Kære Alle.
Jeg tænker utroligt meget i denne tid på forfangenhed, sukker i græsset og de skiftende temperaturer - har sågar fået DMI byvej som startside på computeren, og er på adskillige gange dagligt !!!
Det er jo næsten en besættelse !!
Har mine heste på jordfold fra de kommer ud kl. ca. 8, og til ca. 12.00-12.30, hvor de så kommer på en græsfold, som er høj, med "langt hølignende græs", som er kedeligt og gult, men de spiser det med velbehag (de får jo heller ikke tilbudt andet !!)
Men er sgu så nervøs for den grimme sygdom forfangenhed....
- og vil også utroligt gerne have mine heste skal lave noget andet end at bare stå i skuret på jordfolden, som jo efterhånden ligner en mudderpool. Dog går mudderet ikke op over hovene, undtagen ved led osv., hvor der jo bliver trådt mere op....
Hvad gør I ?? Altså jer som har heste på græsfolde hele året ???
Hvad gør I for at "kæmpe" mod forfangenhed ???
Lukker I den ud på bestemte tidspunkter ?? (hvilket jeg ikke forudsætter, da dette er henvendt til dem som har græsfold året rundt ??)
Mine heste er nøjsomme, og fodres på et minimum af wrap, har halm til rådighed hele døgnet, og får Equigard foder efter vægt, altså kun det som er nødvendigt for at de er dækket med vitaminer.
De går så på det "høje" græs ca. 3 timer fra over middag, og bliver så lukket ind på en nedbidt fold, som dog stadig har lidt græs og pille i, hvor de er indtil de bliver lukket ind omkring 17.00 tiden....
Ingen af dem har vist nogen tegn på forfangenhed overhovedet, men man er da bekymret alligevel, og tjekker dem dagligt for hvad man nu kan....
Kan jeg gøre noget anderledes (altså ud over at fjerne dem fra græsset, men vil så gerne "adsprede" dem lidt fra den kedelige, mudrede jordfold.....
Alle råd modtages med kyshånd !!
Venlig hilsen Tina