatter: 
Dato:  12-11-2010 13:31

Vores får halm på folden. Med en blandet flok med 2 fjordheste og 3 store slanke varmblods er det stort set umuligt at styre hvem der får hvor meget (og ikke for meget), hvis de skulle have hø/wrap på folden. Det får de i boksen.


Jeg synes efterhånden der er en tendens til, at det er blevet totalt no-go at give heste halm. Så længe det er i rimelige mængder, og de i øvrigt får deres hø/wrap ved siden af, har jeg kun sjældent oplevet problemer med deres fordøjelse. Dette sagt af en der i mere end 15 år, kun har haft heste stående på halm.


Birgitte


0
0
Svar på denne tråd
 
 95 heste
Forfatter: 
Dato:  12-11-2010 16:59

hi hi.. Ja så mange heste har jeg så ikke helt (selvom det ind imellem føles sådan når jeg ordner stald ;-)). Jeg mente selvfølgelig 95 % ...


MVH Tina

Læssetov sælges.



Opstaldning tilbydes

Stald m plads til 8. Ridebane, hal 7 min derfra.

Incl alt 1200,.

Hodsager 7490


0
0
Svar på denne tråd
 
 nej.....
Forfatter: 
Dato:  12-11-2010 19:16

...tænkte nok 95 var i overkanten Hvor mange heste har du? For der er jo forskellige muligheder for slowfeedsystemer.


Camillas (barokpinto et eller andet? kan ikke lige huske hendes brugernavn) mand har lavet en fin kasse, der har et fornuftigt system. Jeg skal også have min mand lokket til at lave sådan en :-)


Med venlig hilsen Carina....

0
0
Svar på denne tråd
 
 frøgræs :D
Forfatter: 
Dato:  12-11-2010 19:19

er absolut bedst til de hmm lidt buttede ;)

har selv to små fede madamer, de får kun hø/wrap til aften..

frøgræs er en tand bedre end halm og lige under hø i nærings værdi :D ..



" jeg er ikke overvægtig, jeg er bare underhøj! "

citat Garfield

0
0
Svar på denne tråd
 
 frøgræs
Forfatter: 
Dato:  12-11-2010 20:02

jeg vil også sige frøgræshalm og så absolut ingen wrap overhovedet. Min fede pony kunne jeg slet ikke kontrollere sidste vinter hvor der var wrap i stalden. BOM så var den forfangen så snart den så sommergræsset.

Denne vinter er vi på hø og den har allerede tabt sig en del hen over de sidste par måneder.

Jeg fik anbefalet at bruge frøgræshalm til min af dyrlægen fordi der er fibre i det så det er godt for maven, men det er meget næringsfattigt og det er lige det som fede ponyer har brug for. Masser af fiber uden for meget næring.


Hanne

Mor til Villads musen født 0708-09


0
0
Svar på denne tråd
 
 tra la la
Forfatter: 
Dato:  12-11-2010 20:05

Tidligere har vi brugt frøgræs, men synes ofte det er for dårligt kvalitet osv, så nu får mine blot halm. Det er dog halm med en del græs i. Ingen heste her er døde af at spise halm og jeg har endnu ikke set en hest få forstoppelse af det. Så her virker halm helt fint. Og hellere fodre mine heste med halm end fede heste der har risiko for div. sygdomme.




Landejendom sælges. Se her:


www.kj-fast-ejendom.dk/ sag.asp?sagsnr=093203L...=670&DID=2


Hingsteføl e. Daylight/Ultrafürst af Hvarre sælges

Vallak, 3 år, e. Cannon SPH 103 sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mine....
Forfatter: 
Dato:  12-11-2010 22:09

Mine to haflingere deler et par kg hø på folden og får ellers halm for resten. Halmen bliver også portioneret, da de ellers æder sig til en kæmpevom.


Tidligere havde jeg dem gående i flok, hvor de havde fri adgang til halm. Jeg har aldrig oplevet problemer med fri adgang til halm. Man skal dog sørge for at vælge "spisevenligt" halm = vårbyghalm.


Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg


Trenser sælges,

se mine annoncer på markedspladsen


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-11-2010 04:08

mine får hø og halm 2 gange dagligt, når de har spist det, så må de vente på der er foder tid igen.


Måske er det sundt, måske er det usundt. Men det er heller ikke sundt at være trimmelfed, som mine ville blive, derfor har jeg valgt at de får en ordentlig dynge 2 gange dagligt.


hvordan ville vi ikke se ud hvis vi åd i døgndrift

0
0
Svar på denne tråd
 
 hø og halm
Forfatter: 
Dato:  13-11-2010 05:47

Jeg bruger ikke frøgræshalm, og har istedet valgt at blande hø og godt vårbyghalm - det giver tyggetid og beskæftigelse - jeg blander lige dele hø og halm.


jette


1 helt ny hestebokse ledige for indflytning


Ponyboks og pony løsdrift ledig


se mere på www.staldmoellegaarden.dk



Center for alternativ behandling

www.staldmoellegaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Halm med udlæg
Forfatter: 
Dato:  13-11-2010 09:21

Vores flok består primært af easy keepere og derfor får de halm med udlæg på folden. Vi har forsøgt flere gange at indkøbe frøgræs, men kvaliteten er simpelthen ofte så ringe, at jeg ikke vil give det til hestene.





Mvh

Mette


Sommergræs i Kolding tilbydes

Se mere her



0
0
Svar på denne tråd
 
 halm & Wrap
Forfatter: 
Dato:  13-11-2010 09:29

Jeg giver mine fjordheste vårbyghalm med græsudlæg iblandet lidt wrap på folden.


Det holder til 13.30-15 tiden sådan får de små portioner hele dagen.


Så får de ikke så meget til om natten nej, men de er heller ikke dødsultne der.


De får udover det roepiller så jeg syntes hjælper på de spiser knap så meget halm.


OG naturligvis Foder som er koncentreret vitmaminer og mineraler (Suregrow) samt lidt lucerne.


Christine


Julingaards fjordheste - fordi en gul ikke er nok!!!



Ågerupgårds Diva & Ågerupgaards Oliver


& nu også Fønix Kraka

0
0
Svar på denne tråd
 
 frøgræs/roepiller
Forfatter: 
Dato:  13-11-2010 10:45

Frøgræs synes jeg desværre også er svart at skaffe i en ordentlig kvalitet og FE i frøgræs er altså også højt i forhold til heste med tendens til den runde side. Roepiller har også et højt indhold af FE og jo flere Fe jeg tilsætter i foderet jo færre kg hø/wrap. Jeg vil helst fodre med hø og derudover kun vitamin og mineraltilskud. Det mener jeg hestene er bygget til :-)


MVH Tina

Læssetov sælges.



Opstaldning tilbydes

Stald m plads til 8. Ridebane, hal 7 min derfra.

Incl alt 1200,.

Hodsager 7490


0
0
Svar på denne tråd
 
 Slowfeeding
Forfatter: 
Dato:  13-11-2010 18:59

Prøv kigge på www.russ-park.dk

og se hvordan de "slowfeeder" deres ponyer

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider