Molly du skal være opmærksom på at der er forskel på muk og mider
Muk: forårsaget af bakterier og svampe der angriber huden. Kommer ofte i forbindelse med dårlig stald- og foldhygienje.
Mider/skab: forårsaget af mider på huden. Giver en intens kløe.
Mider ses især hos heste med hovskæg, mens mug angriber alle slags heste. Heste uden hovskæg kan endda bære rundt på mider og være smittekilde uden selv at være plaget af mider. Mange heste med hovskab får fejldiagnosen muk. Midler mod muk hjælper ikke på skab. Man er nødt til at behandle med et middel mod utøj f.eks. sebacil, frontline (til hunde) eller lignende.
Jeg havde en hoppe der fik skab. Jeg behandlede med et hundemiddel, en creme jeg smurte koderne ind i. Det virkede ved at trænge ind i blodbanen gennem huden (ligesom frontline). Kløen forsvandt i løbet af få dage, og har ikke haft problemer med det siden.
Sidste vinter havde hestene lus, og jeg behandlede med frontline, lusene forsvandt overnight. Jeg gav dem med to pipetter (til store hunde) per hest. Den ene hest havde brug for endnu en pipette altså tre, men det var også ovennævnte hoppe på 700 kg. Man behøver altså ikke nødvendigvis at følge vægtangivelsen til hunde for at få effekt på hestene. Personligt vil jeg hellere behandle med mindst mulig mængde. Frontline er også ret dyrt, men det er nemt og effektivt og virker også på mider.
Vil du gerne forbygge, kan du jo give dem to pipetter frontline, du skal dog være opmærksom på, at midlet ikke er godkendt til heste. Af samme grund var jeg meget forsigtig med doseringen. Har dog ikke hørt om heste, der har taget skade af frontline. Det er ikke min personlige erfaring, at heste med hovskæg er specielt udsatte overfor muk.
Kan du lidt svensk, kan du læse mere her:
www.svenskatinker.se/ folder_fotskabb.pdf