Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Jer hvis heste går på græs hele året
Forfatter: 
Dato:  01-11-2010 23:29

Kære Alle.


Jeg tænker utroligt meget i denne tid på forfangenhed, sukker i græsset og de skiftende temperaturer - har sågar fået DMI byvej som startside på computeren, og er på adskillige gange dagligt !!!

Det er jo næsten en besættelse !!


Har mine heste på jordfold fra de kommer ud kl. ca. 8, og til ca. 12.00-12.30, hvor de så kommer på en græsfold, som er høj, med "langt hølignende græs", som er kedeligt og gult, men de spiser det med velbehag (de får jo heller ikke tilbudt andet !!)


Men er sgu så nervøs for den grimme sygdom forfangenhed....

- og vil også utroligt gerne have mine heste skal lave noget andet end at bare stå i skuret på jordfolden, som jo efterhånden ligner en mudderpool. Dog går mudderet ikke op over hovene, undtagen ved led osv., hvor der jo bliver trådt mere op....


Hvad gør I ?? Altså jer som har heste på græsfolde hele året ???

Hvad gør I for at "kæmpe" mod forfangenhed ???


Lukker I den ud på bestemte tidspunkter ?? (hvilket jeg ikke forudsætter, da dette er henvendt til dem som har græsfold året rundt ??)


Mine heste er nøjsomme, og fodres på et minimum af wrap, har halm til rådighed hele døgnet, og får Equigard foder efter vægt, altså kun det som er nødvendigt for at de er dækket med vitaminer.

De går så på det "høje" græs ca. 3 timer fra over middag, og bliver så lukket ind på en nedbidt fold, som dog stadig har lidt græs og pille i, hvor de er indtil de bliver lukket ind omkring 17.00 tiden....

Ingen af dem har vist nogen tegn på forfangenhed overhovedet, men man er da bekymret alligevel, og tjekker dem dagligt for hvad man nu kan....


Kan jeg gøre noget anderledes (altså ud over at fjerne dem fra græsset, men vil så gerne "adsprede" dem lidt fra den kedelige, mudrede jordfold.....


Alle råd modtages med kyshånd !!


Venlig hilsen Tina


Ejer af Cisco Joy og Sofus !!


En verden uden heste - føj for et mareridt !!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Aldrig højt græs
Forfatter: 
Dato:  02-11-2010 10:12

Vore Fjordheste er også trivelige - Charisma endog særdeles meget. Hun går med mundkurv, når græsset gror mest.


Men ellers er løsningen hos os (og de hesteejere med "easy keepers" jeg kender) folde med kort græs, og ingen eller meget sparsom gødskning.


Jeg er ikke specielt bange for forfangenhed - nok mest fordi jeg aldrig har oplevet det - men jeg holder øje med hestene, og hvis de bliver for tykke, begrænser jeg folden.


Vi har fuldtidsjobs begge to, og har ikke mulighed for at rende og lukke ud og ind i løbet af dagen. De kommer ud ved 7-tiden og ind igen til aften - når de ikke går på døgnfold.


Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt




0
0
Svar på denne tråd
 
 forfangen.
Forfatter: 
Dato:  02-11-2010 13:06

for at forebygge forfangenhed ville jeg give nok hø, så de har maverne fyldt (mindst 1 kg tørstof/100 kg). Wrap indeholder en del sukker, så jeg ville give hø, og meget gerne lucerne, som er uden fruktan. Evt. dangrønt alfa-a, som er tilsat 3% olie, og Intet melasse.


Og så ville jeg give gærkultur for at forebygge toksiner, fejlgæring, søg evt. på fagstof, som forklarer, at det er grunden til diarre, forfangenhed etc.




Der er noget ved hestens ydre, der er godt for menneskets indre

0
0
Svar på denne tråd
 
 Poivre.....
Forfatter: 
Dato:  02-11-2010 13:44

der kan være lige så meget, eller for den sags skyld mere, sukker i hø som i wrap; vil man være sikker på stråfoder med lavt sukkerindhold kræver det analyse - og de tal jeg har set i år har generelt ligget højt, min nabo's analyse siger f.eks. 19 % og det er høstet på deres brakjord....


Jeg er enig med Sif, selvom jeg godt ved at det ikke lige er den opskrift man får i forfangenhedsguiderne; men det er den model der virker her, og jeg har en tidligere forfangen.


Sommer & forår går de på meget sparsomt græs bortset fra nogle få timer om dagen; på denne årstid går de på det der er tilbage på græsfoldene hele dagen uden problemer.


Hvis dit græs er højt og begyndende vissent, ville jeg ikke være bekymret for sætte græsningstiden op, men naturligvis holde øje med huld og andre "keyindicators" - jeg checker f.eks nakkekam og puls dagligt året rundt.....


Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bekymret....
Forfatter: 
Dato:  02-11-2010 17:03

Tak for jeres svar !!


Sif: Ja mine 2 heste hører også til dem som bliver nemt trivelige, og lever på sparsomt af alt i forvejen.

Jeg tjekker selvfølgelig også hvad man kan tjekke, og de får så ca. 3 timer på det høje og visne, og resten af dagen på noget meget sparsomt, nedbidt græs. De kan kun "pille" - ikke decideret spise!


Poivre: Kan ikke give dem "rigeligt" af noget som helst pga. at de begge nemt bliver fede...

De får sparsomt med wrap, halm til fri afbenyttelse, deres Equigard efter vægt - i øvrigt er alt på vægt her ! - og det er efter aftale med dyrlæge.

Derudover får de så de 3 timers græs dagligt.

Har ikke analyse på mit wrap, men det er slået på ugødet græs.

Så jeg gør egentlig alt hvad jeg kan for at holde dem på den sikre side i forhold til fedme.

Bruger også målebånd ugentligt, og der er ingen som har taget på, hverken synligt eller på målebåndet siden de kom på græs.


Dorte: Ja det lyder lidt som det jeg allerede gør.

Bortset fra, at mine heste ikke får græs før vi når slut juli/start august, og da kun sparsomt og med opgræsning med 5 min dagligt.

Jeg har heller aldrig haft en forfangen hest, men jeg prøver da også og gøre hvad man nu kan, for at undgå det....


Det forekommer mig bare, at nogen har fortalt/jeg har læst det et sted, at hvis man venter til den første dug/evt. rim er daffet af, altså venter til over middag med at lukke dem på græs, er chancerne mindre for at sukkeret er ophobet...


Venlig hilsen Tina


Ejer af Cisco Joy og Sofus !!


En verden uden heste - føj for et mareridt !!
0
0
Svar på denne tråd
 
 bum bum
Forfatter: 
Dato:  02-11-2010 17:17

nu har jeg haft hest i 20 år og aldrig haft problemer med vinterforfangenhed. De sidste 10 år er hestene kommet ud klokken 05-06 tiden og ind ved 22 tiden .vi har 6 folde til at flytte dem rundt på hele året.Så jeg tror det kommer meget an på den enkelte hest.De foræder sig heller aldrig ,da de ved at de har hele dagen at spise i.Heller ingen skader på heste der skal springe rundt fordi de endelig får lov at komme ud et par timer


Fjordheste er en passion for livet


dorthe@birkealleen.dk
www.birkealleen.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 09:53

Ærligt talt syntes jeg måske det er en smule overdrevet med alt det forfangenheds forskrækkerig...!


Jeg har to heste der går på græs hele året, de kommer ud senest kl 9 og ind kl 18 på græs der ikke er højt, men heller ikke decideret nedbidt.

Vi har tre folde fordelt over ca 2 ha jord, som de 4 heste der går der bliver flyttet rundt mellem, ca 14 dage på hver fold.


Jeg har en plag, som jo kan indtage stort set det hele uden at blive fed... ej okay han var lidt tyk i sommers, men det er han bestemt ikke mere, og den gamle er koldblod og er ret nøjsom. Men jeg er bestemt ikke bange for at han bliver forfangen...!


Jeg syntes ærligt talt det er lidt hysteri, luk dine heste ud hele dagen, og se hvad der sker...! Det er altså også meget sundere at man ikke skal græsse dem op hvert forår, men at de er vandt til det, så er jeg overbevist om at chancerne for forfangenhed er noget mindre...!

Hvis de bliver for fede, kan du jo skifte dit foder ud, med vitamin piller fra f.eks. Tjørnehøj mølle, der er jo INGEN forderenheder i, overhovedet...


Det skal lige siges at selvom den gamle går på græs hele dagen, får han stadig 800 g Bacis Omega 3 fra Equifirst om dagen, og 2 kg wrap, samt halm til fri afbenyttelse... Han er måske en god 6'er som dyrlægen sagde, på vægtskalaen, men det er bestemt ikke farligt...!


Mvh. Lotte


Med


Heimdals Knut
Stenhedegårds Dorién

Rædkær´s Le Louvre



"My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!"

It takes all kinds to make this world!

0
0
Svar på denne tråd
 
 På græs hele året
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 10:24

Hej


Min hest går på græs hele året rundt. Hun kommer ud på græs kl 6 og ind i gen 18 i vinterhalvåret. Det skal dog nævnes de har wrap med ud på marken i de kolde måneder.

Vi har ingen problemer med forfanghed på trods af vi har 4 trivlige heste i stalden.

Vi gør det at vi lader være med at gøde foldene for hårdt i foråret. Vores heste går på to folde af 2 ha hver og her er altid græs de kan spise.


Hos os er jordefold bandlyst da vi har tre tidligere kolikheste i stalden og de må under ingen omstændigheder kommer på jordfold, da det har været jorden der har forsaget deres kolik.

Derfor er græsfoldene i brug hele året hos os og hestene elsker det friske græs på folden.


Mette


carpe diem - grib nuet


Sov sødt Kingo

31.10.1991 - juli 2008


Sov sødt Cæsar

2003 - 2009


Sov Sødt Simone

29.4.2008 - 12.9.2010

Vi savner jer!!


HF Student anno 2009


Barfodstrimmer bør forbydes!!!


0
0
Svar på denne tråd
 
 på græs året rundt
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 12:32

Vi har 4 ponyer som også går på græs året rundt da vi ikke vil have vores heste på jordfold pga af mudder og jord/sandkolik.

vi har i snart 20 år haft heste på græs året rundt uden forfanget heste jeg tror altså ikke man skal være så pylret med forfanget heste og sukkerholdet i græsset jeg tror at heste der går på jordfold og bliver sat på græs har virkelig stor riseko forfanghed en heste der er vant til at gå på det hele tiden.Vi har aldrig sure heste som slås som gale for at få mad da de har masser af græs om vinteren for de en bigballe halm ud og kommer på stald og for wrap.



Susanne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kolik / forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 17:04

Hej Tina


Hvis dine heste aldrig har vist tegn på forfangenhed, vil jeg mene du bekymrer dig unødigt, og at du med den øgede jordfolds tid øger risikoen for sandkolik væsentligt.


Mudderfolde giver jo perfekte betingelser for sandkolik og det er jo heller ikke at ønske.

Jeg stødte på Ansager Hestehospital engang ind i en islænder plag som var blevet kolik opereret og havde fået fjernet 18 (Atten!!!!) KILO sand fra tarmen fordi den havde gået på jordfold...


Jeg er vældig priviligeret - jeg har arabere af den MEGET nøjsomme slags.

De får kun hø og vitaminer, og der er MASSER af græs på marken - bortset fra lige i leddene.

De går på græsfolde hele året og om sommeren på døgngræs.

Jeg har aldrig haft en forfangen hest selv om den ene ligner en tromle, men jeg har haft et tilfælde af sandkolik da græsset i marts tyndede ud et år.


Stop med at bekymre dig om fruktan og brug den tid på hestene i stedet - det er da meget sjovere:-)




www.barakah.dk

Opdræt af Fuldblodsarabere


Super smukt hoppeføl efter Champion forældre sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider