|
|
| stråfoder på folden til runde heste |
|
|
Hvad gør I der har heste med tendens til den lidt runde side mht stråfoder på folden? jeg ville jo gerne i vintermånederne sætte en balle hø/wrap/frøgræs ud på folden som de kunne gå og tygge i, men problemet er at 95 af mine heste kan ikke tåle det. de bliver simpelthen for fede. Alternativet er jeg sætter halm derud, men dette er jo heller ikke godt i for store mængder. Så hvad gør I ved det problem. jeg lægger også wrap ud i bunker, men det holder jo ikke mere end max et par timer og der gø jo bare at portionen i boksen til nat bliver mindre... Skal siges jeg ikke har meget græs at nippe af på min vinterfold i år . desværre.
MVH Tina Læssetov sælges. Opstaldning tilbydes Stald m plads til 8. Ridebane, hal 7 min derfra. Incl alt 1200,. Hodsager 7490
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi lever |
| Forfatter:  |
JLH ♥Wannamus♥ |
| Dato:  |
12-11-2010 11:53 |
|
med at de er lidt for fede 
Mvh Janni Musse venter føl efter Siger Hit 2011
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heste... |
|
|
med 95 heste på fold turde jeg godt sætte en balle hø ud 
Med venlig hilsen Carina....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blande hø og halm |
|
|
Hvis du ikke har så mange heste og ellers energien til det, kan du blande hø og halm i forholdet 3 Hø og 2 Halm. De spiser det langsommere og det er mindre fedende og de får ikke forstoppelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halm.. |
|
|
Vores får halm på folden. Med en blandet flok med 2 fjordheste og 3 store slanke varmblods er det stort set umuligt at styre hvem der får hvor meget (og ikke for meget), hvis de skulle have hø/wrap på folden. Det får de i boksen. Jeg synes efterhånden der er en tendens til, at det er blevet totalt no-go at give heste halm. Så længe det er i rimelige mængder, og de i øvrigt får deres hø/wrap ved siden af, har jeg kun sjældent oplevet problemer med deres fordøjelse. Dette sagt af en der i mere end 15 år, kun har haft heste stående på halm. Birgitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 95 heste |
|
|
hi hi.. Ja så mange heste har jeg så ikke helt (selvom det ind imellem føles sådan når jeg ordner stald ). Jeg mente selvfølgelig 95 % ...
MVH Tina Læssetov sælges. Opstaldning tilbydes Stald m plads til 8. Ridebane, hal 7 min derfra. Incl alt 1200,. Hodsager 7490
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej..... |
|
|
...tænkte nok 95 var i overkanten Hvor mange heste har du? For der er jo forskellige muligheder for slowfeedsystemer. Camillas (barokpinto et eller andet? kan ikke lige huske hendes brugernavn) mand har lavet en fin kasse, der har et fornuftigt system. Jeg skal også have min mand lokket til at lave sådan en 
Med venlig hilsen Carina....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| frøgræs :D |
|
|
er absolut bedst til de hmm lidt buttede  har selv to små fede madamer, de får kun hø/wrap til aften.. frøgræs er en tand bedre end halm og lige under hø i nærings værdi ..
" jeg er ikke overvægtig, jeg er bare underhøj! "
citat Garfield
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| frøgræs |
| Forfatter:  |
Hanne GJ |
| Dato:  |
12-11-2010 20:02 |
|
jeg vil også sige frøgræshalm og så absolut ingen wrap overhovedet. Min fede pony kunne jeg slet ikke kontrollere sidste vinter hvor der var wrap i stalden. BOM så var den forfangen så snart den så sommergræsset. Denne vinter er vi på hø og den har allerede tabt sig en del hen over de sidste par måneder. Jeg fik anbefalet at bruge frøgræshalm til min af dyrlægen fordi der er fibre i det så det er godt for maven, men det er meget næringsfattigt og det er lige det som fede ponyer har brug for. Masser af fiber uden for meget næring.
Hanne Mor til Villads musen født 0708-09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tra la la |
|
|
Tidligere har vi brugt frøgræs, men synes ofte det er for dårligt kvalitet osv, så nu får mine blot halm. Det er dog halm med en del græs i. Ingen heste her er døde af at spise halm og jeg har endnu ikke set en hest få forstoppelse af det. Så her virker halm helt fint. Og hellere fodre mine heste med halm end fede heste der har risiko for div. sygdomme.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine.... |
|
|
Mine to haflingere deler et par kg hø på folden og får ellers halm for resten. Halmen bliver også portioneret, da de ellers æder sig til en kæmpevom. Tidligere havde jeg dem gående i flok, hvor de havde fri adgang til halm. Jeg har aldrig oplevet problemer med fri adgang til halm. Man skal dog sørge for at vælge "spisevenligt" halm = vårbyghalm.
Hilsen fra Tine og hafferne Flicka & Frigg Trenser sælges, se mine annoncer på markedspladsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
mine får hø og halm 2 gange dagligt, når de har spist det, så må de vente på der er foder tid igen. Måske er det sundt, måske er det usundt. Men det er heller ikke sundt at være trimmelfed, som mine ville blive, derfor har jeg valgt at de får en ordentlig dynge 2 gange dagligt. hvordan ville vi ikke se ud hvis vi åd i døgndrift 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hø og halm |
|
|
Jeg bruger ikke frøgræshalm, og har istedet valgt at blande hø og godt vårbyghalm - det giver tyggetid og beskæftigelse - jeg blander lige dele hø og halm. jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halm med udlæg |
|
|
Vores flok består primært af easy keepere og derfor får de halm med udlæg på folden. Vi har forsøgt flere gange at indkøbe frøgræs, men kvaliteten er simpelthen ofte så ringe, at jeg ikke vil give det til hestene.
Mvh Mette
Sommergræs i Kolding tilbydes Se mere her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halm & Wrap |
|
|
Jeg giver mine fjordheste vårbyghalm med græsudlæg iblandet lidt wrap på folden. Det holder til 13.30-15 tiden sådan får de små portioner hele dagen. Så får de ikke så meget til om natten nej, men de er heller ikke dødsultne der. De får udover det roepiller så jeg syntes hjælper på de spiser knap så meget halm. OG naturligvis Foder som er koncentreret vitmaminer og mineraler (Suregrow) samt lidt lucerne.
Christine Julingaards fjordheste - fordi en gul ikke er nok!!! Ågerupgårds Diva & Ågerupgaards Oliver & nu også Fønix Kraka
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| frøgræs/roepiller |
|
|
Frøgræs synes jeg desværre også er svart at skaffe i en ordentlig kvalitet og FE i frøgræs er altså også højt i forhold til heste med tendens til den runde side. Roepiller har også et højt indhold af FE og jo flere Fe jeg tilsætter i foderet jo færre kg hø/wrap. Jeg vil helst fodre med hø og derudover kun vitamin og mineraltilskud. Det mener jeg hestene er bygget til 
MVH Tina Læssetov sælges. Opstaldning tilbydes Stald m plads til 8. Ridebane, hal 7 min derfra. Incl alt 1200,. Hodsager 7490
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|