|
|
| VirkonS |
|
|
Har haft problemer med mug et stykke tid, og prøvet med div cremer... Kan huske hvor jeg stod før at en brugte virkon s, som hjalp hende hurtigt, nu har jeg så fået fat i et brev, men aner ikke hvordan det skal bruges! Ved at det skal blandes med vand, og kun kan bruges så længe det stadig er lyserødt. Men hvad gør man, vasker med en svamp, sprøjter på, eller hvordan? Skal det blive siddende på eller vaskes af igen?? Håber nogen har prøvet det og kan give et svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Virkon S |
|
|
Det skal vaskes med en svamp og skal ikke skyldes af. 1 brev pulver til 10-12 liter vand.  Men et brev er muligvis ikke nok, mon ikke du skal fortsætte en uges tid?
Hilsen Christina med Kanoa (FRB), Madelaine af nord-Als (Shet.) Og Langhoffs Favour (DV) Smukt DV føl sælges. Se præsentationen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forvask |
|
|
Det er længe siden, jeg har brugt det. Men jeg plejede at vaske med sæbespåner el lign først for at få mudder og andet skidt af samt evt skorper. Og så bare hælde en smule af den færdige blanding i en spand af gangen. Så rækker et brev længe. Jeg tror, jeg kun blandede et halvt brev op af gangen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kraftig blanding |
|
|
Jeg blandede ikke så meget vand i til at starte på, hældte så en sjat over i en spand, når jeg skulle bruge det og blandede lidt varmt vand i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sæbespåner |
|
|
Du opnår en bedre effekt, hvis du starter med at vaske med en sæbespåner. Opløs sæbespåner i varmt vand og vask benene. Lad sæbespåneblandingen sidde lidt tid, så skorperne bliver blødt godt op. Fjern så mange skorper som muligt og skyl sæbevandet af. Derefter tager du Virkon S blandingen og "smører" det på benene med en svamp. Virkon S'en virker mere effektivt, hvis du fjerner skorperne, inden du bruger det. Jeg kan ikke huske blandingsforholdet på Virkon S og vand mere, men jeg kan huske det skal være tyndt og såvidt jeg husker, så sagde min dyrlæge, at jeg kun måtte vaske med det hver anden dag.
Hilsen fra Tine og hafferne Flicka & Frigg Trenser sælges, se mine annoncer på markedspladsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum bum |
|
|
man må IKKE pille i skorperne! De skal falde af helt af sig selv. opblød som de andre siger i sæbespåner med en svamp (skyl godt efter!) og brug derefter virkon s. jeg har altid skyllet efter. Det siger min dyrlæge ?? :S Man kan købe virkon s i pilleform som stadig skal opløses i vand. meget lettere at holde styr på  Derudover kan man få antibakterielt salve hos dyrlægen mod muk det har virket for mig!!
-Stephanie
Stol altid på din intuition, selv en uddannet kan overse det indlysende - Get a second opinion!! Bandit, Jeg vil savne dig til vi finder hinanden igen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| hibiscrub |
|
|
Jeg bruger ikke virkon S - men har haft virkelig gode resultater ved at vaske med hibiscrub. Det fås på apoteket og er en disinfiserende sæbe som bruges af kiruger til håndvask inden de skal operere. Der kan vaskes en gang ugentlig som forebyggende - ellers vasker jeg hver dag, når der er mug. Sonja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| erewrwerwr |
|
|
Jeg blander i en 5 liters eddikedunk, når jeg så skal bruge det tager jeg havvdelen af blandingen, og halvdele varmt vand, når temperaturen, er ok, dupper jeg på med en svamp, uden at skylle efter. Men det kunne være at du skulle kigge på fodreplanen, da vi havde problemer med muk, fjernede vi havren, og erstattet med majs. Og havde ikke problemer med muk mere.
Mange hilsner Fru Bach Stald Nickolos.dk
Nu med avlshingsten Hr. Siem Hingsteplag sælges billigt forventet stang 160 cm
Super familiehest udlånes kan rides og køres af alle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| frubach |
|
|
Tak for svar! Hvor meget skal der til at blande en 5 liters dunk? Hun får allerede nu ingen havre, men roepiller, salvimin og wrap. Så går ikke ud fra det kan være det.. Godt råd ellers 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Det er heldigvis lang tid siden nogle af mine har haft muk, men for 3 år siden, havde den store et slemt angreb. Der hældte jeg 2-3 cm varmt vand i en spand, hældte ca 1/4 brev VirconS i. Tog et håndklæde delt i 4, dyppede dem i blandingen og vred dem let. Viklede 1 del om hver ben, lagde en plastikpose om og bandt en bandage rundom til slut. Lod det sidde i 20 min. Gnubbede benet med den våde håndklædestump, så kun de opblødte sårskorper trillede af. Sprayede med blue spray og så var muk angrebet væk på under 1 uge 
Indlæg er KUN udtryk for egen mening og erfaring. For hver hesteejer er der en mening om at holde hest. Jeg respekterer at andre har en anden holdning end mig Vibekær Ridecenter Problemheste tages i ridning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kisse .. |
|
|
Hibiscrub. Jeg gør hestens ben våde - og tager lidt hibiscrub i hånden - ligesom vi selv skal bruge shampo til badet. Det maserer jeg så på hestens ben og lader side i omkring 10 minutter - hvorefter jeg skyller det af igen. Jeg froterer så med et håndklæde - så benet er næsten tørt. Min dyrlæge mener ikke det er nødvendigt at bruge hårtørrer - som nogle gør - at frotere med et håndklæde er fint nok - og det har virket for mig. Hibiscrub er ikke så kras som virkonS. KH Sonja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok takk |
|
|
kunne være jeg skulle prøve det hibiscrub istedet.. Det andet blir også rimelig dyrt i længden, hvis man bruger ca 1/4 ad gangen. Det er vel heller ikke nødvendigt med handsker så!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu vi er ved VirconS |
|
|
Mon man må låne sig lidt ind i VirconS-snakken.. Min fik for 2 uger siden konstateret svamp i pesen/huden og sku snarest vaskes med VirconS - det blev han samme dag - og alle dækkener, strigler, underlag og gjord røg i vaskemaskinen. hesten fik et rent dækken på og proceduren blev gentaget efter 5 dage. Under vask blev han "sæbet" ind i den lyserøde opblanding fra top til tå - lod virke 5-10 min og skyllede derefter af... Men efter at have læst denne tråd bliver jeg lidt i tvivl om hvorvidt jeg skulle have undladet at efterskylle? Hesten har stadig knopper og overvejer om jeg er nødt til at vaske forfra - han er temmelig langhåret så varer evigheder om at tørre når han er våd - så vil helst undgå for meget vaskeri i denne kulde. Går og venter på at kunne klippe - men kan jo ikke så godt køre en klipper overham sålænge der er knopper ..:-( What to do?... Hvor længe går der før man bør være knopperne kvit?
Lotte og Bissedyret...:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Først.. |
|
|
hvor slemme er knopperne.. Har haft held med at klippe flere heste med knopper uden at det gjorde ondt på dem.. Har vasket en hest helt i Virkon S og der sagde dyrlægen at der skulle skylles bagefter.. Men samme forstår ikke hvorfor det er nødvendigt på krop men ikke ben.. Så om det skal skylles eller ej vil jeg lade være usagt.. Men den her hest blev frisk selvom han blev skyllet..
Krone og Bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kisse .. |
|
|
Du behøver ikke handsker til hibiscrub. Jeg vasker først med hibiscrub og tørrer som jeg skrev ovenover - derefeter smørrer jeg blue hors skinhealer på - det har virket for mig hver gang. Min gamle hest blev vasket med en atamon/vandblanding og smurt med silansalve - det virkede på ham - men det virker ikke på den hest jeg har nu. Mener jeg gav omkring 40 kr for en flaske hibiscrub på apoteket - men er ikke sikker - det er længe siden jeg har købt sidst. Kh Sonja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum bum |
|
|
Lotte E: Min har haft noget lign din og der fik jeg at vide at jeg skulle vaske ham først i varmt vand og en meget skummende shampoo. Mens det så var på skulle jeg tage en gnubber og gnubbe ham over hele kroppen så shampoo'en og det varme vand opblødte knopperne. Derefter skylles shampoo'en af og virkon S kommes på (samme proces her med gnubber) og der skylles efter. Gentages 1x ugentligt og tæpper, dækkener osv skal være rene efter hver gang  Min fik samtidig også et skud antibiotika som skulle tage det 
-Stephanie
Stol altid på din intuition, selv en uddannet kan overse det indlysende - Get a second opinion!! Bandit, Jeg vil savne dig til vi finder hinanden igen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Vil lige sige at jeg altså aldrig har brugt handsker med VirconS og jeg har, sidst jeg talte, da alle fingrene endnu 
Indlæg er KUN udtryk for egen mening og erfaring. For hver hesteejer er der en mening om at holde hest. Jeg respekterer at andre har en anden holdning end mig Vibekær Ridecenter Problemheste tages i ridning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| handsker |
|
|
havde bare hørt man skulle bruge handsker! Men rart nok at vide det ikke er nødvendigt så 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Virkon s |
|
|
Brug altid handsker til Virkon S, bla. fordi det kan være allergi fremkaldende 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bumbumbum... |
|
|
Har nu aldrig brugt handsker heller - synes det virker håbløst når man skal vaske hele hesten og den ikke ligefrem er vild med situationen, så står vandet alligevel UD over alt. Nu er der gået 2 uger og vi kæmper stadig med en smule knopper - så har taget beslutningen at i morgen henter jeg endnu et brev VirconS. Har lånt klipper og starter med at klippe, og så snart det er overstået bliver han vasket endnu engang og det samme må så gælde strigler og skridttæppe..:-( - er ved at løbe tør for de varme dækkener, så tænker lidt om det der svamp ikke også "dør" når vi har frost ?? NØJ hvor er jeg glad for at vi trods alt har solarium i stalden når den nu skal vaskes for 3. gang indenfor kort tid og der er hundekoldt..:-(
Lotte og Bissedyret...:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum bum |
|
|
siger det lige igen  Man kan få virkon S i tabletter og det er altså MEGET billigere og lettere 
-Stephanie Nu uden egen hest men med partmussen - Rosengårdens Caliopi Bandit, Jeg vil savne dig til vi finder hinanden igen <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tabletter |
|
|
det lyder noget lettere. Hvor får man så fat i dem? Dem så jeg ikke da jeg købte det i brev..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum bum |
|
|
jeg bor i århus og her køber jeg den i LH.. ring til foderstoffen og hør ad 
-Stephanie Nu uden egen hest men med partmussen - Rosengårdens Caliopi Bandit, Jeg vil savne dig til vi finder hinanden igen <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mystisk... |
|
|
Jeg bor også i Århus og handler også VirconS i LH foder - men fik kun præsenteret pulvere*hmmm* - er på vej derud nu og hente ekstra til endnu en vaskerunde, så må jo prøve at spørge!
Lotte og Bissedyret...:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|