Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Min hest er pludselg blevet underlig
Forfatter: 
Dato:  15-10-2010 09:26

Hej derude.

I forgårs, d. 13/10 kom dyrlægen ud for at vaccinere mine 3 heste, samt chippe min ældste hoppe. Det hele gik rigtig fint, uden problemer!

Tidligt næste morgen, da jeg vil lukke hestene på fold, har min ældste hoppe (11 år gammel) en meget besynderlig adfærd. Først og fremmest virker hun meget sløj, hænger med mulen og står med sænket hoved ind imod væggen. Jeg lukker de øvrige heste på fold, men hun reagerer stadig ikke, hverken løfter hoved eller noget.

Jeg går ind til hende for at lægge grimen på. Da hun kigger på mig er det med et stift blik, og mulen hænger stadig. Jeg rører hende på halsen, og så begynder hun pludselig at sitre/dirre i hele hovedet samt ned langs de store halsmuskler. Jeg klapper hende blidt, og det bliver bare værre og værre. Da jeg tager min hånd til mig, stopper det, men stadig står hun bare med sunket hoved og stive øjne. Jeg får hende trukket med ud på folden. Hun vil gerne gå, men virker lidt usikker. Slændrer nærmerst afsted. Hun vil gerne drikke af karet, men da hun går derhen, går hun ind i det med forbenene, og så var det som om, hun ikke kunne vurderer hvor meget vand der var i karet, så hun nærmest stod og "drak i luften".

Hun hverken sveder eller virker varm, men kan det virkelig være en bivirkning af vaccination eller chipning? Efter hvad jeg har lært, burde heste ingen bivirkning får af chippen, og bivirkining af vaccine har hun aldrig haft.

SELVFØLGELIG bliver dyrlægen tilkaldt i dag hvis hun viser samme symptomer når jeg tjekker til hende nu her, men ville alligevel gerne høre, om nogen havde oplevet noget lignene?

På forhånd tak :-)

Mette

- som endelig har fået sin pigedrøm i opfyldelse...

- enhver stald med respekt for sig selv har en fjordhest!

Hvil i fred, Tøsen. Du vil aldrig blive glemt

09.05.97 - 12.04.10

0
0
Svar på denne tråd

Øh...?
Forfatter: 
Dato:  15-10-2010 10:48

Har du registret graverende og bekymrende adfærds ændring Tordag morgen, uden siden at følge op på det i løbet af dagen?

Eller har du bare glemt at skrive hvordan hesten var senere på dagen?

Mvh
Jackpot

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  15-10-2010 10:55

Hov, jeg fik vist ikke skrevet alt med. Selvfølgelig har jeg fulgt op på hendes adfær i går også, hvor hun virkede lidt mere normal. Har lige snakket med dyrlægen, og de mente det måske kunne være noget muskelømhed efter vaccinen, men at jeg selvfølgelig skal holde øje med hende.

Har lige været hos hende igen. Hun går roligt og græsser, men virker stadig ret sløj.

Mette

- som endelig har fået sin pigedrøm i opfyldelse...

- enhver stald med respekt for sig selv har en fjordhest!

Hvil i fred, Tøsen. Du vil aldrig blive glemt

09.05.97 - 12.04.10

0
0
Svar på denne tråd

allergisk reaktion?
Forfatter: 
Dato:  15-10-2010 15:55

Nogle heste tåler dårligt den væske en vaccination bliver sprøjtet med. Prøv en anden type vaccination næste gang. Jeg kender en hvis hest reagerer på samme måde ved vaccination.

For nogle år tilbage kendte jeg en hest der blev meget dårlig. Dyrlægen gav en modvaccination, da han troede det var selve vaccinen den ikke kunne tåle. Det døde den af. Din lyder jo heldigvis ikke til at reagere så voldsomt, men det er altså ikke helt unormalt.

0
0
Svar på denne tråd

vacc...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2010 20:08

Jeg har også haft en hest som reagerede på vaccinationen, hun var ligesom din og jeg blev også bekymret og kontaktede min dyrlæge. Han mente det var pga vacc og at det skulle blive bedre indenfor et par dage. (jeg holdte bare øje med hu ikk fik feber)

2-3 dage efter var hun hel sig selv igen.

Med venlig hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

bivirkning
Forfatter: 
Dato:  04-11-2010 10:18

Jeg skal da love for, at jeg også har fået kendskab til bivirkninger ved vaccination. 2 ud af 3 af mine heste står med store bivirkninger. De blev vaccineret den 16.09, og er fortsat syge. Min hoppe reaktion kom efter en uge. Hun var stiv, meget øm,kunne ikke sænke, dreje eller hæve hovedet. Hun kom i røngten og scanning, og der fandt vi en indre reaktion på vaccinen (Der var først mistanke om halsfraktur). Efter kort tid, begyndte hun at hæve voldsomt op på halsen, fik feber, og kom i behandlingemd smertestillende. Herefter dannedes en stor byld, som nu for en uge siden er blevet åbnet. Nu står hun med et stort åbent sår midt på halsen, men er dog efter bylden er blevet tømt, blevet meget friskere. Men 1½ måneds smerter og sygdom er meget, synes jeg. Min vallak har fået akkurat samme reaktion. Han er bare ca. 14 dage efter min hoppe i forløbet. Han står nu med en stor hævelse på 2/3 af halsen, er sløj og har ondt ved hævelsen. Desværre kan der endnu ikke gøres noget for ham, inden bylden begynder at bryde frem, så han kan blive tappet. 2 måneder - og derefter opheling af et stort sår er noget af en bivirkning efter en vaccine. Der kommer til at gå noget tid, inden mine stakkels heste er klar igen.

Af ren nysgerrighed - hvilken vaccine har din hest fået?

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-11-2010 11:46

Det her lyder ikke godt. Jeg har også lige fået vaccineret og en af 4 har også fået en kæmpe byld.

Vi bliver nød til at finde ud af om det er den samme vaccine. Min dyrlæge har indberettet, har jeres dyrlæge sagt det til medicinalvirksomheden? Jeg vender tilbage senere med nummer og vaccine. Vil i også gøre det.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-11-2010 13:22

Uha det lyder som om hygiejnen ikke er iorden ved dr.dyr eller er vaccinen inficeret.

God bedring

Hanne

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider