Hej hestefolk!
Jeg vil lige høre, om der er andre end mig, der har oplevet, at smeden pludselig er begyndt at tage penge for at lægge tabte sko på?
Min hest har hen over sommeren tabt sine sko i en uendelig strøm (ca 1 gang om ugen/hver 14 dag), og hver gang har min smed været ude og lægge dem på - uden beregning.
For nylig røg begge bagsko så af igen, og også denne gang finder jeg dem begge på folden, og smeden kommer ud og lægger dem på igen.
I dag har jeg så modtaget en regning, hvor han tager fuld pris for begge sko (det er specialsko, så de er ikke helt billige) - altså som om han har lagt nye sko på.
Det undrer mig jo en del, så jeg sms´er til ham og spørger, hvorfor han pludselig er begyndt at ta´ penge for det.
Han svarer, at han ikke kan give garanti på nogen sko, og at det er lidt forskelligt, hvornår han tager noget for det og hvornår han ikke gør - og at det jo ikke nødvendigvis er hans skyld, at hesten taber sine sko.
Det sidste har han naturligvis helt ret i...men jeg har nu skrevet til ham, at det ikke kan være rigtigt at jeg skal betale samme pris for, at han lægger et par brugte sko på, som hvis det var et par nye.
Er det ikke rimeligt nok af mig at spørge om det, synes I?
Ydermere kan jeg fortælle, at han glemte at sende en regning, da han var ude og sko min hest i august - og det tænkte jeg ærlig talt ikke over. Men efter det næste smedebesøg (de der ca 7 uger senere) kommer der så en dobbelt-regning!!!
Der røg månedsbudgettet lige en tur (2.800,- er meget i mit månedsbudget, i hvert fald!)
Selvfølgelig kunne jeg selv ha´ været lidt mere vågen, men helt ærligt: Jeg synes sgu det er hans ansvar at få sendt regningerne ud rettidigt.
Nu, da han så pludselig sender regning på "genlægning af gamle tabte sko", kan jeg ikke lade være at tænke på, om jeg er med til at finansiere julegaverne til familien, eller hvad?! 
Jeg vil ikke hænge ham ud med navn osv., men bare høre om der er andre herinde, der har været ude for noget i den retning med jeres smede - og om det ikke er rigtigt, at han ikke kan ta´ fuld pris for et par brugte sko?
Og så må jeg se at finde mig en ny smed - SUK! Hvor fanden er der en dygtig smed, som også er kundevenlig og pålidelig (på sjælland)?
Frustrerede hilsner fra en fattig hesteejer