Den med praktisk tøj vil jeg også anbefale! Jeg bruger altid det samme par bukser, den samme trøje jakke osv.
har ALTID regntøj yderst som sørger for de fleste hår bliver ude, dog kan der komme små stykker hår helt ind, så har smidt et par BH'er ud på den konto! Så vælg noget tøj du ikke har tænkt dig at bruge særlig meget..
Ridehjelm og sikkerhedssko/støvler er også en klar fordel.
Mht. olie er det forskelligt fra hest til hest, ved nogle heste kræver klipperen meget og ved andre ingenting, det afhænger rigtig meget af pelsen! En tyk pels med tyk underuld kræver olie konstant.!
Når jeg klipper så klipper jeg altid de store områder først, starter med mave og bagpart, så laver jeg lige hurtigt sadellejet og stoppet på benene samt et stykke op af halsen, så tager jeg den anden side på samme måde, og så retter jeg til sidst. - de fleste heste er ikke så vilde med at blive klippet ved hovedet og derfor venter jeg med det sidste af halsen, så jeg ikk risikerer at stå med en umulig hest når jeg er halvvejs.
Ben, sadelleje og man rettes til til sidst.
Så praktisk tøj, sikre sko og så lyt til hesten så skulle det hele gå godt 
Og så kan jeg varmt anbefale dig at gøre det selv det er så meget mere behageligt end at skulle ringe og få en tid hos en eller anden som ikk kender hesten. - og når du har din egen klipper, så er hestene stort set klippet året rundt 
mvh kathrine