Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Smederegning - kender I det?
Forfatter: 
Dato:  11-11-2010 22:32

Hej hestefolk!

Jeg vil lige høre, om der er andre end mig, der har oplevet, at smeden pludselig er begyndt at tage penge for at lægge tabte sko på?

Min hest har hen over sommeren tabt sine sko i en uendelig strøm (ca 1 gang om ugen/hver 14 dag), og hver gang har min smed været ude og lægge dem på - uden beregning.

For nylig røg begge bagsko så af igen, og også denne gang finder jeg dem begge på folden, og smeden kommer ud og lægger dem på igen.

I dag har jeg så modtaget en regning, hvor han tager fuld pris for begge sko (det er specialsko, så de er ikke helt billige) - altså som om han har lagt nye sko på.

Det undrer mig jo en del, så jeg sms´er til ham og spørger, hvorfor han pludselig er begyndt at ta´ penge for det.

Han svarer, at han ikke kan give garanti på nogen sko, og at det er lidt forskelligt, hvornår han tager noget for det og hvornår han ikke gør - og at det jo ikke nødvendigvis er hans skyld, at hesten taber sine sko.

Det sidste har han naturligvis helt ret i...men jeg har nu skrevet til ham, at det ikke kan være rigtigt at jeg skal betale samme pris for, at han lægger et par brugte sko på, som hvis det var et par nye.

Er det ikke rimeligt nok af mig at spørge om det, synes I?

Ydermere kan jeg fortælle, at han glemte at sende en regning, da han var ude og sko min hest i august - og det tænkte jeg ærlig talt ikke over. Men efter det næste smedebesøg (de der ca 7 uger senere) kommer der så en dobbelt-regning!!!

Der røg månedsbudgettet lige en tur (2.800,- er meget i mit månedsbudget, i hvert fald!)

Selvfølgelig kunne jeg selv ha´ været lidt mere vågen, men helt ærligt: Jeg synes sgu det er hans ansvar at få sendt regningerne ud rettidigt.

Nu, da han så pludselig sender regning på "genlægning af gamle tabte sko", kan jeg ikke lade være at tænke på, om jeg er med til at finansiere julegaverne til familien, eller hvad?!

Jeg vil ikke hænge ham ud med navn osv., men bare høre om der er andre herinde, der har været ude for noget i den retning med jeres smede - og om det ikke er rigtigt, at han ikke kan ta´ fuld pris for et par brugte sko?

Og så må jeg se at finde mig en ny smed - SUK! Hvor fanden er der en dygtig smed, som også er kundevenlig og pålidelig (på sjælland)?

Frustrerede hilsner fra en fattig hesteejer

0
0
Svar på denne tråd

Hmm ikke helt
Forfatter: 
Dato:  12-11-2010 00:09

Mine får som regl også lagt på uden beregning til en vis grænse, hvis den bliver ved, ja så tager han penge for det, dog ikke fuld pris. Men de må jo godt gøre det hvis jeg husker rigtigt.

Jeg er ude for i stedet for at skal betale for at få lagt 4 nye sko på samt beskærning, uden der er gjort en pin.

Har min hest i ridning, og de bestiller smed til ham, og han får 4 nye sko, jeg betaler uden problemer.

Han skal så lige havet dem fine igen inden kåring og dem som har ham i ridning bestiller igen smed, og han er lang tået.

Nå han kommer der ud, og ringer han til dem der har ham ridning og siger at de hove kan han ikke tage noget af, og han køre igen uden han har rørt en finger.

Jeg får så 1 regning på dette på beskæring samt 4 nye sko. Snakker med dem der har haft ham i ridning flere gange og de har fat i smeden flere gange og siger at det vil vi da ikke betale for når der ikke er lavet nogen son helst.

Men ark efter 10 månedere truger han med advokat i det sidste brev, men er sikker på at jeg ikke skal betale fuld pris når han ikke har rørt en finger, kan godt være jeg skal betale for at han kom der ud men ikke en øre mere....

Sælges: Hoppeføl, 2 års vallak, 6 års vallak 156 høj, kanon dressur/distance hest alle russisk arabere MEGET BILLIGE GIV ET BUD

0
0
Svar på denne tråd

smederegning
Forfatter: 
Dato:  12-11-2010 00:12

Jeg synes faktisk din smed har været meget reel.... Istedet for at ærge dig over han har taget fuld pris for at lægge de bagsko om så glæd dig over at du sommeren igennem har fået sat sko på uden beregning.

Det er vidst de færreste smede der nu til dags kommer og ligger sko på uden beregning... Og hvorfor skulle de??? De skal ha finaceret turen ud til dig og tiden de bruger ved dig... Jeg forstår ikke hvorfor de skal arbejde gratis. Vil du ikke have løn for det arbejde du udfører???

Jeg har lidt samme holdning når det kommer til dobbelt regningen... Det er dit ansvar at betale for det udførte arbejde at du så har fået længere tid kredit tja det burde jo bare ha givet lidt ekstra i renter på din konto..

Min smed tager penge for tabte sko.. jeg betaler for omlægning såfremt jeg har skoen, men det er nu ikke den store forskel. det ville da være dejligt havde det været uden beregning for os hesteejere, men set fra håndværkerens side kan jeg ikke se hvorfor han skal arbejde gratis.

0
0
Svar på denne tråd

piv piv
Forfatter: 
Dato:  12-11-2010 07:48

Ja det er da en stor gang piv.

En smed går faktisk på arbejde for at tjene til dagen og vejen.

At han GRATIS har omlagt sko gennem en periode, er jo bare super service. At han på et tidspunkt vil have penge for det, er vel blot normalt.

Hvis en hest taber sko i tide og utide, er der noget galt.

Det kan være flere ting. Hvis man ser bort fra, at det kan være smeden der laver et dårligt stykke arbejde, må det bero på den måde hesten i øvrigt passes.

Hvis den er dårligt fodret, så den har dårlig hornkvalitet, ELLER hvis den opbevares på dybe mudderfolde, som trækker skoene af, er det jo klart pga ejerens efterladenskab, at hesten til stadighed taber skoene. Det kan også være at hesten fra naturens hånd, har så dårlig hornkvalitet, eller er så dårlig i sit bevægelsesmønster at den ikke er i stand til at holde sine sko på. Så er det jo igen ejeren, der har valgt at anskaffe sig et sådan dyr.

Det kan da aldrig være smedens problem. Du vælger at ha' sko på en hest der af en eller anden grund ikke kan holde dem på, så det må du jo så betale for.

I øvrigt er det vel meget normalt, når man får en ny smed, at forhøre sig om priser osv. så man ved hvad man har at gøre med.

På det seneste, har mange smede fået en hjemmeside og mange skriver her, under hvilke betingelser de tilbyder deres arbejde. Under alle omstændigheder, er det igen ejerens ansvar at forhøre sig om priser og betingelser, INDEN den pågældende smed engageres til at udføre arbejdet.

May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  12-11-2010 07:54

min smed ligger også grstis på inden for en uge, men der over koster det, og det koster altid hvis det er special beslag!

Hvis smeden ikke skulle tage penge for de tabte sko, så kunne han jo hurtig blive fattig, han skal jo også have noget at leve af!

Hø Sælges

billig minibig fra 2009 og 2010 kan leverers, se præs. og skriv pb for mere info!

0
0
Svar på denne tråd

ja noget piv
Forfatter: 
Dato:  12-11-2010 08:40

Jeg syntes også du piver lidt .......

Hvis du har en hest der smider sko hele tiden, ville smeden jo aldrig komme til og tjene nogen penge.

Paint hoppe på 4 år sælges, hun er efter BG Golden Eagel, hun er trænet 2 x ½ år hos KLM reini ...

0
0
Svar på denne tråd

Smederegning
Forfatter: 
Dato:  12-11-2010 09:17

Jeg synes det er fair nok at smeden tager penge for at ligge tabte sko på igen. Specielt når det er sket gang på gang. Jeg synes så ikke han kan tillade sig at tage penge for nye sko, når du har haft de tabte og de kunne bruges. Specialsko er jo som regel ikke billige.

At du får to regninger på en gang, fordi den ene er blevet glemt er selvfølgelig uheldigt, men så har du jo fået ekstra kredit på den. Du ved jo, at du har haft smeden ude, så der skal sættes penge af til det.

Birgitte

0
0
Svar på denne tråd

kørsel+tid
Forfatter: 
Dato:  12-11-2010 09:52

koster penge så selvfølgelig skal smeden opkræve penge for tabte sko hvis det ikke er hans skyld (dvs dårligt arbejde)

Jeg giver ca 350 dkk for en tabt sko....hvis jeg har skoen!

Jeg undrer mig dog over din hest taber så mange sko. Trædes de af?

har du prøvet med klokker?

Mht den forsinkede regning er fejlen da din, dvs du havde regnet med den kom, og så brigt pengen på noget andet???

Håndværkere kan sende regninger som vinden blæser. uanset om det er smede, vvs eller lig.

de kan komme få dage ller flere mdr efter besøget har fundet sted.

Så at du har brugt pengene er din fejl, ikke smedens.

Vær glad for din smed kommer når du har problemer uden lang ventetid!

Karina

0
0
Svar på denne tråd

3 uger
Forfatter: 
Dato:  12-11-2010 10:58

Jeg synes nu heller ikke, du har noget at klage over. Og da slet ikke over at regningen kommer sent?! For nylig er min smed begyndt at skrive på regningen, at tabte sko koster efter 3 uger. Jeg fik så forklaringen af en af lærlingene, at det var fordi, de i sommers flere gange var udsat for, at folk havde ringet om tabte sko, og det så viste sig, at hestene havde gået 8 uger siden skoning. Så hedder det vist ikke "tabt sko" mere, men skam dig hesteejer, at du lader hesten gå så længe, at skoen rasler af. Jeg har nu heller ikke fået regning de par gange, mine har tabt skoen efter 3-4 uger. Der skal også betales ekstra, hvis man ikke bestiller tid i god tid. Også fair nok, da salgsstalde ofte er så frække at ringe om morgenen og forventer, de kommer samme dag, da der kommer kunder til hesten. Ja hvis hovene er i en sådan tilstand, at de ikke kan tåle at blive vist frem, skulle de måske have bestilt smed noget før!

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  12-11-2010 11:34

Helt fair at betale for tabte sko. Dog ikk fuld pris.

Ang. den sene regning, så burde du da bare have gemt de penge du vidste det ville koste så du ikk sku hoste op med 2800 ,- på en gang, det kan da kun være din fejl!

Jeg kender da os flere dyrlæger som først sender deres regninger flere måneder efter. Faktisk helt op til 6 mdr. efter behandlingen.

Om det burde være sådan, det kan man så diskutere. Men igen, det er dit ansvar at gemme pengene og ikk skyde skylden på smeden over at han sender regningen nogen måneder for sent efter din mening.

prøv evt. at ligge 2 klokker på hesten, det kan hjælpe på de tabte sko. - Vh en som har en hest der smider sko i utide....

Vh Pernille

Lykkelige ejer af *Skovbakkens Avalon*

R.I.P Dear Tana C. My Soulmate!!!

Klik: *Stald Royal*

0
0
Svar på denne tråd

ikke noget...
Forfatter: 
Dato:  12-11-2010 17:17

...at klage over.

Det er da ren luksus at han kun tager penge nogle gange.

Min hest har meget dårlige hove og selvom vi kører med 6 ugers interval taber hun min. 1 sko inden han kommer igen. Jeg har altid den tabte sko som han retter og lægger på igen.

Nogle gange tager han betaling for det andre gange ikke. Alle er enige i at jeg har en fantastisk smed og hvis han ikke var så large kunne jeg bruge en mindre formue hver mdr på 4 specialsko + 2 tabte.

Jeg minder ham om de tabte sko hvergang jeg får en regning hvor de ikke er på og betaler glædeligt når han engang i mellem skriver 1 ekstra sko på.

Så lad vær med at brokke dig og stik din smed en god flaske vin til jul. Det får min.

0
0
Svar på denne tråd

Timeløn og kørselspenge
Forfatter: 
Dato:  12-11-2010 21:51

Jeg synes det er HELT i orden at smeden tager penge for at lægge tabte sko på. Han bruger jo tid og benzin på turen ud til dig, så det er vel bare fair? Det samme gælder hvis man har bestilt smed og han så vurderer at der ikke skal laves noget. Så har han stadig krav på timeløn og kørselspenge, men IKKE penge for selve skoningen, som han jo ikke har foretaget.

Jeg synes IKKE det er i orden at smeden tager penge for sko, når du har betalt for dem én gang.

Forstår heller ikke hvorfor han ikke bare skriver timeløn og kørselspenge på regningen...det var der vel ikke nogen der ville brokke sig over. Men det er klart at man brokker sig hvis man skal betale for noget han ikke har lavet.

0
0
Svar på denne tråd

Okay okay...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2010 00:44

siger Piveskiden!

Jeg spurgte jo bare, i al min uvidenhed...

Og da jeg ikke er så erfaren ud i at ha´ hest (i hvert fald én der ofte taber skoene - men som desværre SKAL gå med dem iflg dyrlægen), kom det bare bag på mig, at noget smeden hidtil ikke har taget penge for, pludselig kostede almindelig smedepris.

Svarende til, hvis man pludselig skulle til at give penge for at låne bøger på biblioteket...eller noget i den retning.

Well - jeg har nu fået udredt situationen med smeden (som jo ellers er en rimelig og reel fyr - ellers havde jeg jo heller ikke valgt ham til at starte med), og vi har aftalt at han nok skal være mere tydelig i sine retningslinier fremover.

Men jeg vil også lige sige tak til jer allesammen (selvom I, eller i hvert fald nogle af jer, vist synes jeg er et kæmpe-fjols). For ud fra det I har skrevet, er jeg blevet meget klogere på, hvordan det generelt forholder sig med smedes holdning til tabte sko osv - og kan jo godt se det rimelige i, at betale for et udført stykke arbejde.

Så tak - og rigtig god weekend (med eller uden sko )

0
0
Svar på denne tråd

Kære Jumbo
Forfatter: 
Dato:  13-11-2010 08:18

For mig har det ikke noget at gøre om folk er "et fjols" eller hvad.

Men når man laver en tråd, får man jo en masse kommentarer -og super for det!

Det bliver jo tit sådan, at svarene (specielt i de gode tråde) går hen og får mere generel karakter, paralelt til direkte svar.

-Og jeg kan da godt forstå, at du personlig føler dig lidt ramt (undskyld).

I dit oplæg, gav du udtryk for nogen holdninger, som man ofte støder på, hos heste-ejere, ang. smede. -Derfor var mit svar af primær generel karakter, selom det selvfølgelig var rettet til dig.

Men dejligt, at du tog "slagene" med oprejst pande og kunne få noget positivt ud af dem.

Held og lykke med at holde skoene på, i fremtiden (altså hestens )

May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-11-2010 10:17

En beslagsmed er en håndværker, der skal tjene sin løn via sit arbejde,---jeg arbejder også og får min løn for det,--selvfølgelig skal smeden ha løn for sit arbejde, hvis ikke anden aftale er indgået på skrift.

pay the man.... og pris, at han har tid til at smutte forbi og lægge sko på i sin sikkert iøvrigt booket arbejdsdag.

Mvh. Helle

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider