Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Sætte våd hest ind og tørre natten over?
Forfatter: 
Dato:  15-10-2010 20:25

Hej allesammen.

Jeg er i total vildrede om hvorvidt min hest sveder for meget til at jeg kan undgå klipning, så nu spør jeg igen herinde :-)

Kan jeg sætte hende ind med uldækken på efter ridning og lade hende stå og tørre natten over?

Hun sveder så meget at hun er driv våd når jeg træner og mellem gennemblødt når jeg rider en tur, og selv efter 3-4 timer på stald med uldtæppe er hun ikke så tør at jeg har det godt med at sætte hende ud. Hun er klippet på undersiden af halsen, bringen, mellem forbenene og i gjordlejet, men sveder alligevel :-(

Så nu tænker jeg om det var en mulighed at lade hende stå med tæppet på hele natten når nu hestene kommer på stald om natten??

Ellers ved jeg godt nok ik hvad jeg skal stille op :-(

Carina

Med fjordhesten Fanni :-)

Live like there's no tomorrow, love like you've never been hurt

and dance like nobody's watching!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-10-2010 20:36

Hvis hun sveder så meget, at hun ikke er tør efter 3-4 timer, så ville jeg absolut klippe hende.

Hvis hesten ikke mere eller mindre kan skridtes tør, ville jeg klippe hesten.

Ejer af hoppedyret Shannon og pølsehunden Emma

0
0
Svar på denne tråd

Klipper ikke
Forfatter: 
Dato:  15-10-2010 21:41

Hej

Jeg har en springhest som heller ikke bliver klippet. Når jeg kommer hjem og hun sveder så har hun et ulddækken på som jeg skifter når jeg kan se sveden er "ovenpå" dækkenet. Så får hun et gammelt ulddækken på bagefter som ikke er lukket fortil. Det piller hun selv af i løbet af natten - så ligger det i boksen næste morgen. Det har vi nu gjort sådan i 5 år og det fungerer fint selvom nogen nok ville syntes det er noget værre rod. :-)

Muligt - men det fungerer for os. Jeg vil helst ikke klippe hesten da hun hader at få udendørsdækken på. Hun snapper efter mig når vi lægger udendørsdækken på - det havde hun på sidste vinter hvor det var så koldt. Sikke et cirkus med det dækken... så derfor heller en glad hest og så vaske et dækken af og til. Det kræver så godt nok at dækkenet lige bliver skiftet når det andet dækken er våd ovenpå.

Nu kan jeg se du har fjordhest - døjer den med varmeknupper? Det har jeg hørt fjordheste godt kan... så siger de kloge fjordhestefolk at de har bedst af at blive klippet.

0
0
Svar på denne tråd

1234567890
Forfatter: 
Dato:  15-10-2010 21:42

Måske hesten bliver trænet for meget siden den sveder så meget at den ikke er tør efter 4 timer...

Ang. det med tæppet, så skal du tænke på at der går kort tid og så er tæppet fugtigt. Ergo, i sidste ende vil jeg tro at den bliver syg hvis ikk du har mulighed for at skrifte tæppet...

MVH Pernille

*Skovbakkens Avalon*

!*R.I.P Dear Tana C. Miss You*!

Hellere såres af sandheden, end gøres lykkelig af løgnen!!!

0
0
Svar på denne tråd

Tak...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2010 22:04

... for svarene :-)

Hesten er i god form og jeg rider sammenlagt mellem 1 time og 5 kvarter. Jeg skridter for og af i 15-20 min og laver så forskelligt trav og galoparbejde, så det mener jeg ikke er for hård træning :-)

I dag stod hun med uldtæppe i 3½ time og var knastør, så det var bare dejligt, men har før oplevet at hun efter 3 timer ikke var helt tør og så er jeg netop osse bekymret for at hun bliver syg.

Uldtæppet fungerer super godt og transporterer sveden ud på ydersiden af tæppet og selv i dag efter 3½ time i stald til aften var min hest dejlig varm under det fugtige tæppe :-)

så derfor tænker jeg at hvis tæppet blev liggende til om morgenen, om den sved der så lå på ydersiden ikke bare ville fordampe??

Så kunne hun nemlig stå og tørre stille og roligt og først blive sat ud igen om morgenen, hvorved hun kunne klare sig uden dækken :-)

Jeg synes nemlig at det er meget at forlange at hesten skal gå med dækken 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen fordi jeg skal ride 1½ times tid, 4 gange om ugen :-)

Derfor leder jeg efter det bedste alternativ og da jeg bor et godt stykke fra min hest har jeg ikke mulighed for at komme efter 3-4 timer og tage tæppet af, så derfor kom jeg på ideen med at lade det ligge til om morgenen :-)

Carina

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2010 22:08

Skovbakkens ?Avalon?:

hun døjer ikke med varmeknopper, hvad jeg ved af - sidste år var hun fuldklippet og vi kørte dækkenræset, som jeg syne at hun skal slippe for hvis hun kan :-)

Men året før passede jeg hende for tidligere ejer, som havde mulighed for at tage tæppet af nogle timer efter ridning, så der blev hun kun klippet på halsen og der var ingen problemer :-)

Havde jeg praktisk mulighed for det ville jeg tage tæppet af efter nogle timer, men det har jeg desværre ikke og kunne det så ikke være et alternativ at lade det blive liggende til morgenen efter?

Carina

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  15-10-2010 22:26

Fjordhesten Fanni: Jeg nævner ikk noget med varmeknopper? Jo det kunne du måske godt. Men jeg ville være bekymret for om ikke at den ville blive kold med et fugtigt tæppe... Men hvis du nævner at fugten ligger sig på ydersiden af hesten og at den ikke er fugtig indeni, så kunne du nok godt gøre det.

Dog skal du bare være opmærksom på, at tæppet vil presse hårene tæt til huden, og det ville gøre at, at jeg ihvertfald tænker atd et ville være svært for den at holde varmen når den er udenfor. Specielt fordi det er varmere i stalden + tæppe....

Så er det ligrfør jeg hellere ville invistere i et dækken

MVH Pernille

*Skovbakkens Avalon*

!*R.I.P Dear Tana C. Miss You*!

Hellere såres af sandheden, end gøres lykkelig af løgnen!!!

0
0
Svar på denne tråd

Du kan jo
Forfatter: 
Dato:  15-10-2010 22:31

Hvor hurtigt hesten tørre afhænger nok til en vis grad af, hvor høj luftfugtigheden er den pågældende dag.

Men hvis hesten er gennemblødt efter hver omgang ridning og er 3 timer eller mere om at tørre, så ville jeg også overveje en klipning.

Men der er jo ingen der siger, at det skal være en fuld klipning. Måske er det nok at klippe "fartstriber" eller en anden form for delvis klipning.

Jeg har ikke selv erfaring med klipning af hest, men jeg har læst om en del som har haft stor glæde af at stribeklippe hesten.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Trenser sælges,

se mine annoncer på markedspladsen

0
0
Svar på denne tråd

Et uld tæppe
Forfatter: 
Dato:  15-10-2010 23:33

bliver ikke vådt på undersiden. Det leder sveden væk fra hesten og lægger sig ovenpå. Jeg ville ikke være bekymret ved at lade de stå som du gør.

Køb dansk, det hjælper hele nationen.

Don´t ask, if you don´t want to know anyway.

Har du et barn på Vasehus Rideklub? Jeg har to bluser se præs! Udstyr til barn, se præs! Bud modtages.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2010 01:09
Undskyld - det var nina som nævnte varmeknopper :-) Uldtæppet er ikke vådt på indersiden - det har Jeg i hvertfald aldrig oplevet at det har været - og selv når hesten ikke har været helt tør har hun stadig været varm under tæppet, så tror egentlig ikke at hun kommer til at fryse i stalden :-) Mht det der bliver nævnt om at tæppet lægger hårene ind til huden, er det Så fordi at hårene 'klistre" sammen og ind til huden på en måde som kan forstyrre den naturlige beskyttelse eller hvordan? Jeg kunne forestille mig at noget af det første min pruh ville gøre var at rulle sig - måske det ku gnubbe pelsen lidt på plads - ej jeg ved det ikke, havde faktisk slet ikke tænkt at den del ku være et problem :-s

Carina

0
0
Svar på denne tråd

Det bliver jo koldere
Forfatter: 
Dato:  16-10-2010 07:20

Måske sveder hun så meget lige nu, fordi der har været mange lune efterårsdage. Hvis du rider udendørs bliver problemet mindre efterhånden som det bliver koldere. Hvis du ønsker en dækkenfri hest så kan du måske se tiden lidt an og blot nøjes med at skridte det meste af tiden på de luneste dage.

Hvis du rider i ridehus bliver luftfugtigheden gerne så høj at hestene får svært ved at komme af med sveden selv i frostvejr. I så fald bliver du nok nød til at udvide de klippede områder, men måske kan du stadig lade så store områder være tilbage, at hun kan slippe for dækkenet. Måske kan du også lave bedre udluftning i ridehuset.

Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd

Min hest
Forfatter: 
Dato:  16-10-2010 20:45

sveder også meget, nu indtil det bliver frostvejr. Hun er ikke klippet. Jeg trækker hende med at uld dækken på i 15-20 min. Er hun stadig våd lader jeg hende stå ½ times tid og så kommer hun ud igen. Hun går i løsdrift.

Sagde Janne

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

halm under dækken
Forfatter: 
Dato:  16-10-2010 20:50

Kender godt problemer, læg 10 cm halm eller hø under dækkenet i en stribe oppe på ryggen, så tørre den hurtigere. Jeg synes ellers at din løsning virker fint:)

0
0
Svar på denne tråd

skifte dækken
Forfatter: 
Dato:  17-10-2010 00:20

Hej!

Hvis du har mulighed for det, ville det bedste være at skifte dækken efter et par timer, når dækken 1 har suget det sved som det kan, synes jeg.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-10-2010 17:57
Tak for svarene! Det er helt sikkert rigtig at hun sveder mere på de varmere dage, så det stilner nok lidt af når det blir køligere :-) Jeg er enig i at det bedste ville være at skifte tæppet efter nogle timer, men det har jeg desværre ikke mulighed for :-( Men jeg klipper hende lidt mere når de kommer ind om natten og så må hun stå inde med tæppe de dage jeg har redet, så hun kan slippe for at være dækkenhest :-) Tak for hjælpen!

Carina

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  18-10-2010 11:14

Jeg vil anbefale dig et netdækken (de der sveddækkener med huller i). Over med det og så godt med halm indenunder. Så kan den "aflufte" sammentidig med den ikke bliver kold - men tørrer :)

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

overskrift...
Forfatter: 
Dato:  18-10-2010 21:13

Sandra ?Cashew?: jeg har godt overvejet et netdækken, men jeg tænkte egentlig at det blev for koldt for hende at stå hele natten med sådan et?

Og med halm indenunder? blir det ikke ubehageligt for hende?

Carina

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-10-2010 20:56

Umildbart lyder det fint at lade den stå med tæppet natten over. Men en ting der slår mig er; at du siger hun klippet X antal steder, uden at have bare et overgangsdækken på? Det synes jeg godt nok må være lidt koldt for den... Og så ville jeg heller aldig ligge et dækken/tæppe på om natten, for så at tage det af når den skal UDENFOR. Hvor det jo kun er koldere...

Så jeg ville klippe den helt og smide et vinterdækken på, eller lade den være klippet som nu, og så smide et overgangsdækken, eller i det mindste et regndækken på den.

dækkener til 1'er ponyer sælges. Vinter- stald- og regndækkener + skridtæpper

(både uld, og fleece)

SUPER kvalitet. bl.a. RAMBO vinterdækkener m. og u. hals

Skriv PB. for mere info

0
0
Svar på denne tråd

Halmvisker...
Forfatter: 
Dato:  20-10-2010 07:53

Man tører simpelthen hesten af med det som kaldes for halmvisker indtil den er tør,og så giver man den et dækken på med nogle halmvisker under,så der er afstand der vil lade luften cirkulerer.

Et dækken på en våd hest vil kun skade.

Hvis du ikke ved det,så er en halmvisk bare nogle halmstrå(en håndfuld) du ligesom snor i hænderne,og tager en i begge hænder,og gnider i en roterende bevægelse imod hinanden,indtil at hesten er tør.

Når den er tør,giver du den et dækken på med en to tre stykker af halmvisker på ryggen,og du er godt med.

Husk at hesten skal være godt tør før at du giver den et dækken på,ellers vil dæknet som nogle også skriver her,blive vådt over natten,og du har en syg hest.

People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider