|
|
| Opblødning af roepiller? |
|
|
Hej kloge HN'ere Jeg har indkøbt et par sække roepiller, som delvis erstatning for havre, og så hjælper det vist også lidt på mætheden for mine to, på nuværende tidspunkt, tykke ponyer. På posen står der at man til heste skal opbløde dem i 2 dele vand til 1 del roepiller i 10-12 timer. Men skal det være varmt vand? Eller kan det gøres hurtigere med varmt vand, omrøring (f.eks. en elpisker) el.lign.? Jeg har omkring 8 timer imellem morgenfodring og aftenfodring, og jeg synes det er længe hvis det skal stå et helt døgn i stedet. Så kom med jeres erfaringer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flere døgn |
| Forfatter:  |
Hanne GJ |
| Dato:  |
09-11-2010 11:24 |
|
jeg laver til flere døgn af gangen. Her om vinteren kan jeg ikke se noget problem i det. Om sommeren er det noget bøvl med fluerne. Jeg opbløder i koldt vand. Mit (som er møllerens) skal så 5 dele vand til 1 del piller.
Hanne Mor til Villads musen født 0708-09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Roepiller |
|
|
Hej Jeg har brugt roepiller igennem nogle år nu - og så synes det er fremragende til nøjsomme ponyer som synes de bliver snydt for rigtig meget mad - der fylder de opblødte roepiller godt i maven - og de kommer til at spise deres krybbefoder i lige så lang tid som de andre heste i stalden. Jeg laver til et døgn af gangen i øjeblikket - det kan lade sig gøre fordi jeg stiller dem til opblødning et køligt sted - og fordi temperaturen nu er så lav igennem det meste af døgnet. Så når jeg har aftenfodret, så laver en portion til næste morgen og til næste aften. Min egen tommelfingerregel er at de skal stå i mindst 8 timer og maksimalt 24 timer i vinter perioden - men om sommeren står de aldrig mere end natten over eller maks. 4 timer i dagtimerme. Har jeg ikke lige fået stillet i blød, på grund af alverdens ting, som jo kan komme i vejen - så kan man opbløde hurtigere i varmt vand - og ret hurtigt i næsten kogende vand. Men synes ikke at de får samme "puffede" og lækre udseende, når de er opblødt i varmt vand - men det er sådan en rent personlig mening  Jeg synes ikke det hjælper at piske/omrøre under opblødning - bare lad det stå til min. alle piller er opblødte eller allerhelst til det er vokset til 4 dobbelt størrelse - og alt vandet optaget i pillerne. VH Kira
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Roepiller |
|
|
De roepiller jeg bruger "puffer" og til cirka 4 gange størrelsen i løbet af 1 time og de opløses i koldt vand, forholdet er 1 til 4, og er det en hest der trænger til noget hurtigt vædde, blander jeg mere vand i. Har specielt været rart når det har været lidt varmt og med alle fluerne, at pillerne ikke skulle ståe i mange timer.
Venligst Mus LundebakkegårdHestecenter.dk Fuldfoder.dk Billigste lucerne 53,- kr. 10 kilo. Fuldfoder, præstations-, moderat-, føl- og lakterende hopper. Fodergulerødder 20 kg. sæk el. 600 kg kasse. Hunde og ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| roepiller |
Vimmer |
09-11-2010 14:20 |
|
Jeg laver til flere dage af gangen her om vinteren, og blander med lunkent til varmt vand, så går det hurtigere, men som regel er 6 timer nok til at de er opblødt, også i koldt vand.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dumdidum |
|
|
Jeg opbløder roepiller som følgende: 1:5 i min. 8 timer. Jeg har dog altid en sæk Speedi-Beet stående, hvis det f.eks. fryser kraftigt eller er for varmt - eller der ved en forglemmelse ikke er blandet roepiller. De tager 10 min. at opbløde i koldt vand. De er også dyrere i indkøb.
Jane *Heldig ejer af den skøre, men smukke Milan* Alle stave- og tastefejl er helt gratis
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nykogt vand |
gsims |
09-11-2010 22:36 |
|
bruger jeg - så tager det et kvarter for mine roepiller at trække. Det er DLG's fra sæk - de er sådan lidt porøse i det, så det er måske derfor det går så nemt og hurtigt. Ja, og så fylder jeg efter med koldt vand, indtil temperaturen passer. Roepillerne trækker på denne måde næsten lige så hurtigt som den mash, jeg blander til den anden hest.
_______ Dejlig 5 års vallak på 165 cm i stg. til salg Se præsentation for yderligere oplysninger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Afprøvet |
|
|
Nu fik jeg det afprøvet i går. Det er roepiller fra DLG, og som sagt står der på posen, at det skal være 2 dele vand til 1 del roepiller. De sugede alt vandet ret hurtigt (jeg brugte varmt vand), så jeg spekulerede på, om det mon er for lidt vand. På den anden side, så var det ikke en suppe jeg fik lavet, men en lækker blød masse som hestene tog vel imod. Jeg kan godt forestille mig at det går hurtigere hvis jeg bruger kogende vand, så er man da i hvert fald på den sikre side med, at det ikke behøver at stå så længe. Mange tak for jeres svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bumbummelum |
|
|
Sørg for at der er godt med vand, hvis de hurtigt optager alt vandet skal der mere vand i. plejer at give lidt ekstra vand hver dag så det er lidt suppet Vores laver vi også til flere dage, så vi har en god spand fuld (6-7 heste)
HESTETRANSPORTER SÆLGES til lille kørekort
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DLG-roepiller |
gsims |
10-11-2010 20:29 |
|
Jeg synes ikke det passer helt med 2 til 1, da jeg så synes, at de bliver for tørre, men det hænger måske også sammen med, at min hoppe helst vil have sine roepiller meget våde (og gerne varme, her i den kolde tid). Til hende bruger jeg p.t. en stor håndfuld roepiller, nok ca. svarende til 1/3-1/2 litermål, vil jeg tro. Og jeg bruger mere end 2 liter vand, men som sagt er roepillerne så også godt våde.
_______ Dejlig 5 års vallak på 165 cm i stg. til salg Se præsentation for yderligere oplysninger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pas på tynd mave... |
|
|
Hej Vi fodrer også med opblødte roepiller. Da vores heste er godt oppe i årene og er i god foderstand  benytter vi flg. opskrift : - 1/3 opblødte roepiller
- 1/3 opblødte grøntpiller
- 1/3 mysli
Derudover får de en masse wrap samt vitamin"piller" - de har ikke fejlet det mindste i 6 år  Vi blander roe - og grøntpillerne og hælder vand i på øjemål - da de SKAL stå i blød i 12 timer + tjekker vi dem efter nogle timer ved lejlighed og kan her' se om der skal mere vand til eller en håndfuld piller mere i ...... Nok ikke den bedste måde men det fungerer fint  Konstistensen ved servering er som havregrød - ikke for tynd da hestene ellers får tynd mave... Mvh Jannie
DYGTIG TRÆNER SØGES I FAXE - SØGER UNDERVISNING I KLASSISK DRESSUR.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PS : de kan godt tåle at stå længere... |
|
|
...så du skal med dine foderintervaller nok have gang i 2 spande. Grøden kan sagtens tåle at stå nogle dage så vi laver rigeligt :-)
DYGTIG TRÆNER SØGES I FAXE - SØGER UNDERVISNING I KLASSISK DRESSUR.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| roepiller |
|
|
du kunne også prøve "speedy beet" - det er roepiller som ikke skal opblødes nær så længe som de "ordinære" roepiller. Så vidt jeg husker er ca 15 min nok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| roesuppe ;-) |
|
|
Jeg går efter ca 1:7. En af hestene er meget glad for at få lidt vand over sin mad, så han får det mest vandede og de andre, der ikke får andet end et par gulerødder og vit/min, ka så få det med mere substans. Det hele er selvf lidt grødagtigt, men de er meget glade for det. Det er den fra DLG Vi blander til et døgn pr gang (3*foder), og det får lov at trække min 12 timer. Jannie: hvorfor får de tynd mave af vandet? Er det kun af grønpiller? Har aldrig oplevet det, selvom jeg fik lavet roepillerne meget tyndt (suppe) et par gange i starten Mvh ML
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Suppe.... |
|
|
Tak for alle jeres svar  Jeg spekulerer lidt på det med, at de fleste af jer serverer en suppe for jeres hest. Jeg tænker bare, at når roepillerne er opblødte, så de har trukket det vand de skal, for ikke at svulme mere op i hestens system, så er der vel ingen grund til at lave det til en suppe og hælde mere vand på? Jeg prøvede igår at hælde lidt mere vand på, med det resultat at det blev en vandig svuppet suppe-agtig masse. Med andre ord, så suger roepillerne altså ikke mere end de 1:2 jeg hældte på dagen før. Nu har jeg ikke den store interesse i at lave slupre-vand, og med hestenes i forvejen begrænsede begejstring for roepillerne, tror jeg heller ikke at yderligere tilsætning af vand vil falde i særlig god jord.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| roepiller |
|
|
Jeg giver roepiller om aftenen. Først brugte jeg det fra DLG men synes faktisk det er for dyrt ? Og så tog det ufattelig lang tid at bløde op. Så jeg er gået over til løsvægt fra en foderhandel i Vejrup. Det er lidt lysere, men tasger kortere tid at bløde op og ser meget mere lækker ud!
9års MB dressurhest tilsalg!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forskel.. |
|
|
Roepiller er ikke ens (brune, grå, sorte, store, lille eller flager), har i øjeblikket nogle, som skal trække i min. 12 timer indendørs (store brune) og har aldrig oplevet, at de skulle stå så lang tid i blød. Efter 10 timer i stalden, var de langt fra opblødt. Førhen var 4 - 8 timer nok, inden udfodring (lidt afhængig af temp. i stalden) Jeg har altid brugt 1 del roepiller - ca. 5 del kold vand. Varmt vand får dem hurtigere opblødt. Bruges varmt vand, bør det koges, evt. i kogekande el.l., da bakterietallet i varmt vand, i vandrør og vandvarmer er meget større, da vandet ikke er kogt, vandvarmer varmer normalt kun vandet op til 50 - 60 grader, hvorved bakterierne formere sig. Hilsen Martin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har også dem |
|
|
fra dlg. Den første gang gjorde jeg som anført med 1:2. Det var tydeligt for lidt vand. Brugte 1 liter piller og en 10 liters spand. Spanden var halvt fuld. Dagen efter blandede jeg så igen med forholdet 1:4. Så bliver spanden helt fuld når de er opblødte. Og det var tydeligt bedre. Så tror ikke helt det passer, at det ikke gør en forskel mht vandet. Der var i øvrigt intet overskydende vand, selvom jeg blandede 1:4. Jeg forstår ikke helt, at nogen tør lade det trække kortere tid en anført på sækken. Heller ikke selvom det er kogende vand.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du kan roligt.... |
|
|
skære trækketiden ned, så længe pillerne bare er helt opløst, og som nogen skriver, så går det langt hurtigere med kogende vand - så snart der ikke er nogen "kerne" tilbage i pillerne er de klar til udfodring. Mht. blandingsforholdet, så foretrækker jeg også en mere vandholdig blanding end 1:2 - 1:4 eller endda 1:5 giver en god, jævn "grød". Jeg har iøvrigt brugt DLG's roepiller i 7-8 år, og har faktisk aldrig lagt mærke til at der er angivet blandings forhold og trækketid på sækken.....  Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den ondeste hesteejer |
gsims |
12-11-2010 21:57 |
|
Jeg forstår ikke helt, at nogen tør lade det trække kortere tid en anført på sækken. Heller ikke selvom det er kogende vand. Det er bare fordi jeg er verdens ondeste og dårligste hesteejer  Nej, som Dorthe skriver, er det vel et spørgsmål om, at man ved, hvilken konsistens, roepillerne har, når de ikke trækker mere vand. Jeg havde så i øvrigt heller ikke set, at der stod noget på sækken om trækketid... Gør der dét? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|