Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kun hø - tynd mave?
Forfatter: 
Dato:  31-10-2010 18:15

Jeg fodrer kun med hø og vitaminer

Mine heste har ikke et ret højt aktivitetsniveau i vinterhalvåret, de går i løsdrift og rides jævnligt ift. vejret, men ikke dagligt.

Jeg blev med min veninde enig om, at hø burde være fint til dem, så længe de har en god huld og er pæne.

De har hø til næsten alle timer i døgnet.

Men 2 af de 4 har tynd mave lige nu, ikke noget voldsomt og de har også fast afføring, men jeg går og vasker dem bagi.

Det undrer mig lidt...

Jeg tænker umiddelbart orm og jeg indleverer gødningsprøver i morgen, men eller kan jeg ikke se hvad det skulle være?

Er det helt galt kun at fodre med hø? Føler lidt jeg mangler fodring i krybben, men hvis de ellers er dækket ind, så kan jeg ikke se hvad det skulle gøre godt for?

Det er bare svært når man i 16 år har fodret med fuldfoder, men nu da de står hjemme er det mine "regler" der gælder

Hilsen Linda og alle hestene på Ryvejlund

Se vores hjemmeside på: www.ryvejlund.dk - og følg med i bloggen

0
0
Svar på denne tråd

tja....
Forfatter: 
Dato:  31-10-2010 18:56

Først har du taget hul på noget nyt hø? sikkert ikke...

hø er ikke bare hø... alt efter gødskning af marken, om det er 1 eller 2. slæt, er det grovt eller fint, det kan have meget forskellig indhold af sukker og protein.. jeg kúnne blive ved...

Din fodring med hø og vitaminer/mineraler er rigtig fornuftig.. men der er også andre ting der kan påvirke hestenes maver så som vejret, græsset de går på, orm (som du selv er inde på), jord/sand i tarmene (du kan selv teste det)..

Når nu de har tynd mave, så vil jeg anbefale dig at give dem et tilskud af gærkulturer... Solanum laver et tilskud som hedder probiotikum (eller noget der ligner) det kan opløses i vand og sprøjtes i munden.. det smager dog åbenbart godt for mine heste slikker gerne sprøjten bagefter Nemt!

Kristina

0
0
Svar på denne tråd

jeg oplever tynd mave ved
Forfatter: 
Dato:  31-10-2010 19:01

vejrskifte! sjovt nok.. det varer et par dage. ca 2 og så et det over stået. Mest ved overgang fra plusgrader til minusgrader.

hvor længe har dine heste haft tynd mave?

mvh Sanne

0
0
Svar på denne tråd

Tynd mave...
Forfatter: 
Dato:  31-10-2010 20:29

Vi har selv produceret høet.

Det er lavfruktan frøblanding til heste. Det er gødet og sprøjtet og marken er 2 år gammel.

Det er første slet og ret grov.

De har ikke meget græs tilbage og har selv tænkt på om jeg skulle få tjekket for sand, da de nok har noget.

Jeg har også tænkt på om de skulle have noget til at få styr på mavebalancen, men vil også gerne prøve at afdække årsagen, så jeg ikke bare "skjuler" et onde.

Jeg plejer at bruge det fra brogaarden, men det lyder ret smart med det man bare kan sprøjte ind, så slipper jeg for krybben

Det med vejrskiftet har jeg tænkt på.

Der var jo været ret koldt om natten med frost og næste dag pludselig 12-15 grader.

Tror jeg vil give en kur med gærkultur og få styr på balancen under alle omstændigheder, en mash med loppefrøskaller og når orm så er udelukket/behandlet, så må vi se om ikke det går i sig selv.

Hilsen Linda og alle hestene på Ryvejlund

Se vores hjemmeside på: www.ryvejlund.dk - og følg med i bloggen

0
0
Svar på denne tråd

du er ikke den eneste
Forfatter: 
Dato:  31-10-2010 20:44

Jeg har hørt om så mange heste, der lider af det samme netop nu. Det der gør det næsten umuligt at finde ud af, hvad det er, og hvad der dur er, at man, når man ændre et eller andet aldrig ved, om bedringen skyldes, at man har ændret noget eller om det ville være blevet bedre i alle tilfælde.

Min har fået det, jeg i en tidligere tråd så benævnt som "vandprutter". Hun er overhovedet ikke påvirket af det, men det genere mig.

Hvis der er nogen, der finder ud af, hvorfor så mange heste har det netop nu, og hvad man kan gøre, så hører jeg det meget gerne.

BirteB
Husk at leve mens du gør det,
Husk at ride mens du tør det!
0
0
Svar på denne tråd

ang hyp
Forfatter: 
Dato:  31-10-2010 20:51

jeg tænker også orm..dette kan godt give de nævnte symtomer..så få tjekket dette..både blodorm og bændelorm som kan give de nænte symtomer..i mange tilfælde tjekkes dette ikke under de alm gødningsprøver..

0
0
Svar på denne tråd

"kulde-mave"?
Forfatter: 
Dato:  01-11-2010 10:59

hey - min lille dame har haft lidt tynd mave (men også faste klatter samtidigt...?!) og meget af det endte i halen :-(... - men efter temperaturen er steget lidt igen er det gået over... - tænker at det har været skift til koldere temperature der kunne have været årsagen?! jeg har nemlig ikke haft ændret på andre ting i samme periode....

Trolle & Noblessa

Although Methods may vary from horse to horse; Principles never do

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-11-2010 21:27

Få tjekket for sand i tarmene... Det er nok der du finder problemet.. du kan næsten mærke sandet hvis du tager en pærer op imellem fingrene og gnider den lidt rundt.. (ja du må gerne bruge hansker) .. Ellers hæng en prøve op i en plasthandske..

Hilsen Stine

Stutteri Rø- WM-Ponyer i smukke farver

Buckskin-Palomino-Smokey Black og BEC

Salgslisten

Smuk WPBR hoppeplag - Giv et bud

0
0
Svar på denne tråd

bumbum
Forfatter: 
Dato:  02-11-2010 01:06

hvis jeg tjekker for sand putter jeg pæren i vand, og lader den ligge ca 20 min hvis der er sand/jord i vil dette ligge i bunden nu :D og pæren være opløst :D

så kan drengen lave halv pioetter

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider