Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Muk mider osv.....
Forfatter: 
Dato:  22-10-2010 19:19

Hej allesammen.

Jeg har 2 skønne tinkere, den ene med vældig meget hovskæg... Findes der noget man kan give forebyggende så de ikke får muk, mider osv?

Synes jeg har hørt om et pulver man giver med foderet men kan ikke finde mere om det.

Håber der er nogle der kan hjælpe.....

Hilsen

Henriette

0
0
Svar på denne tråd

følger op
Forfatter: 
Dato:  23-10-2010 09:35

jeg følger lige med her

0
0
Svar på denne tråd

har mange problemer
Forfatter: 
Dato:  23-10-2010 18:51

med muk, så jeg følger også med

hilsen Pernille

den heldige ejer af lusitanoen Urque

Pony Prestige dressur-sadel til salg

0
0
Svar på denne tråd

Think mut
Forfatter: 
Dato:  24-10-2010 02:23

Hedder produktet, det forbedre hestens immunforsvar, og mindsker risikoen for mug. Samtidig er det en god ide ikke at fodre med for meget med proteinholdigt foder, som eks. sojaskrå ,taler af bitter erfaring :(

Vores koldblodsheste, har sværere ved at tåle det høje antal protein indhold, og man kan på den måde fodre sig til mug : (

Jeg pruger også babypudder i hovskægget, når hestene kommer ind, for at tage det fugten, som mug/mider trives i, det synes at virke.

Har hesten fået mug/mider er Sebacil, det jeg endnu har prøvet, som virker bedst, det fås ved din dyrlæge.

Venlig hilsen Tine

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak....
Forfatter: 
Dato:  24-10-2010 18:42

Hej Tine.

Mange tak for hjælpen, det lyder som lige det jeg ledte efter .

Hilsen

Henriette

0
0
Svar på denne tråd

for meget protein
Forfatter: 
Dato:  25-10-2010 10:09

Jeg har en tinker opstaldet og den har lidt af muk i rimelig svær grad, hesten ankom og var i behandling for muk og har stået her siden i foråret-

sommeren forløb uden antydning af mug og det er jo med en vis skepsis at vi er gået vinteren i møde. Hesten går i løsdrift og selv om vi ikke har mudder på foldene kan det ikke undgås helt ved led osv.

Jeg har fået lov til at fodre efter min overbevisning og har fjernet alt protein for krybbefoderet.

vi har endnu ikke observeret muk - kun en antydning af hud irratation i forbindelse med brunst - vi formoder det er fordi hun går meget i brunst og "safter" kraftigt, efter brunst går det i sig selv igen.

jeg vil anbefale jer at se på fodret, og måske få lavet en blodprøve der kan påvise proteiner.

jette

1 helt ny hestebokse ledige for indflytning

Ponyboks og pony løsdrift ledig

se mere på www.staldmoellegaarden.dk

Center for alternativ behandling

www.staldmoellegaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

Giver Jette ret
Forfatter: 
Dato:  18-11-2010 22:40

Gav på et tidspunkt min Belgier og Shire , sojaskrå siden af deres foder, i løbet af ca. en uge havde min belgier mug, og shirens hove revnede. Sojaskrå er næsten ren protein :( Så ja er en rigtig god ide at mindske mængden af protein, de fleste er dækket ind med protein igennem, deres wrap/hø.

Mvh Tine

0
0
Svar på denne tråd

Hej!!!
Forfatter: 
Dato:  19-11-2010 14:55

Min Tinker fik altid skab hvert år når sommeren begyndte, så hvert år når han blev vacineret i April gav dyrlægen ham en sprøjte mod det, og hvis han stadig kløede sig når 2 uger var gået skulle han havde en til sprøjte mod det. Sådan har vi gjordt det altid.

Muk har vi aldrig haft problemer med, men vask benene ofte, så der ikke sidder fugtigt skidt i hovskægget :-)

0
0
Svar på denne tråd

forskel på muk og mider
Forfatter: 
Dato:  20-11-2010 11:42

Molly du skal være opmærksom på at der er forskel på muk og mider

Muk: forårsaget af bakterier og svampe der angriber huden. Kommer ofte i forbindelse med dårlig stald- og foldhygienje.

Mider/skab: forårsaget af mider på huden. Giver en intens kløe.

Mider ses især hos heste med hovskæg, mens mug angriber alle slags heste. Heste uden hovskæg kan endda bære rundt på mider og være smittekilde uden selv at være plaget af mider. Mange heste med hovskab får fejldiagnosen muk. Midler mod muk hjælper ikke på skab. Man er nødt til at behandle med et middel mod utøj f.eks. sebacil, frontline (til hunde) eller lignende.

Jeg havde en hoppe der fik skab. Jeg behandlede med et hundemiddel, en creme jeg smurte koderne ind i. Det virkede ved at trænge ind i blodbanen gennem huden (ligesom frontline). Kløen forsvandt i løbet af få dage, og har ikke haft problemer med det siden.

Sidste vinter havde hestene lus, og jeg behandlede med frontline, lusene forsvandt overnight. Jeg gav dem med to pipetter (til store hunde) per hest. Den ene hest havde brug for endnu en pipette altså tre, men det var også ovennævnte hoppe på 700 kg. Man behøver altså ikke nødvendigvis at følge vægtangivelsen til hunde for at få effekt på hestene. Personligt vil jeg hellere behandle med mindst mulig mængde. Frontline er også ret dyrt, men det er nemt og effektivt og virker også på mider.

Vil du gerne forbygge, kan du jo give dem to pipetter frontline, du skal dog være opmærksom på, at midlet ikke er godkendt til heste. Af samme grund var jeg meget forsigtig med doseringen. Har dog ikke hørt om heste, der har taget skade af frontline. Det er ikke min personlige erfaring, at heste med hovskæg er specielt udsatte overfor muk.

Kan du lidt svensk, kan du læse mere her:

www.svenskatinker.se/ folder_fotskabb.pdf

Lad hestens natur være din ledestjerne

0
0
Svar på denne tråd

Blodomløb
Forfatter: 
Dato:  20-11-2010 13:56

Når vi snakker forebyggende er det klart som en anden skriver at alt hvad der forbedrer immunforsvaret også derigennem virker forebyggende på muk.

Jeg har døjet med muk på min hele sommeren. Kun på det hvide bagben, hvor hun i forvejen altid er hævet efter at have stået på stald. Hun er selvfølgelig blevet behandlet med både det ene og det andet og det er nu væk. Det der (tror jeg) har virket bedst er at hun er begyndt at stå med back on track staldgamacher. Det forbedrer blodomløbet og har hjulpet på det hævede bagben og ja, mukken er væk.

Derudover: Hold koderne rene (undgå at skylle ben på den medmindre du har mulighed for at få den ordentlig tør bagefter). Huden skal være blød og elastisk, så revner og rifter kan undgås - så er der mindre grobund for muk. Selvom min nu er mukfri smører jeg den stadig af og til med skinhealer (men helosan er sikkert lige så fint) for at holde huden smidig.

VH Line

0
0
Svar på denne tråd

Gittepigen
Forfatter: 
Dato:  21-11-2010 09:04

Ved du om det var stikkende eller bidende lus dine heste havde?

Eller virker frontline pipetter på begge slags?

Mvh Tina.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-11-2010 15:38

Jeg bruger pigs-oil.. det er noget jeg læste om på hg.. min belgier har kun haft det på i lidt under en uge, men han klør sig ikke mere.. Så jeg har stor tiltro til det..

Hvis I vil læse om det, skal i google : skab i hovskæg

Så dukker tråden op... der er mange der har gode erfaringer med det..

Spring og cavaletti sælges.. se mine annoncer

..og det mener jeg sq... :-) Karina.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider