Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvis jeg selv skal klippe hesten...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2010 21:44

Hej hej

Vil bare høre hvordan I andre har båret jer ad første gang i har klippet hesten.

Jeg har altid fået andre til det, men det ville da være nemmere at gøre xet selv. Min hest har aldrig prøvet det før, men jeg har helt styr på hvordan jeg træner tilvænning til klipperen med hende - og jeg har på fornemmelsen, at hun er ret nem at overbevise om, at det ikke er farligt.

Men altså... Man klipper mod hårene og passer på hudfolderne under benene osv. Er der nogen tip til de lidt mere vanskelige områder? Og er der andet man skal være særligt opmærksom på?

Hvor tit smører i skærene i processen?

*** Hilsen Mette ***

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2010 11:56

Hmm tænke tænke...

Lav altid så lange stejf som muligt når du klipper, sådan får du det pæneste resultat!

Hudfolderne, "hiver" du ud så de bliver "glatte" så er det intet problem!

Jeg har både klippet med en rigtig skod klipper, og det var virkelig svært at klippe hesten, især i hudfolder, lange stejf osv...

Har siden klippet med en god klipper, og der er ingen problemer overhovedet, det er endelig bare at klippe, så klare maskinen resten!

Så valg af klipper er for mit vedkommene alaomega! Det har virkelig en stor betydning!

Hø Sælges

billig minibig fra 2009 og 2010 kan leverers, se præs. og skriv pb for mere info!

0
0
Svar på denne tråd

Som laisee skriver...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2010 13:29

... så er godt udstyr en stor del af vejen frem!

Men ellers kan du se lidt video om det her:

www.myhorse.tv/ searchResults.php?q=klip&cat=0&a=

(kræver abbonnement)

Jeg smører gerne min klippemaskine hvert 10. minut eller når den lyder til at trænge. Så trykker jeg et "skvæt" ned i oliehullet og lægger en tynd stribe langs skærene. Hellere smøre for meget end for lidt!

Men en lille klippemaskinen kan man nemt komme rundt og det hele, men det er kun en fordel, hvis du har en veninde, der lige kan løfte forbenene godt op og frem, når der skal klippes i de små folder.

0
0
Svar på denne tråd

Klipning
Forfatter: 
Dato:  15-10-2010 21:19

Hvis du ikke klipper ben og hele hovedet, så vær MEGET obs på hvor du ligger "skillelinierne"! Ligges de forkert ser det mildt sagt mega mystisk ud Husk at "tænke" hesten i bevægelse når du ligger linierne, dvs. klip i muskelovergangene, så bliver det mest usynligt.

Når du klipper rent op imod manen er det en fordel at klippe nedad, så undgår du lettest at der pludselig ryger en mega tot man hvis klipperen smutter.

Indersiden af benene tages lettest fra den modsatte side (vær dog opmærksom på om hesten er cool nok til det - ellers har du muligvis en hest på skødet)...

Ledningen smider du op over skulderen og om bag dig selv, så er den af vejen, pas ekstremt på at hesten ikke jokker på den!

Generelt , så er det altid rart at have en hjælper til lige at rette halsen ud, fjerne man, underholde hesten og holde ben.

Trine (Faxa)

KLIPNING AF HESTE/PONYER

I NORDJYLLAND TILBYDES

SE PRÆSENTATION FOR PRISER

0
0
Svar på denne tråd

Gode råd
Forfatter: 
Dato:  15-10-2010 23:08

Jeg har lidt tilføjelser:

- Tag praktisk tøj på, gerne noget glat tøj som f.eks. løbetøj, som hårene ikke kan sætte sig fast i. Der er hår OVERALT bagefter!

- Brug en pad af en art til at tegne efter i sadellejet, eks. en gelpad. Tegn med en blød kohl-blyant/makeup-blyant, kridt bliver for nemt tværet ud.

- Pas på at klipperen ikke bliver for varm. Hold hellere mange pauser.

- Anskaf evt. en lille mini-klipper til de svære områder, de kan købes ret billigt, men holder jo så heller ikke til at klippe hele hesten. men de er super til ben og hoved!

- Sørg for godt lys, er der ikke ordenligt lys, opdager du ikke helligdage!

- Det kan godt tage lang tid, så sørg for at holde hesten beskæftiget. En god gang hø er altid godt.

- Husk varme tæpper til de dele af hesten, du ikke lige er ved at klippe.

Hmm... Var det ikke det..?

...sagde Ditte, nu med Lenny - det langbenede lyn!

Lenzicco - westfaler e. Riccio mf. Laurentianer

Flot brun Bates dressursadel sælges! Se her:

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=323961&t=323961

0
0
Svar på denne tråd

Takker...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2010 21:26

Tusind tak for jeres gode og brugbare råd... :-) Der var da lige et par ting jeg ikke ville have haft i tankerne ellers :-)

*** Hilsen Mette ***

0
0
Svar på denne tråd

overskrift..
Forfatter: 
Dato:  17-10-2010 18:15

Den med praktisk tøj vil jeg også anbefale! Jeg bruger altid det samme par bukser, den samme trøje jakke osv.

har ALTID regntøj yderst som sørger for de fleste hår bliver ude, dog kan der komme små stykker hår helt ind, så har smidt et par BH'er ud på den konto! Så vælg noget tøj du ikke har tænkt dig at bruge særlig meget..

Ridehjelm og sikkerhedssko/støvler er også en klar fordel.

Mht. olie er det forskelligt fra hest til hest, ved nogle heste kræver klipperen meget og ved andre ingenting, det afhænger rigtig meget af pelsen! En tyk pels med tyk underuld kræver olie konstant.!

Når jeg klipper så klipper jeg altid de store områder først, starter med mave og bagpart, så laver jeg lige hurtigt sadellejet og stoppet på benene samt et stykke op af halsen, så tager jeg den anden side på samme måde, og så retter jeg til sidst. - de fleste heste er ikke så vilde med at blive klippet ved hovedet og derfor venter jeg med det sidste af halsen, så jeg ikk risikerer at stå med en umulig hest når jeg er halvvejs.

Ben, sadelleje og man rettes til til sidst.

Så praktisk tøj, sikre sko og så lyt til hesten så skulle det hele gå godt

Og så kan jeg varmt anbefale dig at gøre det selv det er så meget mere behageligt end at skulle ringe og få en tid hos en eller anden som ikk kender hesten. - og når du har din egen klipper, så er hestene stort set klippet året rundt

mvh kathrine

To skønne 3'er ponyer forsvundet!

Harridslev rideklub savner dem meget!

Ivan jeg nåede aldrig at takke dig for du redede Dinna dengang i 2006, men jeg er dig evigt taknemmelig!

Sov godt - du var den bedste! ...

0
0
Svar på denne tråd

Takker....
Forfatter: 
Dato:  18-10-2010 00:08

Tak for dit indlæg også...

Det med tøjet kunne jeg sagtens have glemt... og så ville jeg slå mig selv i hovedet bagefter fordi jeg ikke havde tænkt over, at en fleecetrøje var upraktisk .

Men jeg vidste faktisk ikke, at hårene ligefrem kunne splitte undertøjet af også... Så er glad for at vide, at en helgardering er at foretrække. Det bliver det gamle kluns den dag og så på med regntøjet udenover. Hun har gået med regndækken uden foer indtil nu og har aldrig gået med dækken før, så hun har allerede anlagt en kæmpe pels og ligner mere et sovedyr fra BR end en ridehest... hehe

*** Hilsen Mette ***

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-10-2010 07:57

Det var så lidt, det bare dejligt du kunne bruge det! Har selv lavet nummeret med en fleevetrøje og det gjorde jeg kun den ene gang!!

To skønne 3'er ponyer forsvundet!

Harridslev rideklub savner dem meget!

Ivan jeg nåede aldrig at takke dig for du redede Dinna dengang i 2006, men jeg er dig evigt taknemmelig!

Sov godt - du var den bedste! ...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-10-2010 21:14

super råd de andre er kommet med :-)

Men det med regntøjet er ganske praktisk, men bliver MEGET fugtig og varmt i sidste ende.

Så selvom du har regntøj på, så regn med at du nok ender med at tage det af i sidste ende ;-)

dækkener til 1'er ponyer sælges. Vinter- stald- og regndækkener + skridtæpper

(både uld, og fleece)

SUPER kvalitet. bl.a. RAMBO vinterdækkener m. og u. hals

Skriv PB. for mere info

0
0
Svar på denne tråd

Klipning af heste..
Forfatter: 
Dato:  19-10-2010 23:29

min guide til klipning af hest..

- Praktisk tøj til dig selv.. Ingen fleece (taler af erfaring).. Mit undertøj er nu ikke gået til af klipning og klipper trods alt mange heste om året..

- Hesten ud af boksen, strigl den grundigt, så der ikke er mudderkager og filtertotter i pelsen..

- Slukket klipper op til mulen og lad hesten snuse (her har jeg oplevet en hest stejle)..

- Slukket klipper på skulder og ros hesten hvis den står pænt, tænd klipper og hvis den finder sig i det er det bare at gå i krig..

- Jeg starter på skulder og siden.. Også tager jeg egentlig bare det jeg lige syntes, nogen gange starter jeg med at lave linier, altså ved hoved, ben og ved halen.. Andre gange starter jeg med alt det grove arbejde..

- Jeg er ikke god til at smøre skær, kan godt klippe en halv hest næsten.. Men alligevel holder mine skær utrolig godt.. 10 heste er ikke noget problem, hvis de har en fin og ren pels.. En tykpelset, beskidt pony kan tage livet af et helt nyt sæt skær tiltrods for masser af olie..

Ved nogen heste kan det være en fordel at starte med finpudsning, inden de bliver utålmodige.. Andre er ligeglade og står gerne stille i flere timer..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Sidste ting..
Forfatter: 
Dato:  19-10-2010 23:53

Sidste ting.. Hvis du klipper først mod pelsen i lange strøg og dernæst samme sted på tværs af samme område undgår du helt linjerne, det bliver rigtig pænt på den måde :)

0
0
Svar på denne tråd

Løbetøj
Forfatter: 
Dato:  21-10-2010 19:17

Netop pga. varmen i regntøj anbefaler jeg løbetøj, jeg har et sæt, og jeg må tilstå, at jeg alligevel aldrig løber i det mere , så mit fine, dyre løbetøj er blevet til heste-klipper-tøj i stedet!

Beklager mor og far, som engang gav mig sættet i julegave!

...sagde Ditte, nu med Lenny - det langbenede lyn!

Lenzicco - westfaler e. Riccio mf. Laurentianer

Flot, brun Bates dressursadel sælges! Se mine annoncer.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider