|
|
| kodeledsbetændelse |
|
|
Jeg står med min 5 års hoppe, som har fået konstateret inflammation i venstre forbens kodeled. Dyrlægen kan ikke rigtig finde ud af hvorfor hun får den betændelse.. Nu har hesten fået 3 ledbehandlinger og stået på sygefold i hele perioden, men det har overhovedet ikke hjulpet, hesten er sådan set mere halt i bøjprøven nu end da vi startede med behandlingerne. Har skiftet smed da dyrlægen ikke mente at smed-arbejdet var godt nok. der ud over er det ikke muligt længere og trække med hesten, da den er en totalt tikkende bombe og vil helst gå på bagbenene. Nogen som har prøvet noget ligende... Hvad har i prøvet af behandlinger, hvordan er hestens sygdomsforløb gået og hvor længe osv.. Håber nogle har oplevet det sammen, for synes virkelig at vi står i en blindgyde og det er ikke sjovt mere og se sit hest spasser rundt i sin boks lige så snart der er en anden hest som forlader stalden og kun et tomt og frusterende blik i hende øjne...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er der da ingen ?? |
|
|
Er der da ingen som har prøve og have samme lidelse på deres hest, som vil fortælle om det??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Leist????? |
|
|
Hvor er det bare synd for dig og din hest, kan godt forstå at du er frustreret!! Umiddelbart synes jeg at det lyder som et Leist hun har, min gamle hoppe havde det - spørg evt. din dyrlæge om det er det. Min hest blev behandlet på Højgaard, dyrlægen sprøjtede Cortizon direkte ind på det sted der var betændelse. Derefter var der dømt box ro i 2 uger, hvorefter jeg måtte trække hende 15 min om dagen i 4 uger, derefter startede vi op med en måneds skridt arbejde. Hele genoptræningen tog 4 - 5 måneder, først derefter måtte vi lave sidebevægelser osv. Hun var også som en tikkende bombe, kastede mig af et par gange da vi startede skridt arbejdet - fantastisk at jeg ikke kom alvorligt til skade;.) For at støtte helingen gav jeg hende Conquer Liquid fra Kinetic - det er et led produkt der er baseret på Hyaleronsyre, som dels gør ledvæsken tykkere = beskytter leddene, og som er betændelsers hæmmende og tager evt. væske ophobninger. Og så fyldte jeg hende med beroligende tilskud, kan ikke huske hvad det hedder, men købte det igennem Højgaard. Hun har været helt rengående siden, er sikker på at led produktet havde stor betydning for heelingen. Held og lykke med din hest, håber at hun bliver rask hurtigt. Mvh Anette
"Handicap er ikke en hindring for ridning, gør det bare sværere:-)"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Jeg har ikke selv erfaring med kodeledsinflamation, men har da haft en med hovledsinflamation. Når din hest ikke bliver bedre efter 3 ledbehandlinger, ser jeg umiddelbart to muligheder. Den ene er, at det er det forkerte der behandles, men jeg går ud fra at der er lagt blokader og taget røngten så I ved præcist hvad I har med at gøre? Den anden mulighed er, at der er noget helt galt i leddet. Måske en stor skade i brusken (kan ikke altid ses på røntgen) så opheling reelt ikke er muligt. Min erfaring er desværre, at hvis de ikke bliver bedre efter ledbehandlingerne, så er det ikke så godt. Birgitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| frusteret |
|
|
Takker mange gange for jeres svar... Til Annette hvad er en leist?? Til Birgitte: Ja der har været lagt blokader og der er taget røngten. Hun har en lille røngtenfejl på dette ben, men nu har 3 dyrlæger sagt at det ikke burde og have betydning... Heste har stået på sygefold i 10 uger nu og boks, da boksro ikke har været muligt, da den simpelthen er gået totalt agurk derinde, så har ikke turde og lade hende stå derinde. Foderet er så ned til minumum, det vil sige vitaminer og mineraler + hø. I de første 2 uger træk jeg med hende på vej, men til sidst var det simpelthen mere med livet som indsats og hun gik mere på bagben og hoppede rund end godt var... Hun får cortaflex og har forsøgt og give hende Back og Track stald bandager på, men efter tilvændingsperioden og hun skulle stå med dem om natte, tog det hende nøjagtig 2 dage og ødelægge dem  Er efterhånden meget frusteret fordi dyrlægen ikke kan give en nøjagtig diagnose, eller det vil sige hvorfor ledbetændelsen. Det skal lige siges at jeg købte hende i november sidste år og har kun nået og ride på hende knap 4 mdr, og det var jo med langsom opstart efter en lang vinter med sne og frost på banen. Så hun er på ingen måder blevet overanstrengt, synes jeg ikke. Nåede ingen gang til og skulle til og lave sidebevægelser... Skal man skifte dyrlæge, eller skal jeg bare give hende et par mdr's ro på fold og så se om det hjælper. Står det til mig så skal hun ikke gå på sygefold længere da hun efterhånden er begyndt og blive for farlig, og er begyndt og løbe fra folk når de skal trække hende ind 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BOT... |
|
|
Har selv en hest med en inflammation i korsledet, og er blevet anbefalet af mange at prøve Back on Track, som skulle virke super godt mod inflammationer. Kan ikke selv se endnu om det virker, men det er da måske en mulighed for dig... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| back on track |
|
|
Har forsøgt og have hende til og stå med back on track og hun ødelægger dem bare, og har ikke råd til og købe nye hver gang. De sidste par tog det hende nøjagtig 2 nætter og rive i stykker 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BOT..... |
|
|
Øv, de skulle ellers være rigtig gode. Hvordan kan hun ødelægge dem hvis du er spændt fast? Kan godt forstå du ikke har råd til at købe nye hele tiden, de er ikke ligefrem billige 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bot... |
|
|
Jamen det klare hun skam meget nemt, hun bider i stoffet og trækker til, og det kan stoffet ikke holde til og så kommer det der vat noget ud. og så har hun bidt/hevet i den nedeste velcro så stoffet rævner så man ikke kan stremme velcroen ordenligt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bid stop |
|
|
Hej Sprøjt Bid stop fra Blue Hors på det hjælper. Har selv en som altid står med noget på benene og altid piller det af men når jeg sprøjter bid stop på så rør hun det ikke. Back on track er super så prøv det Held og lykke med din hest Mvh. Bente Stald Helios Super lækkert Hingsteføl efter Romanov/ schufro sælges.
DV heste med de bedste blodlinier sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Marethe |
|
|
Jeg har for 2 år siden haft en hest som faldt på folden, hvorved han slog sin venstre skulder. Jeg VED at han faldt på venstre skulder. Et par dage var han halt i venstre forben, men derefter var han tydelig halt i højre. Han fik også injektioner i højre for-hovled - uden nogen som helst effekt. (Skal dog lige sige at han havde knogleforandringer i højre (blev konstateret i røntgen) men ikke værre end at han sagtens skulle kunne gå normalt på det.) Jeg havde gjort opmærksom på at han var faldet på venstre skulder, men dyrlægen fortsatte bare behandlingen i højre forben. Han fik inflammationshæmmende i flere perioder. Boksro, trækture o.s.v. Men han var også en 'tikkende bombe'. Efter 5 måneder UDEN nogen som helst bedring - tværtimod - fik jeg Thormod Jensen ud. HAN konstaterede efter 5 min. at det var helt galt med hans venstre skulder. (Hvilket jeg jo selv vidste og havde fortalt dyrlægen) Højgård Hestehospital behandlede ham i venstre skulder på anvisning af Thormod Jensen (de kunne heller ikke se andet end halthed i højre forben) og 14 dage efter var han haltfri. Det er ikke altid dér hvor hesten viser smerte, at problemet er. Det fik jeg konstateret. Jeg håber dette måske kan hjælpe dig lidt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor i landet? |
|
|
Kan ikke se hvor i landet du bor, men kan på det varmeste anbefale dyrlæge Søren Kirkhoff fra Frisenborg Dyrlægerne. Ham og beslagsmed Dennis Pedholdt, har været/er en stor hjælp i behandlingen af samme lidelse på min hest. Prøv som alternativ til BOT, ActiPatch (har en hjemmeside med samme navn). Du kan evt. give din hest mundkurv på, så den ikke ødelægger BOT eller ActiPatch?
Jeg rider ved eksamineret berider Lars Lykke!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Østjylland |
|
|
Hej Britt. Det var jo interesant med en hest med samme lidelse... Ved man hvad årsagen er til at din får denne lidelse...? Jeg bor skam i østjylland, og har overvejen og prøve Søren Kirkhoff hvis jeg vælger og få en anden dyrlæges mening 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kodeledsinflammation |
|
|
Min hoppe på 13 har lige været igennem et behandlingsforløb for kodeledsinflammation, som jvf. dyrlægen skyldtes et spark eller anden overbelastning i forbindelse med ballade med en ny hest på folden. Første ledbehandling gik godt, og der var tydelige tegn på forbedring de første 10 dage. Hun gik om dagen på en lille bitte sandfold, og jeg trak små ture med hende hver dag for at give lidt afveksling, men hun blev mere og mere urolig og tog sig nogle bukketure rundt, som desværre gav hende et varmt og ømt kodeled igen. I samråd med dyrlægen besluttede jeg at lukke hende tilbage på den sædvanlige fold (til en god kammerat) de næste par dage, hvorefter hun fik ledbehandling nr. 2. Herefter gik hun på fold som normalt, hvilket gav hende mere ro i sjælen - og dermed også mere ro rent fysisk. Nu er vi i gang med den meget langsommelige genoptræning, og indtil videre går det godt (jeg krydser fingre og tæer). Hun er MEGET veloplagt, men heldigvis har hun et godt temperament, så jeg undgår at blive kylet af o.lign. - sikkert også fordi hun går på fold og kan tage sig nogle ture efter behov og skåne sig, som hun ønsker. Desværre går jeg og er konstant i tvivl om, hvordan det vil gå, og det varer nok længe, før jeg igen tør tro på, at alt er i orden. Jeg har indkøbt Cortavet (også i samråd med dyrlæge), som forhåbentlig kan gøre gavn for leddet (plus det modsatte kodeled, som har små slidgigtforandringer). Måske kan disse erfaringer hjælpe dig, men jeg ønsker i hvert fald held og lykke!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Leist.... |
|
|
Et Leist er, som jeg har forstået det, en tilstand hvor der er betændelse i det område hvor senen hæfter på knoglefrembruddet - i min hest's tilfælde var det i højre kodeled, yderst til højre. Diagnosen kunne kun stilles ved en scanning, på røngten billederne kunne man bare se små røngten forandringer på begget forben (hvilke Højgaard sagde var noget de ofte så ved lidt kraftige hestetyper) Min hoppe var skredet ud med højre forben på den glatte is sidste vinter, og derved "irriteret" området hvorefter det udviklede betændelse i sene hæftningen. Håber du blev lidt klogere, og at du forstod min forklaring:-) Mvh Anette
"Handicap er ikke en hindring for ridning, gør det bare sværere:-)"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ligamenterne |
| Forfatter:  |
rijose ♥Rikke♥ |
| Dato:  |
13-11-2010 11:39 |
|
Vores pony fik også ledbehandling i kodeledet for 1.5 måned siden for en kodeledsforvridning. Han blev så rengående, men så snart vi satte ham i arbejde, så var han halt igen. Han blev så scannet i går og der kunne de se at han også havde skadet sine ligamenter. Og det er åbenbart noget langvarigt noget (som regel tager det 6-12 måneder), og det skal have meget ro. Måske dette kunne passe på din også. Mht. Back on Track, så kan de fåes som ridegamacher og de sidder jo noget bedre fast og de er ikke til at bide i. Måske du kunne bruge dem i stedet for. Håber at du får en afklaring, men synes at du skal få den scannet, hvis det ikke allerede er gjort.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum bum |
|
|
Hej Marethe.. Bandit stod jo også meget længe og ændrede også personlighed  Det hjalp at han kom på skridtbånd, der havde han ikke overskud til at hoppe rundt og lege selvmordskandidat.. Men det kræver vel en flytning af hesten? Ellers kunne jeg gå frem og tilbage i stalden .. Jeg skiftede jo dyrlæge da jeg flyttede fra Kalø, Johanne Hvid så med det samme at problemet var et helt andet end det dyrlæge 1, 4 gange havde sagt var forbenet... :-/ så ud til røntgen af ryg og ben og så fandt hun jo spatten  Han blev jo så desværre ikke bedre af ledbehandlingerne.. Men anden dyrlæge kan jo have et helt andet syn og en anden indstilling  Kan ikke huske hvem det var Diana brugte, men hun var glad for ham  ellers har jeg været glad for Johanne som skulle være tilbage fra barsel nu. Trist at høre at der er problemer med den nye. Nu må det snart være din tur til at få lidt medgang!
-Stephanie HDR fletcher KØBES 17" fit 3,5 Bandit, Jeg vil savne dig til vi finder hinanden igen <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| æblegrød |
| Forfatter:  |
maria »Cape Cille« |
| Dato:  |
22-11-2010 21:47 |
|
Kender det desværre selv alt for godt.. Står selv med en hest der har været halt siden juni. Hun fik først en sår på folden på venstre bagben, det hævede op og vi måtte en tur til ansager hvor hun stod i 3 dage. Så hjem igen med boksro og genoptræning. Hun var dog stadig halt. Derefter igen i røngten, hvor der var milde slidforandringer i hasen. Det betød en ledbehandling og derefter en langsom genoptræning. For at gøre en lang historie kort har hun været halt siden juni (og er det stadig). Det har betydet dyrlæge seks gange på de ca 5 måneder, men har nu fået endelig svar (kodesenebensbetændelse). Så kender alt for godt til at man er nød til at have en stor del tålmodighed, uden at vide hvad der egentlig er resultatet af det. Mht til vildhesten har du ikke fået Plegicil? Det er jo forståeligt nok at de spasser ud og bliver frustrerede når de er vant til at lave noget. Men forstår dig udemærket. Det er svært bare at skulle se på, når man gør alt hvad man kan.
Ulrike - Goofy - Cille Pittbull Everything you do in life will be insignificant, but it's very important that you do it, because nobody else will
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|