Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Høerstatter?
Forfatter: 
Dato:  07-11-2010 09:13

Jeg har en gammel dreng på 26 år og 140 cm. Han har ikke så meget af sine tænder tilbage. Vi bløder alt hans foder op, han får 1 kg. Saracen veteran mix og ½ kg. roepiller + jeg river lidt gulerødder til ham, de er svære at tygge hele.

Problemet er hans wrap/hø. Han har svært ved at tygge det, gør det, men nyder det bestemt ikke.

Hans foder bliver fordelt på 3 gange.


Hvordan kan jeg give ham flere fibre uden at han skal bruge bisserne ligeså meget som ved wrap?


Har overvejet at give ham en spand roepiller til aften, sammen med lidt wrap. Men hvor meget skal jeg give?


Pt. er han ikke for tynd, vil bare det bedste for ham. Den gamle gut er frisk og leger fint med vores føl fra i år!






Hobby avl af miniature heste:

Perhaps Love

La Luna

Incredible Dark Design

http://minihesten.skysite.dk/


smagen af Bøf

kødet er fra Angus

www.bomholdt.dk

et sted du kan købe kvalitetskød



0
0
Svar på denne tråd
 
 Bumbum
Forfatter: 
Dato:  07-11-2010 09:37

Hvad med Pre alpin?


Det brugte jeg til en gammel hoppe med tandproblemer for nogle år siden. Det fungerede super og den yderst kræsne dame spiste det med stort velbehag


R.I.P Fighter, den smukkeste stjerne på himlen

R.I.P Oxana, du var solen i mit liv

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pre Alpin
Forfatter: 
Dato:  07-11-2010 10:01

Jeg har også med succes brugt Pre Alpin (senior) fra St. Hippolyt til en gammel dame, der havde mistet en del at tandsættet.


Hilsner

Anja


www.123hjemmeside.dk/ABNewforest


Med flaskeføl efter Bakkens Marlice og Mister Malthe

Elmholts Diamant er drægtig ved Firfod Jetset

0
0
Svar på denne tråd
 
 Erstatning ...
Forfatter: 
Dato:  07-11-2010 10:06

Pre Alpin er et godt bud, men du kan også bare blande roe- og grøntpiller og så opbløde dem.


Jeg vil da gætte på, at han sagtens kan klare et kilo af hver inden opblødning, fordelt over flere fodringer. Evt. kan han spise mere, du skal nok bare være obs på, at det ikke mætter så meget at det tager plads op for mere energiholdige fodermidler, men i såfald kan du tilsætte olie i mosen.




"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd
 
 Gammel hest
Forfatter: 
Dato:  07-11-2010 11:21

Jeg har selv en gammel dreng på 24 år, så kender dit problem.

Godt foder til gammle heste kan være:


- 16+ fra Brogården (super godt foder til gamle heste, med tyggebesvær) Min den gamle elsker det.


- Pre Alpin (indeholder olie) eller Green o Grass/ Green power grass (den ene er med olie, den anden er med melasse fra Dangrønt (kræver lidt mere tygning end pre alpin)

- Fint hø (slået tidligt)

- Opblødte roepiller, Grønpiller

- eventuelt olie.


Det kan være en god ide at give et tilskud af yea-sacc, for at fremme fordøjelsen.


Det er en god ide at få tjekket en gammel hests mund to gange om året.


Håber det er lidt hjælp, det er nemlig ikke nemt at fodre en gammel hest.

0
0
Svar på denne tråd
 
 tralalala
Forfatter: 
Dato:  07-11-2010 12:24

Tak for jeres råd :D


Har brugt 16+ de sidste to år. Men han kan ikke spise den mængde som er anbefalet. Saracen Veteran er af samme princip form 16+, men mere koncentreret så han skal ikke spise lige så meget af det :D


Hvor meger Pre Alphin skal han have?


Er der nogle andre former for gærkultur der ikke koster lige så meget som Yeasac?


Dyrlægen har ikke ment at to tjek om året har været nødvendigt, endnu. Han får tjekket tænder i løbet af måneden når han skal vacc. :D





Hobby avl af miniature heste:

Perhaps Love

La Luna

Incredible Dark Design

http://minihesten.skysite.dk/


smagen af Bøf

kødet er fra Angus

www.bomholdt.dk

et sted du kan købe kvalitetskød



0
0
Svar på denne tråd
 
 Pre alpin
Forfatter: 
Dato:  07-11-2010 12:59

Jeg ville bestemt også anbefale pre alpin senior til din gamle dreng, gærkultur der ikke er så dyr som den fra brogåerden kan jeg anbefaler vikings dia stop den er billig og meget effektiv, og kan købes på Land og fritid, og sikkert også andre steder hvor de forhandler foder.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Grass Mix
Forfatter: 
Dato:  07-11-2010 21:48

Hej!


Jeg har for nylig købt noget, der hedder Grass Mix på Brogaarden som erstatning for lucerne (som min hest ikke rigtig gider).


Det er sådan meget fint i det, og der står i foderplanen, at det delvist kan erstatte grovfoderet.


Det er ganske vist en lidt dyr løsning (kr. 150,- for 20 kg), så hvis du kan få ham til at spise roepiller også, så vil det nok være den bedste løsning :-)


Kh Lise



Mange hilsner fra


Lise Andersen


Lækkert tilbehør til hunde og katte!

www.designforpets.dk

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad med at skifte
Forfatter: 
Dato:  09-11-2010 13:59

til Hippolyts Naturmüsli eller tilsætte lidt til hans fuldfoder hvis han ikke spiser fuldfoder nok til at være dækket ind.

Med Naturmüsli er han godt dækket ind ved måske 7-800 gram for en stor ældre hest.

Som gærtilskud kan du smide en håndfuld Hippolyt irish mash oveni hans foder. I små mængder må det gerne udfodres tørt.

Du kan også give ham et regulært mashmåltid en gang om dagen.

Husk vandet ikke må være mere end lunkent for så dræber det gæren.


Derudover også Pre alpin Senior. Virkelig godt produkt.


En anden mulighed er Dangrønts Lucerne Light. Det er en blanding af lucerne og græs men begge dele er ret fint i stråene. Finere end feks lucernen i deres Alfalfa. Samtidig har ældre heste ikke godt af store mængder lucerne men light blandingen kan fint bruges.


Mvh Tina



Quality doesn't cost - it pays !


Tre gode Quarter Horses til salg.

Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl.


http://www.alby-horses.com/


0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  09-11-2010 14:03

Jeg ville helst sikkert tilføre hans roepiller om aften 600gr o'grass oveni hatten så du sikker på han får de fibre han skal bruge til at holde maven igang nu når han ikke er så god til at tygge wrap.


Derudover kan du jo vande wrappen inden den give - for så det mere blødt og nemmere at tygge ned :)


Jeg vil os anbefale dig Irish Mash i stedet for roepiller om aften og så med o'grass i :) Så får han os godt med vand så hans mave ikke går i stå.


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 gærkultur
Forfatter: 
Dato:  09-11-2010 15:17

jeg har brugt denne gærkultur www.brogaarden.eu/ page137.aspx?recordid1...0604&q=ysy da min pony var forfangen for at stabilisere tarmfloraen. Den mener jeg ikke er voldsomt dyr.

Men det er jo ikke noget man som sådan bør bruge fast da tarmene kan blive afhængig af at få det. På den anden side er det jo en ældre hest og så er spørgsmålet måske bare at give den en god tid her til sidst.

Brogaarden giver en kanon god service og ved meget om deres produkter hvis man ringer til dem.


Hanne

Mor til Villads musen født 0708-09


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-11-2010 22:31

Hvad med noget a la disse typer, som er gode til ældre heste:

www.simplebalance.dk/shop/lucie- nuts-20-176p.html



Mvh Camilla.



**************** www.kaabers.dk *************


Barock'er samt vejledninger i trickstræning.

( forskellige tricks er beskrevet på hjemmesiden )


Barockhest & Barockpinto :-)


***********************************

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider