Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Stikker af!
Forfatter: 
Dato:  29-10-2010 11:50

Hejsa..

Jeg har et mindre problem med min frieservallak..

I hverdagen er han meget doven, og bevæger sig helst mindst muligt.. men nar jeg rider ham, går han helt i selvsving så snart jeg rider nedsidning, hjørner osv, idet han tror han skal galopere.. nogen gange stikker han af i galoppen, og er noget nær umulig at stoppe, eller få til at slappe af (flere har prøvet), andre gange galoperer han fint rundt, men går så amok i overgangen, da han tror han skal springe an med det samme igen..

..og han vil meget meget gerne løbe sig igang hele tiden, hvilket er noget pjat, da han sagtens kan lave et ordentligt ansp.

En god dag kan blive ødelagt pga et anspring, da han fuldstændig mister fokus..

Jeg har fået undervisning af flere forskellige, og prøvet mange ideer af.

fx. overgang til skridt lige efter galop - lave små volter så han bliver nødt til at sætte farten ned, og håbe på han fatter det ikke er smart at løbe stærkt - at lave overgange hele tiden (galop, trav, galop, trav..)

Når jeg longerer ham er der ingen problemer.

Han er 6 år, og har været redet i et år ca. jeg laver horsemanship og klikker træning, og han er generelt meget lydig fra jorden..

håber nogen har et forslag til hvad jeg kan gøre!! :)

mvch Sissel

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-10-2010 14:11

Nu har du sikret dig at sadlen passer hesten ordentligt, ikke? Min hest reagerede lige præcis sådan, da han gik med en sadel, der trykkede ham.

Hvis du kan udelukke sadlen ville jeg se på om hestens balance og styrke er iorden. Jeg ville personligt vente med at gallopere under rytter før hesten var så afslappet i trav, at du kan sidde nedsidning på den. Nu skriver du jo intet om hvordan du rider, men jeg ville starte med simpelthen at lære hesten at slappe af i trav. Dvs. ingen forsøg på at samle hesten, placere hovedet, forlange øvelser (udover volter, slangegang osv.) eller andet. Jeg ville simpelthen lade hesten trave for forholdsvis løse tøjler, så den fik mulighed for at strække sig fremad og nedad. Mit eneste fokus ville være at den skulle slappe af. Satte den farten op ville jeg bremse den ned (hvis nødvendigt helt ned i skridt et enkelte skridt og så frem i trav igen) og derefter igen give efter på tøjlerne. I starten vil det nok være nødvendigt at bremse ned og derefter give helt efter temmelig ofte. Det er svært for hesten at lære at slappe af og bevæge sig roligt og afslappet, så det tager lidt tid inden den er i stand til det. Når hesten kan trave afslappet i letridning, ville jeg gentage det samme blot i nedsidning.

Først når hesten kan trave roligt og afslappet både i letridning og nedsidning ville jeg for alvor begynde at træne galoppen. Her ville jeg gå frem efter samme metode. Løse tøjler og ikke forlange andet end at den slappede af. Det vil være svært i starten og du skal forvente at det nok kun vil være korte passager af gangen, hesten kan galloppere afslappet. Men lad den få lov at gallopere så den finder balancen i galloppen og få trænet galloppen. Rider du i ridehus eller på bane, så lad den skære hjørnerne til den har balance nok til at gallopere roligt igennem dem.

Når du skal ned i trav igen, så lad være med at forlang andet end at hesten slår over i trav (også selvom det hurtigt trav med hovedet i vejret) når du ber den om det. Sandsynligvis vil hesten først lære at slappe helt af i traven efter galoppen, når den har lært at gallopere roligt og afslappet.

0
0
Svar på denne tråd

Enig og en tilføjelse
Forfatter: 
Dato:  31-10-2010 09:24

Jeg er meget enig med tusindfryd - både vedr. sadel og fremgangsmåde, men har et par tilføjelser:

NÅr hesten kan trave roligt, og slet ikke forventer, at I skal galopere, så læg galoptræningen ind sidst på rideturen, så du ikke ødelægger hele resten af rideturen med galopanspringene.

Dertil kan du gøre følgende: Spring hesten an i galop - KUN når den er rolig i forvejen og klik den SÅ SNART den har sprunget an. Så stopper den for at få sin belønning, og du kan ride frem i skridt og ikke i galop bagefter. Dernæst frem i trav, og BLIV VED med at trave, indtil den er rolig, og ikke forventer galop. Kan den ikke finde ud af at trave, så må du skridte. Når og hvis hesten er faldet til ro, så spring an igen - og klik så snart den er sprunget an. Det forhindrer også, at den stikker af, fordi den stopper for at få sin godbid.

I starten 1-2 galopanspring pr. gang, senere kan du lave flere og galopere længere og længere. Men start med at gentage anspring, få galoptrin + klik og belønning mange gange, sådan at hesten vænner sig til at stoppe, så den ikke får øvet sig mere i at stikke af. ALTID ro før og imellem anspring.

Ellers kan du få en person til at longere dig, og som styrer hesten fra jorden, og gradvist overtager du mere og mere, efterhånden som hesten bliver mere rolig. Dette kan udmærket kombineres med ovenstående metode.

Under træning er det både vigtigt, at hesten reagerer på kommandoerne, men også at den vænner sig til at galopere roligt med dig på ryggen, og her kan longen være en stor hjælp.

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider