|
|
| Takter urent - takter ren |
|
|
Har undret mig lidt over min hest, for når jeg rider ham på banen, så takter han urent, engangimellem. & når jeg rider ham i skoven, takter han rent. Har prøvet at løbe & ride ham på asfalt og der takter han rent. Det skal siges at vores bane er dyb i forhold til hvad jeg mener en bane skal være. Af den grund rider jeg ham mest i skoven. Nogen der har oplevet noget der minder om?
Vh Pernille Lykkelige ejer af *Skovbakkens Avalon*
R.I.P Dear Tana C. My Soulmate!!! Klik: *Stald Royal*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bane vs. skov |
|
|
Jeg vil skyde på at den takter urent pga. bundforholdene som du selv er inde på. Og så kræver baneridning ofte en højere samlingsgrad pga de mindre pladsforhold og vendinger (hvor hesten kan miste balancen og dermed utakte) i modsatning til skoven hvor det mest går ligeud.
Hilsen JP Sydhavsøernes Beslagsmedie "Kvalitetsbevidst hovpleje og højt serviceniveau" Åben for nye kunder på lolland,falster og sydsjælland -ring/sms 60159930 Utrolig smuk 2 års tinkerhoppe sælges...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567890 |
|
|
JP The Farrier: Tak for svar. Avalon er også kun 4,5 år, så han mangler selvfølgelig noget bæring, balance. Selvom at den er blevet betydelig bedre. Hvad ville du/andre HN´ere, råde mig til? Give ham fri? Give ham fri fra banen og kun ride ham i skoven? Hvilke gangarter er bedst at træne ham i, udover masser af skridt, som vi gør i forvejen? Skal jeg give ham "løse" tøjler og bare lade ham gå, eller er det ok at kræve lidt samling på banen?
Vh Pernille Lykkelige ejer af *Skovbakkens Avalon*
R.I.P Dear Tana C. My Soulmate!!! Klik: *Stald Royal*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
Kan du ikke få din bane tromlet? Så vil den da blive noget mere fast, den skal selvfølgelig slæbes plan først.
Mvh Nina Nielsen & Plethesten * Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567890 |
|
|
´PLETHESTEN: Det er ikk min bane. Og selvom at den bliver jævnet, hjælper det nada, pga. at den er så dyb.
Vh Pernille Lykkelige ejer af *Skovbakkens Avalon*
R.I.P Dear Tana C. My Soulmate!!! Klik: *Stald Royal*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| den... |
|
|
den vi har i stalden er også dyb. Jeg var også imod at ride på den i starten, da de snubler rundt i sandet. Men jeg synes, muskeltræning hjælper, så de ikke skrider så meget ud (hvis det er derfor). Jeg tager mine forholdsregler, og rider ikke så hårdt, og holder mange pauser (dyb sand er for dem, som hvis vi løb på stranden), og ikke for mange sidebevægelser.
Der er noget ved hestens ydre, der er godt for menneskets indre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det lyder |
|
|
seneskade-mistænksomt og det er jo erhvervsskade nummer 1 hos unge varmblod på dybe baner. Væk fra den bane, så længe den ikk´ er i orden. ALDRIG ride i så dyb bund.....usj.
Til salg: 1. Stor, rolig sortbroget IC -vallak på ca.163 cm/ 8 år. Tilredet for adskilte signaler af let rytter, stabil i skoven, lydhør og letgående for størrelsen. Ren i røntgen af forben ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlægen |
|
|
Som Eva skriver, så mistænker jeg også seneskade, som kun giver tydelige symptomer på den dybe bane. Jeg ville få dyrlæge og ligeledes få dyrlægens råd til, om banen er rideegnet. Er den ikke, så er du desværre nok nødt til at finde et andet sted at stå eller i hvert fald et andet sted at ride.
Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning www.hesteforstand.dk Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567890+ |
|
|
Det er nemlig også pga. seneskader at jeg er meget betænkelig ved at ride på den bane. Vil i mene at jeg skal give ham fri? Eller kan jeg godt ride ham i skoven?
Vh Pernille Lykkelige ejer af *Skovbakkens Avalon*
R.I.P Dear Tana C. My Soulmate!!! Klik: *Stald Royal*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlægen |
|
|
Jeg vil (igen) mene, at dyrlægen skal afgøre. Seneskader er alvorlige, og man skal ikke ignorere dem hvis man gerne vil have sin hest i mange år! Det lumske ved dem er netop, at de ikke giver særligt tydelige symptomer før det er rigtig galt.
Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning www.hesteforstand.dk Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| @!#$ & Papir! |
|
|
Har lige snakket med dyrlægen. Han siger at jeg skal give ham fri indtil på mandag. Jeg skal så prøve at ride ham en lille tur i skoven mandag og se om han bliver ved med at takte urent. Og gør han det, så skal han højst sandsynligt behandles i leddene. 
Vh Pernille Lykkelige ejer af *Skovbakkens Avalon*
R.I.P Dear Tana C. My Soulmate!!! Klik: *Stald Royal*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| seneskader |
|
|
Fornuftigt at du har taget dyrlægen med på råd. Ville nok køre den på klinik for en sikkerheds skyld. Jeg ville nemlig også være nervøs for seneskader for som nævnt længere oppe, så er de lumske. Har du tjekket for varme og puls på det ben den takter urent på? Nogle heste er "taknemmelige" og viser nemlig varme og puls ved seneskader/irritation hvis den normalt har "tørre lemmer". Og ville bestemt holde mig væk fra dybe bundforhold fremover når det gælder dressurtræning på dagligdags basis. 
Hilsen JP Sydhavsøernes Beslagsmedie "Kvalitetsbevidst hovpleje og højt serviceniveau" Åben for nye kunder på lolland,falster og sydsjælland -ring/sms 60159930 Utrolig smuk 2 års tinkerhoppe sælges...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567890 |
|
|
JP The Farrier: Ja, seneskader er sku lumske! Og håber virkelig, at hvis det er det. At jeg har nået det i opløbet. Nej, for det havde jeg egentlig ikk tænkt på. Men mærkede begge hans forben idag, da jeg har smurt dem med noget som er godt mod belastninger i benene. Og synes ikke at jeg mærkede varme. Han fik taget røngten i alle ben, og flere af det forben vi var bekymret for. Dog blev han tjekket af andre grunde, og der kom der så bekymringer omkring det ene forben. Men billederne viste intet og at hans ben så fine ud. Og vi aftalte at jeg bare skulle ride ham normalt af den grund. Og først skulle gøre noget, hvis han viste tegn på "problemer". Og det er så kommet nu. Og du kan tro at jeg holder mig fra den bane, indtil at der bliver gjort noget ved den! Der er snak om at der skal gøres noget ved den. Men hvornår ved jeg ikk....  Opretter lige en tråd ang. behandlinger osv. som i gerne må svare i, hvis i har viden på det område 
Vh Pernille Lykkelige ejer af *Skovbakkens Avalon*
R.I.P Dear Tana C. My Soulmate!!! Klik: *Stald Royal*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bla bla bla |
|
|
Min gjorde det, jeg fik dyrlæge/kiropraktor ud, og her var det fordi hun havde fået slået bækkenet skævt og korsbåndet så var kortere, hvilket medførte at hun simpelthen syrede hurtigere til i lårmusklen, og derfor så taktede urent, når hun blev træt. Nu efter 3 behandligner er vi ovre det problem. Så ja, få den tjekket godt og grundigt, inden bunden får skylden. Her har det nok været et fald på folden eller lign. der har været skyld i at bækkenet var blevet skævt. Hilsen Aino
Solen skinder altid, -oven over skyerne. Hvis du er interesseret i Aloe Vera produkter, kig da på min profil eller smid en mail.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567890+ |
|
|
aino-f: Er ked af at hører det med din hest. Og godt at det er blevet bedre  Banen er meget dyb, vil faktisk våge og påstå at det stort set er som at ride på stranden, ihvertfald på hovslaget. Den er lidt bedre på midten. Netop derfor har jeg aldrig redet specielt meget i den. Begyndte så for 14 dage siden at ride der lidt mere, men ikk mere end maks 2 gange om ugen. Førhen var det 2 gange om mdr. for at han ikk glemte det helt. Han blev tjekket af kiro for 2 mdr. siden og var 100% i orden, skulle kun lige rettes lidt i lænden og det var det, men det var meget lidt sagde hun.
Vh Pernille Lykkelige ejer af *Skovbakkens Avalon*
R.I.P Dear Tana C. My Soulmate!!! Klik: *Stald Royal*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jajhdsiu |
|
|
min gjorde det når jeg red på den ene volte og ikke den anden og også i longe. det viste sig at være en knæledsbetændelse som faxe dyreklinik fandt og ordnede med noget ledvæske.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Mht banen hvor du står, så har det nok lange udsigter med at få gjort noget ved den. Jeg stod der for ca 3 år siden, og der var der også snak om "at der snart skulle gøres noget ved den". Jeg flyttede, primært pga den dårlige bane!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12346789+ |
|
|
lotte ?danatess?: det kunne muligvis også være det. men han går bare urent på begge volter.... MamadahieMarie: Svare dig lige i PB 
Vh Pernille Lykkelige ejer af *Skovbakkens Avalon*
R.I.P Dear Tana C. My Soulmate!!! Klik: *Stald Royal*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|