Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Halt på begge forben
Forfatter: 
Dato:  28-10-2010 13:37

Hej

Ja så skete det min kære springhyp er halt på begge forben. Det startede egentligt for en del uger siden. Vi havde smeden forbi om onsdagen og skulle ride undervisning om aftenen. Men desværre var hun halt på det ene forben. Ikke sådan vildt halt men ikke rengående.

Jeg gav hende et par dage fri og tog hende i longen mens en veninde kiggede med. Vi kunne begge konstatere at hun igen var rengående.

Så mig igang igen med lidt turridning...men desværre efter 3 dages ridning var hun igen igen halt på samme forben.

Smeden kom forbi og tjekkede for hovbyld men fandt ingenting. Jeg snakkede med dyrlægen i telefonen og blev enig med ham om at hun skulle have 1 uge fri og så prøve igen. Såfremt det ikke var bedre skulle jeg komme med hende.

Efter 1 uge var hun igen rengående og som sidst startede jeg let ud med turer ud i terrænet. Masser af skridt og så stille og rolig mere og mere trav. Efter 14 dage var vi klar til at springe lidt med til undervisningen og heldigvis stadig ingenting....troede jeg.

Men dagen efter springundervisning var hun igen ikke rengående.

Så i mandags tog vi turen op til dyrlægen. En masse røngtenbilleder senere og dyrelægen kan konstatere at stødpuden som sidder under hovsenebenet er beskadiget på begge forben.

Så nu er hun ordineret 3 ugers boksro med 1 gåtur om dagen på max. 15 min.

Smeden skal forbi og beskærer og ligge ringsko med lædersåler så skaden bliver skånet mest muligt, inden vi igen skal afsted om 3 uger til et tjek.

Øv øv øv siger jeg bare.

Andre der har haft heste med den type skade?? Og hvad var/er fremtiden for jeres heste??

Nu var vi ellers så godt igang efter øjenoperation og det hele

Hilsen Rikke

Den lykkelige ejer af:

*Royal Rossi* RIP

Klosterhedens Rubicon

Kastaniegårdens Athina

OG nu også Rebell 406

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-10-2010 13:06

Har ikke prøvet det, men det lyder alvorligt for en springhest.

0
0
Svar på denne tråd

Puha ja..
Forfatter: 
Dato:  31-10-2010 21:12

Jeg er selv meget spændt på hvad dyrelægen siger om 3 uger men der har ikke været antydet på noget tidspunkt, at hun ikke vil komme til at springe igen. Men nå det så er sagt (skrevet) så er jeg virkelig bekymret.

At springe er hendes eneste lyst, så hvis ikke min dejlige pige må springe mere....ja så ved jeg virkelig ikke hvad jeg skal gøre

Men men jeg holder modet oppe og håber på det bedste.

Rikke

Den lykkelige ejer af:

*Royal Rossi* RIP

Klosterhedens Rubicon

Kastaniegårdens Athina

OG nu også Rebell 406

0
0
Svar på denne tråd

undersøgt
Forfatter: 
Dato:  31-10-2010 21:22

Træls med din hest.....

Hvordan kan man udfra røntgen sige, at det er stødpuden, der er problemet? Man kan jo kun se knoglevæv på røntgen...

Hvor er hesten undersøgt?

Spørger, da vores hest har haft en halthed lokaliseret i dragtområdet. Røntgen viste to opklaringer på hovsenebenet, men tilfældigvis har vi et røntgensæt fra 2007, hvor disse opklaringer også ses. Heldigvis for eller havde de nok fået skylden for haltheden....og hovsenebensbetændelse havde været diagnosen. I stedet blev hesten MRI scannet, hvor hovseneben så OK ud, men i stedet havde hesten en skade på impar ligament ( et lille tykt ligament, der forbinder hovben og hovseneben).

Min pointe er bare, at det er et meget vanskeligt område at undersøge med mindre man MRI scanner...Havde vi ikke gjort det og kun anvendt røntgen, havde vores hest formentlig været fejldiagnosticeret og dermed formentlig fejlbehandlet.

Håber I har fat i den rigtige diagnose - krydser fingre for jer.

0
0
Svar på denne tråd

hejsa..
Forfatter: 
Dato:  31-10-2010 22:03

hejsa

ja jeg har.. min har været halt sådan on and off siden juli.

jeg havde en ny dyrlæge ud, og hun kostaterede han havde forkert bid på sine fortænder på der var nogle kroge på fortænderne og det gjorde han ikke har plads i munden til at gå i holdning i dressur... så han låser faktisk i hele kæbe partiet og hele vejen ned gennem ryg søjlen. og det har slået ud som halthed fordi han er meget meget løst i lænden.

behandling for ham er at jeg skal have en heste tandlæge ud og ordne hans tænder og bagefter kommer dyrlægen og giver ham akupunktur. så må vi se om det ikke hjælper..

En gang st. hippolyt, altid st. hippolyt....

Nu uden min dejlig norske skovkat Tornado... Kørt ned den 13 maj 2007....

Elsker dig verdens dejligste kat....

0
0
Svar på denne tråd

Røngtenbilleder
Forfatter: 
Dato:  01-11-2010 14:07

Nanna G

Man kan tydeligt se på røngtenbillederne den hersens stødpude, som egnentlig hedder en slimpude (kunne ikke lige huske det før nu)at der ligesom er nogle mørke riller i, der hvor den ellers er lysegrå.

Ifølge billederne er der ingen tegn på at det er hovsenebenet men men alt taget i betragtning, så sker der jo fejl. Jeg kan kun stole på at dyrelægen har ret. Vi skal afsted igen og have taget nye billeder. Det foregår alt sammen på Hesteklinik Herning v. Niels Tellerup.

mulle-pigen87

Jeg håber når hestetandlægen har været forbi, at i igen kan komme igang med at ride. Men det er stensikkert at det ikke er tænderne der er noget i vejen med.

Tusind tak for jeres svar. Jeg krydser selv alt hvad jeg har, for at vores næste tjek om små 3 uger, bliver med et positivt svar. På søndag gælder det ringsko og lædersåler.

Rikke

Den lykkelige ejer af:

*Royal Rossi* RIP

Klosterhedens Rubicon

Kastaniegårdens Athina

OG nu også Rebell 406

0
0
Svar på denne tråd

kkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  01-11-2010 14:38

det lyder som om det er hovsenebens bursaen du snakker om?? (en slimsæk ved hovsenebenet)...

isabella havde betændelse i hovsenebens bursaen sidste år.. hun fik en behandling i den, boksro, og langsom genoptræning, og kom sig fint...

jeg spurgte i sin tid dyrlægen (terkel på højgård), mht springning, og han sagde at bliver den rengående (hvilket han skød til 70% chance), så ville han bare ride og springe som før, efter genoptræningen...

JEG har dog taget valget at hun ikke skal springe mere, desværre

Jeg elsker Isabella Af Mindet mere end noget andet på denne jord

Hun er min stjerne, lyset i mit liv, og jeg vil aldrig leve uden hende.......!

www.hestegalleri.dk/html/ gal_visbil.asp?ID=27501&ipc=94848

0
0
Svar på denne tråd

Argh altså
Forfatter: 
Dato:  02-11-2010 00:09

Hey sandie86

Jeg er mega glad for at hører, at der er en chance for at min hest kan blive ridedyr igen. Jeg håber også inderligt at hun igen kan komme til at springe, da det er hendes eneste lyst her på livet.

Vi er nu gået ind i uge nr. 2 med boksro, og hoppedyret er ved at acceptere at hun ikke kommer med på fold længere

Rikke

Den lykkelige ejer af:

*Royal Rossi* RIP

Klosterhedens Rubicon

Kastaniegårdens Athina

OG nu også Rebell 406

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider