Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Mødding og olietønder
Forfatter: 
Dato:  23-06-2004 15:22
Hej.

Jeg har mine 3 heste hjemme, og har lidt problemer med at komme af med min mødding. Jeg har spurgt alle omkring liggende bondemænd, men ingen vil aftage det. Hvad gør I andre med den ?? De står på spåner, så det er næsten kun selve hestepærerne. Men der er jo mange, for jeg fjerner dem jo også fra folden.

Jeg har hørt at nogle brænder det af i en olietønde, men men men...er det nu lovligt ??

Håber at der er nogen som kan hjælpe mig... jeg havde først sat dette indlæg på hyggen, men fik af vide at det var et røgt og pleje-spørgsmål ?:-)

Det kan jeg nu ikke se at det er, men lad det nu ligge...det var bare hvis der var nogle af jer som allerede havde læst det på hyggen og undrede jer....

Knus fra Sille - vist nok kendt som den lidt småskøre :-P
0
0
Svar på denne tråd

MØDDINGSPROBLMER
Forfatter: 
Dato:  23-06-2004 15:49
Har du husket at fortælle bondemændene at de ikke bliver "skrevet" for gødningsværdien i deres gødningsregnskab ?? Det hjælper også ret tit hvis man selv tilbyder at betale en maskinstation eller lign. for at køre møget ud. :-)
0
0
Svar på denne tråd

anita...
Forfatter: 
Dato:  23-06-2004 16:34
Jeg har talt med flere om det, men ingen vil tage det. De siger at hvis de først begynder at tage mit, så skal de tage fra så mange andre også.

Men jeg ville jo gerne bare brænde det i en tønde, hvis man må det...

0
0
Svar på denne tråd

Aner det ikke..
Forfatter: 
Dato:  23-06-2004 16:45
Hej Sille.

Jeg aner faktisk ikke om man må brænde sin mødding af i en tønde - men prøv at spørg på teknisk forvaltning eller hvor man nu spørger om den slags..??? Bor i samme kommune som dig og har det samme problem.. Har en kæmpe mødding (bruger halm) Vi fik noget af det pløjet ned sidste år da vi lagde folden om men.. suk. Der kommer jo hele tiden nyt til. Ringede faktisk til en mand der annoncerede i avisen om afhentning af hestemøg mod betaling. Det var dyrt men jeg var villig til at betale for det. Problemet var bare at han aldrig dukkede op og jeg har mistet hans nummer..! Såee... :-( nemt er det ski ikke...
0
0
Svar på denne tråd

Hej sille
Forfatter: 
Dato:  23-06-2004 19:44

hvor meget jord har i til jeres ejendom.
hvis du alligevel skal ha`omlagt en fold kan du jo få en maskinstation til at køre det ud for dig inden du skal ha pløjet og sået nyt græs.
Kan se du bor ved ringsted. hvor ved ringsted er det.
imc
livet er herligt
nyd det mens du kan
0
0
Svar på denne tråd

Duftafhest
Forfatter: 
Dato:  23-06-2004 20:30
Ja, det er jo lige det at der bliver ved at komme nyt. Men vores står heldigvis på spåner, så der er ikke så meget.
Men jeg tror at jeg vil ringe op på kommunen og spørge dem om jeg må brænde det af selv.
Jeg bor nemlig i Skovbo kommune, og de plejer at være til at tale med :-D
0
0
Svar på denne tråd

Inger...
Forfatter: 
Dato:  23-06-2004 20:31
Vi skal ikke have lagt nogle folde om, så det kan jeg ikke gøre.

Jeg bor i Gørslev ved Bjæverskov. Hvorfor ??

0
0
Svar på denne tråd

fodig jeg også bor ved ringsted
Forfatter: 
Dato:  23-06-2004 20:39

og var lidt nysgerrig.

Har du prøvet at ringe til en vognmand og forhøre dig om bortkørsel af mødding.

imc
livet er herligt
nyd det mens du kan
0
0
Svar på denne tråd

Inger...
Forfatter: 
Dato:  23-06-2004 20:42
Okay, hvor ved Ringsted bor du ??

Jeg har talt med 2 vognmænd, men det koster en mindre formue, og så vil de helst have at det er i en container, og det er vores ikke. Vi har en mødding med støbt beton hvor møddingen ligger på.

0
0
Svar på denne tråd

Hej igen
Forfatter: 
Dato:  23-06-2004 20:58

har lige spurgt gemalen om han kender en vognmand i nærheden af dig der måske kunne gøre det.
Men vognmændene vil som du selv siger helst have det i en container og det bliver dyrt hvis du skal leje en container plus det koster ca 500 kr pr tons at komme af med på lossepladsen.

Det billigste var jo nok at få omlagt en fold hvert andet år, så du derved får brugt din mødding.

ang. min bopæl. så bor jeg ved allindelille på modsat side af ringsted.

imc
livet er herligt
nyd det mens du kan
0
0
Svar på denne tråd

inger...
Forfatter: 
Dato:  23-06-2004 21:04
JEg tror bare at jeg vil ringe til kommunen og spørge om jeg ikke selv må brænde det af.

0
0
Svar på denne tråd

brænde det af
Forfatter: 
Dato:  23-06-2004 21:08
Det håber jeg da man må - ellers var det godt jeg ikke blev snuppet sidst jeg prøvede - det ulmede i 4 dage trods regn og vandslange...

:Pia
.
0
0
Svar på denne tråd

Desværre.
Forfatter: 
Dato:  23-06-2004 21:17

man må ikke brande sin mødding af.

har selv undersøgt det hos kommunen.

jeg har lige snakket med gemalen om en maskine vi sidste år så i et maskinblad. det var en maskine som findelte møddingen så den nemmere formullede.

Har du prøvet at lægge en stor pressening over og så fylde en stor portion regn orme ned i det.
Ja jeg er jo fyldt med dumme ideer og lidt små skør.

??

imc
livet er herligt
nyd det mens du kan
0
0
Svar på denne tråd

afbrænding af mødding
Forfatter: 
Dato:  23-06-2004 21:24
er så vidt jeg ved IKKE tilladt!?!
(men det er vist noget med, at det kommer an på, hvor langt, der brændes fra beboelse, naboer mm)

Men hvis man nu ikke ved det, og brænder den af i god tro...
-det gjorde vi hjemme hos os, da jeg boede, hvor jeg ku ha hestene hjemme. men det er rigtigt, at sådan en mødding ulmer i dagevis, og hvis man ikke lige er perlevenner med sine naboer, skal man sikre sig, at det ikke blæser over mod dem...

Så hvis jeg var dig,(sssshhyss) ville jeg lystigt brænde af, før nogen havde fortalt mig, jeg ikke måtte og så spille dum, hvis de kom efter mig >o<

mvh Maria

Lysten til at kritisere er omvendt proportiornal med evnen til at gøre det bedre selv 8-)

Stübben kombi sadel sælges. tjek min præs. for information.
0
0
Svar på denne tråd

vindretning
Forfatter: 
Dato:  23-06-2004 21:50
Hvis der er vestenvind herude er der mindst 1 km til nærmeste nabo - værre hvis den kommer fra sydøst - så er der kun 100 m.

Men ellers laver jeg da bare to og skifter dem hvertandet år, så burde nr.1 være sunket sammen i mellemtiden, så kan jeg vel låne en traktor og en sluf og køre det i køkkenhaven.

:Pia
.
0
0
Svar på denne tråd

I know notting
Forfatter: 
Dato:  23-06-2004 22:37
Jeg tror bare at jeg vil brænde det af i den tønde som jeg finder, og så må jeg jo spilde dum, hvis der er nogen som kommer og siger til mig, at jeg ikke må ?:-)

0
0
Svar på denne tråd

Maskinstation...
Forfatter: 
Dato:  23-06-2004 23:19
I rideklubben, hvor jeg har mine heste, har vi de sidste 5 år benyttet os af flere muligheder.

Et par år har vi fået det kørt ud på vores egne marker i forbindelse med omlægning af noget af græsset.

Og et par år har vi igennem vinteren samlet det hele sammen til en stor mødding, som vi har fået en maskinstation til at hente det hele. De finder så selv en mark, de kan sprede det på. Det kræver selvfølgelig at du selv timer det, så det passer med den periode, hvor de alligevel er ude og sprede møg hos landmændene, dvs. i sensommeren/efteråret, når stubmarkerne skal pløjes op. Mener vi gav mellem 3000 og 5000 for at få fjernet en vinters møg.

Den sidste vinter har vi løbende fået det kørt ud til en landmand her udenfor byen. Dette har vi haft en vognmand til, så derfor har vi haft en container stående hernede hele vinteren. Det koster selvfølgelig for leje af containeren og tømning, men det er nu ikke voldsomt dyrt. Mener vi giver 300 kr. + moms om måneden for leje af containeren + ca. det samme beløb for tømningen, så det er jo ikke nogen ekstrem dyr udgift.

Afbrænding er forbudt.

Forårsknus fra Tine,
den nybagte Mor-Flicka og hendes føllepige :-D

En af fordelene ved at være rodet er,
at man hele tiden gør nye, spændende opdagelser.
- Peter Plys -
0
0
Svar på denne tråd

løsning
Forfatter: 
Dato:  24-06-2004 10:09
jeg har købt en brugt (meget gammel) container til at lægge min mødding i. Jeg har 3 heste og de står også på spåner.

Så har jeg ufndet en bondemand der ikke længer selv har dyr 10 km fra hvor jeg bor, og så betaler jeg en vognmand for at tømme containeren. han henter ikke min container, men han grabber fra den og læsser det så over på sit eget lad.

Jeg giver 400 kr (orange) for at få den tømt, han beregner godt 1 timer (læsning + kørsel + dumpning hos bondemanden)
Jeg får den tømt ca hver 2-3. mdr..........og bondemanden får foruden gratis gødning lidt vin +slik.

Men tjek feks markedspladsen.... der er en annonce fra en firma i Tølløse som evt afhenter møddinger...... (annika)

Afbrænding er ulovligt !

Der er også andre firmaer der lejer containere ud og så betaler man pr tøminim elelr pr mdr, alt efter beløbets str. Kan ikke lige huske deres navn , men søg herinde efter kl 23 og du får det frem. de bruger grønne containere med gule klistermærker på.

Karina
Karina
.
0
0
Svar på denne tråd

mødding
Forfatter: 
Dato:  29-06-2004 10:44
hey..
du må gerne køre din mødding på lossepladsen som haveaffald. Snak med en vognmand om sagen. kan ikke forestille mig at det koster det vilde.
jeg spreder min mødding på en mark, hvor naboen har korn

Venlig hilsen kristian
0
0
Svar på denne tråd

kristian...
Forfatter: 
Dato:  29-06-2004 11:43
det er faktisk dyrt.. foruden vognmand skal du betale pr kg han kommer med så det bliver hurtigt mnage penge da der ofte er over 1 ton pr læs.

Karina
.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider